• Anonym (F_ck cancer!!)

Sex efter bröstcancer

Det finns mängder med råd om hur man kan "rädda" eller iallafall hjälpa sexlivet på traven då en kvinna normalt hamnar i klimakteriet.

Men det finns inga råd eller hjälp för en som redan har fått livet svängt upp och ner pga av f_ing cancer, för att sen bli tvingad in i klimakteriet då man endast är 40 pga medicinen som en måste ta i 10 år.

Ingen lokal östrogen är rekommenderad. Många har varit tvungna att gå genom det här hemska i sitt liv, men ändå ser jag ingen som talar om det.

Kort sagt, det känns som man bestraffas från dagen diagnosen ställts och framåt.

Maken är förstående men vet att han har stor sexlust. Vi har försökt utan penetrering, det går för honom men jag känner inget.

Varför vill ingen prata om det här, varför får ser ja inte vad adnra har gått igenom och om någon har lyckats komma tillbaka till en normal relation efteråt? 

• Svar på tråden Sex efter bröstcancer
  • Anonym (Ur)

Har du sökt proffshjälp? Finns det inga Facebook grupper om detta?

• Anonym (F_ck cancer!!)
    Anonym (Ur) skrev 2026-02-07 09:12:29 följande:

Har du sökt proffshjälp? Finns det inga Facebook grupper om detta?

Läkaren rekommenderar inte hormonbaserade preparat då cancern var hormonpositiv. Har sökt på olika forum och sidor om liksinnades upplevelser, men det är just det, det pratas bara om de som på naturlig väg kommer in i klimakteriet och deras resa, men dom har alternativ.
  • Anonym (Ur)
    Anonym (F_ck cancer!!) skrev 2026-02-07 09:23:30 följande:
    Läkaren rekommenderar inte hormonbaserade preparat då cancern var hormonpositiv. Har sökt på olika forum och sidor om liksinnades upplevelser, men det är just det, det pratas bara om de som på naturlig väg kommer in i klimakteriet och deras resa, men dom har alternativ.
    Så det finns inga grupper på Facebook eller IRL för de som haft bröstcancer?
  • Anonym (F_ck cancer!!)
    Anonym (Ur) skrev 2026-02-07 10:57:17 följande:
    Så det finns inga grupper på Facebook eller IRL för de som haft bröstcancer?
    Det här är ju ändå ett känaligt ämne för mig som jag inte vill diskutera IRL, men skulle jag ändå vilja så finns mig veterligen inte någon sån grupp här omkring där vi bor. 

Har inte hittat någon grupp online. Där såna här ämnen diskuteras
  • KimLinnefeldt

Inte så lätt att hitta bra information. Man får leta på nätet. Cancerhjälpen kanske.

Kanske tycker vården att sexproblem är ett lyxproblem. Att de inte inser hur viktigt det är att man får sexuell närhet, att det är en skada eller handikapp att det inte funkar.

Det borde vara lika lätt att få hjälp med som syn, hörsel och stukningar.

• Anonym (Ur)
    Anonym (F_ck cancer!!) skrev 2026-02-07 12:22:45 följande:
    Det här är ju ändå ett känaligt ämne för mig som jag inte vill diskutera IRL, men skulle jag ändå vilja så finns mig veterligen inte någon sån grupp här omkring där vi bor. 

Har inte hittat någon grupp online. Där såna här ämnen diskuteras
    Finns ingen sexolog?
  • Anonym (F_ck cancer!!)
    Anonym (Ur) skrev 2026-02-07 16:00:50 följande:
    Finns ingen sexolog?
    Det finns, hon rekommenderade bara att testa olika glidmedel och hormonfri vagitorie som löses upp och tillfälligt ger ett förbättrat glid.
    Har testat flera medel utan att det har funkat.

Här hos oss finns det dålig hjälp för klimakteriet överlag, bröstcancer relaterad klimakterie ännu värre.

Därför skulle jag ju så gärna vilja höra från de som är i samma situation, hur har alla andra som har drabbats av kvinnans mest förekommande cancerform klarat sig, eller är jag den ända? Känns så ibland.
Svar på tråden Sex efter bröstcancer