• Skölden89

Sjuk? Vad orkar man?

Tycker ni man är sjuk om man orkar titta på  tv och spela dator?

Om man är sjuk ska man få vara vila i säng eller soffa?

• Svar på tråden Sjuk? Vad orkar man?
  • Anonym (Varierar)

Det finns ju mängder av olika sjukdomar och de påverkar en olika mycket. Det kan handla om alltifrån att man kan jobba som vanligt till att man ligger medvetslös på intensiven.

• Anonym (Oj)

Hur långt är ett snöre?

• Skölden89
    Anonym (Oj) skrev 2026-02-24 11:44:46 följande:

Hur långt är ett snöre?

Men ska man vila mest tycker du om man är dålig?
  • Anonym (Susanne)

Jag ligger just nu i Covid med 40 graders feber i soffan och har tv på i bakgrunden.  Jag sover från och till. Ibland tittar jag och ibland sover jag. 

Att ha tv på är en sysselsättning som kräver 0 ansträngning.  Tv är dessutom sällskap när jag hostar så mycket att jag inte kan sova utan måste sitta upp. 

• Anonym (Oj)
    Skölden89 skrev 2026-02-24 11:52:28 följande:
    Du tycker inte att det är skillnad på olika sjukdomar?
  • Anonym (Varierar)
    Man ska vila om man behöver vila för att bli frisk. Det är väldigt olika om det behövs eller inte.

Och ibland behöver man pressa sig att göra något man bara nätt och jämnt orkar, för att det är viktigt att det blir gjort. Som till exempel att ta hand om sina barn.
  • Anonym (Snörvel)

Jag sysselsätter mig ofta vid datorn när jag bara måste lida igenom ett par dygn med hög feber, skallebank, rinnsnuva och andra förkylningssymptom. Eller så bara soffan och TV, medan man dåsar och går ut och in ur medvetet tittande.

Småförkyld går väl men jobba med seriös virusinfektion hade jag inte kunnat, då hade jag gjort tankefel som kan ha väldigt dyra konsekvenser för mitt företag, förutom att man riskerar smitta ner fler kollegor.

• cosinus

Jag definierar mig som sjuk om jag inte kan träna.

men det kan ju vara allt ifrån att jag har ont i halsen eller bihålorna men är rätt ok orkesmässigt och kan jobba hemma utan problem till att jag sover ett dygn. 

Jag försöker så fort som möjligt komma upp på fötterna och iaf ta en väldigt kort och lugn promenad. Mitt största problem om jag blir så sjukt att jag blir mest liggande eller sittande är att jag får förbannat ont i ryggen. 

• Anonym (?)
    Skölden89 skrev 2026-02-24 11:37:43 följande:
    Sjuk? Vad orkar man?

Tycker ni man är sjuk om man orkar titta på  tv och spela dator?

Om man är sjuk ska man få vara vila i säng eller soffa?

Vad menar du egentligen? Om man är magsjuk och tittar på TV mellan kränkningarna är man inte sjuk då? Tycker din fråga är märklig. Man kan ju vara ganska pigg fast man är sjuk, hade lunginflammation en gång för länge sen och hostade helvete med feber. Men jag var samtidigt inte trött på så sätt att jag bara sov.
  • Anonym (Betty)

Beror väl på vad man är för sjuk. 

Är jag förkyld utan feber men inte får jobba pga smittorisk så kan jag till och med gå enklare promenader.

Sjuk med feber. Då är i soffan framför tv standard. Typ enda gången jag tillåter mig att slappa framför tv:n med gott samvete. Däremot så somnar man nog till en hel del om man är rejält sjuk så kanske inte alltid man hängt med perfekt i handlingen på programmet. 

• Anonym (Betty)
    Om man är så sjuk så att man behöver vila så är vila i soffan framför tv:n perfekt. Det är verkligen vila för mig. Så kan man slumra till lite ibland också. 
Svar på tråden Sjuk? Vad orkar man?