Anonym (Oduglig) skrev 2026-02-09 21:56:00 följande:
Pest med lov och tonåring!
Får på riktigt ångest att vara hemma hela veckan med min 13 åriga dotter under lovet. Tyvärr blev jag hastigt varslad i oktober och har fortfarande inte fått ut min a kassa. Så det är tight ekonomiskt men har tur nog fått nu tjänst i mars. Så jag är hemma detta lov med dottern. Och det är så jävla negativt! Idag har vi vart på gymmet ihop, lunchat sushi och sedan köpt lufttorkad lera och skapat ihop. Allt enligt hennes önskemål.
Har föreslagit saker som, bio, bowling, skridskor, baka och ut och fika, badhus etc. Men inget verkar locka. Min man ska vara ledig torsdag och fredag för att åka till skidanläggning med henne själv och åka snowboard. Vilket hon ville i helgen när vi boka, men nu låter hon mest besvärad. Det enda hon kan komma på är att shoppa kläder eller åka på spa. Jag sa att shopping i storstan gjorde vi förra månaden, och hon har fått massa nytt så det räcker. Dagspa kan vara ett alternativ men många har 18 års gräns. Sen har jag förklarat läget ekonomiskt. Men hon vill bara ge mig dåligt samvete för alla kompisar är på resa. Det är bara stackars henne som är hemma.. Och inget passar.
Så är tonåringar. De har lätt att se det negativa och jämför sig med andra och kommer fram till att de är sämre och har det sämre. Hela hennes hjärna håller på att byggas om, och det är jobbigt, hon orkar inte hålla humöret uppe, och det skiftar snabbt. Ett ben i barndomen där göra lerfigurer med mamma är mysigt, ett ben i att vilja bli vuxen där lerfigurer med mamma skulle kunna vara töntigt (det bestäms av vad kompisarna tycker). Hon vet inte vem hon är, vem hon ska bli, vem hon vill vara, hur det ska gå.
Inte alltid kul att umgås med tonåringar, och ofta inte så kul att vara tonåring. Men, i bakgrunden där innan för den sura ytan så uppskattar hon allt du gör. Och om några år kommer hon att berätta för dig hur kul det var det där lovet när du var hemma och ni gjorde lerfigurer. Du kommer att tappa hakan eftersom du upplever att hon hatade varje sekund.
Om du vill ta henne på SPA så är det ofta tillåtet för yngre ungdomar just under loven. Kolla det om du tänker att det är nåt ni vill göra. Och om du tänkt lägga en summa på en aktivitet, och hon inte vill göra nåt, varför inte lägga den summan på shopping i så fall?
Och alla kompisarna är inte på resa, men de som är det lägger ut det i sociala medier så det är vad de andra ser. Och skapar då en känsla av att ens eget liv inte duger. men man lägger ut det man vill visa upp, det kan också vara bra att berätta för tonåringen, att man lägger inte upp att man bara var hemma och tvingades umgås med lillebror, utan man lägger upp det spännande och roliga.
Min härliga tonåring är 17 år nu och börjar komma ur det där värsta. Det har varit rätt jobbiga år, men nu börjar jag se den fina unga kvinnan hon håller på att bli.