Om jag har förstått det hela rätt så vill du veta varför andra inte tycker om anime som du gör. Jag tror att den enkla anledningen är att alla människor triggas olika mycket av olika saker och ibland har vi svårt att beskriva varför en sak, en situation eller en upplevelse faller oss i smaken. Det kan dessutom förändras över tid, hela livet. Vissa får dessutom en starkare känsla av detta, i den grad att det blir ett hyperfokus. Ibland kan hyperfokus hamna på att andra behöver och måste tänka, känna och uppleva likadant för att en person ska känna tillhörighet.
En del av detta kallas theory of mind, att kunna mentalisera vad andra känner, tänker och tycker. Om man har svårt att mentalisera så kan man ha svårt att förstå varför andra kan tänka olika.
En person kan teoretiskt läsa sig till vad andra känner, tycker och tänker men har svårt att förstå och landa i att andra tänker på ett annat sätt. Dessa personer kan också ha svårt med socialt samspel, att uppfatta andra personers sinnesstämnin, är du arg på mig t.ex.
Det här har ingenting med din mor att göra, vad hon tycker om eller vad hon känner. Det har med att du har svårt att föreställa dig att hon upplever saker annorlunda, annars hade du inte ställt frågan.