Ni som blev utsatta för barnaga- jag behöver råd och stöd!
Jag skriver här för att jag är arg. Ledsen. Besviken. Och ganska förvirrad.
Mina föräldrar har många fina sidor, men också sidor som har gjort mig illa. När jag var liten utsattes jag för barnaga av min mamma- många örfilar och hårda tag. Det var inte okej. Jag har i perioder försökt förlåta henne och gå vidare, men det finns något i mig som aldrig riktigt har läkt.
När jag som vuxen har tagit upp det med henne vill hon tona ner det, säga att det bara hände någon gång eller förklara det med att hon själv hade ont och mådde dåligt. Det var inte ?någon gång?. Det var många gånger, och för mig satte det spår.
Samtidigt är bilden mer komplex än så. Från att jag var runt 12 år har det inte skett någon barnaga. Hon har också varit en närvarande och engagerad förälder. Hon hämtade, stöttade, fanns där under tonåren. I vuxen ålder har vi haft en bra relation. Vi har kunnat umgås, prata, ha det fint.
Nu är jag gravid med mitt första barn. Mina föräldrar är överlyckliga- jag är deras enda barn- och de pratar om allt de ska göra med sitt barnbarn. Men inom mig har det rivits upp massor av gamla sår.
Jag märker att jag har väldigt svårt att ens tänka tanken på att de skulle få passa mitt barn själva. Och det gör mig så ledsen. Jag känner skuld, trots att jag förstår rent intellektuellt att jag inte borde. Det är som att jag står mellan två sanningar:
? Hon gjorde mig illa.
? Hon har också varit en bra mamma i många år.
Hur håller man ihop det? Hur har ni som haft liknande erfarenheter gjort när ni själva fått barn? Har relationen förändrats? Har ni kunnat känna er trygga?
Jag vill så gärna att det här ska vara okomplicerat och fint. Men just nu gör det mest ont.