Protein och träning - hjälp please!
Som jag har förstått det bör man sikta på runt 2g protein/kroppskilo för att kunna bygga muskler, men hur får man det att gå ihop med en normal mathållning? Ni som tränar och äter mycket protein, hur gör ni? Jag kan absolut skippa skräpmaten - chips och godis, läsk osv kan jag stryka helt - men jag vill gärna fortsätta äta "normal" mat, och inte behöva hela tiden maxa just proteinet. Och jag vill ju gärna slippa hålla på och räkna på allt jag äter för att vara säker på att jag äter tillräckligt med protein. Man kan ju så klart bara dricka en massa protein shakes och maxa proteinet på det sättet, men dricker jag det utöver maten jag äter så blir det ju å andra sidan ett energiöverskott så att jag kommer att lägga på mig mer fett?Så, alla ni som tränar, hur gör ni för att vara säkra på att få i er tillräckligt med protein
utan att hela tiden behöva mäta och väga och räkna
utan att övergå till en keto-diet
utan att hamna på ett energiöverskott???
Och just det: jag undrar även om man måste fortsätta att äta ca 2g protein/kroppskilo även när man bara ska underhålla befintlig muskelmassa? Mitt mål är inte att se ut som ett muskelberg, utan jag vill bara ha lite lagom mycket muskler och se allmänt fit ut, och när jag nått det målet blir det ju bara frågan om att bibehålla, inte att bygga mer muskler, men måste jag då ändå fortsätta med samma mängd protein för att musklerna inte ska försvinna igen?