Anonym (Olala) skrev 2026-02-08 17:37:21 följande:
Här håller jag med.
Jag har en bekant som inte jobbat sedan slutet av 80-talet och ännu har några år kvar till ålderspension.
Hon orkar en massa annat, då går det bra. Hålla danskurser, uppträda med dansgrupper som exempel.
Men att jobba? Nej, det är hon för "sjuk" för.
Exempelvis Samhall skulle ändå kunna fungera som att prova och se hur det går?
Eller lönebidrag, praktik. VAd som helst som får henne från datorn som hon verkar sitta vid dagarna i ändå. Baserat på att hon lägger upp massor där i stort sett varje dag.
Inlägg med i huvudsak konspirationsteorier om allt möjligt, från att Bill Gates har "hittat på" Covid till att "Big Pharma" lurar på människor onödiga läkemedel som t ex vacciner. Som hon påstår är livsfarligt.
Ett typexempel på vad jag menar. Folk som orkar hålla på med en massa trams, roa och underhålla sig med olika saker, är inte att betrakta som sjuk. Sanningen är känslig om dessa personer, att de helt enkelt är arbetsovilliga och lata. På 80- och 90-talet sågs det mer eller mindre som skamligt att vara förtids/ sjukpensionerad om man inte hade allvarliga fysiska skador. Idag är det normalt att gå sjukskriven för att man har social fobi eller andra problem med att interagera med andra människor. Helt sanslöst.