-
-
Svar på tråden Extrema tvångstankar
-
Ts, du får gärna skriva till mej. Jag har ocd och berättar gärna mer i pm, har rätt ovanliga ocdproblem som många är medvetna om (varit i hjälpsvängen ett tag) så om jag skriver om saker andra inte vet något om så är det lätt att koppla ihop.
Gillar inte alls att skriva med mitt nick här ens, om det inte gäller oskyldiga saker som inte kan identifiera mej. Känner att jag lider så med dej och om jag kan vara ett stöd på något sätt så tveka inte att skicka pm!
Du ska oavsett veta att du är INTE är ensam!
Kram🌸 -
Absolut! Det där är inte hållbart!Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 12:51:07 följande:Tycker ni som läser ärligt att det jag beskriver låter så hemskt att man måste få hjälp med det? Det här är min vardag och jag vet inget annat. Jag anpassar mitt jobb så att det inte påverkas lika mycket som hemma plus att mina problem är som störst innanför mina fyra väggar. Man hör ju att många har tvångstankar och lite OCD.
-
Ja, det låter som om du borde bli tvångsintagen, medicinerad och omtränad omgående.Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 12:51:07 följande:Tycker ni som läser ärligt att det jag beskriver låter så hemskt att man måste få hjälp med det? Det här är min vardag och jag vet inget annat. Jag anpassar mitt jobb så att det inte påverkas lika mycket som hemma plus att mina problem är som störst innanför mina fyra väggar. Man hör ju att många har tvångstankar och lite OCD.
Du beskriver själv helt absurda och hälsovådliga rutiner och att du inte kan umgås socialt pga din OCD.
Vi har en släkting som är hoarder och hon har både blivit hotad med tingsrätt och förlust av BRF i två städer samt socanmäld pga detta. -
Det är inte farligt i sig att ha tvång! (Om inte lägenheten drunknar i saker så att det blir farligt om det börjar brinna. Eller att man tvättar sö de huden på händerna) Så du behöver inte må dåligt av att läsa i denna tråd!
Men man slösar bort sin tid på meningslösa saker, iställer för att t.ex. göra kul saker, handarbeta, motionera, träffa vänner, läsa om intressanta saker eller läsa berättelser, se roliga filmer eller fördjupa sig i någon förenings verksamhet.
Om du söker behandling (för behandlingar finns, utprovade sedan många år), så nämn att du tycker att du också har autistiska drag. För tvångets funktion kan vara lite annan när man har de personlighetsdragen.
Klassisk OCD innebär att man gör eller tänker tvångsmässiga saker för att avvärja något som känns hotande, man gör eller tänker på ett visst sätt för att något otäckt inte ska hända.
En del personer med autism kan tycka att själva tvångshandlingarna är lugnande i sig. Att ordna saker noga på ett visst sätt känns bra. Man kanske inte känner sig lika störd av tvången som den personen som har klassisk OCD.
Sedan kan man förstås ha blandvarianter.
Sedan bör man veta att många har lite tvång. De kanske alltid behöver kolla spisen två gånger eller begöver en försäkran från en anhörig, trots att man vet att man t.ex. släckte brasan och behöva fråga den anhörige "vi släckte väl brasan ordentligt?"
Olika typer av skrock kan man också tänka på som tvång. Att t.ex. alltid spotta tre gånger över axeln om en svart katt korsar ens väg, eller aldrig lägga nycklar på bordet är sådant som en del håller på med.
-
Man tvångsintar inte människor på de grunderna! Det ska extremt mycket till för att tvångsinta någon! De personerna ska vara helt förvirrrade och en fara för sig själv eller andra, i så fall.Anonym (Sanningen) skrev 2026-02-12 18:34:43 följande:Ja, det låter som om du borde bli tvångsintagen, medicinerad och omtränad omgående.
Du beskriver själv helt absurda och hälsovådliga rutiner och att du inte kan umgås socialt pga din OCD.
Vi har en släkting som är hoarder och hon har både blivit hotad med tingsrätt och förlust av BRF i två städer samt socanmäld pga detta.
Medicinering bestämmer man själv om man vill ha. En del vill själva ha det för att underlätta behandlingen t.ex. Ofta är det vanlig medicin mot depression.
Man "omtränar" inte i en OCD behandling. -
Den som skrev har ju helt rätt. Att träna om sig är PRECIS vad KBT går ut på. Att bryta tankemönster och handlingar och träna hjärnan att tänka annorlunda.Anonym (L) skrev 2026-02-12 20:13:06 följande:Man tvångsintar inte människor på de grunderna! Det ska extremt mycket till för att tvångsinta någon! De personerna ska vara helt förvirrrade och en fara för sig själv eller andra, i så fall.
Medicinering bestämmer man själv om man vill ha. En del vill själva ha det för att underlätta behandlingen t.ex. Ofta är det vanlig medicin mot depression.
Man "omtränar" inte i en OCD behandling. -
Att kolla spisen ett par gånger är inte en tvångstanke. Tvångstankar är ständigt återkommande tankar som påverkar ens liv avsevärt och skapar kraftig ångest.Anonym (L) skrev 2026-02-12 20:03:12 följande:Det är inte farligt i sig att ha tvång! (Om inte lägenheten drunknar i saker så att det blir farligt om det börjar brinna. Eller att man tvättar sö de huden på händerna) Så du behöver inte må dåligt av att läsa i denna tråd!
Men man slösar bort sin tid på meningslösa saker, iställer för att t.ex. göra kul saker, handarbeta, motionera, träffa vänner, läsa om intressanta saker eller läsa berättelser, se roliga filmer eller fördjupa sig i någon förenings verksamhet.
Om du söker behandling (för behandlingar finns, utprovade sedan många år), så nämn att du tycker att du också har autistiska drag. För tvångets funktion kan vara lite annan när man har de personlighetsdragen.
Klassisk OCD innebär att man gör eller tänker tvångsmässiga saker för att avvärja något som känns hotande, man gör eller tänker på ett visst sätt för att något otäckt inte ska hända.
En del personer med autism kan tycka att själva tvångshandlingarna är lugnande i sig. Att ordna saker noga på ett visst sätt känns bra. Man kanske inte känner sig lika störd av tvången som den personen som har klassisk OCD.
Sedan kan man förstås ha blandvarianter.
Sedan bör man veta att många har lite tvång. De kanske alltid behöver kolla spisen två gånger eller begöver en försäkran från en anhörig, trots att man vet att man t.ex. släckte brasan och behöva fråga den anhörige "vi släckte väl brasan ordentligt?"
Olika typer av skrock kan man också tänka på som tvång. Att t.ex. alltid spotta tre gånger över axeln om en svart katt korsar ens väg, eller aldrig lägga nycklar på bordet är sådant som en del håller på med.
-
Det man tränar är responsprevetion när det gäller ritualer av olika slag. Det vill säga att man hindrar sig från att göra en handling eller en språklig ritual.Anonym (ocd deluxe) skrev 2026-02-12 20:17:59 följande:Den som skrev har ju helt rätt. Att träna om sig är PRECIS vad KBT går ut på. Att bryta tankemönster och handlingar och träna hjärnan att tänka annorlunda.
Det finns många sätt att underlätta att man ska klara det.
Men före det gör man en mycket noggrann genomgång av hur personens olika tvång ser ut och deras kärna.
Alltså, att kolla spisen två gånger är inte kliniskt tvång. Men det är samma mekanism. Det vill säga man vet att man har kollat men någon irationell oro gör att man går tillbaka och kollar en gång till. Alltså en onödig kontrrmollhandling orsakad av en oro som är överdriven i flrhållande till de risker som finns i situationen.
Men visst, ibland är vi så stressade på morgoben att vi inte lagrade in att vi tittade på spisen. -
Anonym (L) skrev 2026-02-12 23:38:02 följande:Det man tränar är responsprevetion när det gäller ritualer av olika slag. Det vill säga att man hindrar sig från att göra en handling eller en språklig ritual.
Men före det gör man en mycket noggrann genomgång av hur personens olika tvång ser ut och deras kärna.
Alltså, att kolla spisen två gånger är inte kliniskt tvång. Men det är samma mekanism. Det vill säga man vet att man har kollat men någon irationell oro gör att man går tillbaka och kollar en gång till. Alltså en onödig kontrrmollhandling orsakad av en oro som är överdriven i flrhållande till de risker som finns i situationen.
Men visst, ibland är vi så stressade på morgoben att vi inte lagrade in att vi tittade på spisen.Ja det där med spisen, för mig är det nog både och. Jag har inte OCD men kan ha lättare tvångstankar ibland.
Jag har faktiskt glömt stänga av spisen en gång när jag var superstressad med bebis och äldre barn som skulle lämnas hos farmor och andra äldre barnet som skulle på dansuppvisning. Som tur var kom min mamma dit för hon skulle hämta en sak , annars hade det nog slutat illa. Efter det kollar jag alltid spisen innan jag går och lägger mig eller går hemifrån. Ofta mer än en gång. Ibland vet jag nog att jag har kollat innan men är inte riktigt 100% säker ändå. Ibland vet jag inte om jag har kollat redan, man är stressad och glömmer som du säger.
En gång för väldigt längesen glömde jag låsa också och då tog sig en kille som stalkade mig in i lägenheten. Så det är också något som jag kollar extra noga på grund av det, ibland överdrivet.
Att kolla spisen eller kolla om man har låst flera gånger skulle jag nog ändå räkna som tvångstankar. Men inte så allvarligt om man bara gör det någon extra gång och det inte påverkar ens liv negativt.
Hoppas TS kan få hjälp och vågar söka hjälp. Har som sagt en familjemedlem med svår OCD, det är verkligen inte lätt.
-
Det handlar om i vilken utsträckning man gör det och hur det påverkar en. För att det ska räknas som en tvångstanke krävs BETYDLIGT mer. Så nej, det är fortfarande inte tvång. Precis som att det inte är tvång att undvika A-brunnar. Men om du inte kan komma dig till jobbet för att du är rädd för A-brunnar, DÅ har det blivit tvång/ocd. Och TS har absolut tvångssyndrom.Anonym (L) skrev 2026-02-12 23:38:02 följande:Det man tränar är responsprevetion när det gäller ritualer av olika slag. Det vill säga att man hindrar sig från att göra en handling eller en språklig ritual.
Men visst, ibland är vi så stressade på morgoben att vi inte lagrade in att vi tittade på spisen. -
Men man kan ju ha tvångstankar utan att ha OCD/ tvångssyndrom. Tvångstankar är nog väldigt vanligt men ofta kan man leva med det. Ofta är det kanske bara någon liten grej som inte påverkar livet så mycket. TS har ju inte bara tvångstankar utan OCD låter det som.Anonym (ocd deluxe) skrev 2026-02-13 12:08:19 följande:Det handlar om i vilken utsträckning man gör det och hur det påverkar en. För att det ska räknas som en tvångstanke krävs BETYDLIGT mer. Så nej, det är fortfarande inte tvång. Precis som att det inte är tvång att undvika A-brunnar. Men om du inte kan komma dig till jobbet för att du är rädd för A-brunnar, DÅ har det blivit tvång/ocd. Och TS har absolut tvångssyndrom. -
Nej, det klassas inte som tvångstankar. Tvångstankar ÄR något som är påträngande, ångestframkallande, vanligt förekommande, påverkar livet negativt osv. Ser inte riktigt meningen att du verkar vilja hävda att alla har det. Det TS har är helt uppenbart tvångstankar och hjälps inte av att tro att alla har det. Mycket bättre att han eller hon förstår allvaret och söker hjälp.Anonym (Maria) skrev 2026-02-13 14:03:45 följande:Men man kan ju ha tvångstankar utan att ha OCD/ tvångssyndrom. Tvångstankar är nog väldigt vanligt men ofta kan man leva med det. Ofta är det kanske bara någon liten grej som inte påverkar livet så mycket. TS har ju inte bara tvångstankar utan OCD låter det som. -
Men sök hjälp om du inte gjort det, dottern har OCD och hon har alla dina ticks fast än så länge lindrigare. KBT löser ofta problemet även om det kan behöva uppreda behandlingar, låter man det bara vara så eskalerar det ofta.
Vi är inne på andra svängen behandling med henne nu och hon går i högstadiet. Psykologer finns online om man är 18+ för 100:- per gång. Om några år tar det dig 4h att komma utanför dörren om det eskalerar.
-
Låter helt vansinnigt, varför vill du inte ha hjälp? Om du låter det där eskalera så kommer du få mångdubbelt med problem så ta tag i det istället för att sticka huvudet i sanden. Det finns ju hjälp att få.
-
Precis, och det är oftast inga stora insatser som krävs. KBT mot tvång är ju oftast väldigt effektivt snabbt.Anonym (?) skrev 2026-02-14 08:01:42 följande:Låter helt vansinnigt, varför vill du inte ha hjälp? Om du låter det där eskalera så kommer du få mångdubbelt med problem så ta tag i det istället för att sticka huvudet i sanden. Det finns ju hjälp att få.
TS är ju väldigt begränsad i sitt liv så hon är ju långt över tröskeln för att hon behöver hjälp.