• Lotahl

Min man vill inte ha sex!

Jag är 62 år och har varit tillsammans med min man i över 23 år. Han är 10 år äldre än jag men väldigt fräsch och vältränad för sin ålder. Vi träffades när vi båda var gifta på varsitt håll och det slog verkligen gnistor och vi lämnade våra respektive och har varit tillsammans sedan dess. Redan efter ca 10 år så började hans potens att svikta och det är väl sådant som händer men då slutade vi i stort sett att vara intima. Han har varit till läkare och fått piller, testosteron, sprutor men är ganska ovillig att pröva. Jag har hela tiden varit tålmodig, stöttat och sagt att penetrationen inte är det viktigaste men?..

Nu har det gått så många år och det är ingen skillnad, jag pressar honom inte och när vi faktiskt nyligen pratade om det så sa han: Men jag tänder inte på dig lika mycket som jag gjorde när vi träffades, vilket sårade mig enormt.

Saken är den att jag har en älskare sedan i oktober 2025 som är 10 år yngre än jag och som tänder enormt på mig. Vi har bara sex, ingenting annat, jag vill inte ha någonting annat. 

Jag har nu talat om detta för min man och såklart är han sårad. Jag har försökt att säga att vi är som världens bästa vänner ( min man och jag) men vi är inte längre kära i varandra och kan vi inte skilja oss, fortsätta att vara vänner och så fortsätter vi våra liv. Han säger att om vi skiljer oss vill han aldrig mer se mig! 

Vi bor inte ihop sedan 10 år tillbaka ska tilläggas också. Han är pensionär och bor på landet och jag jobbar fortfarande och bor i stan. Vi ?hälsar? på varandra. 

Jag älskar honom så mycket men kan inte tänka mig att leva utan intimitet i resten av mitt liv. 

Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Min man vill inte ha sex!
  • Postman

Vad ger det er att vara vänner? eller är ni bara vänner för att ni är så invanda vid det. Av det du skriver så tycker jag ni ska dela på er. Då kan du knulla runt som du vill utan att såra någon. 

• Anonym (Mmm)
    Agda90 skrev 2026-02-19 13:08:58 följande:
    Och mannen har inte gjort sin del, tillfredställa sin psrtners behov. Det är ju sådamt många tar upp när kvinnan inte vill ha sex., att.mannen har nehov och i så fall bör hon ställa upp eller låta honom ha någon vid sidan om. 

Här är det mannen som inte vill ha sex längre. 

Jag är emot otrohet oavsett vad. Men det är ju mannen som började "bädda"
    Spelar väl ingen roll, TS har vetat om detta länge och har tydligen varit nöjd med det eftersom hon har en älskare vid sidan om (varit otrogen). Hon har haft 10 år på sig att göra något åt hans "bäddande". 

Nu vill TS skiljas, och det är ju ok, men det är lite magstarkt att vilja att de ska fortsätta vara vänner. Det bestämmer ju han själv. På TS låter som att hon vill både ha kakan och äta den. 
  • Hellishen

Låter som om ni hade en relation byggd på sex och när den komponenten är ute ur ekvationen är det inte så mycket kvar?

Eftersom ni är särbos (har ni varit det i 23år?) och han försöker skylla ifrån sig sin impotens på att han inte tänder på dig, istället för att kommunicera och prova er fram, så är nog kommunikation inte er relations starka sida. Kanske lika bra att göra slut, oavsett om han medvetet försöker få dig att göra slut eller bara beter sig illa så blir ju resultatet detsamma. 

• KimLinnefeldt

Ni har sårat varandra. Du har berättat att du har en älskare, han har berättat att han inte tänder på dig.

Frågan är om ni kan omförhandla er relation. Vara öppenhjärtiga och berätta precis hur ni skulle vilja ha det, var och en. Kanske kan ni hitta en nyckel till att hålla ihop. 

I annat fall är det nog skilsmässa som gäller. Man ska inte behöva gå och vara olycklig resten av livet av något slags lojalitet. 

• Anonym (R)
    Postman skrev 2026-02-19 13:20:47 följande:

Vad ger det er att vara vänner? eller är ni bara vänner för att ni är så invanda vid det. Av det du skriver så tycker jag ni ska dela på er. Då kan du knulla runt som du vill utan att såra någon. 

Jag är vän med mitt ex och det känns bra. Vi träffas bara någon gång, men håller kontakten på annat sätt. Vi har gått vidare på var sitt håll.

Ibland baseras förhållanden på mer än sex. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (R) skrev 2026-02-19 16:57:22 följande:
    Jag är vän med mitt ex och det känns bra. Vi träffas bara någon gång, men håller kontakten på annat sätt. Vi har gått vidare på var sitt håll.

Var någon av er otrogna?
  • molly50
    Anonym (R) skrev 2026-02-19 16:57:22 följande:

Men då kanske det inte har varit otrohet inblandat heller?
  • Anonym (R)
    molly50 skrev 2026-02-19 17:19:40 följande:
    Men då kanske det inte har varit otrohet inblandat heller?
    Nej det var ingen otrohet iblandad i vårt fall. Enklare då. 
  • Anonym (Granbarr)

Att stanna kvar hos varandra är väl Det mest förnedrande man kan göra i er sits  

Han runkar till unga tjejer och du är otrogen....på riktigt liksom, exakt vad ger det er stt fortsätta så? 

Det är ju bara dysfunktionellt och sorgligt. 

Herregud,  skilj er. 

• molly50
    Anonym (R) skrev 2026-02-19 17:20:41 följande:
    Nej det var ingen otrohet iblandad i vårt fall. Enklare då. 
    Ja,precis. Då är det enklare. Men har det varit otrohet inblandat så blir det ofta mer infekterat. Och då kan det vara svårare att vara vänner.
  • KimLinnefeldt

Alla som vill leva utan sex kan samlas på Hötorget, och alla som inte kan leva utan sex samlas på Sergels torg. Kakor som söker makor.

Svar på tråden Min man vill inte ha sex!