• HerrFågel

Jobba inom hemtjänsten som man? nervös!

Hej, visste inte vart jag skulle lägga den tråd men det är iallafall så att jag sökt en massa jobb då min utbildning är slut till sommaren och jag inte har nåt att gå tillbaka till. Plus att jag ville ha en extra inkomst då jag knappt går runt nu.. Men sökte då till hemtjänsten då det var det enda jobbet på min lilla ort och det kräver inte pendling. Trodde inte jag skulle få det då jag är 40år gammal, är man och har ingen erfarenhet av vården överhuvudtaget. Men döm om min förvåning när jag blev erbjuden timanställning vid behov och vid frånvaro!!! Så nu ska jag från och med imorgon gå bredvid i 3 dagar 😱😱 Först tänkte jag att det kommer säkert gå bra men sen gjorde jag misstaget att googla och jäklar vilka skräckhistorier man hittar och folk som hatar jobbet!!! Gjorde mig supernervös nu... Så jag ville skriva här och höra om er erfarenheter? Hur var det att börja som ny? Kanske helt utan erfarenhet som jag? Hur ser ni på att män jobbar i hemtjänsten?? Verkar ovanligt.. Detta är på en mindre ort. Det är ingen mini-by men ingen storstad. Hoppas nån kan erbjuda lättnad för ångesten jag fick nu inför första dagen imorgon 😅😅🙈 Jag blev jätteorolig nu och vill nösta hoppa av! 😬

• Svar på tråden Jobba inom hemtjänsten som man? nervös!
  • Anonym (XXX)

Det är väl som andra yrken, vissa trivs och andra inte. Min erfarenhet från de som inte trivs handlar mkt om arbetsmiljön. Det är stressigt, man träffar många gamla per dag och hinner inte ge den omvårdnad man skulle vilja. 
    Jag tror många gamla män som lever ensamma gärna uppskattar att få en manlig personal. 

• Anonym (E)

Jag hoppade på hemtjänsten på liten ort då jag behövde extra inkomst, även jag utan erfarenhet, min uppfattning var att alla uppskattade de nya som kom och ville jobba.

Jag gillade jobbet så mycket mer än vad jag hade trott, lite osäkert i början och de första blöjbyten var inte jätteroliga kan jag säga (jag har barn men det är inte samma sak) men det är så mycket andra moment, när man sen börjar känna tanterna och gubbarna och vet hur de vill ha gröten kokad osv så är det roligt, jag tyckte verkligen om det men slutade pga flytt till storstan, jag var i 30 års åldern då

Det negativa är allt skitsnack kollegor emellan, gärna de lite äldre som jobbat ett tag älskade att klaga på varandra, nattpersonalen och dagpersonalen var det ofta gnabb emellan men jag gick dit, gjorde mitt jobb så gott jag kunde och så sa jag vid något tillfälle när det var en massa snack "ni måste säga till om jag har gjort något galet eller missat något så jag vet" jag ville inte gärna att det var mig de pratade om.

Vi hade en man i din ålder vid behov, ingen hade något emot att han var man men han var inte så lätt att lära känna, jag jobbade ihop med honom vid några tillfällen där vi hade dubbelbemanning och han var duktig och omtyckt av de äldre, han var nog mer social med dem än oss kollegor :)

• HerrFågel
    Anonym (E) skrev 2026-02-24 13:23:38 följande:

Jag hoppade på hemtjänsten på liten ort då jag behövde extra inkomst, även jag utan erfarenhet, min uppfattning var att alla uppskattade de nya som kom och ville jobba.

Jag gillade jobbet så mycket mer än vad jag hade trott, lite osäkert i början och de första blöjbyten var inte jätteroliga kan jag säga (jag har barn men det är inte samma sak) men det är så mycket andra moment, när man sen börjar känna tanterna och gubbarna och vet hur de vill ha gröten kokad osv så är det roligt, jag tyckte verkligen om det men slutade pga flytt till storstan, jag var i 30 års åldern då

Det negativa är allt skitsnack kollegor emellan, gärna de lite äldre som jobbat ett tag älskade att klaga på varandra, nattpersonalen och dagpersonalen var det ofta gnabb emellan men jag gick dit, gjorde mitt jobb så gott jag kunde och så sa jag vid något tillfälle när det var en massa snack "ni måste säga till om jag har gjort något galet eller missat något så jag vet" jag ville inte gärna att det var mig de pratade om.

Vi hade en man i din ålder vid behov, ingen hade något emot att han var man men han var inte så lätt att lära känna, jag jobbade ihop med honom vid några tillfällen där vi hade dubbelbemanning och han var duktig och omtyckt av de äldre, han var nog mer social med dem än oss kollegor :)

Okej det låter ju okej. Förutom blöjor. Det låter jobbigt. Har förväntat mig att vissa kan behöva hjälp med toa o sådär men inte just blöjor. Trodde inte det var så vanligt på hemtjänst med blöjor 😬 Jag har också flera barn men ja det måste vara mycket värre på en vuxen. Jag är inte så äckelmagad men finns ju en gräns för alla.

Haha den mannen låter precis som jag 😂😂 Jag är ganska tyst av mig och inte den socialaste personen i lunchrum och sånt. Men kommer nog ha lättare ute i själva jobbet tror jag.

Det blir intressant imorgon helt enkelt.. Fortfarande sjukt nervös dock 😬
  • Anonym (E)
    HerrFågel skrev 2026-02-24 13:28:37 följande:
    Okej det låter ju okej. Förutom blöjor. Det låter jobbigt. Har förväntat mig att vissa kan behöva hjälp med toa o sådär men inte just blöjor. Trodde inte det var så vanligt på hemtjänst med blöjor 😬 Jag har också flera barn men ja det måste vara mycket värre på en vuxen. Jag är inte så äckelmagad men finns ju en gräns för alla.

Haha den mannen låter precis som jag 😂😂 Jag är ganska tyst av mig och inte den socialaste personen i lunchrum och sånt. Men kommer nog ha lättare ute i själva jobbet tror jag.

Det blir intressant imorgon helt enkelt.. Fortfarande sjukt nervös dock 😬
    Det kommer gå bra, de flesta har inte blöja men kan ändå behöva hjälp med torkning efter toa osv, jag hade nog jobbat i ca 7 månader när jag kom in till en som hade bajsat ner hela sig och hela sin soffa, när jag satt där och gjorde rent hen så tänkte jag för mig själv "det här äcklar mig inte så mycket som det borde" man vänjer sig helt enkelt och det blir bara en till rutin, lycka till och var inte rädd för att fråga om det är något du undrar :)
  • HerrFågel
    Anonym (E) skrev 2026-02-24 13:45:19 följande:
    Det kommer gå bra, de flesta har inte blöja men kan ändå behöva hjälp med torkning efter toa osv, jag hade nog jobbat i ca 7 månader när jag kom in till en som hade bajsat ner hela sig och hela sin soffa, när jag satt där och gjorde rent hen så tänkte jag för mig själv "det här äcklar mig inte så mycket som det borde" man vänjer sig helt enkelt och det blir bara en till rutin, lycka till och var inte rädd för att fråga om det är något du undrar :)
    Ja men det kan jag tänka mig ändå att det blir på ett annat sätt när det är i jobbet. Även om hela soffan lät otroligt jobbigt att rengöra! 😅🙈

Tack, och ja det lär blir en del frågor! Får ge det ett försök och se hur det känns iallafall.

Tar gärna emot fler erfarenheter om det är någon som vill dela med sig!
  • HerrFågel

En till fråga om någon orkar svara, men måste man vara megasocial för att fixa att jobba i hemtjänsten? Jag är en ganska introvert person och inte så bra på kallprat egentligen så jag är lite orolig för den biten... Jag har inget emot att hjälpa folk med sysslor eller mat eller tillochmed hygien men jag är verkligen inte en jättepratsam person.. 

• Anonym (E)
    HerrFågel skrev 2026-02-24 14:51:15 följande:

En till fråga om någon orkar svara, men måste man vara megasocial för att fixa att jobba i hemtjänsten? Jag är en ganska introvert person och inte så bra på kallprat egentligen så jag är lite orolig för den biten... Jag har inget emot att hjälpa folk med sysslor eller mat eller tillochmed hygien men jag är verkligen inte en jättepratsam person.. 

Jättesocial måste man absolut inte vara, men de äldre är rätt ensamma och vill gärna prata, det kan dock vara lite lättare än att prata med än kollegorna.

Jag fick lära upp en tjej och i bilen så sa hon att hon är lite orolig då hon är helt "socialt inkompetent" som hon så vackert beskrev det ;)  hon öppnade ju upp sig lite mer allt eftersom men jag minns att vi pratade på lunchen om en av tanterna som jag knappt kunde komma ifrån för hon pratade så mycket, tjejen tittade på mig med stora ögon och undrade vad vi pratade om för när hon var där så satt de bara framför tv'n och hon visste inte vart hon skulle ta vägen, det tog ett tag för mig med med den tanten innan vi båda blev bekväma och kunde skoja på.

Nu när du är ny så kommer du gå med kollegor som presenterar dig, de känner de äldre bättre (jag avskyr ordet brukare) och därför kommer du eventuellt kanske få frågor om vart du bor, har barn, jobbat med innan osv men när jag gick bredvid så pratade de mest med personalen de redan känner, när du sen kommer att gå själv så är mina tips "hej, här är jag XX igen, jag var här med NN förra veckan om du kommer ihåg, jag är fortfarande lite ny så du får hjälpa mig att hjälpa dig, det står på listan att jag ska ge kvällsmat, vad vill du äta?" Tex, det funkar ju inte på någon som är väldigt dement men är de klara i huvudet så kan de ju faktiskt tala för sig själva, jag hade en tant som jag skulle koka gröt till på kvällen (jag hade mest kvällspass i kombination med mitt andra jobb) och efter ett par månader visade det sig att hon inte gillade havregrynsgröt utan ville ha en annan sort men inte vågat säga något, jag hade kokat havregrynsgröt 2 dagar i veckan tills dess och visste inte vart jag skulle ta vägen (hon som jag gått med första gången jag var där var en av de yngre och de brukade göra havregrynsgröt då det var mycket lättare än annan.

Tips att prata om:

Har du bott i den här staden hela livet?
    Haft husdjur?
    Barn? Iså fall, vart bor dom? Gifta, barn osv...
    Vad har du jobbat med tidigare?
    Osv....

Är det os, mello, skidor osv så är det lätt att prata om :)
  • Anonym (Timmis)

Hej. 
    Hur känns det efter första introduktions dagen på nya jobbet inom hemtjänsten? 

Jag har jobbat inom vården i många år också inom hemtjänsten som timvikarie. Jag har upplevelsen att många både kollegor och de som behöver vården och omsorgen är positiva till att det finns både kvinnlig och manlig personal. Men en del är mer skeptiska generellt oavsett om du är kvinna eller man, det räcker att man är ny. 

Använd sunt förnuft, lyssna på dem och våga fråga dem eller kollegor om du undrar över något, ställ följd frågor om det är nåt som du inte tycker stämmer när det gäller hälsa och mående. Läs hälso historik i dokumentationen innan besök så du vet om de exempelvis har diabetes, hjärtsjukdom, epilepsi,astma och liknande.

Hoppas du får bra introduktion. Det är mycket nya intryck de första dagarna men du kommer in i det. 

Lycka till. Vänliga hälsningar 

• Lönnsirap

Välkommen till omsorgsyrket. Jag tänker att det både kommer vara en fördel att vara oerfaren man, som en nackdel utifrån att människor som behöver hjälp inte är en homogen grupp, utan just olika. 

Det är rätt bra att vara lite fundersam gällande hur omsorg går till när man inte tidigare jobbat med det, men det kommer alltid vara så att det både handlar om att vara lyhörd och snappa upp vad som fungerar.

Jag jobbar inte längre med omsorg, men tycker att det har varit väldigt bra, med undantag för arbetstiderna och etiskt stress. För då och då är förutsättningarna för svåra och det är faktiskt rätt jobbigt att se. Men å andra sidan blir saker också ibland mycket bättre än man hoppats, och då är det faktiskt väldigt kul att vara med på riktigt och faktiskt göra någons dag. 

Svar på tråden Jobba inom hemtjänsten som man? nervös!