• Anonym (ilsken)

varför använda komplicerade ord för att låta smart?

Hej jag är så trött på dumma människor som ska formulera meningar för att låta smarta och göra en mening svår att förstå. 

Här är två meningar som betyder exakt samma sak fast med olika ord  :

enkel:  "Han ångrade sig och bad om ursäkt för sitt dåliga beteende.

-Svår: "Han vidgick sin reminiscens med penitens och expiation för sitt klandervärda agerande.

Det jag inte förstår är varför? jag tycker personligen att den som kan förklara en mening i enkla ord är den smarta för den får alla att förstå.

Jag förstår att dom försöker låta smarta men det är vad som gör dom korkade. 

Vad har ni för tankar om detta?

• Svar på tråden varför använda komplicerade ord för att låta smart?
  • Anonym (m)
    KillBill skrev 2026-02-07 12:32:27 följande:

Jaha, nej, det stämmer inte att jag tar upp politik i alla inlägg. Nu kan du svara på min fråga:

Håller du med om att Henrik Jönssons språk, där han till exempel har sagt "tendenserna tenderar att amplifieras", är ett typiskt exempel på någon som försöker låta smart?

Jasså, jag har då aldrig sett det iallafall. Var har du skrivit ett inlägg utan politik?

Nej, jag kan inte hålla med om det då jag omöjligt kan veta något om hans intentioner med att uttrycka sig så.
  • nihka
    Anonym (ilsken) skrev 2026-02-07 00:27:06 följande:
    varför använda komplicerade ord för att låta smart?

Hej jag är så trött på dumma människor som ska formulera meningar för att låta smarta och göra en mening svår att förstå. 

Här är två meningar som betyder exakt samma sak fast med olika ord  :

- enkel:  "Han ångrade sig och bad om ursäkt för sitt dåliga beteende.

-Svår: "Han vidgick sin reminiscens med penitens och expiation för sitt klandervärda agerande.

Det jag inte förstår är varför? jag tycker personligen att den som kan förklara en mening i enkla ord är den smarta för den får alla att förstå.

Jag förstår att dom försöker låta smarta men det är vad som gör dom korkade. 

Vad har ni för tankar om detta?

Det är ingen som låter så utan du verkar gilla att använda fina ord och sedan gnälla på att det är andra som gör det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Ella)

Jag tycker ditt exempel är lite överdrivet.

Jag kan få höra att jag använder svåra ord som 

Kontroversiell 

Resonemang 

Ambivalent

Jag anser detta inte är svåra och avancerade ord att säga till personer i 25 års ålder och uppåt. Nu syftar jag inte på att jag använder detta på SFI studenter heller.

Däremot är jag mycket noga med att anpassa fackspråk om detta behövs så att det passar personer som inte läst samma saker som mig. 

Men i ditt avancerade exempel så känns det mest bajsnödigt och passar bättre i typ en roman. 

• nihka
    Anonym (m) skrev 2026-02-07 11:38:17 följande:
    Svarar du någonsin i en tråd utan att få fram något om politik?
    Jaså du stör dig skitmycket på de som använder fina ord och har nailat varför de gör det, men inget av det gäller när det är någon som står dig politiskt nära.
    Anonym (m) skrev 2026-02-07 14:50:04 följande:
    Jasså, jag har då aldrig sett det iallafall. Var har du skrivit ett inlägg utan politik?

Nej, jag kan inte hålla med om det då jag omöjligt kan veta något om hans intentioner med att uttrycka sig så.
    Enligt vad du skriver i din trådstart anser du att Henrik Jönsson med sitt val av krångliga ord är en korkad person som försöker låta smart Glad
  • KillBill

Jag har till exempel skrivit inlägg om sjukdomar, skolan och kontakter med myndigheter som inte varit politiska.

Jag länkade till tv-programmet där Henrik Jönsson uttryckligen sa:

"tendenserna tenderar att amplifieras"

Det var uppenbart att han försökte låta intellektuell, men tyvärr fick det motsatt effekt..

.Här är länken igen, om du vill titta:

www.svtplay.se/video/jVwPYM4/30-minuter/henrik-jonsson

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Mmm)
    nihka skrev 2026-02-07 15:03:41 följande:
    Jaså du stör dig skitmycket på de som använder fina ord och har nailat varför de gör det, men inget av det gäller när det är någon som står dig politiskt nära.

Enligt vad du skriver i din trådstart anser du att Henrik Jönsson med sitt val av krångliga ord är en korkad person som försöker låta smart Glad
    Nu är det inte (M) som startat tråden och har således inte skrivit det du påstår. 
  • Anonym (m)
    nihka skrev 2026-02-07 15:03:41 följande:

Nej, jag stör mig inte på att någon använder så kallade fina ord eller anser att någon är korkad pga det. Eller försöka låta smarta. Jag är inte TS. Och jag vet inte ens vem den där Henrik Jönsson är heller, han står mig inte nära.
  • Anonym (m)
    KillBill skrev 2026-02-07 15:08:33 följande:

Jag har till exempel skrivit inlägg om sjukdomar, skolan och kontakter med myndigheter som inte varit politiska.

Jag länkade till tv-programmet där Henrik Jönsson uttryckligen sa:

"tendenserna tenderar att amplifieras"

Det var uppenbart att han försökte låta intellektuell, men tyvärr fick det motsatt effekt..

.Här är länken igen, om du vill titta:

www.svtplay.se/video/jVwPYM4/30-minuter/henrik-jonsson

Ok det var långt, är ändå jättedålig på att bedöma människor så men vill du säga mer var i klippet det var då?
  • nihka
    Anonym (Mmm) skrev 2026-02-07 15:08:51 följande:
    Nu är det inte (M) som startat tråden och har således inte skrivit det du påstår. 
    Tack för förtydligandet!
  • KillBill
    Anonym (m) skrev 2026-02-07 15:15:35 följande:
    Ok det var långt, är ändå jättedålig på att bedöma människor så men vill du säga mer var i klippet det var då?
    Klippet finns i mitten av programet. I denna artikel kan du läsa om fler helt sanlösa exempel på Jönssons val av ord i debatten..

www.gp.se/kultur-noje/kulturkronika/svt-borde-grilla-fler-stjarnor-som-henrik-jonsson.f190f474-4e13-4fb1-b97e-129abc8b6350
  • KillBill
    Anonym (m) skrev 2026-02-07 15:15:35 följande:

Exakt 22:35 in i inslaget, men jag rekommenderar alla att se hela programmet. Då får man också höra Jönsson förklara att "där har jag tid att visa alla mina audiovisuella källor aggregerat så att man får den tematiska bilden" och annat ordbajseri..

www.svtplay.se/video/jVwPYM4/30-minuter/henrik-jonsson&position=1343

• Anonym (m)
    KillBill skrev 2026-02-07 19:15:46 följande:
    Klippet finns i mitten av programet. I denna artikel kan du läsa om fler helt sanlösa exempel på Jönssons val av ord i debatten..

www.gp.se/kultur-noje/kulturkronika/svt-borde-grilla-fler-stjarnor-som-henrik-jonsson.f190f474-4e13-4fb1-b97e-129abc8b6350
    Ok det var inget jag ens hade reagerat på om inte du sagt det och jag kan inte säga att det lät onaturligt eller så. Men kanske svårt att nå fram till alla på det sättet om man inte förstår vad som menas så kanske inte så smart av honom egentligen? Men fortfarande, ingen aning om hans avsikt är att försöka låta smart, det kan jag inte bedöma, är ingen tankeläsare.
  • Anonym (svåra ord)

Jag tänker lite som så att om man uttrycker sig som exemplet ovan i vardagen...att det tyder på att personen i fråga har tagit många högskolepoäng och är begåvad. Läser avancerad kurslitteratur utan större svårigheter.
    Min andra tanke är att personen har svårt med sociala koder och inte läser av/har svårt att anpassa sig till omgivningen. 
    Jag vet en vän som är väldigt begåvad och har två fil kan utbildningar. På en fest så samtalade han med ett yngre barn på 6-7 års åldern cirka. Han använde såna svåra ord när han talade med barnet att jag reagerade på beteendet.
    Jag kan säga att då blir i alla fall inte jag imponerad över svåra ord. När han samtalar med mig så är det okej att han använder lite mera svårare ord men inte med barn. Det blir bara pinsamt och högtravande enligt mig. 

• nihka
    KillBill skrev 2026-02-07 19:27:47 följande:

Exakt 22:35 in i inslaget, men jag rekommenderar alla att se hela programmet. Då får man också höra Jönsson förklara att "där har jag tid att visa alla mina audiovisuella källor aggregerat så att man får den tematiska bilden" och annat ordbajseri..

www.svtplay.se/video/jVwPYM4/30-minuter/henrik-jonsson&position=1343

Det verkar iaf imponera på hans lärljungar - vilket kanske säger lika mycket om lärljungarna Tomte
  • Anonym (Ella)
    Anonym (svåra ord) skrev 2026-02-07 21:54:32 följande:

Jag tänker lite som så att om man uttrycker sig som exemplet ovan i vardagen...att det tyder på att personen i fråga har tagit många högskolepoäng och är begåvad. Läser avancerad kurslitteratur utan större svårigheter.
    Min andra tanke är att personen har svårt med sociala koder och inte läser av/har svårt att anpassa sig till omgivningen. 
    Jag vet en vän som är väldigt begåvad och har två fil kan utbildningar. På en fest så samtalade han med ett yngre barn på 6-7 års åldern cirka. Han använde såna svåra ord när han talade med barnet att jag reagerade på beteendet.
    Jag kan säga att då blir i alla fall inte jag imponerad över svåra ord. När han samtalar med mig så är det okej att han använder lite mera svårare ord men inte med barn. Det blir bara pinsamt och högtravande enligt mig. 

Alltså det finns ju något positivt att använda svåra ord med barn, med den lilla detaljen att man kan läsa av situationen så man innan förklarar vad man menar. Det är liksom okej och bra att fråga en 6-7 åring hur de har resonerat när de gjort något. Ditt viktiga är att förklara så barnet förstår, så säg det svåra ordet och förklara samtidigt. Pratar man för enkelt med barn så utmanas de ju inte. 
  • Anonym
    Anonym (m) skrev 2026-02-07 15:12:25 följande:
    Nej, jag stör mig inte på att någon använder så kallade fina ord eller anser att någon är korkad pga det. Eller försöka låta smarta. Jag är inte TS. Och jag vet inte ens vem den där Henrik Jönsson är heller, han står mig inte nära.
    Om du inte vet vem den där Henrik är, varför ställde du frågan om Kill Bill alltid skriver politiska inlägg?
    Var fanns det politiska enligt dig?
  • Anonym

Aha, det hade skrivits "högerdebattör".

Jag kör högertrafik. I England blir det vänstertrafik.

• nihka
    Anonym skrev 2026-02-08 14:09:46 följande:
    Om du inte vet vem den där Henrik är, varför ställde du frågan om Kill Bill alltid skriver politiska inlägg?
    Haha! Busted!
  • Anonym (m)
    Anonym skrev 2026-02-08 14:09:46 följande:
    Ja han skrev högerdebattör så jag antog det handlade om politik
Svar på tråden varför använda komplicerade ord för att låta smart?