• Anonym (Jag)

Vegetarianer som inte vill ha kött hemma - titta hit!

Folk som inte har problem med kött hemma kan scrolla vidare.

Ni som känner som i rubriken, hur har det gått när ni flyttat ihop med någon som äter kött? Vi har pratat om det och han säger att han är okej med att inte äta det hemma, men jag är ändå lite orolig för hur det ska fungera i längden, när han inte längre talar i nyförälskelse, utan i vardag...

Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Vegetarianer som inte vill ha kött hemma - titta hit!
  • Anonym (vanir)
    Anonym (Jag) skrev 2026-02-11 13:29:28 följande:
    Han sa det när vi var nyförälskade. Det har inte kommit upp igen sen dess. Det finns inga röda flaggor, jag flyttar gärna ihop, men ja det var han som började prata om det först. Mina barn är tonåringar och har inga som helst problem med att han flyttar in.

Han kommer ha kvar sitt hus också, så vi kan bo där när vi är i hans hemstad och skulle det absolut inte fungera, ja, då har han som sagt kvar sitt boende.
    OK, då förstår jag bättre.

Förhållandet är inte så nytt som det lät, dina barn är ganska stora, gillar honom och han har kvar sitt hus.

Då kan ni flytta ihop på prov och se hur det funkar. Kanske är det inte så viktigt för honom att äta kött hemma. Tiden lär utvisa.
  • Anonym (Mia)

Det är ju inget riktigt "flytta ihop" som gäller heller.

Det handlar om att ts kille ska flytta in i hennes befintliga hem och ha kvar sin bostad på annan ort.
    Mer som att han blir inneboende.

Med det sagt så får han finna sig i ts regler om att inte ha kött i hennes hem.
    Vill han "flytta in" under de premisserna så får han göra det.

Aldrig att jag skulle låta någon annan bestämma över vilken mat jag får köpa hem.
    Fast jag skulle inte heller flytta in i någon annans redan etablerade hem. Det brukar sällan bli bra.

• Anonym (m)
    Anonym (Jag) skrev 2026-02-11 13:29:28 följande:
    Han sa det när vi var nyförälskade. Det har inte kommit upp igen sen dess. Det finns inga röda flaggor, jag flyttar gärna ihop, men ja det var han som började prata om det först. Mina barn är tonåringar och har inga som helst problem med att han flyttar in.

Han kommer ha kvar sitt hus också, så vi kan bo där när vi är i hans hemstad och skulle det absolut inte fungera, ja, då har han som sagt kvar sitt boende.
    Ska han inte ha kött i sitt hus när ni bor där då eller hur kommer det funka för dig?
  • Anonym (m)
    Anonym (.............) skrev 2026-02-11 13:37:46 följande:

Varför ska han anpassa sig efter dig? Ska han behöva lida av att få näringsbrister för du inte vill ha kött hemma?

Det är fritt val vad man vill äta tycker jag. Man kan ju inte tvinga en människa att avstå den mat vi är gjorda för att äta bara för att man tror på nån ideologi. Då kanske det är bättre att du börjar dejta en annan vegan istället?

Han är inte tvingad, han väljer själv att flytta ihop under de premisserna.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (m) skrev 2026-02-12 16:04:39 följande:
    Ska han inte ha kött i sitt hus när ni bor där då eller hur kommer det funka för dig?
    Där får hon finna sig, hans hus och hans regler.
    Helt rätt.
  • Anonym (m)
    Anonym (Mia) skrev 2026-02-12 16:07:01 följande:
    Där får hon finna sig, hans hus och hans regler.
    Helt rätt.
    Hon borde ju inte kunna tänka sig bo i hans hus, om det är så att det finns kött där? (Vilket vi inte vet om det finns, visserligen, men det har han väl?) Hon verkar ju inte kunna tänka sig att ha det hemma. Och hem är där man bor. Då går det ju inte. Eller har han lovat att inte ha kött där heller möjligtvis? Annars fattar jag inte hur det skulle kunna funka
  • Anonym (Mia)
    Anonym (m) skrev 2026-02-12 16:11:18 följande:
    Hon borde ju inte kunna tänka sig bo i hans hus, om det är så att det finns kött där? (Vilket vi inte vet om det finns, visserligen, men det har han väl?) Hon verkar ju inte kunna tänka sig att ha det hemma. Och hem är där man bor. Då går det ju inte. Eller har han lovat att inte ha kött där heller möjligtvis? Annars fattar jag inte hur det skulle kunna funka
    Då får hon väl låta bli att följa med till hans hus.
    Inte svårare än så.

Helt galet hur principfasta en del är.
    Ät inte kött om du inte vill men låt mig för f*n köpa hem den mat jag vill äta.
    Ha separata kok/stekkärl om "nöden" kräver.

Hur svårt kan det vara?

Själv har jag inte ätit rött kött på 40 år men särbon får naturligtvis laga vad han vill hos mig.
    Nu äter vi mest sånt som jag äter när vi är tillsammans, då det mest är över helger. Men under längre ledigheter äter han kött, korvar, hamburgare än vad det nu kan vara.
  • Anonym (Men jösses!!)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2026-02-09 15:39:32 följande:

Det kan ju vara värt att ha en diskussion om hur han ser att er vardag skulle fungera och om han är säker att han kan avstå kött även framöver.

Sen kan du ju fundera på varför du känner att du inte vill ha det hemma. Jag är vegetarian och jag och min man äter främst vegetariskt hemma. Ibland har han lite kött hemma, men han använder bara vissa grytor/stekpannor, är noga med att det inte ska osa och lukta för mycket etc. och det fungerar för mig. Hade han regelbundet velat steka bacon t.ex som verkligen luktar hade jag inte stått ut, men att han tar en bit salami ibland fungerar för mig. Det går ju att hitta mellanting i en sån här situation som fungerar för båda.

Varför separata stekpannor? Ni diskar vä!
    Jag är vegetarian och mannen köttätare - vi använder samma eftersom vi diskar.
    Han steker bacon och jag lever ändå!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Men jösses!!) skrev 2026-02-14 12:21:14 följande:
    En del veggisar är så petiga.
    Då får man bara gilla läget eller avsluta.
  • Anonym (m)
    Anonym (Mia) skrev 2026-02-12 19:40:59 följande:
    Då får hon väl låta bli att följa med till hans hus.
    Inte svårare än så.

Helt galet hur principfasta en del är.
    Ät inte kött om du inte vill men låt mig för f*n köpa hem den mat jag vill äta.
    Ha separata kok/stekkärl om "nöden" kräver.

Hur svårt kan det vara?

Själv har jag inte ätit rött kött på 40 år men särbon får naturligtvis laga vad han vill hos mig.
    Nu äter vi mest sånt som jag äter när vi är tillsammans, då det mest är över helger. Men under längre ledigheter äter han kött, korvar, hamburgare än vad det nu kan vara.
    Ja, om han har de villkoren i sitt hus så kan TS låta bli att vara där. Men det vet vi ju inte hur det är eftersom TS inte svarar på hur det ska funka där. Ja han kan köpa hem vad han vill det väljer han ju själv. Men TS måste inte vara i ett hem med kött om hon inte vill det.
  • Tow2Mater
    Anonym (Men jösses!!) skrev 2026-02-14 12:21:14 följande:
    Undrar hur andra av dessa omaka par som inte kan dela matlagningskärl kysser varann....? Räcker det om köttätaren borstar tänderna och sköljer med munskölj först, eller måste han ha ett helt utbyte av munnens yttersta hudcellslager innan det kan ske...?
  • Anonym (Ge dig)
    Anonym (Jag) skrev 2026-02-09 22:44:43 följande:
    Vettig enligt dig kanske, men för mig och barnen handlar det om vårt välmående att slippa ha det hemma. Ditt förslag är inte en kompromiss för oss, det är att bara hans preferenser gäller.
    Och ditt förslag är verkligen inte någon kompromiss. Det är ju att bara dina preferenser gäller som om du är hemmets envåldshärskare.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ge dig) skrev 2026-02-15 10:07:46 följande:
    Och ditt förslag är verkligen inte någon kompromiss. Det är ju att bara dina preferenser gäller som om du är hemmets envåldshärskare.
    Vilket ts vägrar att ta in.
    Jag hoppas för mannens skull att han inte flyttar in hos ts.
    Det är inte heller att "bli sambo" utan snarare mer som att bli inneboende.
  • Anonym (m)
    Om TS helst hade velat att han inte äter kött alls, då är detta en kompromiss.
  • EpicF
    Anonym (Jag) skrev 2026-02-09 22:44:43 följande:
    Vettig enligt dig kanske, men för mig och barnen handlar det om vårt välmående att slippa ha det hemma. Ditt förslag är inte en kompromiss för oss, det är att bara hans preferenser gäller.
    Bara nyfiken, hur gör ni med gelatin och andra animaliska produktet som finns matvaror som inte består av kött?
  • EpicF
    Och ändå är det något han går med på. 
  • PH76
    EpicF skrev 2026-02-15 13:13:31 följande:
    Och ändå är det något han går med på. 
    Att han går med på det har ju ingen bäring i huruvida det är en kompromiss eller inte. TS gav ett ultimatum, han gick med på det. Personligen så tror jag att förhållandet har en bättre långsiktighet med en kompromis.
  • EpicF
    PH76 skrev 2026-02-15 17:16:01 följande:
    Att han går med på det har ju ingen bäring i huruvida det är en kompromiss eller inte. TS gav ett ultimatum, han gick med på det. Personligen så tror jag att förhållandet har en bättre långsiktighet med en kompromis.
    Jag håller med dig. Men ts verkar inte vilja kompromissa och han går med på der hon begär. 
  • Anonym (qwerty)

Kommer inte att hålla.

Svar på tråden Vegetarianer som inte vill ha kött hemma - titta hit!