• Anonym (levasåhär)

När terapi inte är ett val?

Jag är så otroligt trött över min mans beteende, hur skulle ni hantera en sådan situation som jag ska förklara för er.

Min man brusar upp lätt och är lättkränk så det bara skriker om det. Varje liten del som tas upp på ett lätt sätt ses som en attack från allas sida. Jag kan lyfta ett nytt regeringsförslag exempelvis som stått i tidningen. Han blir irriterad och ska argumentera på ett rätt otrevligt sätt. 
    inte personangrepp på mig, men efter hans utlägg så finns det inte så mycket jag kan säga än bara "ja, okej". Tar jag upp fördelarna med förslaget så kommer en ännu längre utläggning från honom om hur idiotiskt det hade blivit osv. Även hans mamma och syskon ser förändringen i honom och jag står dem väldigt nära så jag har öppnat upp mig för hans mamma men hon kände att det kanske inte var så allvarligt först hon själv fick se med egna ögon hur han beter sig. Det blev ett enormt bråk med hans syskon när mamman var närvarande. Slutade med att min man började grina och skulle lämna hemmet men eftersom syskonet la sig platt och bad så stannade min man. 

I bråket som hände så sa min man också saker som inte stämmer, men som gör att han blir ställd i bättre dar. Jag vet ju hur det ligger till och tycker bara a tt det är märkligt att man ljuger sig blå inför andra bara för att inte förlora

Min man har senaste halvåret också arbetat otroligt mycket, med sitt företag som tyvärr inte har genererat så mycket som han hade drömt om. Så han har svårt att sova på nätterna och arbetar i princip varje dag av veckan. Ekonomiskt ligger ingen tyngd utan mer känslan av att han misslyckas. Jag har utryckt att jag tycker det är tungt att själv arbeta och vara den som ansvarar över allt på hemmaplan. Jag har barn sedan tidigare så jag har alltid saker som måste hanteras, jag har aldrig lagt något ansvar kring mina barn till honom. Utan han får ta delar som han vill. Men det finns ju delar i hemmet som inte berör barnen där han kan hjälpa till men inte kan för jobbet går först.

Det känns som jag går på glas varje dag och vill inte reta upp honom med något jag sett eller vill öppet prata om. Så fort han får i uppgift att göra något hemma så glömmer han bort det, säkert inte med flit men det skapar endå en irritation hos mig när han begär att få ta del av saker för att känna sig delaktig och så prioriterar man bort det helt. 

Och jag förstår om det är stressen som talar och brukar inte bli arg när han glömmer utan fixar det själv, då blir dock det ett problem som han belyser hur dålig han är och att han inte klarar av något.
    Vilket gör att jag ska ta ansvar i situationer där han egentligen äger uppgiften eller problemet.

Jag har förslagit terapi, både enskilt för oss både eller tillsammans i parterapi. Men det vägrar han och ser som ett hån mot honom själv att han ska göra något sånt, han menar att det är så mycket som skulle dyka upp att syftet med att gå dit skulle översköljas av allt annat. Så jag känner att jag försöker föreslå lösningar, men det godtas inte. 

Hur löser man en situation där jag känner att han hela tiden är negativ

• Svar på tråden När terapi inte är ett val?
  • Ikaros12

Jag tycker att du har helt rätt i att både han, du och ni behöver hjälp. Du behöver lära dig att sätta gränser och hålla kvar dem med kärlek. Det kommer leda till att han beter sig som en trotsig treåring, men så måste det bli och i det behöver du stöd. Det låter som att han behöver få mentaliseringsbaserad terapi. Det han behöver lära sig kan inte du lära honom om han själv inte inser vad han saknar och vad han behöver arbeta med. Han kommer istället fortsätta att flytta dina gränser genom sitt beteende i och med att du i dag inte för honom får säga hur du upplever saker. Det måste ske förändringar nu för annars kommer åren att gå snabbt och du kommer att ha mindre och mindre ork att ta tag i det.  Ta hand om dig så att du orkar.

• Xenia

Ja, när inte han vill gå i terapi och inte vill inse hur hans sätt påverkar dig, så tycks det inte finnas fler än två val:

1) Du fortsätter att trippa på tå för honom resten av livet. Du kommer att bli olycklig men hans mående är viktigare än ditt.

2) Du lämnar honom. 

Hur påverkas barnen av detta? Måste de också trippa på tå?

• Anonym (Gränser)

Är det en ganska ny relation? Det låter som att du behöver hjälp med att sätta gränser för dig själv? Du kan börja med att boka enskild terapi åt dig själv. Så kanske du får hjälp med att sortera fram vad du själv vill med relationen.

• Tow2Mater

Är det mannen som glömde köpa snuset? Du kanske kan få en del tips i den tråden.

• Anonym (levasåhär)
    Ikaros12 skrev 2026-02-17 12:47:27 följande:

Jag tycker att du har helt rätt i att både han, du och ni behöver hjälp. Du behöver lära dig att sätta gränser och hålla kvar dem med kärlek. Det kommer leda till att han beter sig som en trotsig treåring, men så måste det bli och i det behöver du stöd. Det låter som att han behöver få mentaliseringsbaserad terapi. Det han behöver lära sig kan inte du lära honom om han själv inte inser vad han saknar och vad han behöver arbeta med. Han kommer istället fortsätta att flytta dina gränser genom sitt beteende i och med att du i dag inte för honom får säga hur du upplever saker. Det måste ske förändringar nu för annars kommer åren att gå snabbt och du kommer att ha mindre och mindre ork att ta tag i det.  Ta hand om dig så att du orkar.

Ja det är väldigt svårt att hantera och jag tar gärna hjälp. Men jag når inte fram där alls. Tack, försöker verkligen i den mån jag kan att sätta gränser eller inte acceptera ett visst agerande. Det slutar oftast i att han drar iväg samtalet till något annat och sen vill han inte prata om situationen alls. Vid nästa diskussion ska han ta upp det som hänt tidigare än fast det var avhandlat och klart i min mening? Men det funkar bara från hans koll såklart
  • Fjäril kär

Du måste ta tag i egen terapi här för att inte fastna i toxisk medberoende som kommer att spilla över på dina barn. 

Hans känslor är INTE viktigare än dina och det måste du vara benhård med och klara av att ge konsekvenser av det.  

• Ikaros12
    Anonym (levasåhär) skrev 2026-02-17 13:37:07 följande:
    Ja det är väldigt svårt att hantera och jag tar gärna hjälp. Men jag når inte fram där alls. Tack, försöker verkligen i den mån jag kan att sätta gränser eller inte acceptera ett visst agerande. Det slutar oftast i att han drar iväg samtalet till något annat och sen vill han inte prata om situationen alls. Vid nästa diskussion ska han ta upp det som hänt tidigare än fast det var avhandlat och klart i min mening? Men det funkar bara från hans koll såklart
    Det är supersvårt! jag förstår verkligen av egna erfarenheter vad du står i. Jag behövde massor av hjälp för att inte tappa bort mig själv. Det som var svårt för mig var att jag aldrig blev bemött tillbaka på det sätt jag är van vid då jag varit i konflikt med andra. För mig blev det bara värre och värre. Till slut var jag tvungen att lämna utan att få ett ordentligt avslut. det var jättesvårt, men som tur gick jag i terapi parallellt vilket hjälpte mig.
  • Anonym (levasåhär)
    Xenia skrev 2026-02-17 12:57:44 följande:

Ja, när inte han vill gå i terapi och inte vill inse hur hans sätt påverkar dig, så tycks det inte finnas fler än två val:

1) Du fortsätter att trippa på tå för honom resten av livet. Du kommer att bli olycklig men hans mående är viktigare än ditt.

2) Du lämnar honom. 

Hur påverkas barnen av detta? Måste de också trippa på tå?

ja jag hade önskat att man hade kunnat ta in hjälp för att försöka få lite annat perspektiv från en terapi.

Äldsta barnet känner av ett annorlunda beteende, och har utryckt att man inte orkar berätta vissa delar av vardagen eftersom det då kommer en mini utbildning som ingen bett om att få från min man
  • Lynx123

Varför utsätter du dina barn och din själv för detta?

Om han inte vill gå till en terapeut så vill han ju helt enkelt inte rädda er relation. Och då är svaret på vad du behöver göra rätt enkelt, eller hur?

Eller vill du fortsätta utsätta dina barn och dig själv för en dag till av detta?

• Plupp73

Han vägrar gå i terapi därför att han tror att han har marginaler för att vägra. Sanningen är att det kommer att sluta i separation om inte någon av er viker er, och den personen bör inte vara du.
    Så kräv terapi, eller gå

Svar på tråden När terapi inte är ett val?