Anonym (BeloppSpelarRoll) skrev 2026-02-17 17:57:46 följande:
I "leva på avkastning-sammanhang" pratar man ofta om 4%-regeln, dvs att man ska kunna leva på 4% av det investerade kapitlet (tar man ut mer än så riskerar man att äta upp kapitalet över tid). Där tänker man sig att en snittsvkastning är omkring 7% per år, så tar du ut 4% så ligger grundkapitalet kvar och tappar inte värde.
4% av 5 miljoner blir 200k och 200/12 ger knappt 16,7k att leva på per månad. Det är lite knapert men har man låga omkostnader så går det kanske. Du får antagligen barnbidrag också. Andra bidrag, som bostadsbidrag, går bort när du har ett så stort kapital.
Man ska också ha psyket att stå ut med att ens investerade kapital kanske tappar 10-30-50% av värdet vid en större eller mindre "börskrasch". Och risken finns ju också att en så stor del av pengarna försvinner att man behöver börja jobba igen.
Som andra skriver blir det också stor effekt på pensionen om man slutar jobba tidigt, så det är verkligen en god idé att ha kvar kapitalet så att det ger avkastning livet ut.
Jag är själv i en liknande sits, ensamstående med tre barn och vantrivs på jobbet. 6-7 miljoner är vad jag tänker att jag behöver få ihop innan jag kan börja fundera på att sluta jobba.
4% -regeln? Du menar väl 4 hinkars-principen, formulerad av Rika tillsammans? Buffert, mellanrisk, passiva hinken och Lekhinken? Inte säker på att den passar TS som behöver utdelning/ränta på de tänkta 5 miljonerna och helst vill minimera riskerna. Uppdelning mellan aktier och räntebärande konton, statlig garanti och fria uttag, eventuellt fonder men bankernas egna har jag ingen särskilt god erfarenhet av. Har man inte investerat i aktier förut får man ta god tid på sig, läsa på och fråga människor som man har förtroende för. Att aktier kan innebära en risk måste man vara medveten om. En prenumeration på Dagens Industri kan rekommenderas även om man inte kan luta sig mot den.Skribenterna är inga spåmän, men som ett första steg att informera sig är den läsvärd, dessutom underhållande! När jag ser till min egen portfölj består den mest av Wallenbergare, Investor med största innehavet i storbolag som ABB, näst största Atlas Copco, SAAB, Astra Seneca, SEB, Ericsson, m fl. Även bolag via Patricia Ind. såsom Mölnlycke. Dessutom en del SEB. Mina Investor har under en 6 -7 års period, vissa lite äldre, ökat med 101%. SEB med 60%. Bankernas fonder kan vara ett alternativ men jag hade ingen tur, dessvärre. Nu gäller det inte min ekonomi utan TS, en mix av placeringar är det bästa Aktier, då föreslår jag investmentbolag och en del på placeringskonto, med ett visst antal fria uttag, se bara upp så de inte sänker räntan för mycket. Ett "vardagskonto", kanske kombinerat med lönekonto för löpande behövs också, men det har TS säkert redan. Alla konton med statlig garanti!