• Anonym (Ångestfylld)

Bekänna/prata om oskyldig flirt?

Hej alla medlemmar! 
    Jag behöver ventilera lite om en grej..

Det blev utgång med ett större sällskap häromveckan, efter puben vidare för fest hemma hos en i sällskapet.

Det kommer in fler på fest, några för mig okända människor, en utav dessa personer börjar prata en del med mig så som man liksom gör när man träffar någon ny person. Vi snackar lite allt möjligt och spelar musik och pratar saker relaterat till musiken etc.. 

Senare mot kvällen/natten så tar vi en "rökpaus" personen ger mig en komplimang och en viss blick.. jag erkänner att jag tycker om bekräftelsen jag får.. lagomt på lyset jag var så ger jag personen en komplimang tillbaka, att jag tyckte hen hade fina ögon och vore jag singel så kanske du hade fått en puss, men nu är det så att jag har en där hemma som jag aldrig skulle vilja svika på ett sånt sätt, så därför ska vi sätta stopp här, sade jag.  
    Oskyldigt flirtande pågick litegrann, någon blick sådär och personen kunde sätta sig lite väl nära, något hängde i luften skulle man kunna säga. 

Jag gillade detta där och då ska jag erkänna, väldigt onykter och kanske i behov av bekräftelsen eller jakten på romantik 🤔
    Nu hände inget mer än så men känner mig ändå ångestfylld över det hela. Skulle aldrig någonsin vara otrogen mot min sambo som jag älskar och har ett bra liv med sedan flera år tillbaka.

Ska jag prata med min sambo om detta eller bara glömma det hela som en oskyldig flirt på fyllan liksom? 

Ska 

• Svar på tråden Bekänna/prata om oskyldig flirt?
  • Anonym (Gråben)

Måste säga att jag förvånas över hur många som ser en oskyldig flört som något som gränsar till otrohet.

Jag måste i detta sammanhang berätta  om min käre far. Han var vad man sa en glad fyr med glimten i ögat. Min mor älskade honom innerligt och han älskade henne.  Under hela deras äktenskap  flörtade han med det mesta av det motsatta könet. 

Han hade stor användning av detta i sitt arbete och kom alltid nära människorna. Det var aldrig någon som tog illa upp. De gifta kvinnornas män tyckte nog det var lika roligt som kvinnorna själva. 

De sista åren efter min mors bortgång bodde han på ett äldreboende där han fortsatte vara sitt glada flörtiga jag.  När han avled var det många på boendet som berättade hur han hade spritt glädje omkring sig. Han kommenterade alltid när någon av personalen eller de boende köpt nya kläder eller gjort något med håret. Kramades eller kanske rent av gav dem en puss på pannan.

Jag är av åsikten att lite flörtande sprider glädje och har inget som helst med otrohet att göra.

• Anonym (Dumpat)
    Anonym (Gråben) skrev 2026-02-11 00:02:02 följande:

Måste säga att jag förvånas över hur många som ser en oskyldig flört som något som gränsar till otrohet.

Jag måste i detta sammanhang berätta  om min käre far. Han var vad man sa en glad fyr med glimten i ögat. Min mor älskade honom innerligt och han älskade henne.  Under hela deras äktenskap  flörtade han med det mesta av det motsatta könet. 

Han hade stor användning av detta i sitt arbete och kom alltid nära människorna. Det var aldrig någon som tog illa upp. De gifta kvinnornas män tyckte nog det var lika roligt som kvinnorna själva. 

De sista åren efter min mors bortgång bodde han på ett äldreboende där han fortsatte vara sitt glada flörtiga jag.  När han avled var det många på boendet som berättade hur han hade spritt glädje omkring sig. Han kommenterade alltid när någon av personalen eller de boende köpt nya kläder eller gjort något med håret. Kramades eller kanske rent av gav dem en puss på pannan.

Jag är av åsikten att lite flörtande sprider glädje och har inget som helst med otrohet att göra.

Skillnaden är väl att detta inte är ts normaltillstånd och att det lät som en situation som faktiskt skulle kunna eskalera. Din far kanske också hade en helt annan distans i sitt flörtande. Ts och flirten var ju närgångna på ett sätt som kanske inte känns så lämpligt + att han berättade han gått vidare om han vore singel. 

Hade din pappa kört den närgångna stilen har jag svårt att tro kvinnornas män skulle uppskatta det. 

• Anonym (Levnadsglad)

Äsch, jag har också piggat upp några (singel)män genom livet med att jag inte hade hållit igen om jag vore singel.

Finns få saker som höjer mäns självkänsla så mycket så varför kan man inte bjuda på det, i form av en trevlig komplimang?

• KimLinnefeldt

Njut av att du känt attraktion och att någon blivit attraherad av dig. Du är inte bara sambo, du är kvinna också. 

Försök att inte känna skam. Du satte ju stopp tidigt. 

Berätta absolut inte för sambon. Han kommer att bli sårad, ert förhållande kanske kraschar, och du kommer inte att må så mycket bättre. 

Jag tror inte att den som berättar som sitt snedsteg gör det för partnerns skull, för ärlighets skull, utan helt enkelt för att mildra sin ångest. Ta hand om den själv istället. Den kommer att finnas kvar men sjunka undan.

Behöver du prata så gå till familjerådgivningen. Det är gratis eller billig terapi.

• Anonym (Gråben)
    Anonym (Dumpat) skrev 2026-02-11 06:06:33 följande:

Skillnaden är väl att detta inte är ts normaltillstånd och att det lät som en situation som faktiskt skulle kunna eskalera. Din far kanske också hade en helt annan distans i sitt flörtande. Ts och flirten var ju närgångna på ett sätt som kanske inte känns så lämpligt + att han berättade han gått vidare om han vore singel. 

Hade din pappa kört den närgångna stilen har jag svårt att tro kvinnornas män skulle uppskatta det. 

Som jag ser det har vi ett "bekräftelse underskott" i vårt samhälle. Vi människor behöver bekräftelse för att må bra. Det är mycket begärt att en enda person ska stå för all bekräftelse stor del av ens liv.  Sen kan den se olika ut och ta sig olika uttryck men jag tror att det handlar om en och samma sak. Vi behöver bekräftelsen att vi duger och är åtråvärda. 

Att otrohet är ett tabu har rötterna från när i princip all sexuell samvaro riskerade att resultera i graviditet. Idag är det inte så vi planerar våra barn och tack vare de skydd vi har idag kan vi ha sex för njutningens skull.  Detta har öppnat för en lite annan syn på otrohet. 

I andra vågskålen ligger sexualiseringen av vårt samhälle.  Man anser sig inte vara bekräftad av sin partner om man inte alltid får sex nar man själv vill och har lust. Vi begär ofta mer av varandra än vad man orkar/kan/vill ge.  Då räcker det inte med en oskyldig flört på jobbet. 

När par relationer går ut på att kontrollera varandra har någonting gått väldigt snett, tycker jag.  Om min man skulle ha surnat till för att en annan man visat intresse för mig, skulle jag direkt ha ifrågasatt vår äktenskap. Jag skulle aldrig ifrågasätta min mans känslor för mig om han flörtade med någon på jobbet eller vänskapskretsen.  Tvärt om skulle jag nog känna mig lite smickrad av att min man "går hem" hos andra.

Avslutningsvis har jag aldrig själv haft behov av att vara otrogen men jag är inte förvånad att så många är det.
  • Ascendere
    KimLinnefeldt skrev 2026-02-11 09:29:00 följande:

Njut av att du känt attraktion och att någon blivit attraherad av dig. Du är inte bara sambo, du är kvinna också. 

Försök att inte känna skam. Du satte ju stopp tidigt. 

Berätta absolut inte för sambon. Han kommer att bli sårad, ert förhållande kanske kraschar, och du kommer inte att må så mycket bättre. 

Jag tror inte att den som berättar som sitt snedsteg gör det för partnerns skull, för ärlighets skull, utan helt enkelt för att mildra sin ångest. Ta hand om den själv istället. Den kommer att finnas kvar men sjunka undan.

Behöver du prata så gå till familjerådgivningen. Det är gratis eller billig terapi.

Står ingenstans att TS är vare sig kvinna eller hetero
  • Farbror Grön
    Anonym (XXX) skrev 2026-02-10 15:33:25 följande:
    Skönt att vara så felfri att du aldrig gör fel, inte ens när du är berusad.

Man kan inte rå för sina känslor. Däremot har man ansvar för sitt agerande och där gjorde TS helt rätt. 
    Exakt!

Igår tog jag bilen till jobbet. Det var isiga vägar och jag hade lite bråttom, men jag körde lagligt och försiktigt och kom fram utan missöden.

Men tänk om jag hade trampat gasen i botten och fått sladd på bilen. Jag kunde ha orsakat en allvarlig olycka. Folk kunde ha blivit allvarligt skadade eller dött. Borde jag skämmas eller rent av sitta i fängelse för att jag nästan ställde till med allt detta elände?
  • Leofl

Grattis till en lyckad kväll på rätt nivå, men inte längre. Lyssna inte på alla tråkiga moraltanter/farbröder.

Framför allt ta ansvar för ditt dåliga samvete (dock helt i onödan) och lasta inte över det på din partner!!!

Lycka till och hoppas på fler trevliga kvällar.

• Anonym (V)

Otrogenhet gäller både psykiskt och fysiskt. Man vill inte att ens partner ska vara så intim med någon annan, dela kropp och innersta tankar. Vara falsk genom att ljuga och ha ett annat förhållande bakom ryggen. Det här med otrohet är inget lättvindigt, speciellt om det inte  en engångsföreteelse. Kan lätt göra att tillit och lojalitet tar helt slut från den bedragnes sida.

Men att man flörtar med någon vid ett enstaka tillfälle behöver inte betyda så mycket! Som TS gjorde. Men hon/han får hålla koll på sig själv framöver om hon/han blir berusad och träffar på npgon person som hon attraheras av.

• Anonym (Gråben)
    Anonym (V) skrev 2026-02-11 12:54:31 följande:

Otrogenhet gäller både psykiskt och fysiskt. Man vill inte att ens partner ska vara så intim med någon annan, dela kropp och innersta tankar. Vara falsk genom att ljuga och ha ett annat förhållande bakom ryggen. Det här med otrohet är inget lättvindigt, speciellt om det inte  en engångsföreteelse. Kan lätt göra att tillit och lojalitet tar helt slut från den bedragnes sida.

Men att man flörtar med någon vid ett enstaka tillfälle behöver inte betyda så mycket! Som TS gjorde. Men hon/han får hålla koll på sig själv framöver om hon/han blir berusad och träffar på npgon person som hon attraheras av.

Kan inte låta bli att undra om inte media har en liten del i denna hysteri kring otrohet. Det ploppar upp med jämna mellanrum i såväl kvällspressen som i sociala medier och lite varstans.  

Det verkar i alla fall vara högst kommersiellt. Jag tror att vi måste låta hjärtat vara med och inse att livet är ingen kärleksroman utan ett ständigt arbete med sig själv och sina relationer. Så´nt e livet.  Man flyger inte runt på en räkmacka, oantastbar i sin egen förträfflighet, utan vi är alla delar av den väv vi kallar mänskligheten. 

När vi fördömer våra medmänniskors otrohet sätter vi oss på väldigt höga hästar vad är det som säger att man är en bättre människa bara för att man inte är otrogen ?  
  • Anonym (Gråben)
    Anonym (V) skrev 2026-02-11 12:54:31 följande:

Kan inte låta bli att undra om inte media har en liten del i denna hysteri kring otrohet. Det ploppar upp med jämna mellanrum i såväl kvällspressen som i sociala medier och lite varstans.  

Det verkar i alla fall vara högst kommersiellt. Jag tror att vi måste låta hjärtat vara med och inse att livet är ingen kärleksroman utan ett ständigt arbete med sig själv och sina relationer. Så´nt e livet.  Man flyger inte runt på en räkmacka, oantastbar i sin egen förträfflighet, utan vi är alla delar av den väv vi kallar mänskligheten. 

När vi fördömer våra medmänniskors otrohet sätter vi oss på väldigt höga hästar vad är det som säger att man är en bättre människa bara för att man inte är otrogen ?  
Svar på tråden Bekänna/prata om oskyldig flirt?