Den kommande övervikten?
Den kommande övervikten vad ska man göra åt att befolkningen blir bara fetare och fetare?
Den kommande övervikten vad ska man göra åt att befolkningen blir bara fetare och fetare?
Eftersom fetma/obesitas är en sjukdom så är det självklart inte bra.
Ingen sjukdom är bra.
Märkligt bara att just denna sjukdom är så tabu att prata om.
Övervikten i sig är inte skadligt för hälsan så jag ser ingen anledning att försöka stoppa den.
Däremot är stillasittande och dålig kost ett hälsoproblem.
Övervikten i sig är inte skadligt för hälsan så jag ser ingen anledning att försöka stoppa den.
Min tidigare granne fick dom kapa balkongen och ta ut med brandbil! Så dom som har 200kg är en fara för livet.
www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/flest-overviktiga-i-arvidsjaur-lakaren-per-skrammande
Den där var på tv för någon dag sedan.
Och ja, självklart är det ett samhällsproblem att den hälsofarliga övervikten ökar.
Däremot är det otroligt svårt att komma åt. Folk gör sina egna val och det är alldeles för enkelt, praktiskt och lättillgängligt att välja kortsiktigt tilltalande alternativ framför långsiktigt hälsosamma. Både vad gäller kost, motion och rörelse i vardagen.
Man kan prova beskatta dålig kostval
Man kan ha friskvårdstimmar eller friskvårdsbidrag. Det hjälper en del men de som inte vill träna tränar inte ändå. Man får några i gränslandet att gå ibland.
I grund och botten måste individen vilja göra de val som är bra långsiktigt och kanske inte alltid superkul kortsiktigt.
Där har man otroligt olika förutsättningar samtidigt som de val man gjort tidigare färgar hur man upplever sin situation nu.
Är man inte van att träna glömmer man hur lätt livet kan vara när man orkar. Jag som varit gravid 4 ggr minns känslan när man fått tillbaka konditionen efter varje födsel och inser att man kan cykla till affären i full fart för att handla något man glömt och inte alls blir trött längre. Sånt glömmer iaf jag när jag inte har det under en tid.
Tillhör man de som inte har en kropp som lätt ställer in sig på en normalvikt av sig själv måste det vara supersvårt att veta hur mycket man normalt sett äter. Om man gått upp lite lite över tid sen man var tonåring (vilket inte är helt ovanligt) så har man ingen naturlig känsla för att ha balans i kroppen. Man kan ju inte veta hur det känns. Samma om man lätt pendlar. Var hittar man balansen?
Sen ska man givetvis inte jämföra hälsosam motion med elitidrott. Elitidrott är per definition inte hälsosamt. Det är sjukt slitsamt för kroppen och en av de saker som rensar ut vilka som blir elitidrottare är rent krasst vilka som kan fortsätta när skadorna börjar komma. Många är de som får sluta för att kroppen inte håller.
Min tidigare granne fick dom kapa balkongen och ta ut med brandbil! Så dom som har 200kg är en fara för livet.