Hur tar man upp samtal om porr med snart tonåring?
Min son blir snart 13 år gammal. Han är mitt i puberteten och jag är säker på att han börjar intressera sig för porr osv. Jag har vid två tillfällen gått in i hans rum och fått en känsla av att han försökte dölja något under täcket.
Jag undrar nu hur man ska ta upp porr som samtalsämne och sex i helhet. Han vet självklart hur barn blir till, det har de pratat om på skolan och vi har pratat hemma. Men jag är orolig för jag vet att jag började titta på porr när jag var 11-12 år och blev som besatt, jag såg den ena sjuka grejen efter den andra som jag önskar att jag aldrig hade sett. Våldtäkter, sex med djur, prostitution, bajs etc.
Jag vill inte att min son blir utsatt för porr som ger honom en osund syn på sex. Jag vill inte att han får en dålig kvinnosyn eller skaffar porrberoende. Jag vill att han inte använder osäkra sidor. Och jag vill inte att han ser på vad som helst.
Ska man ha ett samtal kring detta eller ska man låta han upptäcka saker själv för att det är konstigt att som mamma lägga sig i?