-
-
Svar på tråden Hur slipper ni “vad ska vi äta idag?” 😅
-
Låter ansvaret för att göra veckans matsedel rotera bland familjemedlemmarna
-
Varje vecka går jag igenom reklambladen från de butiker som antingen ligger nära våra arbeten eller som vi har på gångavstånd (eftersom det annars kostar både tid och pengar att ta sig).
Bl.a med det som bas gör jag en veckomeny med 5st rätter. En kväll får vara mer spontant och en kväll kan det bli hämtmat. Men allt som behövs för fem rätter ska finnas i kylen. Och då baserar jag kommande veckas meny på det vi har och på det som är prisvärt i butik.
Nu tex var det någon butik som hade svensk ytterfile för 69 så det blir pulled pork en dag, med ugnspotatis grönsaker och gräddfil till. Det kommer också bli över så att vi kan göra en lunch-wrap av resterna.
Hemköp hade färsk kyckling till bra pris så den här marinaden ska jag göra ikväll och så blir det sån gryta med ris imorgon:
Adobong manok - syrlig kycklinggryta med soja och vinäger | Recept ICA.se
Vissa veckor är det ju extra bra pris på svensk färs, kyckling etc och då köper vi förstås och fryser in så alla rätter är inte framtagna utifrån veckobladen men vi handlar alltid utifrån dem.
Jag har en liten lapp i plånboken så om maken ringer och har vägarna förbi någondera affär så vet jag vad han ska passa på att ta där. Vi köper inte ost på ena stället om det är på kampanj på det andra.
Rätterna väljer jag för det är till 99% jag som lagar maten men jag vet ju vad folk gillar och vad som går hem så att säga.
-
Lägger till att vi har Hello Fresh också kanske var 8e vecka eller så för lite mer inspiration. Och många av rätterna vi lagar numera har kommit därifrån.
-
Tycker att det hjälper mycket att bestämma mat innan vi är hungriga. Planerar ofta middagen på förmiddagen eller dagen innan.
-
Matsedel för en hel vecka funkar inte här. Då brukar det bli middagar vi inte är sugna på när det är dags.
-
För oss funkar det bäst att planera 2 veckor i taget. Vi har några dagar som är fasta, exempelvis torsdagar för då blir det pannkakor.
-
I våran familj så har vi tisdag och torsdag som fasta dagar då vi äter fisk och vegetariskt. Måndagar brukar bli något med färs eller korv, onsdagar något med kyckling och sen blir det lite mer spontant mellan fredag till söndag.
-
Försöker göra veckomatsedel, fungerar inte alltid.
-
Vi kollar reklambladen, köper ofta många paket av t ex köttfärs och kyckling. Grillar t ex ytterfilé, fisk och kyckling på utegrillen i större mängd så det kan bli 10 måltider så i frysen finns det alltid färdig mat. Pastavarianter kan man ju variera i det oändliga.
Hos oss vet vi alltid vad det blir ti?l middag. -
Kollar Matpriskollen på söndag morgon. Vad är billigt? Vad har vi hemma?
Sen gör vi en veckomeny utefter det och handlar.
Söndag: Tacos
Måndag: Köttfärssås och spaghetti
Tisdag: Rester från måndag
Onsdag: Lax i ugn med fetaost och potatis
Torsdag: Kalops
Fredag: Kanske litet roligare om de har en billig köttbit man kan grilla.
-
Att ha mycket middagsmat hemma tycker jag är bästa lösningen.Anonym (HA) skrev 2026-02-09 14:09:13 följande:Hur slipper ni ?vad ska vi äta idag?? 😅
Då kan man alltid styra upp något relativt lätt som alla vill ha.
Problemet här är att en barnet är lite kräsen och lätt struntar i maten om hon får något hon inte är sugen på. -
Att handla varje dag tar mer tid och blir dyrare. Jag är en effektiv person och vill inte lägga extra tid på så basic saker.
Vi har matplanering varje söndag vid fikadags, den som inte är där får inte klaga sen heller. Men vi väljer varje dag av de saker som är planerade för veckan, det mesta håller ju minst 4 dagar nuförtiden.
Vi brukar köpa 4-5 middagar, ett par dagar i veckan är det alltid strul så ingen vill eller hinner laga och då finns det mackor, ost, chark, oliver, tomater, paprika osv så man kan få i sig något. Eller får man rota i frysen och ta det man hittar där. På helgen kanske jag bakar scones, lagar brunch eller äter vi ute/med vänner.
Mitt svar på frågan en vardag blir: Det du lagar, titta på planeringen eller i frysen och välj. -
Vi försöker göra en veckomatsedel men där vi bestämmer från dag till dag vilken maträtt som ska lagas. Vi gör matsedeln tillsammans så att alla i familjen blir nöjda.
I perioder har vi Hello Fresh matkasse för att få lite inspiration och variation.
Ungefär varannan vecka köper vi hämtmat. -
Anotherone skrev 2026-02-09 14:28:32 följande:Varje vecka går jag igenom reklambladen från de butiker som antingen ligger nära våra arbeten eller som vi har på gångavstånd (eftersom det annars kostar både tid och pengar att ta sig).
Bl.a med det som bas gör jag en veckomeny med 5st rätter. En kväll får vara mer spontant och en kväll kan det bli hämtmat. Men allt som behövs för fem rätter ska finnas i kylen. Och då baserar jag kommande veckas meny på det vi har och på det som är prisvärt i butik.
Nu tex var det någon butik som hade svensk ytterfile för 69 så det blir pulled pork en dag, med ugnspotatis grönsaker och gräddfil till. Det kommer också bli över så att vi kan göra en lunch-wrap av resterna.
Hemköp hade färsk kyckling till bra pris så den här marinaden ska jag göra ikväll och så blir det sån gryta med ris imorgon:
Adobong manok - syrlig kycklinggryta med soja och vinäger | Recept ICA.se
Vissa veckor är det ju extra bra pris på svensk färs, kyckling etc och då köper vi förstås och fryser in så alla rätter är inte framtagna utifrån veckobladen men vi handlar alltid utifrån dem.
Jag har en liten lapp i plånboken så om maken ringer och har vägarna förbi någondera affär så vet jag vad han ska passa på att ta där. Vi köper inte ost på ena stället om det är på kampanj på det andra.
Rätterna väljer jag för det är till 99% jag som lagar maten men jag vet ju vad folk gillar och vad som går hem så att säga.