• Anonym (undrar)

Varför tittar DU inte på animerat?

Jag försöker förstå min mamma, som vägrar se animerade filmer, men inte kan förklara varför. Så tala om för mig varför DU inte tittar på animerade filmer eller serier, så jag kan lista lite till.

Det är så ledsamt för mig att min mamma bara vägrar rakt av utan förklaring, då jag själv animerar, Det känns nästan som att jag sviker eller förråder henne.

Hon är sextiotalist, jag vet inte om det spelar in på något sätt. Jag är född -99.

• Svar på tråden Varför tittar DU inte på animerat?
  • Anonym (J)

Men snälla, varför skulle jag titta på animerat?

• Anonym (Mmm)

Jag gillar inte heller tecknat. Jag gillar film som är verklighetstrogen. Riktiga människor som gör verkliga saker. Kan vara komedi, thriller, crime, drama. Men det ska vara verkligt, kunna hända i verkligheten med riktiga människor som spelar. 

Förstår inte ditt problem. Måste din mamma gilla samma sak som dig? Tycker du är ganska respektlös som inte accepterar hennes åsikt. 

• Anonym (Olika)
    Anonym (undrar) skrev 2026-02-17 15:48:00 följande:
    Är det så att en del tror att animerat är en genre? Är det här det skaver?
    Nej, det handlar om att alla gillar olika. 

En del gillar "rosa fluff och sockervadd" (=romcoms och allt utan vare sig blod, våld eller sex), andra vill ha realistiska saker. En del kollar/läser endast faktasaker, andra gillar varulvar och vampyrer. En del är som mig och gillar animerat från Disney/Pixar eller Dreamworks, andra skulle inte titta på annat än anime. 

Mina ungar (12 år) gillar allt Star Wars, inklusive de animerade serierna. Jag klarar inte av att kolla på de animerade (Lego-versionerna däremot går utmärkt). 
  • Anonym (W)

Animerat är ok så länge man slipper animerade rumpor och animerat sex. 

• Anonym (K)

Gillar inte tecknat helt enkelt. Finns annat som jag inte heller tittar på t. ex. skräckfilm.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Olika) skrev 2026-02-17 16:19:06 följande:

En del gillar "rosa fluff och sockervadd" (=romcoms och allt utan vare sig blod, våld eller sex), andra vill ha realistiska saker. En del kollar/läser endast faktasaker, andra gillar varulvar och vampyrer. En del är som mig och gillar animerat från Disney/Pixar eller Dreamworks, andra skulle inte titta på annat än anime. 

Mina ungar (12 år) gillar allt Star Wars, inklusive de animerade serierna. Jag klarar inte av att kolla på de animerade (Lego-versionerna däremot går utmärkt). 
    Och jag hamnar där igen. Det verkar inte vara animering i sig som ogillas, utan någon slags bild av att animering är en genre. För det är det ni uttrycker som svarar mig. 
  • klyban
    Anonym (undrar) skrev 2026-02-17 15:48:22 följande:

Många i tråden verkar också liksätlla animerat med japansk anime.

Inte jag, jag ser det som "tecknat" och mer avancerade animeringar.

Jag måste säg för en vuxen är mycket av detta rätt barnsligt och dåligt.
    Men det finns helt klart undantag.

Min gamla morsa hon älskar tex fåret shaun, och måste säga den är rätt rolig.
    Annars en av de bästa jag sett är Coco och Frozen, och finns fler, men de kom direkt i toppen på mitt huvud.

Frozen har jag sett en del ggr, men Coco har jag tänkt i ett par år att titta om.
    Älskar Coco berättelsen, helt underbart bra.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Olika) skrev 2026-02-17 16:19:06 följande:

Den Star Wars The Clone Wars är en otroligt bra serie.

En annan serie jag kom på som är helt fantasist bra, det är Love, Death & Robots.
    Den bör tittas på, det är olika tekniker av animerat/tecknat och helt underbara avsnitt.
    De är korta, någon under 10min, andra nästa 20min.
    Och förvånande slut och med twist i slutet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Granbarr)

Varför måste jag gilla animerat?  Varför får jag inte tycka att det är tråkigt? 

Oavsett gengre är den gemensamma nämnaren att det är TECKNAT  och jag tycker tecknat är tråkigt. Det är inget jag väljer att titta på helt enkelt. 

• Anonym (undrar)
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-02-17 19:52:25 följande:

Varför måste jag gilla animerat?  Varför får jag inte tycka att det är tråkigt? 

Oavsett gengre är den gemensamma nämnaren att det är TECKNAT  och jag tycker tecknat är tråkigt. Det är inget jag väljer att titta på helt enkelt. 

Jag försöker bara förstå hur ni tänker. Tecknat är tråkigt, jaha. OK. Men VARFÖR? Det är DET jag vill veta. Men har du inga svar för egen detl så är det ju så.

För mig är det uttalandet liksom lika absurt som att säga "Mat är äckligt".
  • Anonym (Olika)
    Anonym (undrar) skrev 2026-02-17 18:51:23 följande:
    Och jag hamnar där igen. Det verkar inte vara animering i sig som ogillas, utan någon slags bild av att animering är en genre. För det är det ni uttrycker som svarar mig. 
    Nej, animering är inte en genre utan ett uttryckssätt, ett sätt att förmedla sin filmidé och det uttryckssättet passar inte alla. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (undrar) skrev 2026-02-17 20:11:07 följande:
    Jag försöker bara förstå hur ni tänker. Tecknat är tråkigt, jaha. OK. Men VARFÖR? Det är DET jag vill veta. Men har du inga svar för egen detl så är det ju så.

Okej.. För att tecknat är inget som tilltalar mig. Det ger mig inget.  Jag får inga andra känslor av tecknat än att det är tråkigt.  Som en pappkartong.  Som smaklös mat. Som färgen beige. Som vädret i februari.  
    Som en konstutställning på Moderna museet. Fina färger men intetsägande.  
  • Anonym (O)

Det du animerar själv vill väl ändå din mamma se? Annars är det något rejält hon har emot det, en inställning som mer liknar rigid barnslighet. Man brukar vilja se det som ens barn skapar. 
    Däremot så förstår jag inte varför du vill ha mamma med som sällskap för att se animerat skapat av andra. När ni vill se något tillsammans så välj något som ni båda kan tänka er att se.
    Skulle du vilja lägga flera timmar på att se en dokumentär om din mammas största intresse? Eller se en serie som hon gillade när hon var i din ålder?

Nej det går inte att jämföra med att "all mat är äcklig". Mat behöver vi för att överleva för det första. Det är snarare som att säga att man inte gillar just brittisk mat eller inte gillar vin.
    Gillar du all mat och alla typer av serier och filmer själv? 
    Tror säkert att det finns något du undviker eller är helt ointresserad av att prova.

• Anonym (Theory of mind)

Om jag har förstått det hela rätt så vill du veta varför andra inte tycker om anime som du gör. Jag tror att den enkla anledningen är att alla människor triggas olika mycket av olika saker och ibland har vi svårt att beskriva varför en sak, en situation eller en upplevelse faller oss i smaken. Det kan dessutom förändras över tid, hela livet. Vissa får dessutom en starkare känsla av detta, i den grad att det blir ett hyperfokus. Ibland kan hyperfokus hamna på att andra behöver och måste tänka, känna och uppleva likadant för att en person ska känna tillhörighet.

En del av detta kallas theory of mind, att kunna mentalisera vad andra känner, tänker och tycker. Om man har svårt att mentalisera så kan man ha svårt att förstå varför andra kan tänka olika. 

En person kan teoretiskt läsa sig till vad andra känner, tycker och tänker men har svårt att förstå och landa i att andra tänker på ett annat sätt. Dessa personer kan också ha svårt med socialt samspel, att uppfatta andra personers sinnesstämnin, är du arg på mig t.ex. 

Det här har ingenting med din mor att göra, vad hon tycker om eller vad hon känner. Det har med att du har svårt att föreställa dig att hon upplever saker annorlunda, annars hade du inte ställt frågan.  

• Anonym (Mmm)

Dålig jämförelse. Mat är äckligt är samma som att film är tråkigt. Många gillar både mat och film men all mat och film. Respektera din mammas åsikt.
  • Anonym (AB)
    Anonym (undrar) skrev 2026-02-16 22:56:59 följande:
    Varför tittar DU inte på animerat?

Jag försöker förstå min mamma, som vägrar se animerade filmer, men inte kan förklara varför. Så tala om för mig varför DU inte tittar på animerade filmer eller serier, så jag kan lista lite till.

Det är så ledsamt för mig att min mamma bara vägrar rakt av utan förklaring, då jag själv animerar, Det känns nästan som att jag sviker eller förråder henne.

Hon är sextiotalist, jag vet inte om det spelar in på något sätt. Jag är född -99.

Jag gillade animerat, tecknat etc när jag var ung. Jag kunde nog delvis uppskatta det upp till 25-årsåldern t o m. Fast med åren så har det sedan känts mindre och mindre intressant. Nu för tiden så tycker jag att det oftast känns som lite löjligt och det mesta som produceras är inriktat mot barn som målgrupp. Jag är 60-talist.

Det är nog så att tycke och smak är olika mellan olika personer och det är även något som kan förändras under livets gång. Jag tycker inte att du ska ta så hårt på vad din mor gillar att kika på eller inte, utan acceptera att hon har annan smak än vad du har. Alla behöver inte tycka om samma saker.
  • Anonym (40+)

Har svårt med inlevelsen. När det är mycket humor kan det funka.

• klyban
    Anonym (Theory of mind) skrev 2026-02-18 05:55:20 följande:

Om jag har förstått det hela rätt så vill du veta varför andra inte tycker om anime som du gör. Jag tror att den enkla anledningen är att alla människor triggas olika mycket av olika saker och ibland har vi svårt att beskriva varför en sak, en situation eller en upplevelse faller oss i smaken. Det kan dessutom förändras över tid, hela livet. Vissa får dessutom en starkare känsla av detta, i den grad att det blir ett hyperfokus. Ibland kan hyperfokus hamna på att andra behöver och måste tänka, känna och uppleva likadant för att en person ska känna tillhörighet.

En del av detta kallas theory of mind, att kunna mentalisera vad andra känner, tänker och tycker. Om man har svårt att mentalisera så kan man ha svårt att förstå varför andra kan tänka olika. 

En person kan teoretiskt läsa sig till vad andra känner, tycker och tänker men har svårt att förstå och landa i att andra tänker på ett annat sätt. Dessa personer kan också ha svårt med socialt samspel, att uppfatta andra personers sinnesstämnin, är du arg på mig t.ex. 

Det här har ingenting med din mor att göra, vad hon tycker om eller vad hon känner. Det har med att du har svårt att föreställa dig att hon upplever saker annorlunda, annars hade du inte ställt frågan.  

TS skriver inte anime, men sure anime är inom "tecknat", men animerat är allt annat än just anime som är en helt egen stil.
  • Anonym (Olika)

Så du gillar ALL mat? Det finns inget du inte gillar? All mat är lika god? 

Samma med film och litteratur. Man har det man gillar, det man tycker är ok och det man inte gillar och inte finner intressant alls.
Svar på tråden Varför tittar DU inte på animerat?