• Anonym (Fördomar)

Detta klagande på invandrare som inte behärskar svenska språket..

Ofta kan det vara rent psykologiskt, dvs att du har en färdig föreställning om invandrare som färgar din upplevelse av hur denne pratar. Jag för min del är helt övertygad om att de flesta som kommer hit gör vad de kan för att anpassa sig och lära sig språket, men svenskan sägs ju vara ett av de svåraste soråken i världen att lära sig, så man måste förstå att det nog inte är helt lätt för dem.

För en som är född och uppvuxen i Sverige (infödda svenskar, som vissa av er kallar det) är det förstås inga konstigheter alls. För är man invand med det egna språket sedan barnsben så verkar det som att det skulle vara en självklarhet att det är lika enkelt för andra att kunna prata och förstå.

Så tänker nog människor i de flesta länder som är invanda med det egna språket. 

I dessa tider, när ett parti som SD är  andra största partiet, så sprids stereotyper och fördomar om invandrare så mycket att även de som försöker stå emot att låta sig påverkas av det kan ha svårt att inte låta sig påverkas. Det kan också göra att vi upplever att en invandrad person bryter mycket mer och pratar otydligare än denne gör Själv har jag t.ex. stött på flera läkare, sköterskor och arbetskollegor som jag till en början upplevt att det varit svårt att förstå vad de säger, men ju mer jag pratat med dem, desto tydligare har jag hört vad de säger.

Så, mycket kan sitta i ens egna huvud.

• Svar på tråden Detta klagande på invandrare som inte behärskar svenska språket..
  • Anonym (ST)
    Anonym (SA) skrev 2026-02-16 05:58:44 följande:

Jag ORKAR ärligt talat inte gå runt i samhället och gissa vad folk säger! Vart fan man än vänder sig! Vården, butiken, förskola, försäljare, busschaufförer! Det är säkert jättefina människor och bra att de arbetar och blahaj blahaj men börjar bli så jävla trött på att känna mig främmande i mitt eget land! Ska man behöva vara nån slags tolk för att kunna ha sin morsa på äldreboende och unge på dagis och för att gå och handla två liter mjölk????

Men börja jobba på äldreboende eller förskola själv då?

Nähä, det vill du inte. Då blir ju de jobben kvar till alla som inte har din fina situation med möjlighet att välja yrke. Dvs kvar till de som inte pratar svenska perfekt med flera som har svårare att få bättre jobb.

Trist läge för dig. 
    Anonym (De låga förväntningarnas rasism) skrev 2026-02-16 11:36:00 följande:
    ...och det är helt galet. I USA har det ALLTID varit ett krav att klara ett prov i amerikansk engelska samt ett prov i amerikansk samhällskunskap, rättskunskap, historia och lite smått och gott, för att få bli amerikansk medborgare. Tyskland har också sådana prov. Det borde vara en självklarhet för att få medborgarskap i vilket land som helst.

Man kan inte ha människor som på papperet är svenskar, men som inte talar svenska och inte känner till ens det mest grundläggande om svensk historia, geografi, kultur, samhälle, lagar och regler inklusive de underförstådda reglerna etc. etc..
    USA borde ha krav på att kunna ett inhemskt språk och dess kultur. USA är ju ett praktexempel på ett land som helt har tagits över av invandrare. Det kan väl knappast vara en förebild för dig?
  • Anonym (Mammamia)
    Anonym (?) skrev 2026-02-15 21:12:25 följande:

Varför är det fortfarande så svårt att acceptera att människor som är i arbetsliv i Sverige ska behärska svenska så att de kan göra sig förstådda och i minsta möjliga mån begå misstag p.g.a bristande språk?
    Hur länge ska vi acceptera att de som kommer hit till stor del inte ens bekvämar sig om att lära sig språket så att de inte utgör en hälsofara inom sina yrken? För andra och sig själva.
    Skulle det ses med andra ögon om det gällde etnisk svensk personal med inlärnings-svårigheter?

Är själv invandrare och håller med. Man ska behärska landets språk, oavsett vilket land vi pratar om, punkt och slut. Det är ju hur kul som helst att lära sig ett nytt språk, att börja förstå och uppskatta nyanser i det. Även om man av någon anledning tycker att det är mindre kul så ska man göra det är då för att slippa uttrycka sig som en treårig när man är egentligen mycket äldre. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2026-02-16 11:13:37 följande:
    Det har aldrig varit språkkrav för att få svensk medborgarskap. 
    Ja, det är ju det jag säger. 
  • Anonym (De låga förväntningarnas rasism)
    Anonym (ST) skrev 2026-02-16 11:46:58 följande:
    Men börja jobba på äldreboende eller förskola själv då?

Nähä, det vill du inte. Då blir ju de jobben kvar till alla som inte har din fina situation med möjlighet att välja yrke. Dvs kvar till de som inte pratar svenska perfekt med flera som har svårare att få bättre jobb.

Trist läge för dig. 
    ...och det är helt galet. I USA har det ALLTID varit ett krav att klara ett prov i amerikansk engelska samt ett prov i amerikansk samhällskunskap, rättskunskap, historia och lite smått och gott, för att få bli amerikansk medborgare. Tyskland har också sådana prov. Det borde vara en självklarhet för att få medborgarskap i vilket land som helst.

Man kan inte ha människor som på papperet är svenskar, men som inte talar svenska och inte känner till ens det mest grundläggande om svensk historia, geografi, kultur, samhälle, lagar och regler inklusive de underförstådda reglerna etc. etc..
    USA borde ha krav på att kunna ett inhemskt språk och dess kultur. USA är ju ett praktexempel på ett land som helt har tagits över av invandrare. Det kan väl knappast vara en förebild för dig?
    VA? Det gemensamma språket i USA är engelska, och det språket förväntas alla kunna, och så länge som man inte kan det får man inte bli medborgare. Helt rätt. Sedan är det ingen som lägger sig i om människor med t.ex. kinesisk bakgrund samlas för att fira någon gammal kinesisk högtid, och då talar kinesiska med varandra... dock brukar det inte gå många generationer förrän hemspråket faller bort, utom för de särskilt intresserade individerna.

Visst kan man diskutera om det var rätt eller fel att européerna snodde Amerika från indianerna. Men det är inte det den här tråden handlar om. Möjligen kan man se det som en varning: vad händer om muslimerna blir för många t.ex., och börjar rösta fram islamistiska partier... i värsta fall till ensam majoritet? Då blir det bara för oss att börja skicka efter slöjor...
  • Anonym (Fördomar)
    Anonym (SA) skrev 2026-02-16 05:58:44 följande:

Jag ORKAR ärligt talat inte gå runt i samhället och gissa vad folk säger! Vart fan man än vänder sig! Vården, butiken, förskola, försäljare, busschaufförer! Det är säkert jättefina människor och bra att de arbetar och blahaj blahaj men börjar bli så jävla trött på att känna mig främmande i mitt eget land! Ska man behöva vara nån slags tolk för att kunna ha sin morsa på äldreboende och unge på dagis och för att gå och handla två liter mjölk????

Har du inget större fel på hörseln behöver du inte gissa. De flesta invandrare, även om de inte kan språket och grammatiken så bra, brukar kunna uttrycka sig så att man förstår vad de säger. Men många dömer efter utseendet och tror att en invandrare automatiskt är dålig på språket, och bland annat läkare och sköterskor är särskilt utsatta för detta fördomsfulla bemötande.
  • Anonym (veranika savenka)
    Anonym (Fördomar) skrev 2026-02-16 13:28:32 följande:
    Har du inget större fel på hörseln behöver du inte gissa. De flesta invandrare, även om de inte kan språket och grammatiken så bra, brukar kunna uttrycka sig så att man förstår vad de säger. Men många dömer efter utseendet och tror att en invandrare automatiskt är dålig på språket, och bland annat läkare och sköterskor är särskilt utsatta för detta fördomsfulla bemötande.
    Tack för att du upplyser mig om att många dömer mig efter utseendet och att jag automatisk är dålig på språket och att jag bemöts fördomsfullt. Kan du se att jag är invandrare på utseendet vid en första snabb anblick? Eller är det fördomar du bär på?
  • felix le chat

Enligt vänstern är det svårt rasistiskt att ställa sådana krav. 
    felix le chat skrev 2026-02-16 15:31:31 följande:
    Ja, jag vet. Men nu är det inte vänstern som bestämmer längre. 
  • Anonym (X)
    felix le chat skrev 2026-02-16 15:31:31 följande:
    Det var gravt rasistiskt fram till dagen då S ändrade sig. Efter det är det bara av omtanke för Sverige man vill att invanddare ska lära sig lite grundläggande svenska.

Enligt V och MP är det fortfarande rasistiskt att ställa några som helst krav för att få bli svensk medborgare.
  • Anonym (ST)
    Anonym (De låga förväntningarnas rasism) skrev 2026-02-16 12:36:38 följande:
    VA? Det gemensamma språket i USA är engelska, och det språket förväntas alla kunna, och så länge som man inte kan det får man inte bli medborgare. Helt rätt. Sedan är det ingen som lägger sig i om människor med t.ex. kinesisk bakgrund samlas för att fira någon gammal kinesisk högtid, och då talar kinesiska med varandra... dock brukar det inte gå många generationer förrän hemspråket faller bort, utom för de särskilt intresserade individerna.

Visst kan man diskutera om det var rätt eller fel att européerna snodde Amerika från indianerna. Men det är inte det den här tråden handlar om. Möjligen kan man se det som en varning: vad händer om muslimerna blir för många t.ex., och börjar rösta fram islamistiska partier... i värsta fall till ensam majoritet? Då blir det bara för oss att börja skicka efter slöjor...
    Nej, engelska var inte ursprungsspråket i USA. 

Du verkar ändå vagt medveten om det.

Men ändå är du på invaderarnas sida. Och ja, det är en varning om vad som kan hända i vilket land som helst. 

Tror heller inte att hemspråket faller bort så lätt. Titta bara på Puerto Rico som talar spanska sedan 400 år, de pratar fortfarande franska i delar av Louisiana, samt spanska på måååånga håll i USA utan problem. 

Självklart ska man kunna svenska om man bor i Sverige, men att klaga på att folk inte kan språket på olika tjänsteinrättningar som man använder sig av är så töntigt när man inte ens själv kan se sig arbeta där. 

Man får acceptera att låglöneyrken med låg status kommer att bemannas av människor med låg utbildning och kunskapsnivå. Så är det bara. Det var ju själva syftet med att ta in så många immigranter. Man ville skapa en underklass som tog skitjobben och det har man lyckats ganska bra med. Hur många svenska ungdomar har som dröm att jobba som undersköterska eller busschaufför? 

Det enda sättet att ändra på det är att höja lönerna för dessa yrken. 
    Anonym (ST) skrev 2026-02-17 11:04:06 följande:
    Nej, engelska var inte ursprungsspråket i USA. 

Du verkar ändå vagt medveten om det.

Men ändå är du på invaderarnas sida. Och ja, det är en varning om vad som kan hända i vilket land som helst. 

Tror heller inte att hemspråket faller bort så lätt. Titta bara på Puerto Rico som talar spanska sedan 400 år, de pratar fortfarande franska i delar av Louisiana, samt spanska på måååånga håll i USA utan problem. 

Självklart ska man kunna svenska om man bor i Sverige, men att klaga på att folk inte kan språket på olika tjänsteinrättningar som man använder sig av är så töntigt när man inte ens själv kan se sig arbeta där. 

Man får acceptera att låglöneyrken med låg status kommer att bemannas av människor med låg utbildning och kunskapsnivå. Så är det bara. Det var ju själva syftet med att ta in så många immigranter. Man ville skapa en underklass som tog skitjobben och det har man lyckats ganska bra med. Hur många svenska ungdomar har som dröm att jobba som undersköterska eller busschaufför? 

Det enda sättet att ändra på det är att höja lönerna för dessa yrken. 
    Det har bott vita i Amerika i så många hundra år nu, att det känns lätt sent att börja tjafsa om detta. Och ursprungsbefolkningen har samma chans som alla andra, att utnyttja allt som de vita har byggt upp. T.ex. utbildningssystemet. Att många indianer ändå väljer att leva i reservat (det är HELT frivilligt idag) och dricka alkohol mer eller mindre varje dag, är deras eget fel. 

Det är bättre att använda andra typer av arbeten som integrationsprojekt, inte arbeten där det till och med kan handla om liv och död om sköterskan och patienten inte förstår varandra. Eller om busschauffören måste utrymma bussen, eller ingripa vid en olycka eller plötsligt sjukdomsfall. Han är faktiskt en officiell tjänsteman med ansvar för passagerarna medan han kör bussen, det kräver såklart god svenska!

Det är bättre att sätta dessa t.ex. i industrin eller handeln, jordbruket eller skogsbruket, och uppblandat med svenska arbetskamrater så att de lär sig av dessa. Samt att det alltid finns någon svensk om de behöver ringa 112 för att någon har skadat sig, exempelvis. 
  • Anonym (ss)

Det är bara inavlade bönder som klagarGuld i mun

Svar på tråden Detta klagande på invandrare som inte behärskar svenska språket..