• Anonym (TS)

Kvinnas äggstockar opererades bort mot hennes vilja

Hörde precis en kvinna som vid typ 57 års ålder hade fått cancer i livmodern. Under en operation så blev läkarna rädda för spridningsrisken till äggstockarna och opererade därför bort dom också utan att informera kvinnan om detta och trots att hon sagt att hon inte velat detta. 

Kvinnan har nu anmält kliniken till IVO. 

Jag har svårt att ta den här kvinnan på allvar. Läkarna fattar ett medicinskt beslut för hennes överlevnad och hon var inte i barnafödarålder. 

Att göra fler operationer för att be om hennes samtycke kanske inte var helt aktuellt heller. 

Tycker det är skillnad på någon som är 32 och någon som är närmare 60. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Kvinnas äggstockar opererades bort mot hennes vilja
  • Anonym (TS)
    Anonym (J.) skrev 2026-02-26 10:57:06 följande:

Det får man inte göra nej. Men hon har ju rätt att få information om vad läkaren tänker göra (eller inte göra) om hon tackar nej och ta ett beslut utifrån det. I det här fallet tror jag de skulle opererat henne ändå eftersom det inte var säkert att det fanns några metastaser i äggstockarna (om jag förstod det rätt). Det kan alltså rädda hennes liv att bara ta bort livmodern. Men hon behöver såklart få information om att det bästa hade varit att ta bort äggstockarna för säkerhets skull också.

Hade det varit så att de vet om att cancern finns både i livmoder och äckstockar hade de kanske sagt att det inte är någon mening med operationen om de inte får ta bort båda och ställt in operationen om hon inte går med på att ta bort båda. Kan jag tänka mig iallafall. 

Det upptäcktes under operationen, det på äggstockarna 
  • Anonym (.m.)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-25 21:47:11 följande:
    Ja och då ska hon inte få någon behandling då hon tackar nej till detta. Man kan ju inte ta bort cancer och styra sin egna cancervård. vården ska ju vara utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Inte vad en patient anser är bäst. 
    Det vet jag inte hur det funkar med och det var inte vad mitt inlägg handlade om heller.
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-26 11:52:03 följande:
    Om hon tidigare sagt och varit tydlig med att äggstockarna inte fick tas bort oavsett vad, så är det fel att ta bort dem. 

I akuta läggen är det ok att göra ingrepp utan godkännande men det är aldrig ok att göra saker som den myndiga individen tydligt sagt nej till. 
  • Anonym (d)
    EpicF skrev 2026-02-25 20:58:29 följande:
    Här blev hon överhuvudtaget inte informerad, varken innan eller efter att hon hade läst det i journalen. 

Att personalen på uppvaket pratar med patienter är normalt, men de informerar inte om hur operationen har gått utan de kollar hur man mår, om man har ont, är törstig, hungrig etc. Att man som patient inte alltid kommer ihåg det beror på att man har varit sövd och inte kommer ihåg allt som hönder på uppvaket eftersom man inte är helt vaken då. 
    När jag opererades kom läkaren och pratade med mig strax efter att jag vaknat. Fick information om vad det hittat och vad de gjort.
    Sen var minnet ändå´lite blurrigt så jag ringde tillbaka några dagar senare för att få infon på nytt.
    EpicF skrev 2026-02-25 21:00:14 följande:
    Dessa eftersamtalen bokas också in några dagar efter, och inte precis efter operationen. Av och till händer det att man som patienter hinner läsa i journalen innan samtalet, om läkaren har skrivit det. Man hända det dokumentera senare. 

Fick inga samtal bokade efter, men kanske berodde på att jag ringde någora dagar efteråt. Det bokades iaf inget där och då.

Förvisso är det snart 30 år sedan så rutinerna kan ju säkert ha ändrats sedan dess. Min operation gjordes i april 1998.
  • Anonym (d)
    Anonym (?) skrev 2026-02-26 12:15:47 följande:
    Om hon tidigare sagt och varit tydlig med att äggstockarna inte fick tas bort oavsett vad, så är det fel att ta bort dem. 

I akuta läggen är det ok att göra ingrepp utan godkännande men det är aldrig ok att göra saker som den myndiga individen tydligt sagt nej till. 
    Hur kan det inte vara akut om livmodern ska avlägnsas om man ser problem även med äggstockarna???

Som någon skrev, då kunde man ju låta även livmodern vara kvar och låta tiden ha sin gång.

Nu lever hon iallafall fyra år senare. Det kanske hon inte hade gjort om läkaren inte gjort det som ansågs nödvändigt.
  • Anonym (?)
    Anonym (d) skrev 2026-02-26 12:28:10 följande:
    Hur kan det inte vara akut om livmodern ska avlägnsas om man ser problem även med äggstockarna???

Som någon skrev, då kunde man ju låta även livmodern vara kvar och låta tiden ha sin gång.

Nu lever hon iallafall fyra år senare. Det kanske hon inte hade gjort om läkaren inte gjort det som ansågs nödvändigt.
    Klart det är vikigt och akut att få bort äggstockarna men har hon tydligt sagt nej till det får man inte ta bort dem.

Har hon däremot inte sagt något så är det ok att ta bort dem

Svensk lagstiftning är rätt tydligt kring detta. Ingen ska utsättas för behandling eller medicinering man inte vill ha. 

Finns tråkiga historiska exempel kring detta och lagstiftarna har varit tydliga.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-02-26 11:52:03 följande:
    Och de hade inte fått medgivande att ta bort äggstockarna. Läkarna gjorde fel, även om intentionen var god. Bra att hon anmälde. 
  • EpicF
    Anonym (d) skrev 2026-02-26 12:26:15 följande:
    När jag opererades kom läkaren och pratade med mig strax efter att jag vaknat. Fick information om vad det hittat och vad de gjort.
    Sen var minnet ändå´lite blurrigt så jag ringde tillbaka några dagar senare för att få infon på nytt.
    EpicF skrev 2026-02-25 21:00:14 följande:
    Dessa eftersamtalen bokas också in några dagar efter, och inte precis efter operationen. Av och till händer det att man som patienter hinner läsa i journalen innan samtalet, om läkaren har skrivit det. Man hända det dokumentera senare. 

Fick inga samtal bokade efter, men kanske berodde på att jag ringde någora dagar efteråt. Det bokades iaf inget där och då.

Förvisso är det snart 30 år sedan så rutinerna kan ju säkert ha ändrats sedan dess. Min operation gjordes i april 1998.
    Rutinerna har ändrats sedan dess. 
  • EpicF
    Anonym (d) skrev 2026-02-26 12:28:10 följande:

Det var inte en sk akutoperation. Läkaren gjorde fel. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-02-26 15:50:07 följande:
    Och de hade inte fått medgivande att ta bort äggstockarna. Läkarna gjorde fel, även om intentionen var god. Bra att hon anmälde. 
    Och det anser inte ivo att sjukvården har gjort. ivo tycker att det är medicinskt korrekt, men att sjukvården borde informerat sedan bättre. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-02-26 19:48:53 följande:
    Och det anser inte ivo att sjukvården har gjort. ivo tycker att det är medicinskt korrekt, men att sjukvården borde informerat sedan bättre. 
    Att det är medicinskt korrekt innebär dock inte att läkaren gjort rätt.
    Läkaren har fortfarande gjort ett övertramp ich opererat bort en del av kroppen mot patientens vilja. Även om intention och utgången var bra, så har läkaren gjort fel. 
Svar på tråden Kvinnas äggstockar opererades bort mot hennes vilja