Anonym (Kim) skrev 2026-02-11 12:05:20 följande:
Jämförelsen mellan lätt- och starköl är procenten. Sa inget om smakskillnad. För en unge är det ingen skillnad. Farsan dricker öl. Det räcker. Hur svårt kan det vara? Är ungarna ned så är det ingen alkohol. Ser man inte problemet i förlängningen eller har problem att avstå då ligger det annat bakom. Skulle inte ens överväga intag av alkohol när det är evenemang med barn. Funkar utan. Går utmärkt med Trocca eller Pepsi Max. Utan ungar eller i sällskap med fler vuxna funkar en öl eller ett glas vin till maten förutsatt att någon eller några är kördugliga. Är ju en säkerhetsfråga också.
Ändå skriver du "
Måste du promt ha en öl till pizzan så välj lättöl".
Barn behöver inte skyddas från allt som vuxna gör, tvärtom är det bra att kunna se att det går att dricka en öl eller två och fortfarande fungera. Alla blir inte fulla, alla måste inte ha mer för att man tagit en öl, ja eller två.
De som har problem med att det måste drickas mer ska naturligtvis inte dricka alls när de ansvarar för barn. Det är liksom självklart att man inte dräller runt på fyllan då.
Men barn behöver inte växa upp i en skyddad verkstad, med verkligheten utanför dörren.
Att du inte överväger "intag av alkohol" när barn närvarar ser jag inget problem med. Lika lite som jag ser problem med en eller två öl.
För många, inklusive mig själv, är cola till mat inte ens gott. Eller valfri annan läsk.
Umgås du inte med folk som saknar körkort och/eller bil?
Hur tror du att dessa gör om något "händer"?
Så vanligt att skylla på det. Ganska löjligt faktiskt.
I mina kretsar är vin ett intresse. Att umgås med en läskdrickare under festliga skulle bara vara färglöst och trist.