• Pasi

Vad naturism och nakenhet betyder för mig.

Jag älskar att vara naken. Med mig själv eller likasinnade nakna. 

Skulle jag vara naken inför påklädda så skulle jag känna mig ?naken? och vilja skyla mig omgående. Har alltid varit blyg med min kropp. Har svårt att bada bastu naken med andra nakna som inte är naturister i grunden. 

Medans på en naturist camping där jag och alla andra är nakna naturister känner jag mig inte naken. Känner mig fri! Utan fördommar, konstiga blickar där alla är välkommen. 

Vi naturister ser vilka som faktiskt är naturister eller är där av någon annan anledning.  

• Svar på tråden Vad naturism och nakenhet betyder för mig.
  • KimLinnefeldt
    Pasi skrev 2026-02-06 22:21:09 följande:
    Vad naturism och nakenhet betyder för mig.

Jag älskar att vara naken. Med mig själv eller likasinnade nakna. 

Skulle jag vara naken inför påklädda så skulle jag känna mig ?naken? och vilja skyla mig omgående. Har alltid varit blyg med min kropp. Har svårt att bada bastu naken med andra nakna som inte är naturister i grunden. 

Medans på en naturist camping där jag och alla andra är nakna naturister känner jag mig inte naken. Känner mig fri! Utan fördommar, konstiga blickar där alla är välkommen. 

Vi naturister ser vilka som faktiskt är naturister eller är där av någon annan anledning.  

Hur ser ni det?

Och hur är det, är naturism sexigt eller bara "naturligt"?  För mig verkar naturism vara lite moralistiskt. "Kolla vi är nakna och ingen är kåt!"
  • baaa

Jag har börjar gå naken hemma i min lägenhet. Har också börjar sova naken. Hade velat gå på naken camping. jag tror jag ska åka dit i sommar över en helg. 

• Anonym (Keijo)
    baaa skrev 2026-02-07 16:29:22 följande:

Jag har börjar gå naken hemma i min lägenhet. Har också börjar sova naken. Hade velat gå på naken camping. jag tror jag ska åka dit i sommar över en helg. 

Livet är underbart när underlivet är bart.
  • Anonym (Avskyr kläder)

Hemma har jag på mig så lite kläder jag bara kan när jag är ensam hemma. Nu, vintertid blir det mer men skippar då underkläder (vilket jag även ofta gör sommartid när jag är ledig). Sover naken om inte något av barnen vill sova hos mig, då blir det trosor och T-shirt. 

Har inga problem med att vara naken i bastun i badhuset heller.

Däremot har jag inget behov av att umgås med andra när de är nakna, bortsett från min partner då. Han är inte förtjust i att vara naken om inte situationen kräver det men har inga problem med min nakenhet. 

Exet däremot hade stora problem med att jag var naken och tyckte tex att jag skulle ha med mig morgonrocken in i badrummet så ingen såg mig när jag duschat och skulle in i sovrummet för att klä pa mig. Min syn på det hela är att jag har inte något som de inte sett förr. 

• Anonym (m)

Har också funderat på åtminstone nakenbad, men är rädd för att någon ska ta kort. Tänker inte du på sånt, TS? Om du inte gillar att visa dig naken inför andra som inte är naken, eller vad du menade med det

• baaa
    Anonym (m) skrev 2026-02-07 17:59:15 följande:

Har också funderat på åtminstone nakenbad, men är rädd för att någon ska ta kort. Tänker inte du på sånt, TS? Om du inte gillar att visa dig naken inför andra som inte är naken, eller vad du menade med det

Det är jag med, hur fan förklarar man det sen när man ser bilden  hehe. jag tänker att om man ta på sig solglasögonen. Det jag är mer orolig för är att man kan få sex tankar och man råkar få stånd.
  • simpleMan

Älskar att vara naken sovit naken sen jag flyttade hemifrån. Kunde komma hem från jobbet in i duschen o sen var jag naken i lägenheten tills det är dags att sova.

Vill åka till nakenbad men har komplex för min kropp. Är överviktig o känns som alla dömmer en när man skulle gå runt där o inte se ut som en grekisk gud. 
    Har badat naken i sjöar men då är klockan efter 00 på natten när mörkret räddar mig. 
    En gång lyckades jag få till en första dejt med naken bad. Men sen när man skaffade flickvän och vi skafade barn så har allt detta försvunnit. Jag o flickvännen har badat nakna en gång 2018 mitt i natten. 

Men drömmen om nakenbad finns ännu

• XDX

Jag var blyg och pryd när jag var yngre. Hade kroppsdysmorfi trots att jag är rejält utrustad. 

Provade offentliga nakenbad för att se vad det kunde göra med dysmorfin, och det har hjälpt mycket! Dessutom hjälper det märkligt nog mot min thalassofobi (fobi mot att att bada i mörka djupa vatten) - den kraftigt reducerad när jag badar naken! 

Och att sola naken gillar jag för det är hälsosamt för androgener som t ex testosteron, och man slipper badshorts som klämmer, skaver och överhettar. 

Jag sover också naken för att slippa kläm, skav och överhettning. Det har förbättrat min sömn mycket. Och jag får maxat oxytocinpåslag vid stor hudkontakt med partnern, ja det överväldigande på ett underbart sätt. 

Har tyvärr inte tagit steget att umgås med andra naturister, min övriga familj är pryd och jag tror inte de skulle vara bekväma med det även om det bara var jag som gjorde det. 

Vissa yogaövningar är också toppen att göra naken, man får till bättre stretch och slipper kläm, skav och överhettning.

• XDX
    baaa skrev 2026-02-07 18:21:43 följande:
    Det är jag med, hur fan förklarar man det sen när man ser bilden  hehe. jag tänker att om man ta på sig solglasögonen. Det jag är mer orolig för är att man kan få sex tankar och man råkar få stånd.
    Är väl bara att skyla ståndet med handduken om det skulle hända tänker jag. Jag har fortfarande lätt att få spontana stånd men inte haft nåt stort problem med det nu som vuxen på nakenbad eller i bastu. När jag var tonåring var det dock ett stort problem :D

Och foton... jag bryr mig faktiskt inte, vill någon beundra mig så... Men förstår såklart att alla inte har den känslan. 
Svar på tråden Vad naturism och nakenhet betyder för mig.