Anonym (M.) skrev 2026-02-11 14:58:23 följande:
Jag har många gånger reagerat över att de här kvinnorna (ja det är nästan alltid kvinnor) som är så sjuka att de inte kan arbeta ens på 25 procent - så ofta föder barn. Hur går DET ihop? En graviditet + en förlossning är hårdare arbete än vad som förekommer på den svenska arbetsmarknaden idag (eller ens någonsin). Och de villkor man får sedan när man måste vara uppe på natten med bebisen, och får alltför lite och bruten sömn, dag efter dag i minst sex månader - de förekommer inte heller någonstans på den reguljära arbetsmarknaden.
Då undrar man ju litet, om dessa kvinnor verkligen ska leva på bidrag från samhället, baserat på att de skulle vara "sjuka"? Och nu kommer någon att skriva att de kan ha psykiska problem, men i så fall vill jag kontra med att är man så sjuk att man inte kan vistas med folk på en arbetsplats, då ska man inte uppfostra ett barn heller. Hur ska DET gå - att man skrämmer upp barnet för andra människor ifrån början, isolerar det från andra barn o.s.v.?
När en kvinna som går på någon form av bidrag baserat på att de är "sjuka" anmäler sig på MVC, så borde det gå signaler hos flera olika myndigheter, både socialen och de myndigheter som skänker henne hennes försörjning. För då är det något som inte stämmer.
Jag är kvinna men tänker samma. De som är så sjuka att de inte kan arbeta, och särskilt om de har psykiska problem, både män och kvinnor, ska inte skaffa barn eftersom 1. Förälderns psykiska problematik kan överföras till barnen och 2. Denna problematik, som gör att de inte kan arbeta, gör dem också olämpliga att ta altt det ansvar som följer med att ha barn.
Jag tror dock inte att kvinnor som ändå skaffar barn är så väldigt sjuka egentligen, kanske trivs de bara med ett liv där de kan gå hemma och bestämma över sin egen tid, även om barnen upptar en del av den.