Värden kräver pengar för trasigt golv och hål i dörr
Samtliga "problem" fanns när jag flyttade in, men det antecknades tydligen aldrig, så vad gör jag nu?
Samtliga "problem" fanns när jag flyttade in, men det antecknades tydligen aldrig, så vad gör jag nu?
Betalar. Finns det inte på papper att skadorna fanns där innan du flyttade in så finns det inte så mycket annat att vilja på.
Betalar. Finns det inte på papper att skadorna fanns där innan du flyttade in så finns det inte så mycket annat att vilja på.
Ja det blir ju svårt att bevisa att det inte var du såhär i efterhand. Låt därför detta bli en lärdom och kom ihåg att själv göra en noggrann dokumentation med bilder och/eller video på eventuella brister i den nya bostaden innan din inflyttning. Egentligen ska du o värden göra ett protokoll över befintliga brister innan du flyttar in, men långt ifrån alla hyresvärdar är noga med sånt.
Du kan inget göra nu förutom att betala. Tyvärr.
Var med om något liknande när jag tog över en hyresrätt så fanns det inga skador enligt protokollet dock var jag företagsam nog att fota och dokumentera alla kända skador jag såg samt skicka ett mejl till dåvarande kvartersvärd och påtalade alla brister även om inget åtgärdades.
När jag sedan flyttade efter några år så visade jag mejlet till den nya kvartersvärden varefter jag slapp betala det mesta utöver en skadad lucka i frysen som jag också själv orsakat.
Så lärdomen är att alltid dokumentera med bilder och mejl till ansvarig på fastighetsbolaget så man slipper betala för skador andra orsakat. Det är inget som hjälper dig nu men ta med dig det inför framtiden.
Är du medlem i hyresgästföreningen kanske de kan hjälpa dig med råd. Om det är gammalt ytskick så får du påtala att det ska vara åldersavdrag för slitna golv och tapeter p.g.a. ålder du ska inte betala fullt pris utan avdrag ska göras då golv m.m. förväntas ha en viss livscykel innan de måste bytas.
Är du medlem i hyresgästföreningen kanske de kan hjälpa dig med råd. Om det är gammalt ytskick så får du påtala att det ska vara åldersavdrag för slitna golv och tapeter p.g.a. ålder du ska inte betala fullt pris utan avdrag ska göras då golv m.m. förväntas ha en viss livscykel innan de måste bytas.
Ja det blir ju svårt att bevisa att det inte var du såhär i efterhand. Låt därför detta bli en lärdom och kom ihåg att själv göra en noggrann dokumentation med bilder och/eller video på eventuella brister i den nya bostaden innan din inflyttning. Egentligen ska du o värden göra ett protokoll över befintliga brister innan du flyttar in, men långt ifrån alla hyresvärdar är noga med sånt.
Du kan inget göra nu förutom att betala. Tyvärr.
Du får nog tyvärr betala för skadorna om dom inte finns med på det senaste besiktningsprotokollet
Och kräv ALLTID att få kopia på besiktningsprotokoll på din bostad om värden är på plats- det ska de kunna leverera annars är de ju inte seriösa för fem öre.