Tar allt ansvar för barn och hem !
Min sambo tycker jag har börjat fräsa mycket på sista tiden och ja, jag känner mig mer irriterad.
vi fick vårt första barn för snart 3 år sedan. Redan för början var det tydligt vem som tog ansvar. jag Var föräldraledig i 1,5 år, började sedan jobba 2-3 dagar i veckan för att nu jobba 80% så är ledig en dag. Lyckades övertala sambon att vara ledig en dag i veckan ett halvår för att få ihop livet. Jag har märkt att han tycker det är skönt när vi åkt iväg så han får en helg hemma själv. Vill tillägga att han inte på något sätt är elakt elller något sådant, men jag önskar så han insåg hur mycket mer jag gör för det tror jag inte han gör.
vilket fall, som inte är så konstigt, tur sig barnet nästan enbart till mig. Nu är vi inne i en period där pappa inte gör göra något alls. Inte servera mat, inte ta på kläder, har aldrig fått lägga mm. Som svar på detta säger han: det var såhär du ville ha det. Under dessa snart 3 år har det aldrig hänt att bara han o barnet hittar på något. Aldrig!
jag vill förklara hur en typiskt vecka ser ut. vi båda jobbar, kommer hem vid 17, han går o tränar 3 dagar i veckan, jag är med barnet, ger mat, kvälls rutiner runt 19-20, jag får göra allt då pappa inte får göra något alls. Jag vill heller inte tvinga så det blir gråt för det är ju en anledning till att det är såhär, han har aldrig försökt skaffa en relation. på helgerna vill jag städa. Om jag har tur så lyckas de leka lite, men kan aldrig gå ut eller liknande så jag får vara ifred. Utan ofta leker de på andra våningen, men ofta skriker barnet o vill vara med mig. Han går o tränar. Handling gör han oftast o jag är hemma med barnet. Ska jag handla följer barnet med mig. Vi går ut kanske 2 timmar o åker pulka, går till mina föräldrar. Han stannar hemma o har egen tid. Kommer hem, dags att bada, alltid bada med mig o han har ytterligare egen tid. När det gäller tvätt har han aldrig tagit barnets tvätt, han har sin egen men låter barnet o övriga handdukar hänga. Han sover själv i ett rum medans jag sover med barnet.
jag älskar att vara med mitt barn! Jag vill vara med det hela tiden! Men det hade varit skönt att kunna städa ifred någon gång utan att känna stress. Jag har försökt säga till men han har inte till sig det, att de tex kan gå ut eller åka iväg.
vill tillägga om tex min mamma eller syster är på besök väljer barnet dom framför mig.
som sagt, han är absolut inte en elak och dum sambo, snäll. jag önskade dock att han insåg hur mycket mer jag egentligen gör. Men om jag påpekar det säger han att jag bara vill jämföra. Vi köpte hus och kom fram till att jag sköter städning och han tomt. Han klipper gräs, inget mer. Jag tycker ändå att har man hus ska man rensa rabatter o grejer för det ska se fint ut.
förstår ni jag kan vara bitter ibland o trött? Någon som har liknande? jag förstår det finns pappor som tar betydligt mer ansvar, men det verkar ju oftast i de flesta fall vara mamman som gör?..
i