• Anonym (H)

Värden kräver pengar för trasigt golv och hål i dörr

Samtliga "problem" fanns när jag flyttade in, men det antecknades tydligen aldrig, så vad gör jag nu?

• Svar på tråden Värden kräver pengar för trasigt golv och hål i dörr
  • Anonym (Fridolf)

Betalar. Finns det inte på papper att skadorna fanns där innan du flyttade in så finns det inte så mycket annat att vilja på.

• Anonym (H)
    Anonym (Fridolf) skrev 2026-02-15 00:31:59 följande:

Betalar. Finns det inte på papper att skadorna fanns där innan du flyttade in så finns det inte så mycket annat att vilja på.

Hur kan det vara rätt? Det är inte mitt fel att de misslyckats med sitt jobb.
  • Anonym (Lärdom)

Ja det blir ju svårt att bevisa att det inte var du såhär i efterhand. Låt därför detta bli en lärdom och kom ihåg att själv göra en noggrann dokumentation med bilder och/eller video på eventuella brister i den nya bostaden innan din inflyttning. Egentligen ska du o värden göra ett protokoll över befintliga brister innan du flyttar in, men långt ifrån alla hyresvärdar är noga med sånt. 

Du kan inget göra nu förutom att betala. Tyvärr. 

• EpicF
    Anonym (H) skrev 2026-02-15 00:37:12 följande:
    Finns det inga bevis på att skadorna var redan när du flyttar in så är det tyvärr du som för betala när du flyttar. 
  • Anonym (Ryss. Åååååååh Heja på Putin! Betalt troll.)
    Deras jobb är att kräma pengar ur alla. Helst lättlurade.
    Du har hittills inte beskrivit något misslyckande.
  • Wolfard

Var med om något liknande när jag tog över en hyresrätt så fanns det inga skador enligt protokollet dock var jag företagsam nog att fota och dokumentera alla kända skador jag såg samt skicka ett mejl till dåvarande kvartersvärd och påtalade alla brister även om inget åtgärdades. 

När jag sedan flyttade efter några år så visade jag mejlet till den nya kvartersvärden varefter jag slapp betala det mesta utöver en skadad lucka i frysen som jag också själv orsakat. 

Så lärdomen är att alltid dokumentera med bilder och mejl till ansvarig på fastighetsbolaget så man slipper betala för skador andra orsakat. Det är inget som hjälper dig nu men ta med dig det inför framtiden.

Är du medlem i hyresgästföreningen kanske de kan hjälpa dig med råd. Om det är gammalt ytskick så får du påtala att det ska vara åldersavdrag för slitna golv och tapeter p.g.a. ålder du ska inte betala fullt pris utan avdrag ska göras då golv m.m. förväntas ha en viss livscykel innan de måste bytas. 

• Anonym (Läxa)
    Du har inte heller gjort ditt jobb. Betala och lär dig läxan. Allt ska vara skriftligt dokumenterat. 
  • Anonym (M)
    Wolfard skrev 2026-02-15 04:45:45 följande:

Är du medlem i hyresgästföreningen kanske de kan hjälpa dig med råd. Om det är gammalt ytskick så får du påtala att det ska vara åldersavdrag för slitna golv och tapeter p.g.a. ålder du ska inte betala fullt pris utan avdrag ska göras då golv m.m. förväntas ha en viss livscykel innan de måste bytas. 

Åldersavdrag ska alltid göras. Bara olika mycket beroende på hur gammalt golvet, eller vad det nu handlar om, är.
  • Anonym (H)
    Anonym (Lärdom) skrev 2026-02-15 00:38:59 följande:

Ja det blir ju svårt att bevisa att det inte var du såhär i efterhand. Låt därför detta bli en lärdom och kom ihåg att själv göra en noggrann dokumentation med bilder och/eller video på eventuella brister i den nya bostaden innan din inflyttning. Egentligen ska du o värden göra ett protokoll över befintliga brister innan du flyttar in, men långt ifrån alla hyresvärdar är noga med sånt. 

Du kan inget göra nu förutom att betala. Tyvärr. 

Jag anmälde felen, de var här, men antecknade tydligen inget.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2026-02-15 09:35:23 följande:
    Då ska du definitivt bestrida fakturan.
  • Anonym (Lägenhet)

Du får nog tyvärr betala för skadorna om dom inte finns med på det senaste besiktningsprotokollet  

• EpicF
    Har du dokumentation på det? Ett spara mail? Foton? 
  • Anonym (Mmmm)
    Varför krävde du inte att de skulle åtgärda felen?
  • Anonym (Byråkraten)
    Men har du inte kvar mejlen då där du anmälde? 

Har du inte tagit några bilder på bostaden när du flyttade in och skulle planera med möbler osv?

Man ska alltid alltid ta bilder själv om det är fel på ett boende eller en hyrbil eller ett hyrsläp. Tar 3 minuter och sparar många pengar och mycket tjafs.
  • Anonym (Byråkraten)

Och kräv ALLTID att få kopia på besiktningsprotokoll på din bostad om värden är på plats- det ska de kunna leverera annars är de ju inte seriösa för fem öre.

• Anonym (C)
    Ja, då är du utsatt för rent bedrägeri, vanligt i hyresträsket numera.

Tyvärr är det svårt att bevisa nu.

Om du inte är med i Hyresgästföreningen så är det för sent att gå med nu, för just detta fallet.

Sedan är det inte säkert att de hade kunnat hjälpa dig mer än när det gäller att hävda åldersavdrag.
  • Anonym (Eget ansvar)
    För att du misslyckades med din sak, att dokumenterade eventuella skador när du flyttade in.

Det står i hyresvillkoren, och så säger din egen hyresgästförening som står på hyresgästens sida.

Då kan det vara bra att ha en sådan där s k mobiltelefon som går att ta foto med, som automatiskt dokumenterar datum och tidpunkt när foto är taget.
    Ganska många människor har en sådan där s k mobiltelefon...
  • Anonym (Eget ansvar)
    Varför kollade du inte själv med din egen stöd-förening Hyresgästföreningen? Varför googlade du inte vad man ska tänka på när man flyttar in i en lägenhet?

Tycker du inte att du har något eget ansvar för någonting här i livet?
    Om du får hyra en bostad så är du myndig. Som myndig person har man faktiskt ett eget ansvar och kan inte alltid skylla allt på någon annan.

Utan att ens kolla saken är jag övertygad att Hyresgästföreningen, och/eller google, säger att du ska dokumentera eventuella skador.
Svar på tråden Värden kräver pengar för trasigt golv och hål i dörr