• Anonym (Osäker)

Går det att komma över en otrohet?

Min man och jag har haft en liten kris under hösten. många år utan bra kommunikation och en del sjukdomar i släkten har gjort att min man tvivlade på oss.
    I sept/okt var han helt säker på att han skulle lämna mig. han har även haft lite känslor för en kollega. vi började jobba tillbaka oss men under nov så kysstes han kollegan. vilket han bara dagarna efter berättade om, märktes att han skämdes. Vi jobbade vidare på relationen o runt dec var jag helt säker på att nu var det mig han ville ha o vara med. då får jag reda på att han vart hemma hos kollegan för "att reda ut en del saker", då hon haft det tufft med sin man som vart "våldsam", tror inte de gjort något. men för mig är även det otrohet, för jag tycker inte man åker hem till en kollega så där....
    Samtidigt som han inte berättade om det.
    Nu har vi jobbar tillbaka och det känns väldigt bra mellan oss med mycket närhet o sex, mycket kommunikation som vi  tidigare inte hade o han tillåter mig att fråga vad som helst o jag har haft fått titta i hans telefon o så, inga konstigheter.  men för mig kommer detta upp i tankarna igen o jag känner mig lite äcklig av att han gjort som han gjort. samtidigt känns vår kärlek mycket djupare än tidigare.o jag älskar verkligen honom o jag är helt säker på att han älskar mig. men går det att komma över en otrohet helt? hur lång tid tar det? hur har det vart för er andra? 
  • Svar på tråden Går det att komma över en otrohet?
  • Anonym (Felicia)

Det där är en omöjlig fråga att svara på . Allt från flera år till aldrig är det krassa svaret. .man vet inte på förhand utan kommer att kunna se facit med tiden om det var värt det, vad priset blev och om det överhuvudtaget var möjligt.. 

För det finns så många faktorer som påverkar slutresultatet . Det är lätt i början att bli "frälst" och nykära etc men sen när det återigen dyker upp svåra tider och utmaningar både i förhållandet men också yttre påverkan kan det ännu en gång skava , tillit rasar och man får börja om på nytt - och risken är givetvis ännu större att otrohet sker igen om man en gång förut tagit den vägen och "kommit undan" konsekvenserna .. 

Den böljande berg-och-dal-banan av lycka och slit kan bli oerhört påfrestande och man orkar inte hur länge som helst. 

Så ja.  Du får tyvärr inget exakt datum för ingen vet. Du kan må bra om ett år eller aldrig...  

• Tyra myra
    Anonym (Osäker) skrev 2026-02-07 17:30:36 följande:
    Går det att komma över en otrohet? Min man och jag har haft en liten kris under hösten. många år utan bra kommunikation och en del sjukdomar i släkten har gjort att min man tvivlade på oss.
    I sept/okt var han helt säker på att han skulle lämna mig. han har även haft lite känslor för en kollega. vi började jobba tillbaka oss men under nov så kysstes han kollegan. vilket han bara dagarna efter berättade om, märktes att han skämdes. Vi jobbade vidare på relationen o runt dec var jag helt säker på att nu var det mig han ville ha o vara med. då får jag reda på att han vart hemma hos kollegan för "att reda ut en del saker", då hon haft det tufft med sin man som vart "våldsam", tror inte de gjort något. men för mig är även det otrohet, för jag tycker inte man åker hem till en kollega så där....
    Samtidigt som han inte berättade om det.
    Nu har vi jobbar tillbaka och det känns väldigt bra mellan oss med mycket närhet o sex, mycket kommunikation som vi  tidigare inte hade o han tillåter mig att fråga vad som helst o jag har haft fått titta i hans telefon o så, inga konstigheter.  men för mig kommer detta upp i tankarna igen o jag känner mig lite äcklig av att han gjort som han gjort. samtidigt känns vår kärlek mycket djupare än tidigare.o jag älskar verkligen honom o jag är helt säker på att han älskar mig. men går det att komma över en otrohet helt? hur lång tid tar det? hur har det vart för er andra? 
    Jag tror att man överdriver det där med att man ska komma över.  Det som hänt har hänt vi kan inte radera bort det. Däremot skriver du att er relation nu är bra på alla sätt. Om det vore så att du inte accepterat vad som hänt skulle ni inte ha en bra relation idag. 

Man lägger vad som hänt bakom sig och går vidare. Varför ska du känna dig äcklig? Du har ju inte gjort något fel ?  Om tankarna kommer upp igen så tänk på hur bra ni har det idag. Det är viktigt att komunikationen fungerar nu och ni har framtiden att se fram mot.
  • Anonym (Osäker)
    Tyra myra skrev 2026-02-07 17:46:45 följande:
    Jag tror att man överdriver det där med att man ska komma över.  Det som hänt har hänt vi kan inte radera bort det. Däremot skriver du att er relation nu är bra på alla sätt. Om det vore så att du inte accepterat vad som hänt skulle ni inte ha en bra relation idag. 

Man lägger vad som hänt bakom sig och går vidare. Varför ska du känna dig äcklig? Du har ju inte gjort något fel ?  Om tankarna kommer upp igen så tänk på hur bra ni har det idag. Det är viktigt att komunikationen fungerar nu och ni har framtiden att se fram mot.
    Tack för dina ord❤️! Nu känns det verkligen bra  hur han är och beter sig, men det här kommer över mig ibland,  då det trots allt inte var så länge sen. Känns verkligen som han älskar mig
  • Anotherone

Det är bara ni två som har svaret på det.
    Jag har varit i samma sits och jag såg väldigt pragmatiskt på det.
    Vi kanske går isär om tre månader/tre år - vem vet.
    Men det kanske vi hade gjort ändå?

Det som är relevant är att ni pratar igenom det så att du får alla svar du behöver. Och det verkar du ha fått.
    Sen är nästa steg att släppa det. Inte älta, inte undra. Då måste du fråga igen om det fortfarande finns sånt som inte är besvarat.
    Men sen släpp det!
    Du kan inte låta det hoppa upp här och där.
    Det är inte schysst mot din partner heller om du helhjärtat har förlåtit honom. Han måste också få vara trygg i att han vet vad han gjort, han har bett om ursäkt och förklarat och svarat på allt som du undrat. Han ska inte behöva gå runt och undra om du ska slänga ut honom för att han glömde köpa äpplen eller inte la smutstvätten på rätt ställe.

Så ville i alla fall inte jag leva. Jag valde att förlåta. Min man visste mycket väl vad han gjort och hur det skadat vår tillit men vi löste det och gick vidare. Detta var många år sen nu så visst går det. Personligen kan jag komma på värre saker än en otrohet. Det finns fler slags svek som skulle ta hårdare på mig.

Svar på tråden Går det att komma över en otrohet?