• lisaalisa

Skärmtid för barn 11–12 år under sportlovet

Vill du dela med dig hur gör ni med skärmtid och aktiviteter för barn 11-12 år under sportlovet när ni jobbar? 

Frågor:

Hur gör ni med era barn som är cirka 11-12 år under sportlovet när ni själva är på jobbet?

Får era barn sitta med datorn hela dagen, eller har ni regler?

Har ni en tidsgräns för skärmtid under lovet? Hur många timmar per dag brukar ni tillåta?

Har ni krav på att de ska göra vissa uppgifter innan de får spela/sitta vid datorn? Vilka uppgifter i så fall?

Hur gör ni för att få dem att ta pauser och inte fastna framför skärmen?

Hur aktiverar ni dem när ni inte är hemma (idéer de kan göra själva)?

Brukar ni planera ett schema för dagen, eller låter ni dem styra mer fritt?

Vilka regler fungerar bäst hemma hos er, och vad fungerar inte?

Hur gör ni med mobiltelefonen jämfört med dator/spel (samma regler eller olika)?

Vad gör ni om barnet blir argt eller börjar bråka när skärmtiden är slut?

• Svar på tråden Skärmtid för barn 11–12 år under sportlovet
  • Tow2Mater

Vad planerar du göra med svaren på alla frågorna du får?

En rimlig avvägning mellan skärm och aktivieter, allt dessutom väderberioende såklart.

• MsM84

Detta är en stor del i varför vår 10,5 åring fortfarande har fritids. Går man hem direkt efter skolan utan vi är hemma plus är hemma hela dagar på lov utan att vi är lediga blir det betydligt mer skärmtid och stillasittande än vad som är bra. 

• Anonym (Donna)

Hur menar du att du ska kunna styra över det?
    Är det så farligt om de sitter hela dagarna i en vecka?

Jag är glad att detta inte fanns när mina ungar var små, på den tiden var ungar ute och lekte om dagarna.

• Aliona

Nu är mitt barn strax yngre än gruppen du frågar om och har så mycket aktiviteter, fritids, kompisar och morföräldrar att skärmtid är en icke-fråga hos oss - han hinner helt enkelt inte mer än max 1-2 timmar per dag. Men jag vwt inte, det kanske ändras på 1-2 år. Jag ville mest kommentera den allra sista frågan som definitivt inte kommer att ändras: om barnet blir argt när skärmtiden är slut så blir det ingen skärmtid alls på ett tag, tills han klarar av att hantera det igen. 

• Manne37

Vi jobbar också under loven och det är en balans alltså 😅

Vi har ingen exakt timgräns, men kör typ ?först något annat ? sen skärm?. Alltså typ: gå ut en stund, fixa sitt rum, läsa 20 min eller göra något kreativt. Sen får de sitta.

Vi har märkt att det funkar bättre att dela upp dagen än att säga ?max 3 timmar?. Mer typ block ? förmiddag, paus, kväll.

Och vi försöker undvika att göra det till en maktkamp. Om det blir tjatigt tappar man direkt.

Det är inte perfekt, men det är bättre än fri skärm hela dagen 🙈

• Anonym (Py)
    Anonym (Donna) skrev 2026-02-17 18:22:15 följande:

Hur menar du att du ska kunna styra över det?
    Är det så farligt om de sitter hela dagarna i en vecka?

Jag är glad att detta inte fanns när mina ungar var små, på den tiden var ungar ute och lekte om dagarna.

Var de verkligen ute och lekte hela lovet i 12-årsåldern? Jag växte upp innan internt fanns i var mans hem. Inte tusan var jag ute och lekte hela loven. Man gjorde mest ingenting de dagar föräldrarna jobbade. Kanske tog jag en promenad, läste lite, rensade en skrivbordslåda, gjorde samma sak med en kompis närvarande och väntade på att Sunset Beach skulle börja på eftermiddagen. Kanske bakade vi en kladdkaka till detta också. Men inte tusan var vi nästan-tonåringar ute och lekte hela dagarna. 
  • Anonym (Sophie Mountbatten)

Om man tänker sig att en 11-12-åring ska vara hemma själv i 5 dagar utan aktiviteter kan man nog inte begränsa skärmen alltför mycket.

Vad annars ska de göra liksom?

Det är därför de flesta föräldrar tar några dagar ledigt och åker skidor, skridskor, går och simmar, åker på utflykt, hälsar på mormor och morfar mm mm.

Man måste som förälder erbjuda ett alternativ till skärmarna. Du kan inte lägga det helt på barnet som sitter ensam hemma och ruttnar bort.

Det är ditt jobb! Du talar bara om regler som jag antar ska leda till en bestraffning om de inte följs. Det är enligt min mening helt fel väg att gå. Börja med att agera som en ledare och skapa aktiviteter tillsammans med barnen. 

• Core

De lov jag tar ledigt och styr upp aktiviteter har jag hårda regler ang sånt. När vi däremot jobbar, och lämnar ungarna lite vind för våg på lovet, sätter vi bara upp regler för vad som ska göras också, som träningar, undanplock, läxor etc. Och så länge det sköts får dom styra skärmtid själv

Svar på tråden Skärmtid för barn 11–12 år under sportlovet