• Anonym (Protein?)

Protein och träning - hjälp please!

Som jag har förstått det bör man sikta på runt 2g protein/kroppskilo för att kunna bygga muskler, men hur får man det att gå ihop med en normal mathållning? Ni som tränar och äter mycket protein, hur gör ni? Jag kan absolut skippa skräpmaten - chips och godis, läsk osv kan jag stryka helt - men jag vill gärna fortsätta äta "normal" mat, och inte behöva hela tiden maxa just proteinet. Och jag vill ju gärna slippa hålla på och räkna på allt jag äter för att vara säker på att jag äter tillräckligt med protein. Man kan ju så klart bara dricka en massa protein shakes och maxa proteinet på det sättet, men dricker jag det utöver maten jag äter så blir det ju å andra sidan ett energiöverskott så att jag kommer att lägga på mig mer fett?

Så, alla ni som tränar, hur gör ni för att vara säkra på att få i er tillräckligt med protein  

utan att hela tiden behöva mäta och väga och räkna

utan att övergå till en keto-diet 

utan att hamna på ett energiöverskott???

Och just det: jag undrar även om man måste fortsätta att äta ca 2g protein/kroppskilo även när man bara ska underhålla befintlig muskelmassa? Mitt mål är inte att se ut som ett muskelberg, utan jag vill bara ha lite lagom mycket muskler och se allmänt fit ut, och när jag nått det målet blir det ju bara frågan om att bibehålla, inte att bygga mer muskler, men måste jag då ändå fortsätta med samma mängd protein för att musklerna inte ska försvinna igen?
  • Svar på tråden Protein och träning - hjälp please!
  • Ascendere
    Anonym (?) skrev 2026-02-11 12:04:25 följande:
    Vet du vad den vanligaste orsaken till att man inte ökar i muskelmassa är?
    För lite sömn 
  • Anonym (?)
    Anonym (Protein?) skrev 2026-02-12 11:18:33 följande:
    Nope - enlighten me, please!
    För lite och dålig träning.

Gå till gymmet. Kör två till fyra kvalitetspass i vecka där du verkligen tar ut dig. 

Om du sen äter 1,1 eller 2,0 g protetin gör skillnad på marginalen. 

Hur mycket har du tränat senaste två veckorna? 
  • EpicF
    Anonym (Protein?) skrev 2026-02-12 11:20:14 följande:
    Jo, i och för sig, men med sämre resultat  ... o det känns ju lite surt
    Alla individuella, så endel får sämre resultat av litet intag av protein och andra får det inte. 

Men fakta är att man behöver inte strikt 2g/kilokroppsvikt av protein för att bygga muskler. 
  • EpicF
    Ascendere skrev 2026-02-12 11:28:08 följande:
    För lite sömn 
    För lite sömn (eller även föe mycket sömn) påverkar hela kroppen. Både vikten, träning etc. 
  • Anonym (Protein?)
    Anonym (?) skrev 2026-02-12 11:34:09 följande:
    För lite och dålig träning.

Gå till gymmet. Kör två till fyra kvalitetspass i vecka där du verkligen tar ut dig. 

Om du sen äter 1,1 eller 2,0 g protetin gör skillnad på marginalen. 

Hur mycket har du tränat senaste två veckorna? 
    Intressant - jag har hört (och läst i studier) precis det motsatta .... att man kan träna häcken av sig utan att det händer nåt alls så länge man inte får i sig tillräckligt med protein. 

Jag tränar 3-4 pass x 1 timme/vecka.
  • Anonym (Protein?)
    EpicF skrev 2026-02-12 18:12:39 följande:
    Alla individuella, så endel får sämre resultat av litet intag av protein och andra får det inte. 

Men fakta är att man behöver inte strikt 2g/kilokroppsvikt av protein för att bygga muskler. 
    Fakta ... enligt vilken/vilka källa/källor? Alltså, det är inte att jag inte tror dig; har du läst studier som visar dessa fakta vill jag jättegärna veta vilka de är så att jag kan läsa dem också.
  • Anonym (?)
    Anonym (Protein?) skrev 2026-02-15 20:55:47 följande:
    Intressant - jag har hört (och läst i studier) precis det motsatta .... att man kan träna häcken av sig utan att det händer nåt alls så länge man inte får i sig tillräckligt med protein. 

Jag tränar 3-4 pass x 1 timme/vecka.
    Du får väl testa. Kör några veckor med 2 gram och sen några med 1 gram.  Hur mycket skillnad blev det. 

Jag tränade tungt många år med bra tillväxt utan att äta 2 gram eller mer. Jag åt en blandad bra kost utan mycket dumheter.  Räknade aldrig men det landade nog mellan 1 och 1,5 g per dag. Utöver den dagliga normalkosten försökte jag få in ett mellanmål om dagen med lite extra protein, det kunde vara ett ägg, keso, smothi på havregryn och mjölk.
  • EpicF
    Anonym (Protein?) skrev 2026-02-15 20:57:49 följande:
    Fakta ... enligt vilken/vilka källa/källor? Alltså, det är inte att jag inte tror dig; har du läst studier som visar dessa fakta vill jag jättegärna veta vilka de är så att jag kan läsa dem också.
    Bara se på alla runt dig. Är någon som är exakta dig? 

Alla människor är individuella. Så enkelt är det vara. 

Optimalt för att bygga muskler är att äta 1,4-2g protein/kilo kroppsvikt. I vilken del av spannet man ligger är individuellt.

Jag har aktivit byggt muskler på 1,5g protein per kilo kroppsvikt, men min bästa vän behöver starks över 2g per kilo kroppsvikt för att kunna bygga muskler. Vi är kvinnor båda två, tränade lika aktivitet då, hade samma kosthold (vi hade samma kostplan) då och vägde då i princip lika mycket, men behöver olika mängd protein för att bygga muskler. Vilket inte är ovanligt. 
  • Anonym (Protein?)
    EpicF skrev 2026-02-16 11:11:18 följande:
    Bara se på alla runt dig. Är någon som är exakta dig? 

Alla människor är individuella. Så enkelt är det vara. 

Optimalt för att bygga muskler är att äta 1,4-2g protein/kilo kroppsvikt. I vilken del av spannet man ligger är individuellt.

Jag har aktivit byggt muskler på 1,5g protein per kilo kroppsvikt, men min bästa vän behöver starks över 2g per kilo kroppsvikt för att kunna bygga muskler. Vi är kvinnor båda två, tränade lika aktivitet då, hade samma kosthold (vi hade samma kostplan) då och vägde då i princip lika mycket, men behöver olika mängd protein för att bygga muskler. Vilket inte är ovanligt. 
    👍 Empiriska bevis med andra ord! Tack!
  • Anonym (?)
    Anonym (Protein?) skrev 2026-02-16 11:33:26 följande:
    Exakt! På att det går att bygga muskler utan att äta 2 g per dag.
  • Anonym (Micke)
    PH76 skrev 2026-02-11 13:33:11 följande:
    Givetvis så går det att göra det, men om man ändå ska träna för att bygga muskler, varför inte göra det ordentligt,
    För om du konsumerar mer protein är kroppen kan hantera så omvandlas
    proteinet till glukos och sedan till fett.

Kom ihåg att protein inte omvandlas direkt till fett. Protein omvandlas först till glukos i levern, där det fyller på glykogenlagren i levern och musklerna som kan vara uttömda. Du blir inte fetare såvida du inte äter ett kaloriöverskott totalt sett.

Din mat absorberas helt av tunntarmen inom 4 timmar efter att du ätit. Merparten av proteinet du äter omvandlas omedelbart till glukos av levern. En del cirkulerar till dina muskler och andra celler där det kommer att sitta. Men när dina insulinnivåer sjunker efter en måltid, vanligtvis efter 4-5 timmar, kommer dessa extra aminosyror att börja vandra tillbaka till levern där de kommer att omvandlas till glukos.

• PH76
    Anonym (Micke) skrev 2026-02-16 15:38:22 följande:
    För om du konsumerar mer protein är kroppen kan hantera så omvandlas
    proteinet till glukos och sedan till fett.

Kom ihåg att protein inte omvandlas direkt till fett. Protein omvandlas först till glukos i levern, där det fyller på glykogenlagren i levern och musklerna som kan vara uttömda. Du blir inte fetare såvida du inte äter ett kaloriöverskott totalt sett.

Din mat absorberas helt av tunntarmen inom 4 timmar efter att du ätit. Merparten av proteinet du äter omvandlas omedelbart till glukos av levern. En del cirkulerar till dina muskler och andra celler där det kommer att sitta. Men när dina insulinnivåer sjunker efter en måltid, vanligtvis efter 4-5 timmar, kommer dessa extra aminosyror att börja vandra tillbaka till levern där de kommer att omvandlas till glukos. 

Det där är tyvärr en förenklad och delvis felaktig beskrivning av hur proteinmetabolismen fungerar.

Ja, kroppen kan omvandla vissa aminosyror till glukos via glukoneogenes. Men processen är behovsstyrd, inte automatisk bara för att du äter mycket protein. Merparten av proteinet du äter används till proteinsyntes, reparation och andra viktiga funktioner, inte till att bli glukos direkt.

Att säga att ?merparten omedelbart omvandlas till glukos? stämmer inte. Endast en mindre del gör det, och främst när kroppen faktiskt behöver glukos, till exempel vid fasta eller energibrist.

Och viktigast: du blir inte fet av protein om du inte ligger i ett kaloriöverskott totalt sett. Att lagra fett via protein är metabolt ineffektivt och sker i praktiken i liten omfattning jämfört med fett eller överskott av kolhydrater.

Energibalans styr kroppsfett, inte ett enskilt makronutrient i isolering.

• EpicF
    Anonym (Protein?) skrev 2026-02-16 11:33:26 följande:
    Eller att människor är olika individer med olika behov. 
Svar på tråden Protein och träning - hjälp please!