Anonym (J.) skrev 2026-02-25 13:18:22 följande:
Som jag har skrivit flera gånger , de kunde frågat henne innan operationen om det är ok att de tar bort äggstockar (eller andra organ) om det behövs och informerat henne om att de kan behöva ta bort mer än livmodern och hur hon ställer sig till det isåfall. Inte svårare än så. Det är så det brukar gå till vad jag vet, om patienten är vaken och vid sina sinnens fulla bruk när man bestämmer sig för att operera överhuvudtaget.
Hade det behövts hade jag inte sagt nej till att ta bort äggstockar i den åldern. Men jag hade inte velat vakna och så har jag blivit av med organ som jag inte hade någon blekaste aning om att läkaren kanske skulle behöva ta bort.
Och alla som tycker att hon inte borde få någon vård alls om hon säger nej till att ta bort äggstockar, var går gränsen för er? Någon som röker fast läkare rekommenderar att sluta, ska de inte få vård? Någon som är överviktig och fortsätter äta onyttigt? Missbrukare? Någon med ätstörningar eller som har skadat sig själv medvetet? Det funkar inte så att man blir nekad vård för att man inte gör allt man kan för att bli (eller förbli frisk). Vill man ha ett sådant samhälle får man väl bli politiker eller något och försöka ändra på hur det funkar nu. Men jag tycker det låter skrämmande om det skulle vara så.
Jag sa inte att
jag inte tycker att hon borde få vård om hon vägrar ta bort äggstockarna även om de skulle se misstänkta ut. Jag menar bara att det är ganska onödigt att genomgå en hel operation och ta bort livmodern men stoppa vid äggstockarna som eventuellt också har cancer.
Cancern finns då kvar i kroppen. Det är inga konstigheter. Då kommer den fortsätta sprida sig. Med cancer funkar det så att ju tidigare du kan få bort den, desto bättre. Om du väntar i 6 månader kan det vara försent i vissa fall.
När jag hade en cancerknöl så sa jag självklart JA till att ta bort den. De tog även bort tre lymfkörtlar som de misstänkte var påverkade av cancern. Skulle jag ha ställt till med ett rabalder för att de tog bort dem trots att det inte nämndes innan operationen? För mig är det en självklarhet att man tar bort allt som ser misstänkt ut. Det är en läkares främsta uppgift att rädda liv.
Däremot ska man vara tydlig med att "vi kommer ta bort allt som har cancer eller ser ut som att det skulle kunna ha cancer" innan operationen. Det tror jag de flesta tycker.
Som 57-åring är äggstockarnas aktivitet inte på topp och man dör i alla fall inte av att de tas bort. Men av obehandlad cancer kan man dö. Det kan mycket väl vara så att just den här kvinnan inte har fattat det än, pga chocken man kan få av att ha cancer. Man är nämligen väldigt bra på att förtränga sådana saker när man är i en utsatt situation. Hon kanske inbillar sig att hon vill känna sig hel som kvinna osv, men inte har förstått att hela kroppen står på spel.