• Windsor N

Köper du ny eller begagnad mobil?

Under de senaste fem åren - hur har dina köp till övervägande del varit? Även övertagna mobiler räknas som köp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper du ny eller begagnad mobil?
  • Anonym (Ny)

Har bara köpt nya mobiler. 

• Anonym (L)

Under de senaste 5 åren har jag inte köpt någon mobil alls men när det är dags kommer jag att köpa en ny.

• Anonym (123)

Jag köper alltid ny. Men jag väljer den äldsta modellen som finns till salu.

• Linnie

Jag köper nya. När jag var yngre och mer brydd om att få en speciell modell eller färg som inte fanns att köpa längre kunde jag köpa en begagnad.

Det är egentligen inte bra att köpa nya. Försvarar det med att jag använder dem tills de verkligen inte funkar längre.
    Förra luren hade en livslängd på 5 år, den innan det höll i 7 år. Lämnar in dem på återvinning så att metallerna i telefonen kan återgå till nya telefoner.

Att byta vart och vartannat år är inte försvarbart, inte ens när företaget betalar!

• Anonym (Elin79)

NY fast inga dyra. Senaste för 2 år sen var en Samsung för 1700kr.

• Anonym (Pernilla)

Köpt en ny för några år sedan. Skulle aldrig köpa en för 15-20 000. Min kostade 1 250 på rea.

• Anonym (d)

Till mig själv köper jag alltid ny och använder dem så länge det bara går.
    Min nuvarande har jag haft sedan sommaren -23 och den kostade runt 2000. En Samsung A14, funkar hur bra som helst.

Sonen som vill ha Iphone, gärna senare modell får nöja sig med begagnad från exempelvis Swappie.

• Anonym (Blocket-gamen)

Jag köper ny mobil med kvitto på Blocket som någon bortskämd unge har fått och gnäller på färgen på.

1000 spänn rabatt direkt.

• Anonym (flagships)

Jag köper nya mobiler av lite äldre modeller. Kollar vilka flaggskeppen var för 2-3 år sedan. Det brukar betyda att jag köper en mobil som kostade 13-17k när de kom för 3-5k, och skillnaden brukar ändå bara vara marginell.

Köper ny mobil var 3-5 år.

• cosinus

Köper ny vartannat år.

kan verka onödigt men med fyra barn som behöver mobiler och efter det kusiner till barnen som tar över så används alla tills de inte har mycket mer att ge.

Brukar binda om mitt abonnemang och får då köpa ut en ny iPhone för typ 8000. I år blev rockaden följande. Yngsta dottern fick min förra iPhone 15, äldsta dottern fick hennes SE3 (för att äldsta dottern vägrar ha en större storlek på telefonen). Syrrans äldsta dottern fick min äldsta dotters SE2 och hennes lillasyster fick då den iphone 8 som en av mina söner hade ärvt ner något år tidigare. 

Hade jag varit själv och inte behövt förse en hoper ungar med telefoner så hade jag aldrig bytt bort min iPhone 15. Den funkade hur bra som helst. 

Svar på tråden Köper du ny eller begagnad mobil?