Detta klagande på invandrare som inte behärskar svenska språket..
Ofta kan det vara rent psykologiskt, dvs att du har en färdig föreställning om invandrare som färgar din upplevelse av hur denne pratar. Jag för min del är helt övertygad om att de flesta som kommer hit gör vad de kan för att anpassa sig och lära sig språket, men svenskan sägs ju vara ett av de svåraste soråken i världen att lära sig, så man måste förstå att det nog inte är helt lätt för dem.
För en som är född och uppvuxen i Sverige (infödda svenskar, som vissa av er kallar det) är det förstås inga konstigheter alls. För är man invand med det egna språket sedan barnsben så verkar det som att det skulle vara en självklarhet att det är lika enkelt för andra att kunna prata och förstå.
Så tänker nog människor i de flesta länder som är invanda med det egna språket.
I dessa tider, när ett parti som SD är andra största partiet, så sprids stereotyper och fördomar om invandrare så mycket att även de som försöker stå emot att låta sig påverkas av det kan ha svårt att inte låta sig påverkas. Det kan också göra att vi upplever att en invandrad person bryter mycket mer och pratar otydligare än denne gör Själv har jag t.ex. stött på flera läkare, sköterskor och arbetskollegor som jag till en början upplevt att det varit svårt att förstå vad de säger, men ju mer jag pratat med dem, desto tydligare har jag hört vad de säger.
Så, mycket kan sitta i ens egna huvud.