• Norrlanskvinna

8 veckors bebis sover inte på natten

Vi har en bebis här hemma på 8 veckor som inte sover på natten. BVC har slut råd

nu pratar inte vi somnar sent och har många uppvak. 

antingen så sover hon inte alls fram till kl 05. under den tiden så fixar hon inte att ligga själv i säng, nest eller vagn. Inte heller sleep carrier i sängen bredvid mig. eller så sover hon korta stunder (max 30 min) några gånger under natten om man gungar henne. men det är endast vid ca 23 Sen en gång vid 02 och sen vid 05 och en vid 07. inte uppvak undan dom korta stunderna hon sover 

hon har gaser vi och gör allt för att hjälpa. Massage, gympa, värme och ibland pysventil.  men inte bara därför som hon är vaken. 

vi har även ett annat barn som har uppvak under natten så för jag och min man så kan vi inte riktigt alltid turas om. Men sen bebisen föddes så ska vi vara glada om vi får 2-3 timmar sömn per natt. 

önskar tips. 

saker som - ja så är det men det går över.
    - hon är så liten än så det är så det är
    - det blir bättre 
    osv undanbedes! 

• Svar på tråden 8 veckors bebis sover inte på natten
  • Deeru
    Norrlanskvinna skrev 2026-02-26 15:38:42 följande:

Kan lägga till att hon sover oroligt när vi gungar. 
    viftar mycket på armar och huvudet. Vaknar hur lätt som helst. 

men hon är ju naturligtvis jättetrött 

Har du testat att linda in henne så hon inte kan vifta på armarna? Det kan låta lite grymt kanske men många barn sover bättre när de ligger lite trångt, precis som i magen.
  • Norrlanskvinna
    Deeru skrev 2026-02-26 15:44:59 följande:
    Har du testat att linda in henne så hon inte kan vifta på armarna? Det kan låta lite grymt kanske men många barn sover bättre när de ligger lite trångt, precis som i magen.
    Nä hon sover i sovpåse eller ibland en filt som är lindad endast nertill av säkerhetsskäl. 
  • Anonym (Tips)
    Norrlanskvinna skrev 2026-02-26 15:27:00 följande:

Jag har nu bytt droppar till vattenbaserade och det böev en förbättring. Hon sover ändå inte men är inte alla lika ledsen. 

Jag har även ändrat min kost och i princip slutat äta bönor, linser och kål fastän det inte ska påverka på oss som äter det jämt. Och ja det blev då ingen skillnad heller. 

hon mår bra på dagarna och sover och äter men när kvällen kommer så händer det något. hon är svårsövd och vi måste röra på oss hela tiden. Även om vi gungat i två timmar och hon så har sovit så märker hon så fort vi slutar. 

min man tar första passet med bebisen medans jag tar det äldre barnet och kl 03 så byter vi. 

oftast lyckas jag då få bebisen att somna mellan 04:30-05:00. . 
    BVC säger att dom inte kan hjälpa längre och just nu känns allt piss och mitt blodtryck börjar bli på gränsen högt 

Jag fick sluta äta nybakat bröd när jag ammade för mina barn fick massor gaser av det. Var jobbigt eftersom jag ena gången precis köpt en ny bakmaskin och så kunde jag inte använda den... Fick också undvika att äta rå lök. Min mamma sa att hon fick sluta dricka mjölk när hon ammade mig, men jag tror att det var för jag fick utslag av det... Bara tips. 

Har ni testat om hon sover bättre eller sämre när det är mörkt eller ljust? Har för mig att bebisar går igenom en period, men det är nog när de är närmare 3 månader om jag inte minns fel, då det är något med mörkret som gör dem ledsna. Minns inte exakt men mitt ena barn var jätteledsen en period när det blev mörkt ute... Så ett annat tips är ju att testa ett mörkt rum och ett ljust rum och se om det gör någon skillnad. Kanske är hon för varm eller för kall, testa mer eller mindre kläder? Och som någon skrev, lägg en filt runt hennes kropp och armar, det finns instruktioner på internet hur de gör i andra länder för att linda in sina barn.

Tänkte att alla tips kanske kan hjälpa så du kan testa några dagar och se om det blir någon skillnad. Lider med dig och vet hur påverkad man kan bli när man inte får sova och ser sina små ha det jobbigt.

Lycka till
  • Maggi23
    mellie skrev 2026-02-06 09:08:33 följande:

Börja med att byta ut D-dropparna ASAP! Det gjorde hela skillnaden för oss. Jag fattar inte att man inte vet mera om detta på BVC eftersom man där dagligen hanterar spädbarn. 

Vad menar du, är det dåligt för barn med d vitamin?
  • Aliona
    Deeru skrev 2026-02-26 15:44:59 följande:
    Jag skulle faktiskt också rekommendera att linda. Det rekommenderas inte i Sverige men är väldigt vanligt i många andra länder, inklusive länder som Danmark och USA. Vårt barn hade en period som riktigt liten då han viftade så mycket med armarna att han väckte sig själv och han kom aldrig riktigt till ro. Det ändrades helt när vi började linda honom. Vi låg på neonatal en vecka efter att han fötts och personalen där lindade honom också. Små nyfödda gillar att ligga trångt och ordentligt omstoppade, som de var i magen, och de blir lugnare och tryggare då. Sovpåse gör ju precis tvärt om - det sluter lätt om benen och lämnar armarna fria. När man lindar ska se vara löst om ben och höfter och tight om armarna. Det finns massor på Internet hur man gör, och det finns tom särskilda lindningsfiltar med kardborrband om man är osäker. Viktigt att veta dock är att man bara ska linda när de är riktigt små, från nyfödd till 2-4 månader och man ska sluta så fort man ser tecken på att barnet vänder sig. 
  • Norrlanskvinna

Sovpåse har ju inget med att Linda att göra utan för att det inte ska bli temperaturskillnad när man lägger ner barnet för att sova om man sövt dom i famnen. 

linda är ju inte rekommenderat i Sverige och även andra länder av två skäl, höftproblem och ökad risk för plötslig spädbarnsdöd. Till och med USA har börjat linda mindre just för den ökade risken. Och det är för att barnet rör sig mindre och har mindre uppvak. Det är inbyggt i barnet att röra armar och låta reflexerna jobba vilket hindras om dom lindar. 

ökad forskning på detta så kommer inte linda mitt barn. 

kan lägga till att hon börjat närma sig tre månader 

• Anonym (Tips)

Hej igen,

Jag kom på vad det var som min bebis hade som gjorde honom ledsen på kvällarna. Googla kvälloro bebis så kan du se om det passar på din bebis? Vet inte om det är så ihållande som du beskriver, mitt barn hade det bara i några kvällar men var väldigt ledsen då. Men är ju ett förslag vad det kan vara, om det dök upp efter några veckor.

Har ingen erfarenhet av kolik tyvärr, men det borde väl BVC kunna bedöma om det är?

• mellie
    Maggi23 skrev 2026-02-27 00:52:17 följande:
    Vad menar du, är det dåligt för barn med d vitamin?
    Nej, inte med D-vitamin, men oljan som de ligger i får många spädbarn ont i magen av. Därför är det bättre med de vattenbaserade D-vitamindropparna, som jag skrev om tidigare.
  • Anonym (Sila)

Jag har en treveckors. Hon sover bara bredvid eller i famnen. Kan sova vissa stunder i egen säng eller babynest men vaknar då lätt och snabbt och vill inte vara kvar där. Vaknar om man lägger ner henne i egen säng. Såg inte riktigt om hon inte sover även om ni är tillsammans men kanske inte läste alla inlägg.

Dagtid lägger jag henne i egen säng när jag orkar men då blir det som sagt ingen längre stunds sömn, så är jag utmattad och själv behöver vila sover jag bredvid. Då kan hon sova i timtal. På natten har vi börjat få in litet rutin, ammar liggandes i sängen runt 12, 3 och 6 (hon går efter sin rytm) och sover bredvid mig mellan de tillfällena.

Mina föräldrar berättade att jag alltid hade ont i magen på nätterna och att de var tvugna att gå med mig på axeln hela nätterna. men jag undrar ibland om jag verkligen hade ont i magen eller om jag liksom min dotter bara ville äta mer (tror mina föräldrar hade idén att begränsa amningen och att jag inte ?kunde? vara mer hungrig om jag ätit nyligen) eller inte heller ville ligga i egen säng och de tolkade det som att jag hade ont. Vet självklart inte, men när det gäller min lilla tolkar jag det inte som att hon har ont iom att hon blir nöjd om hon får amma och/eller sova i famnen/bredvid i sängen. Känns som att många förr i tiden trodde bebisen hade ont för att man inte skulle amma ofta och bebisen skulle klara att ligga i egen säng. Vet som sagt inte, bara en teori. Har tre äldre barn också och de var större och åt mer ?intensivt?, så de åt större måltider. Denna lilla äter litet och ofta. Slumrar ofta till när hon äter så blir som sagt ofta hungrig.

• Anonym (allergiker deluxe)
    Norrlanskvinna skrev 2026-02-26 15:27:00 följande:

Jag har nu bytt droppar till vattenbaserade och det böev en förbättring. Hon sover ändå inte men är inte alla lika ledsen. 

Jag har även ändrat min kost och i princip slutat äta bönor, linser och kål fastän det inte ska påverka på oss som äter det jämt. Och ja det blev då ingen skillnad heller. 

hon mår bra på dagarna och sover och äter men när kvällen kommer så händer det något. hon är svårsövd och vi måste röra på oss hela tiden. Även om vi gungat i två timmar och hon så har sovit så märker hon så fort vi slutar. 

min man tar första passet med bebisen medans jag tar det äldre barnet och kl 03 så byter vi. 

oftast lyckas jag då få bebisen att somna mellan 04:30-05:00. . 
    BVC säger att dom inte kan hjälpa längre och just nu känns allt piss och mitt blodtryck börjar bli på gränsen högt 

Jag fick förutom kålväxter sluta med alla sorters lök, skaldjur, citrus, kaffe, chilipeppar och mjölkprodukter utom hårdost för att lillen skulle kunna sova något så när. Först när han var fem månader vågade jag börja äta normalt igen.
  • Anonym (Mjölkprotein?)

Har ni tagit bort komjölksprotein?

Svar på tråden 8 veckors bebis sover inte på natten