• Norrlanskvinna

8 veckors bebis sover inte på natten

Vi har en bebis här hemma på 8 veckor som inte sover på natten. BVC har slut råd

nu pratar inte vi somnar sent och har många uppvak. 

antingen så sover hon inte alls fram till kl 05. under den tiden så fixar hon inte att ligga själv i säng, nest eller vagn. Inte heller sleep carrier i sängen bredvid mig. eller så sover hon korta stunder (max 30 min) några gånger under natten om man gungar henne. men det är endast vid ca 23 Sen en gång vid 02 och sen vid 05 och en vid 07. inte uppvak undan dom korta stunderna hon sover 

hon har gaser vi och gör allt för att hjälpa. Massage, gympa, värme och ibland pysventil.  men inte bara därför som hon är vaken. 

vi har även ett annat barn som har uppvak under natten så för jag och min man så kan vi inte riktigt alltid turas om. Men sen bebisen föddes så ska vi vara glada om vi får 2-3 timmar sömn per natt. 

önskar tips. 

saker som - ja så är det men det går över.
    - hon är så liten än så det är så det är
    - det blir bättre 
    osv undanbedes! 

• Svar på tråden 8 veckors bebis sover inte på natten
  • Anonym (Hm)

Okej, jag fattar pärsen. Men om hon somnar hyfsat när ni gungar henne, vad sägs om såna där mekaniska gungfötter som man sätter på spjälsängen? Kan vara värt att testa även om hon bara sover 30 min. Kanske blir det fler 30 min då under natten åtminstone. Håller tummarna för att ni hittar något snart

• Norrlanskvinna

Vi har fötter på sängen. 
    även köpt en mekanisk gungare till vagnen (som vi provar att lägga henne i på natten Ibland). 

glömde skriva att hon får magdroppar och miniform 

• Aliona

Men sover hon på dagen då? Eller sover hon bara totalt 2 timmar per dygn? 

Tänker också på det där med gaser. Har ni funderat på mjölkalleegi, och i så fall, har du provat att utesluta mjölkprodukter ur kosten? 

• Jemp

Sover hon bara de korta stunderna även i famnen/med kroppskontakt?

• mellie

En sak jag genast kommer att tänka på är hurudana D-vitamindroppar ger ni henne? Våra barn har fått massiva magknip av de oljebaserade dropparna, så ifall det är sådana ni ger, byt till vattenbaserade.

Andra saker som kan ge magknip är allergier. Om du ammar, kan det du äter och dricker påverka babyns gasbesvär. Undvik således, bönor, kål, lök och sådant som är allmänt gasbildande. Sen kan du försöka prova med att utesluta vissa födoämnen turvis och se ifall det hjälper, sådant som spannmål (gluten), ägg, mjölk, choklad...

Vilken jobbig situation det är för er och för babyn! Hon har det säkert jätteobehagligt hon också om hon har magknip och ni föräldrar som inte får sova. Hoppas att det löser sig för er snart! <3

• Deeru

Som tidigare nämnt, d dropparna från bvc är rena skiten. Sluta med dom omgående.

Sen försök ha ljust, mycket ljud och rörelse på dagen och försök hålla bebisen vaken så gott det går och få in rutin på dagslurarna så de alltid är samma tid. Sen vid kväll, mörkläggning, tyst, tydlig markering att det är natt. Det tar ju en stund innan poletten trillar ner

• Anonym (har)
    Norrlanskvinna skrev 2026-02-05 11:52:09 följande:
    8 veckors bebis sover inte på natten

Vi har en bebis här hemma på 8 veckor som inte sover på natten. BVC har slut råd

nu pratar inte vi somnar sent och har många uppvak.

antingen så sover hon inte alls fram till kl 05. under den tiden så fixar hon inte att ligga själv i säng, nest eller vagn. Inte heller sleep carrier i sängen bredvid mig. eller så sover hon korta stunder (max 30 min) några gånger under natten om man gungar henne. men det är endast vid ca 23 Sen en gång vid 02 och sen vid 05 och en vid 07. inte uppvak undan dom korta stunderna hon sover 

hon har gaser vi och gör allt för att hjälpa. Massage, gympa, värme och ibland pysventil.  men inte bara därför som hon är vaken. 

vi har även ett annat barn som har uppvak under natten så för jag och min man så kan vi inte riktigt alltid turas om. Men sen bebisen föddes så ska vi vara glada om vi får 2-3 timmar sömn per natt. 

önskar tips. 

saker som - ja så är det men det går över.
    - hon är så liten än så det är så det är
    - det blir bättre 
    osv undanbedes! 

Hur är hon när hon inte sover på natten, otröstlig och gråter, eller pigg och vill se sig omkring? 

Hur sover hon under dagen, kan hon sova längre pass då eller är det samma sak? Finns det nåt tillfälle under dagen då hon sover gott?

Hur äter hon och växer hon som hon ska på det hon äter? 

För kanske måste man utreda lite mer om varför sömnen är så påverkad, har hon reflux, äter för lite eller något annat som stör? 
  • Anonym (Hmmm)

Hur sover hon över dagen? I rullande vagn? Sjal/sele? Babysitter? 

Om hon sover i sjal/sele, testa att sittsova. Det kan vara att det är reflux och obekvämt för henne att ligga ner. Du kan även testa att höja huvudändan på sängen. För att sittsova så bullar du upp ordentligt omkring dig (eller pappan) med kuddar bakom ryggen och på sidorna så det är bekvämt men att ni inte kan trilla åt sidan. 

Mina tvillingar låg på varsin sida om mig, halvt på mig, när de var bebisar. 

Kan hon sova dagtid, passa på att sova då. Eller, om storasyskonet är hemma med er, har ni stöd som ni kan "leasa ut" barnen till på promenad och lekparkslek under ett par timmar så du får vila. Avstå från alla "måsten". 

• Norrlanskvinna

Även om vi håller henne på natten så sover hon bara korta stunder, vi har henne i famnen och gungar. 
    det har hänt enstaka tillfällen att hon sovit i vagn eller säng. 

vi har d-droppar av olja då det var det enda som fanns på BVC men då ska vi på apoteket och köpa vattenbaserad! 

vi har ett äldre barn på 3,5 år så kan inte sova på dagen generellt. ibland får vi hjälp av mor och farföräldrar men dom arbetar också så inget vi kan göra ofta. 

bebisen är ju otroligt slut så hon sover på förmiddagen ibland oroligt och ibland bra. 

på en somnar hon inte i vagnen och sover i vagnen någon timma. verkar bara vara på natten hon hatar vagnen haha.

vi har helt mörkt i rummet där vi sover. tänder en liten lampa för att kunna se när jag ammar eller pappa ger flaska. 
    hon får ersättning för oroliga magar. 

hon sväljer mycket luft när hon ammas (sittandes som liggandes) och även vid flaska. inget BVC kan hjälpa med då hon går upp i vikt. vi är galet noga med rapar och håller henne upprätt ett bra dag efter för annars kommer det upp. Vinklar upp hennes huvud när hon sover. 
    men som sagt inte gaser Varje natt. 

någon som har något tips eller varit med om något liknande?

• Jemp
    Norrlanskvinna skrev 2026-02-05 15:18:06 följande:

Även om vi håller henne på natten så sover hon bara korta stunder, vi har henne i famnen och gungar. 

vi har d-droppar av olja då det var det enda som fanns på BVC men då ska vi på apoteket och köpa vattenbaserad! 

vi har ett äldre barn på 3,5 år så kan inte sova på dagen generellt. ibland får vi hjälp av mor och farföräldrar men dom arbetar också så inget vi kan göra ofta. 

bebisen är ju otroligt slut så hon sover på förmiddagen ibland oroligt och ibland bra. 

på en somnar hon inte i vagnen och sover i vagnen någon timma. verkar bara vara på natten hon hatar vagnen haha.

vi har helt mörkt i rummet där vi sover. tänder en liten lampa för att kunna se när jag ammar eller pappa ger flaska. 

hon sväljer mycket luft när hon ammas (sittandes som liggandes) och även vid flaska. inget BVC kan hjälpa med då hon går upp i vikt. vi är galet noga med rapar och håller henne upprätt ett bra dag efter för annars kommer det upp. Vinklar upp hennes huvud när hon sover. 

Går inte äldsta på förskola?
  • Norrlanskvinna

Hon går allmänna förskolan, så 15 timmar per vecka. om pappan jobbar hemifrån så försöker jag sova ikapp lite då. 

på natten så ibland gråter eller skriker hon. eller så sover hon oroligt eller är vaken och besvärad. 

• Anonym (Poppy)

Ni ska börja med att prata med förskolan. Ni ska (bör) få utökad vistelsetid för syskonet när det är så här illa. Ni måste berätta hur lite ni sover. Eventuellt kan ni ta stöd från BVC. 

Det kanske räcker med en månad eller två men äska för typ 3.

Fundera på om ni vill ha fler dagar i veckan eller längre dagar. Det kan man ansöka om när det är så här illa. Gå högre upp om de säger nej. 

• Anonym (Undrar)

Du skrev att bebisen får minifom... men skriker hon? Får i så fall kan det vara kolik. Det brukar gå över efter 3 månader o det är hemskt. Så jag hoppas att ni klarar er från det. 

• Aliona
    Norrlanskvinna skrev 2026-02-05 15:18:06 följande:

Pappan kanska kan ta ut föräldraledigt omedelbart så att ni tar dubbeldagar nu en eller några månader, tills sömnen blivit bättre. Så kan du du sova. Han kan tex gå och lägga sig tidigt på kvällen och sova första halvan av natten och du ta andra halvan av natten och sova på morgon/förmiddag.
  • Anonym (Ö)

Om hon får välling, kan det vara celiaki?

• mellie

Börja med att byta ut D-dropparna ASAP! Det gjorde hela skillnaden för oss. Jag fattar inte att man inte vet mera om detta på BVC eftersom man där dagligen hanterar spädbarn. 

• Agda90
    Norrlanskvinna skrev 2026-02-05 17:30:04 följande:

Hon går allmänna förskolan, så 15 timmar per vecka. om pappan jobbar hemifrån så försöker jag sova ikapp lite då. 

på natten så ibland gråter eller skriker hon. eller så sover hon oroligt eller är vaken och besvärad. 

Ta kontakt med kommunen och se om ni kan få utökad tid på förskolan. Det är inte hållbart att ni inte kan sova och det hade varit bra att avlasta er med några timmar extra på f-skola. Ibland kan BVC skriva intyg som man kan bifoga till ansökan om utökad tid till kommunen. 
  • Agda90
    Anonym (Ö) skrev 2026-02-05 22:42:09 följande:

Om hon får välling, kan det vara celiaki?

Man ger inte en 8 veckors bebis välling! Man har inte ens börjat ge smakportioner i den åldern!
Svar på tråden 8 veckors bebis sover inte på natten