• Anonym (Less)

Hur mycket kan skolan kräva?

Mitt barn är tolv och har ADHD. Han skulle aldrig klara av att fixa frukost och komma iväg till skolan själv så jag måste lämna honom på morgonfritids. Men tydligen duger ingen frukost där så nu vill skolan att jag ska skicka med frukost. Sen mellis till förmiddagen. Och sen mellis till eftermiddagen för att det som finns på skolan tydligen heller inte duger. Jag betalar liksom redan 1000 kronor för fritids och lever på existensminimum. Kan de verkligen kräva att jag ska skicka med till tre frukostar/mellanmål varje dag? 

• Svar på tråden Hur mycket kan skolan kräva?
  • Anonym (Less)
    Xenia skrev 2026-02-12 13:28:11 följande:

För vem duger inte frukost och mellanmål - din son?

Precis. Han äter inget på skolan. Men han har behov som gör att fritids krävs. Jag har dock inte råd att betala för både fritids och allt de vill att jag ska skicka med. Tänker att de måltiderna är en del av kostnaden.
  • Anonym (MM)

Jag förstår att det är tufft, men fritids har nog inte möjlighet att ge specialkost utan intyg flera gånger om dagen.

Kan du fixa ett intyg som du kan lämna in till fritids kanske det blir lättare? 

• Anonym (Less)
    Anonym (MM) skrev 2026-02-12 13:40:46 följande:

Jag förstår att det är tufft, men fritids har nog inte möjlighet att ge specialkost utan intyg flera gånger om dagen.

Kan du fixa ett intyg som du kan lämna in till fritids kanske det blir lättare? 

Mitt barn har intyg och specialkost på lunchen i skolan.
  • Aliona

Om det är pga hans diagnos så har han väl rätt till specialkost? Kolla hur du ska gå till väga i din kommun. Jag kollade snabbt vad som gäller här och för barn med npf så ska de ha intyg från elevhälsan. 

• Anonym (E)

Det är ju jättekonstigt att han inte får specialkost när det finns intyg, vad är det för sort mat de vill att du skickar med?

Du bör även kolla upp omsorgsavgiten, det är inte rimligt att du ska betala så mycket om du lever på existensminimum så där har något blivit fel om inte reglerna har ändrats sen mina barn gick på fritids 

Min son har lindrig adhd så det är säkerligen svårare för dig men det kan vara läge att lite smått börja få honom lite mer självgående på morgonen, långa dagar är inte bra och jag har iaf märkt på min son att ju mer ansvar har får desto bättre beter han sig. Han var 11 när vi började fasa ut fritids, det var bara yngre barn så det var liksom inte så kul för honom, vi förberedde allt vi kunde på kvällen, kläder, ryggsäck osv, på morgonen ställde jag fram frukosten och såg till att han kom upp innan jag åkte, sen ringde jag varje kvart för att kolla hur det gick, åt han lite för länge så bad jag honom skynda osv, han hade ett papper på dörren med allt som skulle med innan han gick ut och det hände ett par gånger att han missade skolbussen men jag jobbade ändå nära och kunde smita ifrån och köra honom, jag förstår ju att alla inte kan det dock, det gick iaf bra mycket bättre än vad jag hade förväntat mig, de klarar mer än man tror och man får inte vara rädd att sätta lite press på dem. 

• Anonym (Isabella)

Börjar du jobba tidigt på morgonen, så att du behöver omsorg då?
    Vad brukar han äta till frukost och mellanmål hemma? Vad är det de serverar till frukost och mellanmål i skolan, och vad är det de vill att du skickar med? Och vad säger sonen om det hela?

Svar på tråden Hur mycket kan skolan kräva?