• Anonym (Oduglig)

Pest med lov och tonåring!

Får på riktigt ångest att vara hemma hela veckan med min 13 åriga dotter under lovet.  Tyvärr blev jag hastigt varslad i oktober och har fortfarande inte fått ut min a kassa. Så det är tight ekonomiskt men har tur nog fått nu tjänst i mars. Så jag är hemma detta lov med dottern. Och det är så jävla negativt! Idag har vi vart på gymmet ihop, lunchat sushi och sedan köpt lufttorkad lera och skapat ihop. Allt enligt hennes önskemål.
    Har föreslagit saker som, bio, bowling, skridskor, baka och ut och fika, badhus etc. Men inget verkar locka. Min man ska vara ledig torsdag och fredag för att åka till skidanläggning med henne själv och åka snowboard. Vilket hon ville i helgen när vi boka, men nu låter hon mest besvärad. Det enda hon kan komma på är att shoppa kläder eller åka på spa. Jag sa att shopping i storstan gjorde vi förra månaden, och hon har fått massa nytt så det räcker. Dagspa kan vara ett alternativ men många har 18 års gräns. Sen har jag förklarat läget ekonomiskt. Men hon vill bara ge mig dåligt samvete för alla kompisar är på resa. Det är bara stackars henne som är hemma.. Och inget passar.

• Svar på tråden Pest med lov och tonåring!
  • Anonym (Lisa)

"Alla" kompisar är inte på resa. Det är det första du förklarar.

Sedan hör det till åldern. Har också en 13-åring med alldeles för mycket vilja och humör. 

Många kommuner har aktiviteter för ungdomar. Tipsa henne om det. Alla har inte pengar, det vet kommunen om så därför är det i princip gratissaker. Kan bara danskurs, skidåkning,  skridskor, måla osv. 

Min är iofs bortrest - med sin bästis familj. Annars hade jag tvingat iväg henne till en sådan kommunal aktivitet som jag vet att hon uppskattat. Utan att ha bästisen med om hon inte är hemma. 

Vi kan ha världens mysigaste dag och sedan på kvällen så andas jag typ eller säger hej så är man dum i huvudet och hon är ett monster.

Du är inte ensam. Men de är söta när de sover! 

• Anonym (tonon)
    Anonym (Oduglig) skrev 2026-02-09 21:56:00 följande:

Får på riktigt ångest att vara hemma hela veckan med min 13 åriga dotter under lovet.  Tyvärr blev jag hastigt varslad i oktober och har fortfarande inte fått ut min a kassa. Så det är tight ekonomiskt men har tur nog fått nu tjänst i mars. Så jag är hemma detta lov med dottern. Och det är så jävla negativt! Idag har vi vart på gymmet ihop, lunchat sushi och sedan köpt lufttorkad lera och skapat ihop. Allt enligt hennes önskemål.

Har föreslagit saker som, bio, bowling, skridskor, baka och ut och fika, badhus etc. Men inget verkar locka. Min man ska vara ledig torsdag och fredag för att åka till skidanläggning med henne själv och åka snowboard. Vilket hon ville i helgen när vi boka, men nu låter hon mest besvärad. Det enda hon kan komma på är att shoppa kläder eller åka på spa. Jag sa att shopping i storstan gjorde vi förra månaden, och hon har fått massa nytt så det räcker. Dagspa kan vara ett alternativ men många har 18 års gräns. Sen har jag förklarat läget ekonomiskt. Men hon vill bara ge mig dåligt samvete för alla kompisar är på resa. Det är bara stackars henne som är hemma.. Och inget passar.

Så är tonåringar. De har lätt att se det negativa och jämför sig med andra och kommer fram till att de är sämre och har det sämre. Hela hennes hjärna håller på att byggas om, och det är jobbigt, hon orkar inte hålla humöret uppe, och det skiftar snabbt. Ett ben i barndomen där göra lerfigurer med mamma är mysigt, ett ben i att vilja bli vuxen där lerfigurer med mamma skulle kunna vara töntigt (det bestäms av vad kompisarna tycker). Hon vet inte vem hon är, vem hon ska bli, vem hon vill vara, hur det ska gå. 

Inte alltid kul att umgås med tonåringar, och ofta inte så kul att vara tonåring. Men, i bakgrunden där innan för den sura ytan så uppskattar hon allt du gör. Och om några år kommer hon att berätta för dig hur kul det var det där lovet när du var hemma och ni gjorde lerfigurer. Du kommer att tappa hakan eftersom du upplever att hon hatade varje sekund. 

Om du vill ta henne på SPA så är det ofta tillåtet för yngre ungdomar just under loven. Kolla det om du tänker att det är nåt ni vill göra. Och om du tänkt lägga en summa på en aktivitet, och hon inte vill göra nåt, varför inte lägga den summan på shopping i så fall? 

Och alla kompisarna är inte på resa, men de som är det lägger ut det i sociala medier så det är vad de andra ser. Och skapar då en känsla av att ens eget liv inte duger. men man lägger ut det man vill visa upp, det kan också vara bra att berätta för tonåringen, att man lägger inte upp att man bara var hemma och tvingades umgås med lillebror, utan man lägger upp det spännande och roliga.

Min härliga tonåring är 17 år nu och börjar komma ur det där värsta. Det har varit rätt jobbiga år, men nu börjar jag se den fina unga kvinnan hon håller på att bli. 
  • Anonym (Isabella)

Många spa är tillåtna för barn/ungdomar på loven under dagtid, så det kan du kolla upp.
    Tonåringar är sådana - det är bara att gilla läget! Man får ge dem små frågor under dagen, och ev. vill de vara med, men de är väldigt oberäkneliga! Man får inte vara för "på" heller...
    Något du/ni skulle kunna göra under veckan är att rensa era garderober. Du rensar din, och så får du se om hon hakar på. Sedan kan man bestämma vad som ska skänkas etc. Kanske behöver några saker lagas eller sys om. När man dotter och jag gör detta brukar det sluta med att vi byter en del kläder! Kanske kan tex. en av dina klänningar som blivit för liten läggas upp och bli lagom till dottern? 

• Anonym (Mamma till 2)

Tonåringar är små monster,
    Vi är i Norge på skidsemester, tror ni inte att de är lite orättvist behandlade eftersom deras kompisar är i Alperna.
    He dottern ett leende och förklara att hon har en familj som älskar henne det räcker långt.

• Jemp

Kan ni åka på shoppingrunda för hennes pengar?

Jag tycker det låter som att hon har ett fint lov! Man får väl också balansera att ta sig iväg på sånt som blir kul, ihop med att det är helt okej att vara hemma utan ordnad aktivitet vissa dagar.

• Anonym (mamma till 14-åring)

Jag kan tipsa inför nästa år om hon tänker konfirmera sig så har många konfa-grupper gratis resor för sina konfirmander. Min son åker t ex 6 dagar till fjällen med sin konfagrupp under sportlovet. Andra hade resor till t ex Rom och Berlin mm. 

Det räddar min ekonomi och han får samtidigt en jättefin resa med vänner och allt inkluderat (mat, skidhyra, boende, resa).

Det är inte lätt att leva upp till barnens önskemål och drömmar, men det är då man får sätta sig ner och visa svart på vitt hur ekonomin ser ut och vad man kan ha råd med. Göra en budget för lovet tillsammans och välja olika aktiviteter. 

Har man någon vän med sommarstuga kanske man kan få hänga med dit, har man inte det kan man kanske boka något med en kompis. Det brukar bli roligare när en kompis är med. Alla är nog inte bortresta ändå. 

Du gör ett bra jobb! 

• GrannyGoodness

Så du har en tonåring. Är du på riktigt förvånad?
  • Anonym (tonon)
    GrannyGoodness skrev 2026-02-10 14:17:22 följande:
    Så du har en tonåring. Är du på riktigt förvånad?
    Vilket trevligt svar av dig, fint att du kände att du kunde tillföra något i tråden. 
  • Anonym (Carrera)

Då kan du hälsa henne att jag ALDRIG har fått resa ett enda sportlov eller höstlov hela min uppväxt, det fanns inga pengar till det. Jag var en gång på Mallorca, två gånger i Tyskland och vi hyrde stuga i Danmark 2-3 gånger på sommaren. Det var allt tills jag var 22. 

Däremot motiverade det mig att ha toppbetyg, sommarjobba, plugga länge och bli höginkomsttagare, för att kunna göra de där resorna själv. Jag hade nog bara lett lite åt din dotter och sagt: Så bra, då vet du varför du behöver plugga bra i skolan då- om du vill resa mycket och köpa fina saker.
  • Anonym (V)

Sluta gör saker med henne om hon inte klarar av att uppföra sig och uppskatta det. Om det ni gör inte duger kan hon ligga i sitt rum och glo i taket. Ingen mobil, inga skärmar, inga pengar.

• Anonym (Pi)

Tala allvar med henne och berätta vad som kan hända med någon som inte håller reda på sin ekonomi och inte betalar räkningar.

Kronofogden där räkningarna växer, vräkning eller att man får sälja bostaden, inte ha råd att besöka tandläkaren/läkaren och köpa medicin, att elen stängs av osv. 
    Berätta att man alltid måste ha en buffert som gör att man kan betala oväntade saker som händer. 

Det är så idag att var 3'dje ensamstående kvinna i LO/Kommunal-yrken har svårt att få pengarna att räcka till mat. Fråga henne hur hon tror att barnen i den familjen har det!

Ta för guds skull inte åt dig av att hon gnäller! 
  • Anonym (Bortskämd)

Låter mest som en väldigt bortskämd och otacksam unge. 
    Shopping eller spa är det enda som duger? Pinsamt.

Sätt gränser och ge barnet lite reality check om hur världen ser ut. Kanske även lite till dig själv? Har man pengar till aktiviteter som att bowla, badhus, äta ute, bio varje dag ett lov så är väl knappast ekonomin något större problem?
    Tonåringen har en mamma som är hemma hela lovet för att du är mellan jobb, det är verkligen få förunnat. Sen skidresa med pappa på det. Inte ett dugg synd om den ungen!
    Sluta slå knut på dig själv när inte ens vanliga saker som kostar pengar och brukar uppskattas av de flesta duger.
    Tonåringar behöver få vara sura och truliga ibland utan att föräldrarna är där och försöker med alla medel. De blir egoistiska monster om man uppfyller deras minsta önskan.
    13-åring som kräver spa och shopping, när hon på det hela shoppade förra månaden?!
    Låter verkligen som att du behöver sluta skämma bort henne och framför allt sluta att få ångest för att dottern inte är intresserad av vanliga aktiviteter just nu. Du gör mer än nog.

• Anonym (Carrera)

Och som ovan- visa henne vad en dag på spa kostar jämfört med er matbudget för månaden så fattar hon nog att man inte kan göra sånt hela tiden.

Som tonåring borde man ha fått se familjens budget och veta vad hyra och mat kostar, absolut.

Svar på tråden Pest med lov och tonåring!