• Anonym (m)

svärmor är spelmissbrukare

Hon är skyldig sambon 40 000... Hon försöker långa pengar om och om igen... Det här har hållit på minst 10 år... Hon har ljugit och sagt att folk rånat henne och mycket annat. Har nu förstått att hon är spelmissbrukare. Hon vägrar dock erkänna det, men hennes sambo vet det numera samt dom flesta. Hon har sen 4 år tillbaka börjat ljuga o vinkla händelser till sin fördel. Hon kan bete sig illa men får de till att det är mitt fel(är svärdottern) så undrar nu om det är vanligt hos spelmissbrukare, att lögnerna blir värre och värre. Från endast ljuga om pengar till att börja ljuga o vinkla saker som har med relationer att göra? Hon ljuger om mig till dom andra, och dom andra tror henne då dom känner henne bättre än vad dom känner mig. Så därför undrar jag om det är ett vanligt eller förekommande beteende?
    Nån som vet?

• Svar på tråden svärmor är spelmissbrukare
  • Anonym (m)
    Jårdi skrev 2026-02-04 22:09:06 följande:

Ja det tillhör missbruket att man blir manipulativ 

tack för svar. För hon ljuger ofta om mig till familjen .. slutar med att dom andra bråkar med mig för att hon sagt saker som absolut inte stämmer. förskönar sanningen o gråter över mitt "beteende" hon är även väldigt elak mot mig o säger att jag måste sluta vara ett jävla mobboffer(när jag upplever att de är lite tvärtom i sånna fall, dock skulle jag aldrig säga de till henne)
    Hur ska man få dom andra att förstå? åh känns hopplöst :(
  • Liaaas96

Alltså först börjar man ofta ljuga om pengar, ekonomi.. ljuger om varför man inte har råd osv... behövde de för att hyran höjdes, eller lönen kom inte osv.
    Sen flyttar man ofta fram gränsen... och börjar ljuga och manipulera kring relationer. Många spelmissbrukare vill ofta ha en syndabock, för att slippa själva ta ansvar .

• KimLinnefeldt
    Anonym (m) skrev 2026-02-04 22:12:59 följande:
    tack för svar. För hon ljuger ofta om mig till familjen .. slutar med att dom andra bråkar med mig för att hon sagt saker som absolut inte stämmer. förskönar sanningen o gråter över mitt "beteende" hon är även väldigt elak mot mig o säger att jag måste sluta vara ett jävla mobboffer(när jag upplever att de är lite tvärtom i sånna fall, dock skulle jag aldrig säga de till henne)
    Hur ska man få dom andra att förstå? åh känns hopplöst :(
    Missbrukaren försvarar sig gärna. "Nej, jag dricker inte alls särskilt mycket."

Men att övertyga andra, särskilt svärmoderns barn, det är nog väldigt svårt. Du kan ta upp det med din partner, lågmält och hänsynsfullt.

Försäkra dig om att hon inte kommer åt dina eller partnerns pengar.

Det finns kommuner som har särskild vård för spelmissbrukare, vid sidan om missbruksvård för alkohol och droger. (Min fru har jobbat med sånt.) Kolla din kommun, och tipsa din partner om detta. Du kan också klippa ur någon lämplig artikel och ge honom. Hur han tar emot det är hans sak. 
  • Jårdi

Din partner med familj är troligtvis medberoende, läs på om det. Väldigt vanligt vid missbruk och därför ser de inte Igenom hennes beteende. Kolla upp vad din kommun erbjuder för stöd till anhöriga till personer med skadligt beroende. om din parter inte vill ta emot något stöd kan det kanske ändå vara värdefullt för dig. 

Svar på tråden svärmor är spelmissbrukare