• Anonym (jlaöi)

Boutredning, sambo vägrar

Min svärfar gick bort för ett par veckor sedan.

Hans efterlevande sambo är... speciell... och vägrar svara när vi hör av oss, vill inte prata och har tidigare sagt att hon inte kommer släppa in oss om vi kommer dit.

Min fru är enda barnet och de var inte gifta. Enligt vad jag förstår så har hon laglig rätt till de saker som tillhörde hennes far. Men problemet blir ju då sambon som vägrar ha henne eller oss där. 
    Man kan vad jag förstår ansöka hos tingsrätten om hjälp, att ansöka kostar 900 kr och därefter ska de ha "skälig ersättning". Problemet är att dödsboet mest är skulder och inte kan täcka detta, samt att vi inte har pengar att lägga ut för detta. 
    Hennes pappa hade också en - billigare - båt, samt en del verktyg och annat som min fru gärna vill ha, men inget av större värde.
    Hans sambo står på deras två bilar och släp, trots att han var den som tog hand om dessa fordon, bara den som körde med släp samt en av bilarna.

Så frågan blir då; vad kan man göra för att min fru ska få de saker som enligt lag ska tillfalla henne?

• Svar på tråden Boutredning, sambo vägrar
  • Anonym (Klara)

Är där ens något hon kan få? Om det finns skulder så ska tillgångarna först täcka skulderna, så frågan är om det blir något över. 

• Anonym (J)

Hur mycket pengar, tid och energi är ni beredd att lägga på detta?

Överväg om det är värt det för lite lösöre

• Jemp

Är det formella, alltså bouppteckning och arvsskifte, klart?

• SmartsomFN

Eftersom dödsboet saknar medel kan din fru ansöka om en dödsboanmälan via kommunen istället för en vanlig bouppteckning. Om sambon vägrar lämna ut personlig egendom som båt och verktyg kan ni ansöka om handräckning hos Kronofogden, vilket är billigare än en boutredningsman. Gällande bilarna är det svårt att få rätt om sambon står som registrerad ägare, såvida ni inte kan bevisa att din svärfar faktiskt betalade för dem. Ett rekommenderat första steg är att skicka ett formellt brev där ni kräver tillgång och informerar om att ni annars tar ärendet vidare till myndigheterna.

• Anonym (X)

Om det är värt det, anlita en advokat som skriver brev om kraven och hotar med rättsliga påföljder. 

Dottern har rätt till hälften av samboegendomen, om sambon först fått för två basbelopp. Båt och verktyg är inte samboegendom, så de ska hon ha. Det kan bli svårt att bevisa dolt samägande av bilar och släp, men advokaten kan ta upp det. Om båt och bil har något värde måste de kanske säljas för att täcka skulderna. 

Lilla basbeloppsregeln: Om du begär bodelning har du rätt att få så mycket samboegendom att det motsvarar två prisbasbelopp (cirka 114 600 kr för 2025/2026). Om värdet på egendomen är lägre, får du hela den andelen.
  • Anonym (jlaöi)
    Jemp skrev 2026-02-12 17:24:42 följande:

Är det formella, alltså bouppteckning och arvsskifte, klart?

Nej, bouppteckning är inte klar, hon vill inte vara en del av den heller så vi kallar henne och kommer skicka som rekommenderat brev för att visa att vi kallat
  • Anonym (jlaöi)
    Anonym (J) skrev 2026-02-12 14:37:22 följande:

Hur mycket pengar, tid och energi är ni beredd att lägga på detta?

Överväg om det är värt det för lite lösöre

Det är inte en fråga om att få några dyrbarheter utan mest att det finns saker som för henne har sentimentalt värde, men sambon låter oss inte komma dit och hämta dem
  • Anonym (jlaöi)
    Anonym (Klara) skrev 2026-02-12 14:23:47 följande:

Är där ens något hon kan få? Om det finns skulder så ska tillgångarna först täcka skulderna, så frågan är om det blir något över. 

Tänker mest på foton och liknande
    något Av större värde är det tveksamt att det finns och då ska det ju hjälpa till att betala för begravningen
    problemet är just det att hon vägrar ha dit oss eller ens prata med oss
  • Anonym (J)
    Anonym (jlaöi) skrev 2026-02-12 20:26:01 följande:
    Det är inte en fråga om att få några dyrbarheter utan mest att det finns saker som för henne har sentimentalt värde, men sambon låter oss inte komma dit och hämta dem
    Som du ser ovan finns det en del metoder hur ni kan gå vidare, domstol, advokat, kfm. Allt kommer ta tid och energi samt kan kosta en del pengar.

Är det värt det? Hur mycket tid är ni beredd att lägga på att få rätt och saker av sentimentalt värde? Är det viktigt, kör på men annars, lägg ner och gå vidare.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (jlaöi) skrev 2026-02-12 20:27:43 följande:
    Tänker mest på foton och liknande
    något Av större värde är det tveksamt att det finns och då ska det ju hjälpa till att betala för begravningen
    problemet är just det att hon vägrar ha dit oss eller ens prata med oss
    Ok då förstår jag. Hoppas det löser sig. 
Svar på tråden Boutredning, sambo vägrar