• Anonym (Johansson)

Kille som alltid bjuder

Vad har ni för tankar kring en kille som alltid vill bjuda på mat/fika under dejterna?

Ska tilläggas kanske att han är ganska oerfaren kring dejting och inte haft så många förhållanden.

Ska man tolka det som att han enbart är snäll och vill väl eller att han är desperat och vill förs hålla kvar tjejen genom att vara extra generös? 

• Svar på tråden Kille som alltid bjuder
  • Cartjan1

Hade nog inte först reagerat nämnvärt på det i första taget - mer känt mig smickrad och uppvaktad. Samt att generositet är för mig en mycket attraktiv egenskap så hade nog lätt blivit lite förblindad av det om jag var lite nyförälskad.

Så själva handlingen att vilja bjuda hade landat positivt hos mig men om flertalet dejter gick och jag aldrig fick betala något (erbjuder mig alltid, förväntar mig aldrig att bli bjuden) så skulle jag börjar reagera. Om han visade negativa reaktioner på att jag betalar eller ens att jag vill betala för mig så är det en annan sak - då bjuder han ju uppenbarligen inte av generositet utan av andra orsaker. Om jag får uppfattningen av att han känner sig pressad att bjuda mig på massa saker för att mitt intresse ska kvarstå så skulle jag nog prata med honom och tydliggöra att mitt intresse inte hänger på att huruvida jag får betala mitt kaffe själv eller ej och att jag vare sig vill eller förväntar mig att han urholkar sin plånbok om våra dejter belastar hans ekonomi. 

• Anonym (Sofia)

I första hand hade jag tolkat det som att han är snäll och generös. Kanske också att han vill imponera eller känna sig manlig. Så långt känns det positivt.
    Men, om han insisterar på att betala trots att jag erbjuder mig efter flera gånger, och inte är lyhörd för det, så känns det väldigt fel. Likaså om han liksom skryter om att det är han som betalar eller visar ojämställda tendenser/åsikter, så är det inte ok.

• exandthecity
    Anonym (123) skrev 2026-02-18 16:31:51 följande:

Jag är nog gammeldags men jag tycker mannen ska betala precis som jag tycker att mannen ger kvinnans sin jacka om hon fryser, håller upp dörren, och låter henne hoppa i livbåten först.

Den mannen hittar du i bottensedimenten en bit utanför Newfoundland.
  • EpicF
    Anonym (123) skrev 2026-02-18 16:31:51 följande:

Jag är nog gammeldags men jag tycker mannen ska betala precis som jag tycker att mannen ger kvinnans sin jacka om hon fryser, håller upp dörren, och låter henne hoppa i livbåten först.

Jösses. Leber du kvar på 1800-talet?!
  • Anonym (Manlig man)

Det låter som en dyr inställning och ganska förlegat. Jag tycker att den som bjuder ut ska vara beredd att betala. Man vet ju faktiskt inte hur den andras ekonomi ser ut för tillfället.

Bjuder jag ut så betalar jag.

Blir jag utbjuden så tänker jag att jag betalar mitt, men tackar vänligt emot om jag blir bjuden. Däremot tar jag bara emot om jag tänker bjuda ut själv. Skulle aldrig vilja ta emot en middag av någon som jag inte vill träffa igen.

Tycker att alla dejter skulle bli bättre för alla om något liknande var självklart.

• Anonym (Ovanligt?)
    exandthecity skrev 2026-02-18 20:29:47 följande:
    Så ovanligt är det väl inte? Kanske beror på ålder men jag är drygt 40 och har absolut träffat män som både betalar och öppnar dörrar osv. Betalningen bryr jag mig inte om och ser till att vi betalar varannan gång, men att vara artig och så är jätteviktigt.
  • Anonym (Ovanligt?)
    Anonym (Johansson) skrev 2026-02-18 15:47:29 följande:
    Kille som alltid bjuder

Vad har ni för tankar kring en kille som alltid vill bjuda på mat/fika under dejterna?

Ska tilläggas kanske att han är ganska oerfaren kring dejting och inte haft så många förhållanden.

Ska man tolka det som att han enbart är snäll och vill väl eller att han är desperat och vill förs hålla kvar tjejen genom att vara extra generös? 

Varför skulle det vara något dåligt att "inte haft så många förhållanden"? Det är väl hur bra som helst.
  • Anonym (123)
    exandthecity skrev 2026-02-18 20:29:47 följande:
    Nej. Jag är ju man.
  • Anonym (123)
    EpicF skrev 2026-02-18 20:39:46 följande:
    Jösses. Leber du kvar på 1800-talet?!
    Nu överdrev du. Så långt behöver man inte gå tillbaka.

Men jag tycker mannen ska betala. Absolut första dejten i alla fall. Om inte kvinnan bjudit ut honom då men jag tycker nog även det är mannens uppgift att bjuda ut första gången.
  • EpicF
    Anonym (123) skrev 2026-02-18 16:49:28 följande:
    Nej så klart. Men om nu killen hon dejtar vill betala så får vi väl tro att han har pengar.
    Är dock inte säkert. 
  • Anonym (123)
    EpicF skrev 2026-02-19 15:06:36 följande:
    Är dock inte säkert. 
    Ok. Det är ju killens problem.
  • Anonym (9/10)

Av erfarenhet har 9/10 män bjudit på första dejten.
    I många kulturer hör det även till att mannen betalar. 
    Min svenska man betalar nästan alltid för mig när vi är ute men han tjänar bättre. Tycker det är attraktivt och har svårt att tänka mig ha det annorlunda om vi skulle få skilda vägar.

Obs! Har en yngre kollega som inte alls har samma erfarenhet som mig gällande punkt 1. Tror lite beror på vilka män man dras till och hur angelägen mannen är. 

• Anonym (Feministkärring)

Det är så dyrt att äta ute idag att jag hade velat dela notan om man inte vet om man kommer att ses igen.

Det är trevligt att mannen erbjuder sig att betala, men jag betalar för mig själv om det gäller något större än en fika, tack.

Svar på tråden Kille som alltid bjuder