• Galenidig

GPS till barn

Hej! 

Jag undra hur många av er använder gps spårning till era små barn när ni är bland mycket folk där det räcker med några sekunder för att tappa bort sitt barn. Jag hade helst sluppit den oron. 

Vilket alternativ till gps har funkat bäst för er? Kikat lite på AirTags men har förstått att den inte spårar i exakt realtid och kräver en Iphone i närheten. 

Mvh. Pappa till en livlig 2 åring. 

• Svar på tråden GPS till barn
  • Anonym (Klara)

När jag reste på egen hand med min 3åring och hanterade barn, väska, biljetter osv på en fullspikad flygplats, hade jag sele på honom. Han tyckte det var jättekul och lekte hund, och jag slapp vara nervös. Ibland kröp han omkring på alla fyra och skällde glatt, folk tittade men han hade roligt. 

När han var 2 och vi gick vid livlig trafik eller vattendrag hade han också sele. Han trivdes bättre med det än att hålla handen för då kunde han använda båda händerna till att plocka stenar etc. 

• Aliona

Gpd skaffade vi först nu när barnet är 8 år och rör sig mer  fritt och på egen hand, men ärligt talat är det inte så bra, i synnerhet inomhus. Det visar bara på ett ungefär var barnet är och uppdaterar heller inte alltid i realtid. Jag ser inte hur det kan hjälpa att lokalisera ett barnnsom försvinner i filkmängden, om inte barnet helt försvinner från området. 

Vårt barn var också väldigt livligt och fullkomligt orädd, så det var ganska strikta regler på ställen som man kan försvinna ifrån, dvs: 
    -Vi släppte aldrig med blicken när han var nere och sprang eller lekte själv. 
    -Vi föredrog att vara på inhägnade platser så att barnet kunde röra sig fritt. 
    -När vi skulle gå, tex i trafiken, på flygplatsen, på köpcentra, på stan osv. så gäller antingen att hålla i handen eller sitta på axlarna. Släppte han handen och sprang iväg så hade det konsekvensen att vi gick omedelbart hem (om det går). 
    -Vi hade ett armband av pärlor med mammas namn och telefonnummer på om han skulle komma bort. 
    -Vi klädde honom alltid i klara starka färger som synd, och reflexväst om vi var i naruren.

Svar på tråden GPS till barn