• Anonym (Mörkret)

Hur gör man för att må bra?

Jag skulle vilja må bra och känna mig nöjd och trivas med livet. Hur gör man?

Jag håller mig borta från socker.Har ett stillasittande jobb framför en dator men försöker vara ute så mycket som möjligt när jag är ledig och då har jag i princip alltid någon form av fysisk aktivitet eftersom vi har hästar. Jag har ett ganska bra jobb, härliga barn och en vacker, smart och rolig fru. Så på papper har jag ett bra liv men i mitt huvud känner jag mig värdelös och otillräcklig.

Jag känner mig också att jag egentligen inte har någon rätt att klaga eftersom jag egentligen är ganska bortskämd. Blev mycket jag i denna text. Men egentligen är frågan Hur finner man lycka och tacksamhet i vardagen?

• Svar på tråden Hur gör man för att må bra?
  • Lynx123

Har du vänner? Egna intressen? Känner du att du har ett meningsfullt jobb/liv?

Ofta kan det vara något som "skaver" även om det inte direkt är något som könns akut. Tycker du til exempel om din fru? Tycker hon om dig?

Och varför äter du inte socker?

• Anonym (123)

Det är programmeringsfråga.

Vissa av oss föds som cyniker. När jag insåg det började jag jobba med hur jag såg på världen Och försöker se fördelarna istället för nackdelarna. Det kan vara att njuta av luften eller solen. Se allt det ljusa i livet.

Jag är verkligen inte i mål än. Det tar kanske hela livet Men jag känner att det är lättare när man börjat programmera om sig.

• Anonym (Granbarr)

Känslan av att vara värdelös och ovärdig landar nästan alltid i vad man har för krav på sig själv och vilka förväntningar man har på livet i stort och smått. 

Du säger att du är bortskämd och kanske det ligger nånting i det och vilka värderingar du fått med dig.  Är du bortskämd kanske du aldrig lärt dig att uppskatta det du har utan alltid har förväntat dig mer med minsta möjliga ansträngning och nu har du gissar jag, ett liv som inte motsvarar din världsbild. 

Du kan självfallet lära dig att uppskatta det du har men det krävs jobb och så krävs det självinsikt i form av jämföra din bild av livet med den verklighet du lever i. Är det realistiskt att förvänta sig ett annat resultat utifrån dom förutsättningar du har? 

• Anonym (Mörkret)
    Lynx123 skrev 2026-02-16 11:31:21 följande:

Har du vänner? Egna intressen? Känner du att du har ett meningsfullt jobb/liv?

Ofta kan det vara något som "skaver" även om det inte direkt är något som könns akut. Tycker du til exempel om din fru? Tycker hon om dig?

Och varför äter du inte socker?

Jag slutade med godis och läsk för många år sedan eftersom det gjorde mig så svängig i hunöret. Numera är jag mer stabil men aldrig riktigt glad eller lycklig.
  • Anonym (Mörkret)
    Anonym (123) skrev 2026-02-16 11:36:22 följande:

Det är programmeringsfråga.

Vissa av oss föds som cyniker. När jag insåg det började jag jobba med hur jag såg på världen Och försöker se fördelarna istället för nackdelarna. Det kan vara att njuta av luften eller solen. Se allt det ljusa i livet.

Jag är verkligen inte i mål än. Det tar kanske hela livet Men jag känner att det är lättare när man börjat programmera om sig.

Alltså det där är ganska spännande. Jag var där för många år sedan. Kunde verkligen känna i lyckan av att krypa ned i en renbäddad säng eller känna smaken av ett glas vatten. Det är dit jag vill igen. Men har på nåt sätt fastnat i livsbruset.
  • KimLinnefeldt

Det låter som om du skulle ha glädje av terapi, där du får tillfälle att hitta saker i din historia som kan ha fått dig att tänka sänkande tankar om dig själv.

Det är dyrt med terapi, men det kan vara värt det att få ett lyckligare liv. Du kan testa tre eller fem gånger och se om det funkar. Be gärna andra om tips om bra terapeuter, det kan vara så olika.

• Anonym (Samesame)

Hej, låter nästan som om det är jag som skrivit inlägget förutom att du sitter på kontor och jag springer på betonggolvet.
    Har det pågått länge?

Hästarna, är det ditt intresse eller frugans?
    Mkt rörelse hemma och ute, förmodar kanske en enklare gård med häst alt inackorderat men en 9-10h om dagen går åt till jobb och pendling, sköta boendet, djuren, laga mat på det och kanske lite barnaktiviteter?
    Hinner du med dig själv?
    Vad har DU för hobby? (Om nu inte hästarna var Din hobby)
    Nu har det även varit ett jävla mörker, man åker till jobbet i mörker och hem från jobbet i mörker och allt är extra tungt pga snö, kyla, bylschiga vinterkläder, fruset vatten och höga elräkningar

Svar på tråden Hur gör man för att må bra?