HerrFågel skrev 2026-02-24 14:51:15 följande:
En till fråga om någon orkar svara, men måste man vara megasocial för att fixa att jobba i hemtjänsten? Jag är en ganska introvert person och inte så bra på kallprat egentligen så jag är lite orolig för den biten... Jag har inget emot att hjälpa folk med sysslor eller mat eller tillochmed hygien men jag är verkligen inte en jättepratsam person..
Jättesocial måste man absolut inte vara, men de äldre är rätt ensamma och vill gärna prata, det kan dock vara lite lättare än att prata med än kollegorna.
Jag fick lära upp en tjej och i bilen så sa hon att hon är lite orolig då hon är helt "socialt inkompetent" som hon så vackert beskrev det ;) hon öppnade ju upp sig lite mer allt eftersom men jag minns att vi pratade på lunchen om en av tanterna som jag knappt kunde komma ifrån för hon pratade så mycket, tjejen tittade på mig med stora ögon och undrade vad vi pratade om för när hon var där så satt de bara framför tv'n och hon visste inte vart hon skulle ta vägen, det tog ett tag för mig med med den tanten innan vi båda blev bekväma och kunde skoja på.
Nu när du är ny så kommer du gå med kollegor som presenterar dig, de känner de äldre bättre (jag avskyr ordet brukare) och därför kommer du eventuellt kanske få frågor om vart du bor, har barn, jobbat med innan osv men när jag gick bredvid så pratade de mest med personalen de redan känner, när du sen kommer att gå själv så är mina tips "hej, här är jag XX igen, jag var här med NN förra veckan om du kommer ihåg, jag är fortfarande lite ny så du får hjälpa mig att hjälpa dig, det står på listan att jag ska ge kvällsmat, vad vill du äta?" Tex, det funkar ju inte på någon som är väldigt dement men är de klara i huvudet så kan de ju faktiskt tala för sig själva, jag hade en tant som jag skulle koka gröt till på kvällen (jag hade mest kvällspass i kombination med mitt andra jobb) och efter ett par månader visade det sig att hon inte gillade havregrynsgröt utan ville ha en annan sort men inte vågat säga något, jag hade kokat havregrynsgröt 2 dagar i veckan tills dess och visste inte vart jag skulle ta vägen (hon som jag gått med första gången jag var där var en av de yngre och de brukade göra havregrynsgröt då det var mycket lättare än annan.
Tips att prata om:
Har du bott i den här staden hela livet?
Haft husdjur?
Barn? Iså fall, vart bor dom? Gifta, barn osv...
Vad har du jobbat med tidigare?
Osv....
Är det os, mello, skidor osv så är det lätt att prata om :)