• Anonym (HelenaJosefine)

Kan nån hundägare lösa mysteriet?

Jag är sedan 3 år tillbaka dagmatte till Bella, en pudeltjej på 7 år. Det har aldrig varit något problem med henne tidigare. Hon gillar dom flesta människor och andra hundar. Snäll och lydig.

För några veckor sedan började problemet. Hon äter inte när jag ger henne mat i min lägenhet. Ingenting, luktar på den och går därifrån. Maten är den samma som hon alltid har ätit. Oftast kommer den från en nyöppnat burk så inget gammalt alltså. Däremot äter hon hos mina vänner och min särbo. Slukar allt. Spelar ingen roll om det är jag eller dom som ger henne maten. Hon äter med god aptit. Det är alltså samma mat som hon får hos mej. Hon gillar annars att vara hos mej och blir alltid jätteglad när hon lämnas hos mej på morgonen. Aldrig ledsen när matte går iväg.

Hon sover även hos mej ibland eftersom hennes matte är ute och reser mycket. Förra gången hon var hos mej var vi här hemma hela tiden. Då åt hon ingenting på 1,5 dygn förutom några hundgodis.

Hon har inget problem med magen, bajsar som hon ska, kräks nästan aldrig.

Så vad är problemet???

• Svar på tråden Kan nån hundägare lösa mysteriet?
  • Anonym (Vovven)

Kan det vara så att hon avstår maten just för att hon känner att hon kan slappna av hos dig, att ingen tar hennes mat om hon inte äter den, för att hon känner sig trygg i ditt hem och kan rutinerna. I annan miljö kanske stressen får henne att tänka "bäst att äta, för här vet jag inte om maten är kvar imorgon". 

Sen kan man ju klura vidare på varför hon i så fall börjat kinka med maten. Är hon kastrerad? När min hunds livmoder började strula var första signalen att hon inte åt ordentligt. Tänder? Om hon inte är kortklippt på nosen brukar längre päls runt munnen tyvärr vara förknippat med sämre munhälsa. 

Sen kan en hund få foderintolerans även senare i livet, och de kan ha magknip utan att det märks på varken bajs eller eventuella kräkningar. En liten elak begynnande pankreatit kan också vara jobbigt i magen. Eller så är det ett mekaniskt problem, ont i nacken till exempel, som gör att hon inte tycker om att böja sig för att äta. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (HelenaJosefine) skrev 2026-02-10 11:38:58 följande:
    Kan nån hundägare lösa mysteriet?

Jag är sedan 3 år tillbaka dagmatte till Bella, en pudeltjej på 7 år. Det har aldrig varit något problem med henne tidigare. Hon gillar dom flesta människor och andra hundar. Snäll och lydig.

För några veckor sedan började problemet. Hon äter inte när jag ger henne mat i min lägenhet. Ingenting, luktar på den och går därifrån. Maten är den samma som hon alltid har ätit. Oftast kommer den från en nyöppnat burk så inget gammalt alltså. Däremot äter hon hos mina vänner och min särbo. Slukar allt. Spelar ingen roll om det är jag eller dom som ger henne maten. Hon äter med god aptit. Det är alltså samma mat som hon får hos mej. Hon gillar annars att vara hos mej och blir alltid jätteglad när hon lämnas hos mej på morgonen. Aldrig ledsen när matte går iväg.

Hon sover även hos mej ibland eftersom hennes matte är ute och reser mycket. Förra gången hon var hos mej var vi här hemma hela tiden. Då åt hon ingenting på 1,5 dygn förutom några hundgodis.

Hon har inget problem med magen, bajsar som hon ska, kräks nästan aldrig.

Så vad är problemet???

Vad säger hennes matte när du tar upp problemen?
  • Jemp

Steg nr 1 är ju naturligtvis att ta upp det med hundägaren, det utgår jag från att du redan gjort. Äter hon där? Hur vill ägaren att du ska hantera det? Det finns ju tex olika läror/åsikter om maten bör tas bort eller stå kvar. 

Är det bara hos dig är det väl egentligen ett icke-problem. Annars bör ägaren ta till veterinären om det är
    en plötsligt stor skillnad. Vissa andra äter dåligt i perioder helt enkelt. För min som var lite dålig i maten funkade det bäst att låta maten stå framme (när han fick torrfoder, färskfoder löste problemet helt sen, burkmat har jag aldrig gett regelbundet). Alternativt att ge maten under berikning: födosök, blöta och frysa in i ett ben/tuggleksak osv. 

• TL12

Hon vill inte äta , svårare än så är det inte 
    trivs en hund , då äter den när den blir hungrig 
    se till att det finns vatten och fundera inget mer på det 

• Anonym (Beteende)

Vad säger ägaren då? Ser du några andra förändringar i hennes beteende? Ser ägaren några förändringar i beteende? Håll tät kontakt med ägaren och var extra uppmärksam? Ändrat beteende kan bero på t.ex. smärta.

• Dexter dot com

Svårt att veta orsaken då hon äter hos andra. En hund behöver ju äta regelbundet så köp ett torrfoder och ge som belöning när ni tränar ute.

• Anonym (Pudel)

Är tydligen ett vanligt pudelbeteende... mamma har haft pudlar i många år och de har också varit krångliga med maten. Testa att göra ätandet mer underhållande... servera i ett annat rum, utomhus ibland om det går etc... de som påstår att de äter när de är hungriga, det är inte alls säkert från det jag upplevt själv.

Svar på tråden Kan nån hundägare lösa mysteriet?