• Man52Sthl

Hur ska en gift man agera när frun inte längre vill ha sex

Hur ska man agera när det mesta i ens förhållande är bra men den man bor och älskar (tror jag) inte längre vill ha sex. När den personen inte längre tar några initiativ trots att de få gånger man har sex är det bra. (vet det då hon sagt det och det märks) Med åren blir det allt mer sällan och nu har det gått 3 månader.
    Mitt problem är JAG aldrig får ta initiativet (förr var det annorlunda) utan det är helt på hennes villkor, det känns både bitter och orättvist. Självklart tackar jag alltid ja om sex skulle erbjudas, som en tacksam hund. Då är det alltid jag som är dominant och hon undergiven.

När vi träffades var sex väldigt viktigt och var en av anledningarna att vi blev ihop och har levt länge tillsammans. Jag kan inte offra sexet utan blir olycklig av saknaden av intimitet, kvinnokroppen och bra sex.
    Skulle kunna skriva en novell om detta men behöver råd. (har erbjudit oss terapi och ställt ultimatum men hon vill inte prata om sånt här)

Tacksam för råd eller några kloka ord!

• Svar på tråden Hur ska en gift man agera när frun inte längre vill ha sex
  • New  Dawn
    UngGubbeinorr skrev 2026-03-30 13:42:18 följande:
    Ja, lite senare i livet, med några brustna relationer så får man lärdomar och insikter, särskilt om sig själv. En yngre kille, eller rättare, oerfaren blir mycket lättköpt och blind av just sex, i synnerhet om kvinnan får orgasm. Den kvinnan kommer undan med en hel del.. Detsamma kan sägas omvänt, tjejen som blir störtkär efter stormande orgasmer. Härligt, härligt men.. som Skifs sjöng.

Jag tycker mig se att äldre inte rusar in och börjar dela möbler lika fort. Kan börja som KK vidare till vänner med förmåner, börjar resa och uppleva tillsammans, skapar gemensamma minnen. Men håller den grå vardagen för sig själv. Rätt vad det är börjar de kalla sig särbos. När dessa flyttar ihop, då känner de varann rätt väl och har kunnat känna efter hur de trivs med varann och då inte bara i sängen.
    Känner inte igen att kvinnan kommer undan med en hel del om hon får orgasm, men bra sex, överlag, stärker nog ofta kärlek och relationen som helhet. Å andra sidan vet man inte alltid vad som kommer först.
    I min förra relation var det tvärtom kärleken som sjönk först och då blev sexet sämre.

Jag tror att man blir bättre på att förstå vad som är viktigt när man blivit lite ändre.
    Vardagen blir inte så grå när man delar den med någon man älskar, som älskar en, och man har kul ihop med. 
    När man känner att man till och med värdesätter att göra tråkiga saker tillsammans, (sådant man ändå måste) då är det bra (det betyder inte att man måste göra allt tillsammans)
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Göran.)

Jag tror att detta är den vanligaste tråden. Det är så det är för många. Så är det för mig också. 20 år tillsammans ooch inget sexliv. Det finns annat än sex i en relation. Jag är 59 hon är 57. Vi har haft ett bra sexliv. 

idag är vi nära på ett annat plan och har alltid varit väldigt nära och läser varandras tankar bråkar aldrig och livet flyter på ändå.

man kan säga att så är livet?byta partner och det blir ändå så efter några år. 

Är man 20-30 år är det inte så kul såklart. 

• New  Dawn
    Anonym (Göran.) skrev 2026-03-30 18:42:31 följande:

Jag tror att detta är den vanligaste tråden. Det är så det är för många. Så är det för mig också. 20 år tillsammans ooch inget sexliv. Det finns annat än sex i en relation. Jag är 59 hon är 57. Vi har haft ett bra sexliv. 

idag är vi nära på ett annat plan och har alltid varit väldigt nära och läser varandras tankar bråkar aldrig och livet flyter på ändå.

Ja, man kan ha olika "krav" på en realtion. Även en relation utan sex kan vara värdefull.

Har ni annan närhet?

Har ni pratat om det någon gång, alltså att ni inte längre har sex? I så fall, har ni båda accepterat läget inför varandra? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • UngGubbeinorr
    New Dawn skrev 2026-03-30 17:43:52 följande:
    Känner inte igen att kvinnan kommer undan med en hel del om hon får orgasm, men bra sex, överlag, stärker nog ofta kärlek och relationen som helhet. Å andra sidan vet man inte alltid vad som kommer först.
    I min förra relation var det tvärtom kärleken som sjönk först och då blev sexet sämre.

Jag tror att man blir bättre på att förstå vad som är viktigt när man blivit lite ändre.
    Vardagen blir inte så grå när man delar den med någon man älskar, som älskar en, och man har kul ihop med. 
    När man känner att man till och med värdesätter att göra tråkiga saker tillsammans, (sådant man ändå måste) då är det bra (det betyder inte att man måste göra allt tillsammans)
    Precis, bra sex brukar stärka relationer. Orgasmer ingår ju i det.. 

Det senare, tråkiga saker tillsammans.. Tänk dig ett nyförälskat par, pirret finns ännu där, kanske tom på första dejten. Lagar mat ihop, flörtar å stöter på varann mellan grytorna, tjuvsmakar på vinet medan allt går färdigt, för att avnjuta det hela med tända ljus. Sedan diska närmast med en hand om varandra, helt underbart. 

Att hålla fast lite vid det, även när åren gått, är viktigt, inte av måste, utan för att man vill.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Göran.) skrev 2026-03-30 18:42:31 följande:

Vi har haft.. Det lät lite sorgligt. Det finns så många kryddor, vad som passar just er har jag ingen aning om. Mötte för nåt år sedan en karl sådär 50-60 som var swinger, vid samtal uppenbarligen hans fruga som var drivande. Härligt om just de fann en ny gnista i förhållandet av det. Var och en blir lyckliga på sin fason. Finn pirret i er relation på nytt.
  • Anonym (XYZ)
    Ikaros12 skrev 2026-03-22 09:21:00 följande:
    Då pratar du med henne utifrån dina egna behov. Om du pratar med henne för att försöka förstå henne och hennes behov är det ju inte egoistiskt. Hon måste ju ta ansvar för sin sexualitet och du ska ta ansvar för din. Din ska inte du lägga som ansvar på henne. Ett misstag många gör som ofta förvärrar relationen. När ni hittar den balansen så blir allt tydligare om hur ni ska eller inte ska leva tillsammans
    Jag håller med, men i slutänden tycks det som att min partner inte saknar sex på samma sätt som jag. Då blir ju allt jag säger utifrån min uteblivna längtan och behov. Eftersom vi inte diskuterar vårt sexliv lika ledigt som vore det vädret, blir hela diskussionen adresserad till mig. Även om det handlar om oss båda. Sen var det det där med musslan. vi hinner byta tre meningar var sen blir det stopp. På detta så är jag fortfarande kär och det är svårt att bryta då. Men ett jävla dilemma. 
  • Ikaros12
    Anonym (XYZ) skrev 2026-03-31 07:09:37 följande:
    Jag håller med, men i slutänden tycks det som att min partner inte saknar sex på samma sätt som jag. Då blir ju allt jag säger utifrån min uteblivna längtan och behov. Eftersom vi inte diskuterar vårt sexliv lika ledigt som vore det vädret, blir hela diskussionen adresserad till mig. Även om det handlar om oss båda. Sen var det det där med musslan. vi hinner byta tre meningar var sen blir det stopp. På detta så är jag fortfarande kär och det är svårt att bryta då. Men ett jävla dilemma. 
    Säg att du märker att hon tycker att det är svårt att prata om och att det kanske finns skam kring det från hennes del, men att du faktiskt behöver förstå henne och förstå vad du kan förvänta dig av relationen. Jämför med att du skulle börja få väldigt ont i huvudet och inte längre orkade ta hand om hushållet alls på samma sätt. Hur många dagar skulle hon känna att du kunde vila utan att uppsöka hjälp för det. Framförallt borde du ju vilja söka hjälp för din huvudvärk. Hon behöver för sin egen del förstå varför hon har minskad sexlust och kunna sätta ord på det. Så hon behöver förståndet hon själv för egen del behöver utreda det. Utifrån hur hon hanterar det eller får reda på så har du något att själv utgå från. Fråga vad hon behöver från dig för att faktiskt utreda sin minskade sexlust. På vilket sätt du kan vara stöttande och vad du inte ska göra. 
  • IMÅ

Verkar inte vara så många kvinnor representerade i den här tråden så jag vill komma med min erfarenhet.

Jag har ett stort behov av sex. Större än vad min man har. Jag hade velat ha sex minst varannan dag och helst varje dag. Det är så underbart med den närheten man får genom det. Min man säger samma när vi har sex men verkar på något sätt glömma det mellan gångerna. Det är till 99% av gångerna jag som tar initiativet till sex. Men för att inte låta alldeles för hård mot min man så måste jag säga att det ofta krävs lite för att få med honom på noterna. Jag kan i perioder känna mig sårad, ledsen, oattraktiv osv för att det i stort sett bara är jag som tar initiativet. Men jag vet också att det är väldigt olika vilken sexdrift man har.

Jag har frågat min man hur ofta han känner sig sugen på sex utan att jag tar initiativet och svaret var ca 1gång/månad. I perioder har jag gett upp att försöka och då har det som mest gått 3månader utan sex. Men det har varit i perioder när jag inte heller har haft så mycket sexlust. Dock var inte min önskan att det skulle gå så länge.

Det har tagit länge för mig att acceptera att det helt enkelt är så att vi har olika sexdrift och att jag nog alltid kommer vara den som tar initiativet. Dock har det inte alltid varit så. Vi har varit med varandra i 20år och de första 10åren var det alltid han som tog initiativet och hade störst sexlust. Men det var under småbarnsåren och jag var trött och slut. Ville nog helst sova när jag väl hade kommit mig i säng efter en lång dag med full rulle.

Jag är också den som har mest behov av närhet generellt, ömhet, fina gester (tex ge blommor spontant), pussar och kramar, stryka varandra över ryggen när man går förbi varandra, hålla handen när man är ute och går osv. Han vet om mitt stora behov av det och jobbar med sig själv för att ge det åt mig. Han säger också att när han ger mig ömhet och närhet ökar hans behov. Samma med sex. Vi har också blivit duktigare på att vara lyhörd för vad den andra önskar när vi har sex. Något som jag älskar kanske inte är vad den andra vill ha. Att ge och få helt enkelt. Kärleken i att ge den andra glädje och njutning är stor hos oss. 

Jag har inte så mycket mer råd än att fortsätta kämpa. Prata med din fru om det, fråga vad hennes behov är, kanske det är en oljemassage, att bara få ligga tätt intill dig osv. Min erfarenhet är att min man då blir sugen. Ömhet ger ömhet. Kärlek ger kärlek. Lär dig vad hennes behov är och försök tillfredställa det behovet. Kanske "problemet" löser sig av sig själv då. Hon kanske känner sig åsidosatt på något område, kanske känner att hon drar ett tyngre lass i hemmet eller något helt annat. Om hon får genhör på det kanske hennes sexlust blir större. Prata med henne, fråga vad hon behöver, berätta vad du behöver, hur känner hon, hur känner du. Utan krav om att den andre ska komma med en lösning. Bara berätta hur ni känner.

Ett tips är att skriva ett båda skriver ett brev som man läser upp åt varandra. Under tiden man läser upp får inte den andra avbryta eller komma med åsikter.

Men ge inte upp! Kämpa för kärleken! <3 
    Lycka till!

• Anonym (Clara)
    Anonym (Normalt) skrev 2026-03-29 03:09:12 följande:

Det är normalt att sex i förhållanden sker på kvinnans villkor. Mannen har oftast en större sexlust och måste därför visa kvinnan respekt och vänta tills hon är redo och villig. 

Att hon inte vill ha sex när du vill betyder inte att hon inte älskar dig, Men om du försöker få henne att känna sig tvingad till sex kommer attraktionen och kärleken att dö ut.

Jag förstår verkligen inte det här synsättet. För man har väl sex när båda VILL ha sex? Har man sex när den ena inte vill är det ju inte sex utan en våldtäkt liksom. Så ja, börjar man våldta frun är det ju inte så konstigt om kärleken börjar dö ut.
  • UngGubbeinorr
    IMÅ skrev 2026-03-31 08:32:20 följande:

Verkar inte vara så många kvinnor representerade i den här tråden så jag vill komma med min erfarenhet.

Jag har ett stort behov av sex. Större än vad min man har. Jag hade velat ha sex minst varannan dag och helst varje dag. Det är så underbart med den närheten man får genom det. Min man säger samma när vi har sex men verkar på något sätt glömma det mellan gångerna. Det är till 99% av gångerna jag som tar initiativet till sex. Men för att inte låta alldeles för hård mot min man så måste jag säga att det ofta krävs lite för att få med honom på noterna. Jag kan i perioder känna mig sårad, ledsen, oattraktiv osv för att det i stort sett bara är jag som tar initiativet. Men jag vet också att det är väldigt olika vilken sexdrift man har.

Jag har frågat min man hur ofta han känner sig sugen på sex utan att jag tar initiativet och svaret var ca 1gång/månad. I perioder har jag gett upp att försöka och då har det som mest gått 3månader utan sex. Men det har varit i perioder när jag inte heller har haft så mycket sexlust. Dock var inte min önskan att det skulle gå så länge.

Det har tagit länge för mig att acceptera att det helt enkelt är så att vi har olika sexdrift och att jag nog alltid kommer vara den som tar initiativet. Dock har det inte alltid varit så. Vi har varit med varandra i 20år och de första 10åren var det alltid han som tog initiativet och hade störst sexlust. Men det var under småbarnsåren och jag var trött och slut. Ville nog helst sova när jag väl hade kommit mig i säng efter en lång dag med full rulle.

Jag är också den som har mest behov av närhet generellt, ömhet, fina gester (tex ge blommor spontant), pussar och kramar, stryka varandra över ryggen när man går förbi varandra, hålla handen när man är ute och går osv. Han vet om mitt stora behov av det och jobbar med sig själv för att ge det åt mig. Han säger också att när han ger mig ömhet och närhet ökar hans behov. Samma med sex. Vi har också blivit duktigare på att vara lyhörd för vad den andra önskar när vi har sex. Något som jag älskar kanske inte är vad den andra vill ha. Att ge och få helt enkelt. Kärleken i att ge den andra glädje och njutning är stor hos oss. 

Jag har inte så mycket mer råd än att fortsätta kämpa. Prata med din fru om det, fråga vad hennes behov är, kanske det är en oljemassage, att bara få ligga tätt intill dig osv. Min erfarenhet är att min man då blir sugen. Ömhet ger ömhet. Kärlek ger kärlek. Lär dig vad hennes behov är och försök tillfredställa det behovet. Kanske "problemet" löser sig av sig själv då. Hon kanske känner sig åsidosatt på något område, kanske känner att hon drar ett tyngre lass i hemmet eller något helt annat. Om hon får genhör på det kanske hennes sexlust blir större. Prata med henne, fråga vad hon behöver, berätta vad du behöver, hur känner hon, hur känner du. Utan krav om att den andre ska komma med en lösning. Bara berätta hur ni känner.

Ett tips är att skriva ett båda skriver ett brev som man läser upp åt varandra. Under tiden man läser upp får inte den andra avbryta eller komma med åsikter.

Lycka till!

Tror jag delvis kan förklara det där. 
    Testosteron och östrogen. Nivån av östrogen stiger av samvaro, att bli sedd och lyssnad på, gäller även för män. Östrogen hämmar dock produktionen av testosteron. Dessutom, vid orgasm utsöndras oxytocin, ett starkt lyckohormon, som gynnar östrogen. En man låg på testo som får en dos oxytocin, han somnar, visserligen lycklig. Produktionen av testosteron gynnas av att lyckas med saker, själv. Alla kan känna igen känslan när man slitit med något, tar ett steg tillbaks, fan vad bra det blev! Där har ni förklaringen till alla "man caves", oavsett om de består av garaget, "gone fishing", snickarboa osv.. Kvinnors egentid bestod förr av syjuntan, bagarstugan och idag tjejgänget, samvaro. 

Får gubben egentid nog att bli kåt?
  • Anonym (Många orsaker)
    New Dawn skrev 2026-03-30 17:30:10 följande:
    Det låter som att du vet att det är hormonella orsaker. Har du provat behandling med hormoner?
    Hur har ditt sexliv och din lust sett ut innan dessa hormonella förändringar? 

Jag har väldigt svårt för ordet förspel. Dvs att det är något man göra som förberedelse. 
    Jag tycker det är bättre att se njutning ur ett större perspektiv. Att bara ligga och njuta av smekningar massage, olika beröring, utan att målet är sex, upphetsning, eller orgasm. Bara njutning på något sätt. Om man då fortsätter med samma inställning även på mer erogena delar som tex könen (dvs att det bara ska vara skönt på något sätt) kan lust ibland lättare växa fram. 

Jag hade normal lust som ung, väldigt hög i tonåren och något mindre som småbarnsförälder. Men jag hade aldrig något problem med känseln.

Vet så klart inte helt hundra att det beror på hormoner, men det blev betydligt svårare i klimakteriet, och dog helt ut vid menopaus. Jag är frisk i övrigt enligt blodprover så jag vet inte vad annat det kan bero på än hormoner och ålder.

Tyvärr kan jag inte ta hormoner pga ökad risk för både blodproppar och bröstcancer, och biohormoner och naturmedecin man kan köpa har ingen effekt. 

Jag har alltid trott att det är något som hör till klimakteriet / menopaus att få minskad känsel. Sexleksaker gör ingen större skillnad. Trodde att det kanske var en av de vanliga anledningarna till att så många kvinnor tappat lusten helt och hållet i klimakteriet. 

Jag har på inget vis tappat känslor för min man, bara lusten för sex. Trist nog tar många män det som ett tecken på att man inte är attraherad, eller har tappat känslorna. 

• Anonym (Synkly.se)
    Du är verkligen inte ensam i det du beskriver.
    Det som ofta händer i långa relationer är inte bara att sexet blir mer sällsynt, utan att initiativet och balansen förändras. Och det du beskriver ? att det bara sker på hennes villkor ? skapar lätt just den där känslan av bitterhet och orättvisa.
    Det handlar sällan om att den andra personen ?inte vill ha dig?, utan mer om att något i dynamiken har förändrats. Stress, vardag, känslan av krav eller att sex blivit något som ?förväntas? kan göra att lusten minskar, även om känslorna finns kvar.
    Problemet här är egentligen inte bara sexet, utan att ni inte kan prata om det. När varje försök slutar i motstånd eller att det inte tas upp alls, så fastnar man.
    Att ställa ultimatum brukar tyvärr sällan hjälpa, det skapar ofta ännu mer press. Det som brukar fungera bättre är att försöka prata om hur du känner (ensamhet, saknad av närhet), snarare än själva sexet i sig.
    Och samtidigt fundera på din egen gräns: hur länge kan du leva så här utan att det börjar påverka hur du mår och ser på relationen?
    Det här går att förändra, men det kräver att ni på något sätt hittar tillbaka till att kunna mötas i det ? inte bara att du försöker mer.
  • New  Dawn
    Anonym (Många orsaker) skrev 2026-04-01 11:17:51 följande:

Jag hade normal lust som ung, väldigt hög i tonåren och något mindre som småbarnsförälder. Men jag hade aldrig något problem med känseln.

Vet så klart inte helt hundra att det beror på hormoner, men det blev betydligt svårare i klimakteriet, och dog helt ut vid menopaus. Jag är frisk i övrigt enligt blodprover så jag vet inte vad annat det kan bero på än hormoner och ålder.

Tyvärr kan jag inte ta hormoner pga ökad risk för både blodproppar och bröstcancer, och biohormoner och naturmedecin man kan köpa har ingen effekt. 

Jag har alltid trott att det är något som hör till klimakteriet / menopaus att få minskad känsel. Sexleksaker gör ingen större skillnad. Trodde att det kanske var en av de vanliga anledningarna till att så många kvinnor tappat lusten helt och hållet i klimakteriet. 

Jag har på inget vis tappat känslor för min man, bara lusten för sex. Trist nog tar många män det som ett tecken på att man inte är attraherad, eller har tappat känslorna. 

Okej, vanligen brukar man tycka att det är okej med lokalbehamdling trots blodproppar och bröstcancer.
    Så klart kan din läkare haft en annan åsikt, men, det kan ju vara ett alternativ. Du skriver att du är frisk "för övrigt", vet inte riktigt vad du menar med det

Jag tror nog att förändringarna i slemhinnan under klimakteriet kan sänka den sexuella förmågan, och därmed lusten.

Jag (har genomgått kimakteriet) använder östrogensalva och den ökar njutningen. 
    Nu tar jag det lite oregelbundet, men om jag glömt det längre tid, känner jag antingen mindre, eller tom att det gör lite ont, och det gäller även om jag känner lust och tom blir våt, och ja,generellt att slemhinnor förändras från klimakteriet och framåt.
  • New  Dawn
    IMÅ skrev 2026-03-31 08:32:20 följande:

Lycka till!

Det du utelämnar, vilket är oerhört viktigt, är hur han vill ha det. Bara för att han inte tänker på sex spontant, (glömmer det, typ) betyder det inte att han inte vill ha sex. 
    Hade han velat att ni hade sex en gång i månaden, eller vill han att du ska tända honom, och ni därmed har sex oftare? 
    Dvs är han positiv till att du tar initiativ? (man måste ju inte vilja varje gång, det är inte det jag är ute efter)

Vissa har mer responsiv sexlust, andra kanske tom är lite undergivna och har en ännu starkare vilja att den andre "styr" sexlivet.
  • New  Dawn
    Anonym (Synkly.se) skrev 2026-04-01 16:46:36 följande:
    Du är verkligen inte ensam i det du beskriver.
    Det som ofta händer i långa relationer är inte bara att sexet blir mer sällsynt, utan att initiativet och balansen förändras. Och det du beskriver ? att det bara sker på hennes villkor ? skapar lätt just den där känslan av bitterhet och orättvisa.
    Det handlar sällan om att den andra personen ?inte vill ha dig?, utan mer om att något i dynamiken har förändrats. Stress, vardag, känslan av krav eller att sex blivit något som ?förväntas? kan göra att lusten minskar, även om känslorna finns kvar.
    Problemet här är egentligen inte bara sexet, utan att ni inte kan prata om det. När varje försök slutar i motstånd eller att det inte tas upp alls, så fastnar man.
    Att ställa ultimatum brukar tyvärr sällan hjälpa, det skapar ofta ännu mer press. Det som brukar fungera bättre är att försöka prata om hur du känner (ensamhet, saknad av närhet), snarare än själva sexet i sig.
    Och samtidigt fundera på din egen gräns: hur länge kan du leva så här utan att det börjar påverka hur du mår och ser på relationen?
    Det här går att förändra, men det kräver att ni på något sätt hittar tillbaka till att kunna mötas i det ? inte bara att du försöker mer.
    Och lyssna på den andra, visa att man verkligen vill lyssna, vill förstå, att man bryr sig hur den andre känner....
    ... inte bara vänta på att få berätta hur man själv känner, eller försöka förklara, och omformulera, vad den andre känner. 
  • Hornper

Allt kokar väl ned till att kvinnor vill ha barn hellre än sex, medan det omvända gäller för män. I brist på lämplig partner kan både män och kvinnor resa till Köpenhamn för att få sina respektive önskningar uppfyllda, men på olika sätt.

• New  Dawn
    Hornper skrev 2026-04-01 19:40:24 följande:

Allt kokar väl ned till att kvinnor vill ha barn hellre än sex, medan det omvända gäller för män. I brist på lämplig partner kan både män och kvinnor resa till Köpenhamn för att få sina respektive önskningar uppfyllda, men på olika sätt.

Fast din erfarenhet är inte representativ. Din erfarenhet är att kvinnor endast enstaka gånger njutit av sex.. Och ja, sådant sex vill man ju inte ha. 
  • Anonym (Kramis)
    Anonym (Många orsaker) skrev 2026-04-01 11:17:51 följande:

Det där är nog väldigt olika, vissa får faktiskt högre lust i och efter klimakteriet. om du tappat känseln så kanske du behöver lokalbehandling med hormoner i underlivet, det är inte samma risker som med plåster och tabletter. Prata med din gyn.
    sen är det ju så att lust föder lust så om du vill få igång den så behöver du kanske hitta metoder att trigga "kåtheten" med tankar eller noveller.
  • Hornper

Det mesta har väl ältats färdigt i den här tråden, men jag vill ändå komma med ett avslutande inlägg om min syn på saken.
    Att en kvinna i ett långvarigt förhållande tappar intresset för genitala förlustelser är något högst normalt och förväntat. Det är inget fel på henne, och hon skall inte utsättas för terapi eller annat skojeri. Hon har helt enkelt fullgjort sin sexuella värnplikt och kan med gott samvete dra sig tillbaka från all aktivitet i sänghalmen. Problemet ligger hos hennes man, inte hos henne själv.

Men, och det är viktigt, det betyder inte att hon har rätt att kräva klostertillvaro av sin alltjämt kåte make. Hon bör inte missunna honom tillfällig samvaro med en kvinna som har spänstigare slemhinnor än hon själv.
    Hennes mans sexuella beteende är inte längre något som angår henne. Vill hon inte ta konsekvenserna av detta sakernas tillstånd är det upp till mannen att bestämma om han vill lämna eller stanna kvar och solo-runka. Jag vet vad jag hade valt.

Svar på tråden Hur ska en gift man agera när frun inte längre vill ha sex