• Man52Sthl

Hur ska en gift man agera när frun inte längre vill ha sex

Hur ska man agera när det mesta i ens förhållande är bra men den man bor och älskar (tror jag) inte längre vill ha sex. När den personen inte längre tar några initiativ trots att de få gånger man har sex är det bra. (vet det då hon sagt det och det märks) Med åren blir det allt mer sällan och nu har det gått 3 månader.
    Mitt problem är JAG aldrig får ta initiativet (förr var det annorlunda) utan det är helt på hennes villkor, det känns både bitter och orättvist. Självklart tackar jag alltid ja om sex skulle erbjudas, som en tacksam hund. Då är det alltid jag som är dominant och hon undergiven.

När vi träffades var sex väldigt viktigt och var en av anledningarna att vi blev ihop och har levt länge tillsammans. Jag kan inte offra sexet utan blir olycklig av saknaden av intimitet, kvinnokroppen och bra sex.
    Skulle kunna skriva en novell om detta men behöver råd. (har erbjudit oss terapi och ställt ultimatum men hon vill inte prata om sånt här)

Tacksam för råd eller några kloka ord!

• Svar på tråden Hur ska en gift man agera när frun inte längre vill ha sex
  • Anonym (Bredflabbad groda)
    Anonym (Bocken) skrev 2026-02-13 11:48:18 följande:
    Det är alltid fel när spelregler ändras under pågående match.

Tänk om en man och en kvinna blir ett par för att de båda tycker att resor är extremt kul och viktigt. Eller matlagning, eller skidåkning, elller sex.

Vad händer sedan om den ena efter 30 år säger att nu är det inte viktigt längre, och därför ska båda sluta med det. Jag tycker inte att skidåkning/resor/sex är kul längre och det får du acceptera. Och det är inte ok att du gör något av det på egen hand heller.

Märkligt agerande. Tröttnar man på skidor/resor/sex och vill sitta hemma, ok men låt din partner fortsätta på egen hand med de aktiviteterna, så kan ni ha ett bra liv tillsammans i övrigt.

Därför väldigt enkelt, fortsätt att ha sex. Om inte frun vill vara en del av det så är det hennes val att stå utanför. Gå på t.ex. swingerklubbar (en del tillåter ensamma killar att komma dit på t.ex. gangbangs och annat). Då får du det ur systemet och du och frun kan kolla på tv tillsammans.
    Men det är ju mer än att man "har tröttnat" om man hormonellt inte har någon lust och får kroppsligt obehag i flera dagar av att ha sex. Det finns inget positivt med att ha aktiviteten längre.

Mer som att den ena skadar knät och inte kan åka skidor alls längre för då får den ont- skulle du tvinga din partner att hänga med på skidsemestern och bara sitta i backen och titta efter dig hela dagen då?
  • Anonym (Fint)

Lite fascinerande att män vet mer om kvinnors kroppar än kvinnorna själva.

• Anonym (M.)
    Anonym (Fint) skrev 2026-02-13 16:42:13 följande:

Lite fascinerande att män vet mer om kvinnors kroppar än kvinnorna själva.

Män är experter på hur kvinnor tänker och vad de vill ha. 

Sedan står de där som fån och undrar varför de aldrig träffar någon eller om de lyckas varför de senare blir lämnade. 

• Tyra myra

Kommer in sent i tråden så det är mycket möjligt att jag upprepar vad andra sagt 

Du frågar hur du ska tänka. Ingen kan tala om detta  för dig eftersom det viktiga är vad  du känner.  Om du känner dig åsidosatt av din fru måste du tala om detta för henne. Detta påverkar ju inte hennes lust men kan man föra ett öppet samtal om problemet är mycket vunnet.

Man måste inte som par har en sexuell relation för att det ska fungera. Det är mer i relationen som är viktigt för er båda. Då får du fundera på om det sexuella är viktigt eller ej i er relation. 

Om det är det måste du tala om detta för din fru och sen får ni ta det därifrån. 
    Det finns inget rätt sätt att tänka. Vi är individer och fungerar alla olika.

• Anonym (Fint)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-13 16:45:52 följande:

Män är experter på hur kvinnor tänker och vad de vill ha. 

Sedan står de där som fån och undrar varför de aldrig träffar någon eller om de lyckas varför de senare blir lämnade. 

Ja, lite märkligt detta.
  • Studentpappa

Min upplevelse från mina polare är att det är så för de flesta. Man har varit ihop 10-20 år eller mer, sexet sker någon gång i månaden som bäst.

Är det någon som har en partner (kvinna) som vill ligga varje vecka så är det som något utomjordiskt som det går sägner om. Det är verkligen inte det vanliga och man får välja om man köper det eller inte. Jag försökte i många år få upp frekvensen men det gav aldrig något resultat, men för mig är det ändå inte nog att bryta upp så jag har mer gett upp, tar dom chanser man får och drömmer om svunna dagar.

Pengar finns och jag ersätter det med dyra leksaker istället (hint om någon undrar varför män köper mc eller annat..) När barnen flyttat lär nog sambon bli rätt ensam då hon inte har något intresse utöver dom.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Rogert)
    Studentpappa skrev 2026-02-13 19:41:11 följande:

Min upplevelse från mina polare är att det är så för de flesta. Man har varit ihop 10-20 år eller mer, sexet sker någon gång i månaden som bäst.

Är det någon som har en partner (kvinna) som vill ligga varje vecka så är det som något utomjordiskt som det går sägner om. Det är verkligen inte det vanliga och man får välja om man köper det eller inte. Jag försökte i många år få upp frekvensen men det gav aldrig något resultat, men för mig är det ändå inte nog att bryta upp så jag har mer gett upp, tar dom chanser man får och drömmer om svunna dagar.

Pengar finns och jag ersätter det med dyra leksaker istället (hint om någon undrar varför män köper mc eller annat..) När barnen flyttat lär nog sambon bli rätt ensam då hon inte har något intresse utöver dom.

Vill ju inte skryta, men vi har sex varje vecka. Hon 65, jag 70.

Låter trist det där, verkar vara så vanligt att man går i otakt. Alla tips och råd finns här i FL, i olika omgångar. Bara att leta...
  • Studentpappa
    Anonym (Rogert) skrev 2026-02-13 20:00:20 följande:
    Vill ju inte skryta, men vi har sex varje vecka. Hon 65, jag 70.

Låter trist det där, verkar vara så vanligt att man går i otakt. Alla tips och råd finns här i FL, i olika omgångar. Bara att leta...
    Finns nog inget jag inte testat, en del har tur vi andra inte. Något magiskt trick från hänt-extra finns inte.
  • Agda90

Vi som har sex flera gånger i veckan finns och är inte en sägen. Efter 25 år ihop har vi fortfarande ett väldigt ajtivt sexliv. Som längst har vi haft upoehåll runt 5-6 veckor efter förlossning.

För vår del har det handlat om att vårda relationen, se varandra och aktivt hjälpas åt med allt.

Jag är övertygad att om flee hoppade ur hamsteehjulet, stannade upp och började tänka på hur de ska glra får att verkligen vårda sin relation så hade fler haft ett bra sexliv
  • Studentpappa
    Agda90 skrev 2026-02-13 20:35:38 följande:
    Vi som har sex flera gånger i veckan finns och är inte en sägen. Efter 25 år ihop har vi fortfarande ett väldigt ajtivt sexliv. Som längst har vi haft upoehåll runt 5-6 veckor efter förlossning.

För vår del har det handlat om att vårda relationen, se varandra och aktivt hjälpas åt med allt.

Jag är övertygad att om flee hoppade ur hamsteehjulet, stannade upp och började tänka på hur de ska glra får att verkligen vårda sin relation så hade fler haft ett bra sexliv
    Du är väl en av dom som det berättas om då med stor sannolikhet (lite ironi).
  • Agda90
    Studentpappa skrev 2026-02-13 20:42:05 följande:
    Du är väl en av dom som det berättas om då med stor sannolikhet (lite ironi).
    Och bakom sagan finns hårt jobb (i perioder). Så bara för att jag och min man tillhör ovanligheten så har vi inte fått det gratis. 
  • Studentpappa
    Agda90 skrev 2026-02-13 20:58:09 följande:
    Och bakom sagan finns hårt jobb (i perioder). Så bara för att jag och min man tillhör ovanligheten så har vi inte fått det gratis. 
    Det har jag aldrig påstått, men det krävs ju ett ömsesidigt intresse. Jag är rätt övertygad om att vi lägger tiden som krävs, men vad vi är intresserad av att nå är olika.
  • Anonym (Sugen)
    Anonym (Pernilla) skrev 2026-02-11 17:47:24 följande:

1. Kommunicera..  att ha intimitet innebär att kunna Kommunicera djupa och känsliga saker och framförallt kunna vara naket ärlig .  Kommunicera innebär också att man lyssnar på det som INTE sägs...att man är lyhörd för det som finns mellan raderna.  

2. Att hon sluter sig kan innebära att du har fokus på fel saker och inte vill eller kan förstå sammanhanget till att hon sluter sig.  

3.  Bristande sexliv är i sig inte ett enskilt problem utan bristande lust och sexliv är alltid ett symptom på något annat som skaver.  Hur mår er relation i övrigt?  Det är svårt och rent av omöjligt att vara kåt på nån där det finns saker man är oense om, saker man inte vill lösa eller uppenbara problem.   Ett ligg löser inga konkreta problem liksom.   

4. Att hon tar kommandot hör ihop med alla punkter ovanför samt att det kan tillkomma saker som att hon själv tappat attraktion och lust och den romantiska kärleken och kanske inte riktigt klarar av att säga det eller ens vet om det själv.  Kanske klimakteriet spelar in mer än ni båda tror om hon är i den åldern.  

5. Lösa problemet?  Då gäller det ju att lägga korten på bordet och samtidigt rannsaka er relation och allt omkring som hänger ihop.   
    Finns det  klimakteriebesvär är det tyvärr inte så enkelt att bara ta ett piller. Hela kroppen kan bli utslagen av klimakteriet på många plan och det kan för vissa ta år av medicinering att hitta en fungerande kropp igen och det är inte säkert att lusten ingår. 

6. Våga vara obekväm och ställa krav samt konsekvenser.   Nej jag menar inte att tjata om sex men kanske i större sammanhang så skaver ert förhållande och det är inte hållbart i längden och kommer kanske inte längre bli bättre heller. Prata om realistiska förväntningar .  "Om vi inte kan reda ut detta kanske vi måste gå skilda vägar för så här kommer det inte fungera "..  nåt sånt.   

7.älskar man varandra på riktigt så vill man varandras bästa och varandras väl.  Börjar man sätta upp murar i form av villkorad lust, villkorad närhet och intimitet och villkorad kommunikation så har ni nånstans nått vägs ände.  Detta är inte längre kärlek. 

?Män är från Mars, Kvinnor från Venus?
    Det är klart man kan vara kåt på sin kvinna även om man är oense om något!
    Och bra sex ger närhet, samt boostar energi i parterna som gör att man orkar ta tag i problem.
  • molly50

Det är inte alls en sägen. Vi finns där det funkar efter många år.
    Min man och jag är båda 50+ och har varit ett par i 24 år och har fortfarande sex åtminstone en eller två gånger i veckan och har det bra på alla plan.
    Det handlar om att vårda och jobba på relationen. Att se varandra och kunna prata med varandra när problem uppstår. Att ge och ta.
  • Tyra myra

Håller med Molly. Det är visst möjligt att upprätthålla ett bra samliv under lång tid.
    För mig och min man var det 2::a gången för oss båda så vi hade lärt oss vad man inte ska göra.

Till detta har vi sedan första dagen haft en väldigt stark dragning till varandra både fysiskt och känslomässigt.  Vi har försökt att inte hamna i rutiner utan när vi ligger så är det verkligen för att vi vill och behöver det. Det är naturligt att frekvensen inte är som den var i början av vårt äktenskap men jag klagar inte för kvalitén har gått upp istället.

Något vi är väldigt noga med är att vara fysiska i vardagen, många kramar och pussar blir det.  För oss är sex inte längre huvudsaken utan något som man ibland längtar efter och får Lite som grädden på moset.

Det handlar absolut inte om hur ofta man ligger.  Att båda fortsätter att ha lust till varandra är huvudsaken.

• Ikaros12
    Tyra myra skrev 2026-02-14 15:43:15 följande:

Håller med Molly. Det är visst möjligt att upprätthålla ett bra samliv under lång tid.
    För mig och min man var det 2::a gången för oss båda så vi hade lärt oss vad man inte ska göra.

Till detta har vi sedan första dagen haft en väldigt stark dragning till varandra både fysiskt och känslomässigt.  Vi har försökt att inte hamna i rutiner utan när vi ligger så är det verkligen för att vi vill och behöver det. Det är naturligt att frekvensen inte är som den var i början av vårt äktenskap men jag klagar inte för kvalitén har gått upp istället.

Något vi är väldigt noga med är att vara fysiska i vardagen, många kramar och pussar blir det.  För oss är sex inte längre huvudsaken utan något som man ibland längtar efter och får Lite som grädden på moset.

Det handlar absolut inte om hur ofta man ligger.  Att båda fortsätter att ha lust till varandra är huvudsaken.

Tror starkt på varje ord du skrivit. Klokt och fint. Hoppas att ni får en fin alla hjärtans dag tillsammans
  • Tyra myra
    Ikaros12 skrev 2026-02-14 16:11:48 följande:
    Tror starkt på varje ord du skrivit. Klokt och fint. Hoppas att ni får en fin alla hjärtans dag tillsammans
    Tack detsamma Glad
  • Studentpappa
    molly50 skrev 2026-02-14 11:36:47 följande:
    Det är inte alls en sägen. Vi finns där det funkar efter många år.
    Min man och jag är båda 50+ och har varit ett par i 24 år och har fortfarande sex åtminstone en eller två gånger i veckan och har det bra på alla plan.
    Det handlar om att vårda och jobba på relationen. Att se varandra och kunna prata med varandra när problem uppstår. Att ge och ta.
    Nu var väl inte att det inte finns några som var poängen utan att när du hör om någon så är det som något otroligt.
    -Va säger du, är hon sugen flera ggr i veckan?! 
    Typ.. 

Ett äkta exempel där då är en som är på hugget 3-4ggr i veckan och närmar sig 50. Det låter för oss andra i gänget otroligt.. Tyst

Skulle säga att vi är många som vårdar relationen men utdelningen är skral, svaret är dock olika beroende på vilken av oss du frågar. En av oss här hemma är nöjd med en i månaden.
  • molly50
    Studentpappa skrev 2026-02-14 22:18:18 följande:
    Nu var väl inte att det inte finns några som var poängen utan att när du hör om någon så är det som något otroligt.
    -Va säger du, är hon sugen flera ggr i veckan?! 
    Typ.. 

Ett äkta exempel där då är en som är på hugget 3-4ggr i veckan och närmar sig 50. Det låter för oss andra i gänget otroligt.. Tyst

Skulle säga att vi är många som vårdar relationen men utdelningen är skral, svaret är dock olika beroende på vilken av oss du frågar. En av oss här hemma är nöjd med en i månaden.
    Jag tror också att många gånger så är kommunikationen en bristvara i förhållanden som inte fungerar.
    Man pratar inte med varandra om djupare saker och problem.
    Ofta är det kanske också så som Tyramyra skrev här ovan att sex inte längre är huvudsaken i förhållandet. Att det är en bonus som kommer när båda har längtat och vill. 
    Så är det lite för oss. Och vi har fortfarande lust till varandra.
    Och framförallt så kan vi prata med varandra när problem dyker upp.

Kan du och din partner prata med varandra? I så fall kanske ni ska prata om det här med att du ser sexet som så viktigt att du mår dåligt av att ni inte har sex tillräckligt ofta.
Svar på tråden Hur ska en gift man agera när frun inte längre vill ha sex