• Anonym (Svartsjuk)

Schizofreniska tankar kring min man?

Jag börjar undra om jag har nån form av schizofreni...jag KAN INTE sluta misstänka min man för otrohet eller oroa lig för att han ska vara otrogen. Jag har snokat igenom datorn(genensam), variit ut på hans fb samt instagram, har fått kolla hans telefon om jag frågat om den, utan problem liksom. Han berättar allt som händer på jobbet, han kramade en kvinnlig kollega en gång när hon var ledsen, en annan gång sa han att hon var söt, jag fick panik o trodde han skulle välja henne istället för mig, visade sig att hon var lesbisk o är mer som en kille än nåt annat,träffat henne. Min man o jag har varit tsm i snart 7 år gifta 5. Men jag kan inte sluta ha dessa tankar! Kan det vara nån form av schizofreni? Jag har autism i grunden o har aldrig haft sånna här problem föränn jag träffade honom, han har aldrig gjort nåt som får mig att tro egentligen att han varit otrogen men min hjärna säger typ "nu har han inte kommit hem från nattjobbet än han är säkert hemma hos nån för ett snabbligg". Jag kan inte prata med han om det för jag skäms så mycket o vill inte såra han att jag tänker så som jag tänker. Han är så ärlig med mig, säger att jag är så sexig, han tänder på mig o vi har inga problem så sätt...så jag förstår inte varför min hjärna går igång så....

• Svar på tråden Schizofreniska tankar kring min man?
  • Anonym (Henny)

Nej du är inte schizofren,  men du kanske skulle behöva gå och prata med någon och få hjälp med dina destruktiva tankar och beteende . Det låter som att din svartsjuka eskalerat och du har blivit sjuk av det.   

Du behöver bryta ditt destruktiva mönster och ersätta det med sunda värderingar.  Kanske försöka ta reda på varifrån detta kommer.

Har du själv ett jobb, fritid, hobby och fyller dina dagar med meningsfull sysselsättning?  Om inte så kan det vara en av anledningarna till att du kraschat mentalt. 

Oavsett så måste du säka hjälp. Annars är risken överhängande stor att du är den som förstör ditt äktenskap och inte din man. 

• Anonym (Svartsjuk)
    Anonym (Henny) skrev 2026-02-08 11:00:51 följande:

Nej du är inte schizofren,  men du kanske skulle behöva gå och prata med någon och få hjälp med dina destruktiva tankar och beteende . Det låter som att din svartsjuka eskalerat och du har blivit sjuk av det.   

Du behöver bryta ditt destruktiva mönster och ersätta det med sunda värderingar.  Kanske försöka ta reda på varifrån detta kommer.

Har du själv ett jobb, fritid, hobby och fyller dina dagar med meningsfull sysselsättning?  Om inte så kan det vara en av anledningarna till att du kraschat mentalt. 

Oavsett så måste du säka hjälp. Annars är risken överhängande stor att du är den som förstör ditt äktenskap och inte din man. 

Är ammamöedig just nu men har 2 barn, annars jobbade jag 5 dgar i veckan. Hpbby har jag nog ingen längre...min man tycker det är synd för förut sydde jag, cosplayade, gjorde teädgårdsarbete o spelade sims. Gör inget ku för känne rliksom inte glädje i det.
  • Anonym (Henny)
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2026-02-08 11:03:41 följande:
    Är ammamöedig just nu men har 2 barn, annars jobbade jag 5 dgar i veckan. Hpbby har jag nog ingen längre...min man tycker det är synd för förut sydde jag, cosplayade, gjorde teädgårdsarbete o spelade sims. Gör inget ku för känne rliksom inte glädje i det.
    Är du mammaledig och mår så här kan du ha drabbats av förlossningsdepression/psykos och då.är det ännu viktigare att du söker hjälp på en gång. 
  • Anonym (Svartsjuk)
    Anonym (Henny) skrev 2026-02-08 11:20:41 följande:
    Är du mammaledig och mår så här kan du ha drabbats av förlossningsdepression/psykos och då.är det ännu viktigare att du söker hjälp på en gång. 
    Har inte tänkt på det. Men känns så jobbigt att behöva ta upp nåt sånt här med vården, vill liksom inte få nån soc anmälan på oss..
  • Anonym (Henny)
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2026-02-08 11:23:27 följande:
    Har inte tänkt på det. Men känns så jobbigt att behöva ta upp nåt sånt här med vården, vill liksom inte få nån soc anmälan på oss..
    Du får inte automatiskt en anmälan bara för stt du mår dåligt. Du kan behöva en kurator och lite medicin och varför skulle du bli anmäld för det? 
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Henny) skrev 2026-02-08 11:20:41 följande:
    Ts har väl knappast en psykos för hon är överdrivet ängslig över att bli lämnad eller att hennes man ska va otrogen. 
  • Anonym (Henny)
    Anonym (Eh) skrev 2026-02-08 12:08:11 följande:
    Ts har väl knappast en psykos för hon är överdrivet ängslig över att bli lämnad eller att hennes man ska va otrogen. 
    Om hon nyligen fått barn kan eskalerande svartsjuka vara en del av depression eller psykos så ja. 
  • Lynx123

Vad har din svartsjuka med schizofreni att göra? Varför använder du en så allvarlig diagnos så lättsamt? Vet du ens vad termen betyder?

Svartsjukan behöver du ta itu med - den kommer att förstöra dina relationer.

• Anonym (Linella)

Depression kan skapa känslan av att vara sämre än alla andra, och tankar att ens partner nog hellre är ute efter någon annan. Bristen på intressen är oftast ett vanligt tecken på depression.

Nu ersätter du hobbies med  att tänka negativa tankar. Jag har själv varit där en gång i tiden. Sök hjälp för depressionen så blir det oftast bättre av sig själv. Jag behövde också jobba på mitt extrema kontrollbehov, för et hänger ofta ihop med svartsjukan.

Vad du inte ska göra för allt i världen är att leta tecken på otrohet. Det är precis så jag gjorde, och det gör saken bara ännu värre. Till slut finns knappt något ens partner kan säga och göra för kontrollbehovet blir bara värre, och det i sin tur depressionen. 

Ju mer du letar tecken på otrohet, ju mer besatt blir du. Börja tänka idag ska jag försöka göra något annat och med små steg försöka avleda behovet att hitta bevis. Men främst av allt bör du söka hjälp för ev depression (eller annan psykisk ohälsa)  så är det största och svåraste steget avklarat.

• Anonym (Svartsjuk)
    Lynx123 skrev 2026-02-08 12:18:57 följande:

Vad har din svartsjuka med schizofreni att göra? Varför använder du en så allvarlig diagnos så lättsamt? Vet du ens vad termen betyder?

Svartsjukan behöver du ta itu med - den kommer att förstöra dina relationer.

Jag är osäker på om det bara är svartsjuka med tanke på att jag int ekan kontrollera mina tankar o typ hittar på saker att oroa mig för som jag vet inte är sanna men min hjärna typ tror det ändå. Ja jag vet vad schizofreni är o det finns olika sorter. 
  • Anonym (Svartsjuk)
    Anonym (Linella) skrev 2026-02-08 12:38:39 följande:

Depression kan skapa känslan av att vara sämre än alla andra, och tankar att ens partner nog hellre är ute efter någon annan. Bristen på intressen är oftast ett vanligt tecken på depression.

Nu ersätter du hobbies med  att tänka negativa tankar. Jag har själv varit där en gång i tiden. Sök hjälp för depressionen så blir det oftast bättre av sig själv. Jag behövde också jobba på mitt extrema kontrollbehov, för et hänger ofta ihop med svartsjukan.

Vad du inte ska göra för allt i världen är att leta tecken på otrohet. Det är precis så jag gjorde, och det gör saken bara ännu värre. Till slut finns knappt något ens partner kan säga och göra för kontrollbehovet blir bara värre, och det i sin tur depressionen. 

Ju mer du letar tecken på otrohet, ju mer besatt blir du. Börja tänka idag ska jag försöka göra något annat och med små steg försöka avleda behovet att hitta bevis. Men främst av allt bör du söka hjälp för ev depression (eller annan psykisk ohälsa)  så är det största och svåraste steget avklarat.

Tack för bra svar
  • Anonym (Svartsjuk)
    Månljus skrev 2026-02-08 15:23:12 följande:

Hur länge har du känt som du beskriver det? 

Sen sommaren, fick ett till barn då o lin man började på en ny arbetsplats, en nattbar. Mycket tjejjer överallt så är väl det som bidrar också.
  • Lynx123
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2026-02-08 12:56:52 följande:
    Jag är osäker på om det bara är svartsjuka med tanke på att jag int ekan kontrollera mina tankar o typ hittar på saker att oroa mig för som jag vet inte är sanna men min hjärna typ tror det ändå. Ja jag vet vad schizofreni är o det finns olika sorter. 
    Ställ aldrig sådana diagnoser på dig själv eller andra.

Svartsjuka är enbart destruktivt. Att du letar igenom hans privata saker är inte okej.

Du behöver hjälp med det här och jag hoppas att du får den. Inga om och men, bara att sätta igång.
  • KimLinnefeldt

Bra att du inte drar in honom för mycket i din svartsjuka. Den är din.

Låt bli att övervaka honom i dator och mobiltelefon, det förstärker bara din oro. Jobba istället med att stärka ditt självförtroende. 

När en svartsjuk tanke dyker upp, testa att "prata med" den tanken. Att han inte kommit hem på utsatt tid kan ju bero på trafiken, ett ärende, vad som helst. Om du radar upp såna alternativa tankar kan det göra dig lugnare.

Om du är rädd att han ska överge dig så gå in för att vårda kärleken. Visa honom på alla sätt hur mycket du uppskattar honom.

Kärleken är en ömtålig planta som man behöver vattna och prata med. Att misstänkliggöra sin partner är motsatsen, det är torka och skadeinsekter.

• Anonym (förlossning)

Detta låter som förlossningsdepression, kontakta BVC/MVC om detta. Du får ingen soc-anmälan för det. Speciellt inte om du själv söker hjälpen.

• Tyra myra

Du lider av din svartsjuka och du behöver hjälp att bemästra den.  Sök hjälp den finns hos kuratorer eller psykologer knutna till HVC.

Du ska inte se det som att det är något fel på dig utan att du kommit in i ett tankemönster som inte är bra för dig och ditt förhållande. Sök hjälp, den finns.

Svar på tråden Schizofreniska tankar kring min man?