• Anonym (Snö)

Dags att sänka sjukersättning samt tid!

Reagerar när jag hör om folk som går in och ut ur sjukskrivningar i många år.

Dags att höja kraven och sätta en strikt gräns på hur många sjukdagar man får ha per år. 

Tex. Sjukersättning i 10 dagar per år. Därefter ingen extra betalning utöver socialbidragnorm eller dylikt. 

Sedan bör mer än 30 dagar sjukdom per år var tillräckligt för arbetsgivaren att avskeda vederbörande.

Även mina förslag är snälla mot de sjuka i ett internationellt perspektiv.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Dags att sänka sjukersättning samt tid!
  • Anonym (D)
    Anonym (Snö) skrev 2026-02-09 16:02:57 följande:
    Nej, 10 år äldre men frisk.

Fast det är främst ett val jag gjort. Jag prioriterar att vara frisk.
    Sjukdom kan man inte prioritera bort, inte olyckor heller.
  • Anonym (Snö)
    Anonym (D) skrev 2026-02-09 17:08:05 följande:
    Sjukdom kan man inte prioritera bort, inte olyckor heller.
    Skojar du nu eller?

Så du tror på riktigt att man inte kan påverka sin hälsa?
  • Anonym (Arbetsföra)
    Anonym (Inte 1990-tal.) skrev 2026-02-08 14:20:29 följande:

Vi lever inte på 1990-talet längre. Folk har inte råd att vara fejksjuka idag. Man ser ju själv vad som händer med lönen om man faktiskt har varit sjuk 1+3 dagar en månad. Man går hellre halv- eller för den delen helkrasslig till jobbet än det.

Så det är inte lättja/utnyttja systemet. Det var en 90-talsgrej när ekonomin var bättre. Folk idag som är sjuka är jävligt sjuka. De enda undantagen jag kan tänka mig är det fåtalet kvinnor som har en snuskigt rik och välbetald make. De har råd att vara fejksjuka. Ingen annan.

Nej, alla som har sjukersättning/ sjukpension är inte "jävligt sjuka"- Det är idag väldigt brett vad som ses av psykiatrin/ vården som psykisk ohälsa, och det innebär att även folk med diagnoser som rent fysiskt är fullt arbetsföra, slipper jobba. Det är sjukt i sig att diagnosticera var och varannan för minsta avvikande beteende som skulle betraktats som normalt för 30-40 år sedan.

En sjukskriven som klarar att roa och underhålla sig med olika saker och inte har några problem att göra sådant som är roligt och förströande är inte att betrakta som sjuk, men lat och arbetsovillig. 
  • Anonym (Arbetsföra)
    Anonym (Olala) skrev 2026-02-08 17:37:21 följande:
    Här håller jag med.

Jag har en bekant som inte jobbat sedan slutet av 80-talet och ännu har några år kvar till ålderspension.

Hon orkar en massa annat, då går det bra. Hålla danskurser, uppträda med dansgrupper som exempel.

Men att jobba? Nej, det är hon för "sjuk" för.
    Exempelvis Samhall skulle ändå kunna fungera som att prova och se hur det går?
    Eller lönebidrag, praktik. VAd som helst som får henne från datorn som hon verkar sitta vid dagarna i ändå. Baserat på att hon lägger upp massor där i stort sett varje dag.
    Inlägg med i huvudsak konspirationsteorier om allt möjligt, från att Bill Gates har "hittat på" Covid till att "Big Pharma" lurar på människor onödiga läkemedel som t ex vacciner. Som hon påstår är livsfarligt.
    Ett typexempel på vad jag menar. Folk som orkar hålla på med en massa trams, roa och underhålla sig med olika saker, är inte att betrakta som sjuk. Sanningen är känslig om dessa personer, att de helt enkelt är arbetsovilliga och lata. På 80- och 90-talet sågs det mer eller mindre som skamligt att vara förtids/ sjukpensionerad om man inte hade allvarliga fysiska skador. Idag är det normalt att gå sjukskriven för att man har social fobi eller andra problem med att interagera med andra människor. Helt sanslöst.
  • Anonym (Snö)
    Anonym (Arbetsföra) skrev 2026-02-10 21:18:19 följande:
    Ett typexempel på vad jag menar. Folk som orkar hålla på med en massa trams, roa och underhålla sig med olika saker, är inte att betrakta som sjuk. Sanningen är känslig om dessa personer, att de helt enkelt är arbetsovilliga och lata. På 80- och 90-talet sågs det mer eller mindre som skamligt att vara förtids/ sjukpensionerad om man inte hade allvarliga fysiska skador. Idag är det normalt att gå sjukskriven för att man har social fobi eller andra problem med att interagera med andra människor. Helt sanslöst.
    Värt att notera att det också är detta som tvingat ner sjukersättningen. När folket hade arbetsmoral kunde alla sjuka få bra ersättning för att man visste att de var sjuka och de var dessutom väldigt få i antal. På 70- och 80-taöet fick man 90 procent av lönen om man var sjuk t.e.x..

Detta är idag i princip omöjligt eftersom det är så många som vill ha del av systemet för att de inte känner för att jobba.
  • Mentat
    Anonym (Snö) skrev 2026-02-10 21:43:09 följande:
    Värt att notera att det också är detta som tvingat ner sjukersättningen. När folket hade arbetsmoral kunde alla sjuka få bra ersättning för att man visste att de var sjuka och de var dessutom väldigt få i antal. På 70- och 80-taöet fick man 90 procent av lönen om man var sjuk t.e.x..

Detta är idag i princip omöjligt eftersom det är så många som vill ha del av systemet för att de inte känner för att jobba.
    Jag känner personligen till att sådant existerar. Huruvida det är vanligt eller ej kan jag däremot inte uttala mig om.
  • Aniiee
    Anonym (Snö) skrev 2026-02-10 21:43:09 följande:

Du fortsätter att blanda ihop begreppen, vilket gör en vettig diskussion i princip omöjlig.

Och, en sak som försäkringskassan tittar på men en del inte verkar förstå, är inte bara om en person är arbetsför, utan även om personen är anställningsbar i ett normalt förekommande yrke.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Daisy)

Om du nu vill debattera detta ämne så använd rätt termer!

Om du är sjuk så att du inte kan arbeta gäller följande;
    Dag 1 Karensavdrag, dag 2-14 sjuklön från arbetsgivaren, dag 15 och uppåt sjukpenning från Försäkringskassan. Från dag 8 behöver du ha läkarintyg som styrker att du inte kan utföra ditt jobb pga sjukdom.  Sjukersättning söker du om du har en kronisk sjukdom eller funktionsnedsättning som förhindrar arbete i någon form. Mycket svårt att få igenom sjukersättning numera. Sjukersättning benämndes förr sjukpension

• Anonym (Daisy)
    Anonym (Snö) skrev 2026-02-09 16:48:26 följande:
    Eftersom det alltid finns ett mått av gener och tillfälligheter är enstaka fall irrelevanta.

Med tiden blir de flesta sjuka om de lever ohälsosamt.
    Med tiden förblir de flesta friska om de lever hälsosamt. 

Det finns inga garantier utan det handlar om att se till att ha oddsen på sin sida. 
    Ca 2/3 av alla cancerfall är slumpen och ca 1/3 kan hänvisas till gener, miljö och livstilsval. Så säger evidensbaserad forskning!
  • Anonym (M.)

Jag har många gånger reagerat över att de här kvinnorna (ja det är nästan alltid kvinnor) som är så sjuka att de inte kan arbeta ens på 25 procent - så ofta föder barn. Hur går DET ihop? En graviditet + en förlossning är hårdare arbete än vad som förekommer på den svenska arbetsmarknaden idag (eller ens någonsin). Och de villkor man får sedan när man måste vara uppe på natten med bebisen, och får alltför lite och bruten sömn, dag efter dag i minst sex månader - de förekommer inte heller någonstans på den reguljära arbetsmarknaden. 

Då undrar man ju litet, om dessa kvinnor verkligen ska leva på bidrag från samhället, baserat på att de skulle vara "sjuka"? Och nu kommer någon att skriva att de kan ha psykiska problem, men i så fall vill jag kontra med att är man så sjuk att man inte kan vistas med folk på en arbetsplats, då ska man inte uppfostra ett barn heller. Hur ska DET gå - att man skrämmer upp barnet för andra människor ifrån början, isolerar det från andra barn o.s.v.?

När en kvinna som går på någon form av bidrag baserat på att de är "sjuka" anmäler sig på MVC, så borde det gå signaler hos flera olika myndigheter, både socialen och de myndigheter som skänker henne hennes försörjning. För då är det något som inte stämmer. 

• Anonym (Öööhh)
    Anonym (Snö) skrev 2026-02-09 19:03:04 följande:
    Skojar du nu eller?

Så du tror på riktigt att man inte kan påverka sin hälsa?
    Du verkar otroligt onyanserad och blockerad. Visst kan man påverka sin hälsa - åt båda håll men det är ju inte ovanligt att fullt friska och även vältränade människor dör knall och fall p.g.a någon sjukdom.
    Och som någon annan skrev - olycksfall! Hur garderar din hälsa dig mot olycksfall?

Nä, öka jakten på bidragsfuskarna först och främst. Allt från socialbidrag till sjukersättning och de som betalas för vård av anhöriga, samt V.A.B förstås.
    Tror det finns enorma summor att hämta där. Blir man fälld för grovt bidragsfusk ska man bli återbetalningsskyldig
    Granska friskolor i samma veva för där verkar det också försvinna pengar.
  • Anonym (Snö)
    Anonym (Daisy) skrev 2026-02-11 13:43:48 följande:
    Ca 2/3 av alla cancerfall är slumpen och ca 1/3 kan hänvisas till gener, miljö och livstilsval. Så säger evidensbaserad forskning!
    Nej så är det inte.

Dessutom förändrar inte att det finns en grad av slump det jag precis sa.

De flesta som lever hälsosamt förblir frisk.
    De flesta som lever ohälsosamt blir sjuka.

Se på faktorer som kondition och styrka och i princip 100 procent handlar om hur vi lever. 

Så tragiskt att vissa etar upp ursäkter för att äta dåligt, sitta still och leva ohälsosamt. Sedan skyller de på annat när de inte orkar med jobbet när de  hade i stort sett allt i sina egna händer hela tiden. 
Svar på tråden Dags att sänka sjukersättning samt tid!