• Anonym (Orolig)

Blåsljud på hjärtat-har era barn haft det?

I fredags var en hemsk dag. Vår snart 11 åring var hos läkaren för att hon haft episoder av yrsel i samband med träning. Vi tror det berott på att hon ätit dåligt men fick en läkartid och fastän detta nu gått över sedan månader så gick vi på besöket. Han gjorde ett neurologiskt status som var ua. Sen tog han blodtryck och lyssnade på lungor o hjärta. Hon var jättestresaad för han förklarade ingenting han gjorde bara knäppte fast manschetten o började pumpa. Hon hade högt blodtryck. Han lyssnar på hjärtat och säger sen "Hon har ju BLÅSLJUD på hjärtat har ingen sagt det??!!!" Nej ingen har sagt nåt på BVC. Han skrev genast remiss till barnkardiolog och sa att hon absolut inte får idrotta mer. Hon satt på britsen helt förstörd medan han pratar om stenoser läckande klaffar och risken att falla död ner. Jag har aldrig varit så rädd nånsin och min dotter grät. Vi tog en massa provet järnstatus,sköldkörtelprover, lever,njur och blodfetter alla var u.a. Vi har mätt blodtrycket hemma under kontrollerade former och det har varit helt normalt. Nu väntar vi på remiss till barnkardiolog. Denna läkare skrämde upp mig otroligr mycket. Min dotter har knappt vågat röra
    Sig i  helgen och jag ör livrädd för vad som komma skall.  Har någon annan haft ett barn med blåsljud på hjärtat i den här åldern? Han sa att det höga blodtrycket kan även orsaka blåsljudet men hon har ju inte det hemma. För övrigt mår hon hur bra som helst. 

• Svar på tråden Blåsljud på hjärtat-har era barn haft det?
  • Godochglad

Det låter som att läkaren tog det som upptäcktes på stort allvar. Det är mycket bättre än motsatsen. Nu blir det en ordentlig utredning.
    När det gäller att inte våga röra på sig är det nog en övertolkning. Att inte bli rådd att inte träna hårt betyder inte att man behöver vara helt stilla. Det går bra att höra av sig till VC igen och fråga vad som faktiskt gäller. Antagligen får du svar även om du ringer 1177. Det kan du ju göra redan ikväll. 
    Lycka till!

• LaFontaine

Jag har blåsljud som upptäcktes när jag var 16. Barnkardiologen var övertygad om att jag haft det hela livet, men att man missat det när jag var liten. Som 16-åring var jag väldigt smal med extremt lite fett på speciellt överkroppen, vilket gjorde att det var lättare att höra. 

Mitt blåsljud innebär att jag aldrig kommer klara av att träna upp kondition för att springa ett maraton eller åka Vasaloppet. Jag har dock kunnat träna och springa ?normalt? genom åren. Det förklarade dock varför jag hade lite tufft med löpning i skolan och aldrig nådde i kapp de bättre, trots att jag tränade hårt. 

Jag skulle ringa barnkardiologmottagningen och förklara läget och hur läkaren skrämde upp er, för att se om det går att få tid snabbt, för att stilla oron och få veta hur det faktiskt ligger till. 

• Anonym (Orolig)
    LaFontaine skrev 2026-02-08 17:55:53 följande:

Jag har blåsljud som upptäcktes när jag var 16. Barnkardiologen var övertygad om att jag haft det hela livet, men att man missat det när jag var liten. Som 16-åring var jag väldigt smal med extremt lite fett på speciellt överkroppen, vilket gjorde att det var lättare att höra. 

Mitt blåsljud innebär att jag aldrig kommer klara av att träna upp kondition för att springa ett maraton eller åka Vasaloppet. Jag har dock kunnat träna och springa ?normalt? genom åren. Det förklarade dock varför jag hade lite tufft med löpning i skolan och aldrig nådde i kapp de bättre, trots att jag tränade hårt. 

Jag skulle ringa barnkardiologmottagningen och förklara läget och hur läkaren skrämde upp er, för att se om det går att få tid snabbt, för att stilla oron och få veta hur det faktiskt ligger till. 

Har du fått veta vad just ditt blåsljud berodde på?
Svar på tråden Blåsljud på hjärtat-har era barn haft det?