• Anonym (Att dricka eller inte)

Dricka alkohol när man ansvarar för barn?

Är det okej att en förälder dricker alkohol när den ansvarar för barn? Säg tex att föräldern gör en aktivitet, typ bowling, och sedan går ut och äter med sina barn och någon kompis till barnen. Hur skulle du reagera om föräldern drack alkohol? Gör det någon skillnad om det är dina barns andra förälder (din partner) som dricker eller om du är förälder till kompisen? Personen blir inte märkbart berusad, men väljer kommunal trafik istället för bil och dricker ett par öl under kvällen. Barnen går i mellanstadiet.

• Svar på tråden Dricka alkohol när man ansvarar för barn?
  • Anonym (M.)

Jag skulle inte ha haft några problem med detta, om jag fått höra det från mina barn när de var i den åldern. Å andra sidan så drack jag aldrig en droppe när jag ansvarade för någon annans barn, på den tiden då det kunde hända, för att jag förstod att föräldrarna kunde tycka illa vara.

Och även: OM någon olycka hde hänt (tänk om ett barn hade knuffat ut det andra framför bussen, eller satt i halsen och kvävts, whatever), så skulle skuldfrågan ha varit klar för alla om jag hade druckit, även om berusningsgraden inte varit så stor att den påverkade händelsens utgång på riktigt. Är man helt nykter så har man ryggen fri.

Man har andra tillfällen då man kan dricka alkohol liksom, måste inte ske precis när man ansvarar för andras barn.

• Mkay

Jag tycker att det är oansvarigt och ganska sorgligt om man känner att man verkligen måste ha alkohol när man är ute och gör aktiviteter med barnen. Även om man själv inte tror det märks så märker barn av att man har druckit en eller några öl. Vissa som har dåliga erfarenheter kan bli illa till mods av det, du vet inte vad de andra barnen har varit med om. Nej jag avstår öl och ser nog ner på någon som verkligen måste ha alkohol när den umgås/har hand om barn. 

• Anonym (Alkoholkultur)
    Anonym (Att dricka eller inte) skrev 2026-02-10 18:30:18 följande:
    Tack för bra svar!

Jag är den andre föräldern, dvs min partner var där med barnen. Vi har rätt olika syn på alkohol. Jag tar gärna ett glas vin till maten, är jag barnfri kan jag dricka mer. Men när vi är med barnen tycker jag inte att man ska dricka så man blir märkbart påverkad. Min partner har aldrig betett sig illa eller gjort något dumt framför barnen pga alkohol, men kan bli berusad enligt beskrivningen ovan. Och det tycker jag är jobbigt och vi har haft många diskussioner om det. Jag är uppvuxen med en alkoholiserad förälder och vill inte att mina barn ska uppleva något liknande, även om det är en helt annan nivå.

Vi känner inte kompisens föräldrar särskilt bra och vet inte vad de har för inställning till alkohol. Jag tycker bara det är onödigt och omdömeslöst att dricka öl i den situationen även om man inte blir påverkad. Min partner tycker jag överdriver.

Tänkte just skriva att vad man tycker i såna här frågor ofta bottnar i vilken alkoholkultur man har med sig hemifrån. 

Din partners resonemang låter väl ganska normalt i mina öron, ungefär så som många resonerar skulle jag gissa. Eftersom du inte är bekväm i situationen pga din uppväxt så får ni nog prata om det. Annars kan ni nog lätt hamna i nya konflikter om alkohol.

• Anonym (Kim)

För mig är det noll tolerans mot alkohol när du ansvarar för dina barn. Dessutom andras barn. Barn och alkohol hör absolut inte ihop. Du får välja andra tillfällen där barnen inte är med eller det finns fler nyktra vuxna med. 

Sedan brukar det sällan bli ett par öl. Jävla otyg det där. Måste du promt ha en öl till pizzan så välj lättöl. Fast avstå. Barn har inte koll på procenten. 

• Anonym (d)

Helt galet så överkänsliga många är när det kommer till en eller två öl.
    Sedan att jämföra lättöl med starköl, ja då dricker man nog aldrig öl själv.

Jag ser noll problem i vad som hände, däremot ser jag problem med ett huskors som gnäller över en skitsak som denna.
    Passar det inte så gå iväg själv med ungarna och drick saft.

• Anonym (Kim)
    Anonym (d) skrev 2026-02-11 10:45:16 följande:

Helt galet så överkänsliga många är när det kommer till en eller två öl.
    Sedan att jämföra lättöl med starköl, ja då dricker man nog aldrig öl själv.

Jag ser noll problem i vad som hände, däremot ser jag problem med ett huskors som gnäller över en skitsak som denna.
    Passar det inte så gå iväg själv med ungarna och drick saft.

Jämförelsen mellan lätt- och starköl är procenten. Sa inget om smakskillnad. För en unge är det ingen skillnad. Farsan dricker öl. Det räcker. Hur svårt kan det vara? Är ungarna ned så är det ingen alkohol. Ser man inte problemet i förlängningen eller har problem att avstå då ligger det annat bakom. Skulle inte ens överväga intag av alkohol när det är evenemang med barn. Funkar utan. Går utmärkt med Trocca eller Pepsi Max. Utan ungar eller i sällskap med fler vuxna funkar en öl eller ett glas vin till maten förutsatt att någon eller några är kördugliga. Är ju en säkerhetsfråga också. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Kim) skrev 2026-02-11 12:05:20 följande:
    Jämförelsen mellan lätt- och starköl är procenten. Sa inget om smakskillnad. För en unge är det ingen skillnad. Farsan dricker öl. Det räcker. Hur svårt kan det vara? Är ungarna ned så är det ingen alkohol. Ser man inte problemet i förlängningen eller har problem att avstå då ligger det annat bakom. Skulle inte ens överväga intag av alkohol när det är evenemang med barn. Funkar utan. Går utmärkt med Trocca eller Pepsi Max. Utan ungar eller i sällskap med fler vuxna funkar en öl eller ett glas vin till maten förutsatt att någon eller några är kördugliga. Är ju en säkerhetsfråga också. 
    Ändå skriver du "Måste du promt ha en öl till pizzan så välj lättöl".

Barn behöver inte skyddas från allt som vuxna gör, tvärtom är det bra att kunna se att det går att dricka en öl eller två och fortfarande fungera. Alla blir inte fulla, alla måste inte ha mer för att man tagit en öl, ja eller två.
    De som har problem med att det måste drickas mer ska naturligtvis inte dricka alls när de ansvarar för barn. Det är liksom självklart att man inte dräller runt på fyllan då.

Men barn behöver inte växa upp i en skyddad verkstad, med verkligheten utanför dörren.

Att du inte överväger "intag av alkohol" när barn närvarar ser jag inget problem med. Lika lite som jag ser problem med en eller två öl.
    För många, inklusive mig själv, är cola till mat inte ens gott. Eller valfri annan läsk.

Umgås du inte med folk som saknar körkort och/eller bil?
    Hur tror du att dessa gör om något "händer"?
    Så vanligt att skylla på det. Ganska löjligt faktiskt.

I mina kretsar är vin ett intresse. Att umgås med en läskdrickare under festliga skulle bara vara färglöst och trist.
  • Core

Hela tiden det här frågeställningarna som ger intrycket av att livet är statiskt, allt är ja eller nej, svart eller vitt. 

Själv värderar jag inte hur andra väljer att leva sina liv så länge sunt förnuft ligger till grund. Människor som ständigt värderar och dömer är paradoxalt nog sämre för sina barn än pappan som tar en öl på bowlingen, eller vad det nu är.

Med det sagt är det alltid jag som kör, jag har aldrig druckit om jag haft ensamt ansvar över barnen. Men jag hade heller inte ens givit det en tanke, om en pappa tagit en öl eller en mamma ett glas vin, jag hade ärligt talat inte ens tänkt på det om det inte fanns inslag av skeva beteenden eller liknande 

• Core

Sen ska jag tillägga att det i praktiken kan vara ett varningstecken att välja kommunalt för att få dricka öl, men det behöver inte nödvändigtvis vara det, och det är inte min plats att döma om jag inte har något som ger mig fog att göra så.

Jag är inte religiös, men jag gillar det här stycket från Bibeln: Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga?

Föräldrar är den grupp människor som kollektivt lider av mest högmod, det vågar jag sätta en årslön på. För övrigt är jag uppvuxen i ett hem med alkoholproblematik, men jag har inte blivit en skitnödig batikgubbe för det

• Anonym (Kim)
    Anonym (d) skrev 2026-02-11 12:19:37 följande:
    Ändå skriver du "Måste du promt ha en öl till pizzan så välj lättöl".

Barn behöver inte skyddas från allt som vuxna gör, tvärtom är det bra att kunna se att det går att dricka en öl eller två och fortfarande fungera. Alla blir inte fulla, alla måste inte ha mer för att man tagit en öl, ja eller två.
    De som har problem med att det måste drickas mer ska naturligtvis inte dricka alls när de ansvarar för barn. Det är liksom självklart att man inte dräller runt på fyllan då.

Men barn behöver inte växa upp i en skyddad verkstad, med verkligheten utanför dörren.

Att du inte överväger "intag av alkohol" när barn närvarar ser jag inget problem med. Lika lite som jag ser problem med en eller två öl.
    För många, inklusive mig själv, är cola till mat inte ens gott. Eller valfri annan läsk.

Umgås du inte med folk som saknar körkort och/eller bil?
    Hur tror du att dessa gör om något "händer"?
    Så vanligt att skylla på det. Ganska löjligt faktiskt.

I mina kretsar är vin ett intresse. Att umgås med en läskdrickare under festliga skulle bara vara färglöst och trist.

Jag anser att alkohol och barn inte hör ihop när det är barnaktiviteter. 

En helt annan sak är vad man har för inställning till alkoholkonsumtion. Kvalitet framför kvalitet. Ett väl valt vin till maten som smakförstärkare ingår i hela matupplevelsen. Ungarna ska lära sig fine dining också. Vet att föra sig. Har aldrig haft problem att ha ungarna med på finkrog. Har fläckvist växt upp i sådan miljö och därav mitt intresse för dryck. Investerar och lagrar. Lika mysigt att ta en fredagspizza med läsk/mineral. Jo de kan få leka på Donken också. Det jag vänder mig emot är de som bara måste sänka en öl eller tre i alla sammanhang. Man väljer tillfälle så blir det trevligt för alla. Allmänna färdmedel finns inte på alla ställen. Inte uber heller. I bästa fall svarttaxi. Så någon kör alltid. 

• Anonym (?)
    Anonym (Att dricka eller inte) skrev 2026-02-10 18:30:18 följande:
    Tack för bra svar!

Jag är den andre föräldern, dvs min partner var där med barnen. Vi har rätt olika syn på alkohol. Jag tar gärna ett glas vin till maten, är jag barnfri kan jag dricka mer. Men när vi är med barnen tycker jag inte att man ska dricka så man blir märkbart påverkad. Min partner har aldrig betett sig illa eller gjort något dumt framför barnen pga alkohol, men kan bli berusad enligt beskrivningen ovan. Och det tycker jag är jobbigt och vi har haft många diskussioner om det. Jag är uppvuxen med en alkoholiserad förälder och vill inte att mina barn ska uppleva något liknande, även om det är en helt annan nivå.

Vi känner inte kompisens föräldrar särskilt bra och vet inte vad de har för inställning till alkohol. Jag tycker bara det är onödigt och omdömeslöst att dricka öl i den situationen även om man inte blir påverkad. Min partner tycker jag överdriver.
    Så du projicerar din uppväxt med alkoliserade föräldrar på din partner?

Långt ifrån ovanligt att föräldrar som har ansvar för barn, även andras, tar ett glas vin eller två. T ex barnen har kompisar hemma en fredagkväll.

Ta en ordentlig funderar på vad som gör detta så jobbigt för dig. Din uppväxt eller något annat.

Är det din uppväxt så var tydlig med det mot din partner. Att det är därför du år så nojig kring detta.

• Anonym (I en liten värld)

Hur tror ni frågeställningen skulle uppfattas i många andra länder?
    T ex Frankrike som är ett mycket större land än Sverige med nästan 70 miljoner invånare.

Här är det väldigt vanligt att familjen umgås på söndagar, hela familjen över alla generationsgränser.
    Det förekommer i princip aldrig att man umgås helt utan alkohol.
    Det är mycket vanligt och helt normalt att flera i sällskapet blir tydligt berusade. Det brukar aldrig bli något "svenska fylleslag", men det är vanligt och normalt att flera i sällskapet blir alkoholpåverkade.
    I sällskap såväl med gammelmormor som med bebisar, och alla där emellan.

Men nästan ingen skulle kunna ens förstå frågeställningen i Ts, utan alla skulle se det som en mycket märklig och nästan helt obegriplig frågeställning. 

Och ungefär samma gäller väl för t ex Italien, Spanien och många andra länder, med otroligt många fler miljoner invånare och med mycket större betydelse i ett internationellt perspektiv,
    än svenskarnas lilla inskränkt värld...

• Anonym (d)
    Anonym (I en liten värld) skrev 2026-02-12 09:34:01 följande:

Hur tror ni frågeställningen skulle uppfattas i många andra länder?
    T ex Frankrike som är ett mycket större land än Sverige med nästan 70 miljoner invånare.

Här är det väldigt vanligt att familjen umgås på söndagar, hela familjen över alla generationsgränser.
    Det förekommer i princip aldrig att man umgås helt utan alkohol.
    Det är mycket vanligt och helt normalt att flera i sällskapet blir tydligt berusade. Det brukar aldrig bli något "svenska fylleslag", men det är vanligt och normalt att flera i sällskapet blir alkoholpåverkade.
    I sällskap såväl med gammelmormor som med bebisar, och alla där emellan.

Men nästan ingen skulle kunna ens förstå frågeställningen i Ts, utan alla skulle se det som en mycket märklig och nästan helt obegriplig frågeställning. 

Och ungefär samma gäller väl för t ex Italien, Spanien och många andra länder, med otroligt många fler miljoner invånare och med mycket större betydelse i ett internationellt perspektiv,
    än svenskarnas lilla inskränkt värld...

Precis så är det.

I Frankrike väljer man vin till lunchen på jobbet, 3-4 personer delar på en flaska. Någon dricker en starköl och ingen lyfter på ögonbrynen.

Ibörjan när jag jobbade där tyckte nog även jag att det stack ut lite, men sedan anammade jag traditionen.

Avkopplande och trevligt.

Sen går man tillbaka och jobbar igen.
Svar på tråden Dricka alkohol när man ansvarar för barn?