• Anonym (Mamma)

Tar allt ansvar för barn och hem !

Min sambo tycker jag har börjat fräsa mycket på sista tiden och ja, jag känner mig mer irriterad. 

vi fick vårt första barn för snart 3 år sedan. Redan för början var det tydligt vem som tog ansvar. jag Var föräldraledig i 1,5 år, började sedan jobba 2-3 dagar i veckan för att nu jobba 80% så är ledig en dag. Lyckades övertala sambon att vara ledig en dag i veckan ett halvår för att få ihop livet. Jag har märkt att han tycker det är skönt när vi åkt iväg så han får en helg hemma själv. Vill tillägga att han inte på något sätt är elakt elller något sådant, men jag önskar så han insåg hur mycket mer jag gör för det tror jag inte han gör. 

vilket fall, som inte är så konstigt, tur sig barnet nästan enbart till mig. Nu är vi inne i en period där pappa inte gör göra något alls. Inte servera mat, inte ta på kläder, har aldrig fått lägga mm. Som svar på detta säger han: det var såhär du ville ha det. Under dessa snart 3 år har det aldrig hänt att bara han o barnet hittar på något. Aldrig! 

jag vill förklara hur en typiskt vecka ser ut. vi båda jobbar, kommer hem vid 17, han går o tränar 3 dagar i veckan, jag är med barnet, ger mat, kvälls rutiner runt 19-20, jag får göra allt då pappa inte får göra något alls. Jag vill heller inte tvinga så det blir gråt för det är ju en anledning till att det är såhär, han har aldrig försökt skaffa en relation. på helgerna vill jag städa. Om jag har tur så lyckas de leka lite, men kan aldrig gå ut eller liknande så jag får vara ifred. Utan ofta leker de på andra våningen, men ofta skriker barnet o vill vara med mig. Han går o tränar. Handling gör han oftast o jag är hemma med barnet. Ska jag handla följer barnet med mig. Vi går ut kanske 2 timmar o åker pulka, går till mina föräldrar. Han stannar hemma o har egen tid. Kommer hem, dags att bada, alltid bada med mig o han har ytterligare egen tid. När det gäller tvätt har han aldrig tagit barnets tvätt, han har sin egen men låter barnet o övriga handdukar hänga. Han sover själv i ett rum medans jag sover med barnet. 

jag älskar att vara med mitt barn! Jag vill vara med det hela tiden! Men det hade varit skönt att kunna städa ifred någon gång utan att känna stress. Jag har försökt säga till men han har inte till sig det, att de tex kan gå ut eller åka iväg. 

vill tillägga om tex min mamma eller syster är på besök väljer barnet dom framför mig. 

som sagt, han är absolut inte en elak och dum sambo, snäll. jag önskade dock att han insåg hur mycket mer jag egentligen gör. Men om jag påpekar det säger han att jag bara vill jämföra. Vi köpte hus och kom fram till att jag sköter städning och han tomt. Han klipper gräs, inget mer. Jag tycker ändå att har man hus ska man rensa rabatter o grejer för det ska se fint ut. 

förstår ni jag kan vara bitter ibland o trött? Någon som har liknande?  jag förstår det finns pappor som tar betydligt mer ansvar, men det verkar ju oftast i de flesta fall vara mamman som gör?..

i

• Svar på tråden Tar allt ansvar för barn och hem !
  • Anonym (Sara)
    Tow2Mater skrev 2026-02-16 15:56:06 följande:
    Allt behöver delas på. Men i dessa trådar brukar de typiska sysslorna den som städar inte utfor lägligtvis utelämnas och inte räknas alls.
    Min man förvarade sig med att han minsann bytte däck och skötte bilservice. Det innebar att han åkte till verkstaden och satt sen i lugn och ro och drack kaffe och fikade, och läste tidning utan att någon avbröt. Samtidigt roddade jag frukostbestyr, påklädning och fick iväg båda barnen till olika adresser. Jävlar vad tufft han hade det...

Nån snöskottning var det inte tal om i lägenhet. Det enda han pysslade med som jag inte gjorde var att montera möbler. Vilket skedde en gång var tredje år typ. 
  • Anonym (Q)
    Allt behöver delas på. Men i dessa trådar brukar de typiska sysslorna den som städar inte utfor lägligtvis utelämnas och inte räknas alls.
    En lösning på detta problem är att det alltid ska gå att säga att Nu byter vi! Och så tar man till 100% över varandras uppgifter. Känns arbetsfördelningen ok för båda efter detta så var den nog rätt jämn från början.

En annan lösning är att man kollar av att båda lägger ungefär lika mycket tid på sina respektive sysslor. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Q) skrev 2026-02-16 17:51:43 följande:
    En lösning på detta problem är att det alltid ska gå att säga att Nu byter vi! Och så tar man till 100% över varandras uppgifter. Känns arbetsfördelningen ok för båda efter detta så var den nog rätt jämn från början.

En annan lösning är att man kollar av att båda lägger ungefär lika mycket tid på sina respektive sysslor. 
    Men då har du ju TS problem med 'Jag vill heller inte tvinga så det blir gråt' (av barnet). Så kvinnorna vill ju inte prova byta rakt av.
  • Anonym (Ingen gör sånt i innerstan)
    Man kan bo i lgh där fastighetsvärden skottar och sandar.

Båda kanske kör bilen till verkstan för att få bytt däck, ingen gör något utearbete överhuvudtaget.

Så vad är din poäng då?
  • Anonym (H)
    Finns statistik på gruppnivå. Män använder i genomsnitt betydligt färre timmar till underhåll av hemmet. Inklusive skottning och däckbyte.
  • Anonym (Sofia)

Jag förstår verkligen varför du känner dig bitter och trött! Ni har hamnat i en väldigt ojämlik situation! Det är som om du och barnet är en enhet, och han är en satellit, typ...
    Du får se till att han tar mer ansvar och lägger mer tid på barnet och hemmet! Det är nog inget han kommer att styra upp själv, utan du får vara tydlig.
    Jag hade börjat med dessa saker:
    - Ta inte med dig barnet när du åker och handlar.
    - Lär barnet att sova i egen säng, så att ni vuxna kan sova ihop.
    - Boka in någon aktivitet utanför hemmet för dig på kvällstid en-två gånger i veckan. Gärna något som är på en fast tid som du inte kan missa. (träning, kurs, dans, yoga, crawlkurs, keramik eller vad som helst)

• Anonym (Nn)

Det är helt sjukt hur ni har kommit till det här stadiet?

Varför bestämmer er treåring vem som lagar mat? 

Varför lagar ni inte mat varannan dag? 

Varför tvättar han endast sin egen tvätt? Framförallt när han inte gör något annat? (Utom att handla då) 

Du måste börja ställa krav, säg bara ?Bra då lagar du mat idag och i övermorgon?. Det behövs ingen diskussion utan bara säg det så får han göra det, punkt. Gör han det inte så ifrågasätt, ska han träna får han göra det efter att han tagit hand om sin son. 

• Tow2Mater
    Anonym (Ingen gör sånt i innerstan) skrev 2026-02-16 18:35:59 följande:
    Man kan bo i lgh där fastighetsvärden skottar och sandar.

Båda kanske kör bilen till verkstan för att få bytt däck, ingen gör något utearbete överhuvudtaget.

Så vad är din poäng då?
    Min poäng är att TS, som har ett specifikt problem, bor i hus. Hon bor inte i lägenhhet. Så din fastighetsvärd och vad han kan gora eller inte är irrelevant.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Q) skrev 2026-02-16 14:10:39 följande:

Gud vad sorgligt! Du sliter ut dig, pappan missar så mycket, barnet får bara hälften av sina föräldrar (även om den han får är otroligt bra) och ert äktenskap smulas sönder ...

Det ska inte behöva vara så svårt! 

Men rädda det som räddas kan, säger jag. Flytta till en lättskött lägenhet och köp (om det finns minsta utrymme i budgeten) dessutom in städning, barnvakteri och andra tjänster tills du har en vardag som du kan andas i. Dvs sätt på dig själv syremasken först.

Det är inte ditt jobb att se till att pappan tar sitt ansvar, men samtidigt så tycker jag att man ska stötta varandra att bli de bästa föräldrar man kan vara. Så är det något du kan göra för att kultivera eller stärka pappans och barnets relation och anknytning? Kanske att de gör någon aktivitet tillsammans, som simning eller barngymnastik, eller att du helt enkelt tar en kväll eller helgdag i veckan själv och lämnar dem att tillsammans lista ut hur de ska få det att fungera.

Finns det minsta möjlighet att gå i parterapi? Finns det något sätt att förbättra er kommunikation så att ni kommer närmare varandra och inte är i en situation där en kan dumpa allt jobb på den andre utan att inse att det är fel? Eller i så fall i alla fall kommunicera varför han gör det.

Livet blir lättare när barnet är lite äldre. Efter 4-5-årsåldern så har man inte längre de där intensiva småbarnslivet och det är kanske lättare att hitta en balans även om inget annat förändras. 

Finns det andra manliga förebilder för sonen i ert liv? Kanske en morbror eller morfar eller farfar? 

Jag har försökt på många sätt att de ska få en bättre relation men han verkar inte vilja ändra det. Det är inte så konstigt den blir så när han bara sitter med telefonen de få gångerna han leker och jag har så många gånger påtalat om de inte kan gå ut o cykla eller åka iväg så jag kan städa ifred. han  Är o har alltid varit totalt ointresserad allt vad gäller familjelivet. Jag gick på babysim, öppna förskolan, lärde känna andra mammor. Han vill inte ens följa med på föräldrakurs. 

jag vill dock tillägga att han är extremt händig, han gör allt jag ber om som att måla om, lägga golv, renovera. När han gör detta dtäller jag inga krav på andra saker.men jag tycker inte det går jämförs om han renoverar 1-2 dagar på ett år med att jag sköter allt alla andta dagar.. 

detas relation har ALLTID varit såhär. Föredrar mamma framför allt. Sen om jag inte är hemma duger pappa. Nu är det värre än något då? hur kommer det utvecklas när barnet blir äldre?

• Anonym (Ingen gör sånt i innerstan)
    Tow2Mater skrev 2026-02-16 20:22:50 följande:
    Min poäng är att TS, som har ett specifikt problem, bor i hus. Hon bor inte i lägenhhet. Så din fastighetsvärd och vad han kan gora eller inte är irrelevant.
    Men då kan du läsa vad TS skriver:

1-2 dagar renovering om året mot 365 dagar om året hushållsarbete.

Men du ser ingen skevhet där förstås? Tomte
  • Tow2Mater
    Anonym (Ingen gör sånt i innerstan) skrev 2026-02-17 07:46:24 följande:
    Men då kan du läsa vad TS skriver:

1-2 dagar renovering om året mot 365 dagar om året hushållsarbete.

Men du ser ingen skevhet där förstås? Tomte
    Jo renoverar man, sker det ju ofta på en enda dag eller två. Ska försöka med det nästa gång jag fixar nytt tak, ny dörr, nytt golv i köket, ny veranda, målar fasaden, byter värmepanna eller ac, lagar asfalten på uppfarten, etc. Tror TS tänker renovering består i att byta ut kylskåpet.
    Men oavsett, hur går det emot det jag sa?

vet fortfarande inte om de skottar snö och sandar. Kanske de inte har snö och is år där de bor.
  • KimLinnefeldt
    Du kan ju testa att ta tid på hur mycket du respektive din sambo lägger ner på hemarbete, och en lista på vem som tar huvudansvaret för olika saker i hemmet och med barnen.

Sen kan vi snacka däckbyte.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2026-02-17 13:00:43 följande:
    Jo renoverar man, sker det ju ofta på en enda dag eller två. Ska försöka med det nästa gång jag fixar nytt tak, ny dörr, nytt golv i köket, ny veranda, målar fasaden, byter värmepanna eller ac, lagar asfalten på uppfarten, etc. Tror TS tänker renovering består i att byta ut kylskåpet.
    Men oavsett, hur går det emot det jag sa?

vet fortfarande inte om de skottar snö och sandar. Kanske de inte har snö och is år där de bor.

Jag ska försöka formulera mig lite bättre tydligen. 

det jag menar med renovera innefattar tex lägga golv. Vill tillägga att jag målade samtliga väggar, han la sedan golvet vilket tog ungefär 4-5h. det är ingen stor renovering som att byta taket? skulle det i framtiden behövas är det han som gör, men jag har ändå svårt att förstå hur man kan jämföra det med en som dagligen behöver göra saker hemma. Jag hade gärna jobbat 2-3 fulla dagar om jag sen slapp göra något jobb överhuvudtaget på 2 år. Angående snön har han skottat 2 gånger iår, tog ungefär 30 min att göra. Ingen sandning. Det är jag som klipper Häcken, rensar ogräs, la ungefär 2 dagar i somras att rensa plattor, högtryckstvätt, medel för ogräs o få ordning så det inte ser ut som vi bor i ett skit hus.  
    jag i barnet åker ofta iväg på helgerna till min familj, vänner men han vill inte följa med. Då tycker jag man kan ägna tid åt hemmet ist för att ligga i en soffa o ha egentid 

Svar på tråden Tar allt ansvar för barn och hem !