• Anonym (Förskolläraren)

Chefskap och relation till medarbetare

Min chef är ingen bra ledare .
    Vi är 32 anställda och ca 15 av oss är livrädda för att hen ska hugga oss i ryggen.
    Hen sågar alla förslag på möten, är ofta nedlåtande i tonen och berättar gärna saker som inte fungerar.
    Min närmaste kollega verkar helt obrydd om chefens ledarskap och kommer ofta i diskussion med chefen på möten och i verksamheten.
    Min kollega. Ifrågasätter öppet och påtalar brister öppet, ändå gick Min kollegas lönsamma bättre än mitt tex, jag gör det jag blir tilldelad, ifrågasätter inte och är en följsam medarbetare.

Hur kan chefen lägga kollegan högre upp än mig?

• Svar på tråden Chefskap och relation till medarbetare
  • Anonym (Chefen)

Prova med att bli som din kollega och se om det ändrar något. 

• Anonym (Engagemang)

Chefen gillar kanske engagemanget din kollega visar? Oavsett så sök nytt jobb, du gillar ju inte chefen. En chef man uppskattar är a och o.

• Dexter dot com

Chefen uppskattar nog en person som ifrågasätter och har åsikter mer än den som inte bidrar med några åsikter alls vilket kan tolkas som ointresse.

• Anonym (Mira)

Jag tror det skiner igenom vad du egentligen tycker om chefen. Tyst ogillande är bland det värsta, då går det inte att förbättra situationen 

• Anonym (M)

Din kollega verkar vara mer engagerad i arbetet än du är. Att aldrig komma med förslag och bara sitta tyst på möten ger inte många pluspoäng. 

• Anonym (Frida)

Om stämningen är så pass hård och påverkar arbetet negativt att det går att tolka som att "produktionen" blir sämre så är det ju ett arbetsmiljöproblem. Och det har man väldigt stort ansvar över som chef.
    Så det kan man  ta upp på APT eller liknande och man bör även vidtala HR och sitt fack (om man är medlem).
    Se också till att löpande svara ärligt på medarbetarundersökningen så att det framgår uppåt till ledningen och till HR att det finns brister. Då måste de ta tag i det. 

Alternativt så lämnar man pga man accepterar inte den situation och det klimat som råder. Ibland är det enda sättet att rädda sig själv. 

• Kvittning

Jag tycker det du skriver är motsägelsefullt. Samtidigt som hälften är rädda för chefen så premierar chefen den som säger emot. Det låter snarare som en chef som uppskattar en rak och ärlig dialog.

• Anonym (E)

Lönekriterierna bygger ju på vad du har bidragit med till verksamheten. Om du bara gör ditt jobb och inget mer så finns det ju inget att belöna extra. 

Antagligen respekterar din chef din kollega eftersom kollegan vågar säga emot och som nämnts ovan verkar kollegan mer engagerad. 

Jag hade en chef som var för jävlig mot medarbetarna men jag tog inte hennes skit. Jag var alltid professionell men hon kom inte åt mig och fick mig inte ur balans och jag var inte rädd för att ifrågasätta.

Hon behandlade mig helt annorlunda, berömde mig inför andra och gav mig alltid högsta lönepåslag eftersom jag var engagerad och bidrog till verksamhetsutvecklingen. 

• EpicF

För att din kollega är engagerad i jobbet, har egna åsikter och är inte rätt att säga ifrån.  Det är sådana som får högre lön. 

• Anonym (Ofta)
    Dexter dot com skrev 2026-02-24 07:01:44 följande:

Chefen uppskattar nog en person som ifrågasätter och har åsikter mer än den som inte bidrar med några åsikter alls vilket kan tolkas som ointresse.

Ofta brukar det dock vara tvärtom, dvs att den som ofrägasätter och har åsikter är den som ses som obekväm.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ofta) skrev 2026-02-24 13:23:35 följande:
    Ofta brukar det dock vara tvärtom, dvs att den som ofrägasätter och har åsikter är den som ses som obekväm.
    Det där beror nog väldigt mycket på hur man ifrågasätter. Om man ifrågasättergenom att komma med konstruktiva förslag brukar man uppskattas. 

Men det beror ju såklart på ledaren också, tyvärr verkar det i många branscher som att man blir chef baserat på att man är bra på yrkesutövningen snarare än att man faktiskt visat på goda ledaregenskaper. 

Det är ju inte så att en bra utvecklare eller sjuksköterska givet är en bra chef, at vara en bra ledare kräver ju helt andra egenskaper.  Tex förmåga att lyssna på andras expertis 
  • Anonym (Chefen)

En medarbetare som sitter tyst och aldrig har åsikter uppfattas oftast som oengagerad och som kanske är osäker i sin yrkesroll. 

• Dexter dot com
    Anonym (Ofta) skrev 2026-02-24 13:23:35 följande:
    Min erfarenhet är att det oftast beror helt på hur man ifrågasätter och om man kommer med bra ideer/förslag på att förändra det man ifrågasätter.
  • Anonym (C)
    Dexter dot com skrev 2026-02-24 07:01:44 följande:

Han kanke uppskattar ifrågasättandet. Kollegan kanske är lik chefen i sitt sätt.

Men han kan också vara orolig för att komma på kant med kollegan, som han kanske uppfattar som stark.

Narcissister håller sig ofta med gullgrisar och syndabockar. Alla blir rädda för man vet inte vem han ger sig på härnäst.

Det bästa är alltid, om man har en tydligt knepig chef, att försöka byta arbetsplats. Man kommer inte till sin rätt annars.
Svar på tråden Chefskap och relation till medarbetare