• Anonym (Anno Nym)

Hembesöksprogrammet.

Vi har fått erbjudande om att BVC ska komma hem och göra hembesök enligt erbjudande från hembesöksprogrammet.

Det har även med sig personer från sos som ska prata om att hur det är att ha barn i samhället, vilken hjälp man kan få etc.

BVC har ju anmälningsplikt så vi känner att vi förstår inte rikigt varför soc ska följa med när dom inte är med på besök på bvc.
    BVC har ju ändå anmälningsplikt så det känns ganska onödigt.

Vad händer om man tackar nej till detta.
    Vi är inte så intresserade av att prata mer än nödvändigt och att det bara tar en massa tid för själva BVC besöket.

• Svar på tråden Hembesöksprogrammet.
  • Tow2Mater

Hembesök är frivilliga enligt iallafall stockholmregionens hemsida. Men väljer ni att de ska komma hem till er, kommer även soc på köpet.

Vår bvc-sjuksköterska kommer hem till er tillsammans med en föräldrarådgivare från socialtjänstens förebyggande enhet. Vi ger varje familj det stöd som de behöver utifrån sina behov. Syftet är att stödja föräldrarna för att främja barnens hälsa och välmående.

Hembesöken är frivilliga. Om det finns behov av tolk använder vi det.

www.bvc.regionstockholm.se/vi-erbjuder/hembesoksprogrammet/

• Anonym (Anno Nym)

Jo jag läste länken.

Tänkte vad är det familjerådgivarna ska göra, vi ser det inte riktigt nyttan med att ha dem med, och tar fokus från bvc.

• Tow2Mater
    Anonym (Anno Nym) skrev 2026-02-24 17:21:26 följande:

Jo jag läste länken.

Tänkte vad är det familjerådgivarna ska göra, vi ser det inte riktigt nyttan med att ha dem med, och tar fokus från bvc.

De vill väl kunna fånga upp de familjer dom har olika problem. Kan tänka mig risken är större att det finns problem bland dem som inte klarar av att bara gå på vanliga bvc. Kanske många barn, eller inte klarar av stt lämna hemmet av olika anledningar. 
  • Anonym (S)

Vi har haft BVC på hembesök enligt rutin, vilket var bra, men inte sic samtidigt. Jag tycker också att det räcker med sköterska från BVC och så får de ta in soc när det finns behov. 

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (S) skrev 2026-02-24 18:33:01 följande:

Vi har haft BVC på hembesök enligt rutin, vilket var bra, men inte sic samtidigt. Jag tycker också att det räcker med sköterska från BVC och så får de ta in soc när det finns behov. 

Var det även 1-2 personer med från socialtjänsten?
  • Anonym (S)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2026-02-24 21:37:08 följande:
    Var det även 1-2 personer med från socialtjänsten?
    Nej bara sköterskan från BVC. Har inte hört om att man tar med soc med det kanske är olika beroende på var man bor. Eller så är det något nytt de har börjat med. 
  • Anonym (Fyrabarnsmamma)

Det är inget som erbjuds i vår kommun tydligen men när jag var på öppna förskolan i grannkommunen förra veckan med en kompis pratade de om det. Min kompis som bor i grannkommunen har tydligen det. Det är hennes första barn. Jag vet inte om det är så att de erbjuder det till alla eller hur det funkar?

Jag hade nog också tyckt att det räcker med BVC för mig iallafall, jag har fyra barn och känner inte att jag behöver så mycket råd när det gäller bebisar , undrar jag något eller om det är något jag inte kommer ihåg från när de äldre var små så frågar jag BVC-sköterskan. Har däremot gått på ABC (Alla barn i centrum) som förskolan erbjöd alla föräldrar , där pratade man mer om typ tjat och trots och sånt och det var ganska bra eftersom min 4-åring inte är världens lättaste alltid. 

Jag hade också känt att det skulle vara lite jobbigt att behöva städa innan😅 Självklart städar man ändå men barnen kan lätt stöka till igen på en kvart typ😅 Och om någon från soc skulle komma dit skulle jag känna att det jag helst ville ha ganska perfekt städat och fläckfritt och det är inte alltid lätt med småbarn så bara det skulle nog vara ett extra stressmoment. Men jag vet inte. 

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (S) skrev 2026-02-24 22:28:16 följande:
    Nej bara sköterskan från BVC. Har inte hört om att man tar med soc med det kanske är olika beroende på var man bor. Eller så är det något nytt de har börjat med. 

www.bvc.regionstockholm.se/vi-erbjuder/hembesoksprogrammet/
    Det står så på deras sida och samma info fick vi när dom ringde och erbjöd besöket.

Svar på tråden Hembesöksprogrammet.