• Anonym (ss)

Den kommande övervikten?

Den kommande övervikten vad ska man göra åt att befolkningen blir bara fetare och fetare?

• Svar på tråden Den kommande övervikten?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (ss) skrev 2026-02-18 13:44:55 följande:
    Jag vet ju inte hur dom ser ut eller gymmar. Men elit idrottare klarar det varför kan inte dom?
    Så alla har genetik och förutsättningar för att bli elitidrottare? Elitidrottare skadar sig aldrig? Drar aldrig en hälsena eller ett korsband? Eller en hamstring? De är friska genom hela karriären och har inga men av sina skador efter karriären? 

Säg det till Peter Forsberg gällande hans fotleder. "Du var ingen riktig elitidrottare för du har ju skadat dig och har problem nu efter din karriär".
  • Xenia
    Anonym (friskus) skrev 2026-02-18 14:01:07 följande:

Eftersom fetma/obesitas är en sjukdom så är det självklart inte bra.
    Ingen sjukdom är bra.

Märkligt bara att just denna sjukdom är så tabu att prata om.

Det är väl inte tabu, jag tycker det skrivs jämt om det.

Men en sak är att skriva om ett generellt hälsoproblem, en annan är att skamma dem som lider av det.
  • Tobben

Övervikten i sig är inte skadligt för hälsan så jag ser ingen anledning att försöka stoppa den.
    Däremot är stillasittande och dålig kost ett hälsoproblem.

• Anonym (ss)
    Anonym (Hmmm) skrev 2026-02-18 16:00:11 följande:
    Så alla har genetik och förutsättningar för att bli elitidrottare? Elitidrottare skadar sig aldrig? Drar aldrig en hälsena eller ett korsband? Eller en hamstring? De är friska genom hela karriären och har inga men av sina skador efter karriären? 

Säg det till Peter Forsberg gällande hans fotleder. "Du var ingen riktig elitidrottare för du har ju skadat dig och har problem nu efter din karriär".
    Har jag inte sagt visst skadar dom sig men dom kommer ju tillbaka så varför kan inte ni?
  • Anonym (ss)
    Tobben skrev 2026-02-18 16:17:10 följande:

Övervikten i sig är inte skadligt för hälsan så jag ser ingen anledning att försöka stoppa den.

Den blir en fara när den hindrar dig för att göra saker. 
  • Anonym (ss)

Min tidigare granne fick dom kapa balkongen och ta ut med brandbil! Så dom som har 200kg är en fara för livet.

• cosinus

www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/flest-overviktiga-i-arvidsjaur-lakaren-per-skrammande

Den där var på tv för någon dag sedan.

Och ja, självklart är det ett samhällsproblem att den hälsofarliga övervikten ökar.

Däremot är det otroligt svårt att komma åt. Folk gör sina egna val och det är alldeles för enkelt, praktiskt och lättillgängligt att välja kortsiktigt tilltalande alternativ framför långsiktigt hälsosamma. Både vad gäller kost, motion och rörelse i vardagen.

Man kan prova beskatta dålig kostval
    Man kan ha friskvårdstimmar eller friskvårdsbidrag. Det hjälper en del men de som inte vill träna tränar inte ändå. Man får några i gränslandet att gå ibland.

I grund och botten måste individen vilja göra de val som är bra långsiktigt och kanske inte alltid superkul kortsiktigt.

Där har man otroligt olika förutsättningar samtidigt som de val man gjort tidigare färgar hur man upplever sin situation nu.

Är man inte van att träna glömmer man hur lätt livet kan vara när man orkar. Jag som varit gravid 4 ggr minns känslan när man fått tillbaka konditionen efter varje födsel och inser att man kan cykla till affären i full fart för att handla något man glömt och inte alls blir trött längre. Sånt glömmer iaf jag när jag inte har det under en tid.

Tillhör man de som inte har en kropp som lätt ställer in sig på en normalvikt av sig själv måste det vara supersvårt att veta hur mycket man normalt sett äter. Om man gått upp lite lite över tid sen man var tonåring (vilket inte är helt ovanligt) så har man ingen naturlig känsla för att ha balans i kroppen. Man kan ju inte veta hur det känns. Samma om man lätt pendlar. Var hittar man balansen?

Sen ska man givetvis inte jämföra hälsosam motion med elitidrott. Elitidrott är per definition inte hälsosamt. Det är sjukt slitsamt för kroppen och en av de saker som rensar ut vilka som blir elitidrottare är rent krasst vilka som kan fortsätta när skadorna börjar komma. Många är de som får sluta för att kroppen inte håller.

• Anonym (Hm)
    Anonym (ss) skrev 2026-02-18 17:13:54 följande:

Min tidigare granne fick dom kapa balkongen och ta ut med brandbil! Så dom som har 200kg är en fara för livet.

Inte många som är så stora, ett extrem fall.
  • Anonym (Grådager)
    Anonym (Hmmm) skrev 2026-02-17 22:08:21 följande:
    En fd arbetskamrat chockar sjukvården varenda gång det varit hälsoundersökning på jobbet då hon har sjukt bra värden på allt, trots en väldigt rund kroppsform. 

Så, hur man ser ut i sin kroppsform säger absolut ingenting om hälsan. 
    Det sa min runda arbetskamrat också fram tills 50-lågt, då rasade allt på ett par år. Diabetes, starr, mag/tarmproblem...

De allra flesta kommer att bli sjuka av stor övervikt, det är bara en tidsfråga och även 3% av alla cancerfall kopplas till obesitas. 
  • Anonym (Grådager)
    Tobben skrev 2026-02-18 16:17:10 följande:

Okej så varför trillar mina feta bekanta hela tiden och slår halvt ihjäl sig bara i sitt eget kök eller på väg till brevlådan då? 

En höll också på att drunkna i strandsvallet på semestern för ett par år sen för att hon var för fet för att ta sig upp själv. Det finns kurser i USA som ska lära tjockisar hur man tar sig upp från marken just p.g.a. detta.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Grådager) skrev 2026-02-19 07:41:30 följande:
    Det sa min runda arbetskamrat också fram tills 50-lågt, då rasade allt på ett par år. Diabetes, starr, mag/tarmproblem...

De allra flesta kommer att bli sjuka av stor övervikt, det är bara en tidsfråga och även 3% av alla cancerfall kopplas till obesitas. 
    Hon är 50+ men med kassa höfter och knän, något som ligger i släkten. Äter betydligt bättre än mig, vattengympar 3ggr i veckan. Men hormonstörningar tidigare i livet, klimakteriet och kassa förutsättningar gör att formen är fortsatt rund. Och, det är inget hon säger utan cad blodproverna visar, och konditionstestet på cykel man får göra.

Själv var jag extremt kräsen (selektivt ätstörd) till jag var typ 35 och åt extremt ensidigt och typ inga grönsaker. Jag är dryga 50 nu, äter mer varierat och väntar fortfarande på alla de där bristsjukdomarna och problemen med immunförsvaret man sa skulle komma när jag var liten. 
  • Tobben
    Anonym (Grådager) skrev 2026-02-19 07:45:02 följande:
    Okej så varför trillar mina feta bekanta hela tiden och slår halvt ihjäl sig bara i sitt eget kök eller på väg till brevlådan då? 

En höll också på att drunkna i strandsvallet på semestern för ett par år sen för att hon var för fet för att ta sig upp själv. Det finns kurser i USA som ska lära tjockisar hur man tar sig upp från marken just p.g.a. detta.
    Det gissar att det kan bero på att hon är fet, otränad och har dålig balans. 
  • Anonym (Suck!)
    Tobben skrev 2026-02-20 21:42:43 följande:
    Det gissar att det kan bero på att hon är fet, otränad och har dålig balans. 
    Överviktig men inte alls fet men har "vurpat" ett antal gånger, dock bara hemma även om det wobblat även ute. Blodtryck som spökar
    Har sumpat typ 15 pannor sedan Augusti , åker grillor sedan 35 år tillbaka med full balans, simmar, går, käkar bra men ...är jävligt svårt med kilon i min ålder.
    Dock! - har en kvinna i samma situation. Hon förstår och så även jag.
    Vi är nöjda även om vi av vissa ses som feta, hahaha
    Köper det!
  • Anonym (friskus)
    Anonym (Suck!) skrev 2026-02-20 23:07:04 följande:
    Överviktig men inte alls fet men har "vurpat" ett antal gånger, dock bara hemma även om det wobblat även ute. Blodtryck som spökar
    Har sumpat typ 15 pannor sedan Augusti , åker grillor sedan 35 år tillbaka med full balans, simmar, går, käkar bra men ...är jävligt svårt med kilon i min ålder.
    Dock! - har en kvinna i samma situation. Hon förstår och så även jag.
    Vi är nöjda även om vi av vissa ses som feta, hahaha
    Köper det!
    Vad har ålder och kön med saken att göra?
Svar på tråden Den kommande övervikten?