Anonym (Mia Maria) skrev 2026-02-11 20:30:51 följande:
Rätten att inte bry sig ett skit om sitt biologiska ursprung
Barn har rätt till sitt biologiska ursprung.
Har barn rätt att inte bry sig om sitt biologiska ursprung?
Det verkar inte så. Det är verkligen väldigt vad människor blir upprörda när man säger att man inte bryr sig.
"Det är väl roligt att få lära känna sin (oftast( pappa?" "Han vill bara ha kontakt med sitt barn." "Det är ju elakt att avvisa honom, nu när han faktiskt vill träffas."
Tack, men jag vill faktiskt inte bli stalkad av en vilt främmande karl. Varför är det så elakt?
Nej, jag är inte arg eller bitter. Bara helt och hållet ointresserad. Jag har redan en pappa som har tagit hand om mig i 18 år. Genetiska sjukdomar i all ära, men det är ju i bästa fall även det en mirakelmatch.
ÄR jag så konstig?
Barn knyter an till de vuxna som är närvarande och tar hand om den. Om din bonuspappa har gjort det på ett bra sätt, så är han din pappa på riktigt. Därför förstår jag att du tycker att det är onödigt att plötsligt en för dig främmande man dyker upp och ska vara din pappa.
Situationen hade varit annorlunda om din biologiska pappa hade varit närvarande under uppväxten. Då hade kanske inte din bonuspappa tagit det stora ansvaret, men troligtvis blivit en älskad person ändå.
Fundera på om du verkligen inte är nyfiken på din biologiska pappa, och om det är av hänsyn till din bonuspappa och din mamma som du inte vill träffa honom. En lojalitet till de människor som verkligen har varit med dig under uppväxten. Din biologiska pappa kan aldrig ta din bonuspappas roll.
Vad du kan upptäcka om du träffar honom är egenheter och drag som du kan ha ärvt. Om man inte har haft en helt förfärlig uppväxt, så påverkar arvet personligheten kring 50 %. Kanske skulle du få svar på en del saker om dig själv genom din biologiska pappa.
Annars kan du säga till honom att du vill avvakta lite med kontakt. Stäng inte dörren helt. I ungdomen har man nog med att hitta sig själv, men senare kan man bli nyfiken. Din biologiska pappa begriper nog att han inte kan vänta sig en djupare relation.