• Anonym (Hejsvejs)

White trash eller fint?

hej! Vill veta vad folk tycker om namnet Celestine på en tjej. Min man älskar det men Jag har inte riktigt bestämt om jag gillar det än. Jag undrar också vad man skulle kunna ha för smeknamn på Celestine då det ju är ett rätt långt namn. Skriv vad ni tycker! 

• Svar på tråden White trash eller fint?
  • Anonym (Morran)

Egentligen är det ett fint namn men i mina öron blir det "Selleri".

• Anonym (Linda)

Tyvärr lite WT i mina öron 

• Anonym (WT)

Min första tanke är att Celestine kommer att få sitt namn uttalat fel hela tiden Ska det vara "Sell-estinn" eller "Sell-estine"? Eller något annat?

Och ja, det tickar i alla boxar för att räknas som WT. 

• Anonym (Mariella)

Jag känner att folk ska kunna få döpa sitt barn till det dem tycker är fint och det känns tråkigt att det ska pratas så nedvärderande att ett namn är WT.
    Namnet du nämner är ovanligt och ett passande smeknamn skulle kunna bli Celest, rätt gulligt i mina öron. 

• Anonym (Sorry)

Som någon annan skrev så tickar det ALLA boxar för WT. Personligen tänkte jag direkt på svampmedel. Canesten. Sorry.

• Anonym (E)

Wt skullejag inte kalla det men jobbigt att säga, det rullar inte på smidigt i munnen för mig iaf, jag hade nog kallat henne för Les

Det är absolut inte ett fult namn eller något jag tror att man blir retad för, jag tänker att det uttalas i stil med clementin, så är det något ni gillar så kör på det, det finns så mycket olika namn idag så att något är ovanligt eller man aldrig hört förut är det ingen som höjer ögonbrynen över

• trollhona

Sellestiiiin eller Selestin-eh är ju direkta problemet, namnet är ovanligt och det kommer inte falla naturligt hur det ska uttalas.
    Långa namn får också alltid smeknamn, och ett ovanligt namn har inte heller ett givet smeknamn, så det kan bli Selle, Lelle, Stine, Tine mm.

Om ni som föräldrar är okey så är namnet fint, det är inte WT

• Anonym (Det beror på)

Det beror väl lite på vad man heter i efternamn också?

Celestine Persson låter styltigt och mer som ett påhitt,
    Celestine Baryard hade funkat.

Margaux Nilsson- påhitt. Margaux Betancourt- genast classy.

Vi hade en Gilbert N-sson i skolan och jag tyckte alltid det lät hemskt. 

Själv har jag bytt efternamn för att ändra förutsättningarna för mitt barns namn, och det funkade väldigt bra. När man snackar med folk om ämnet är det fler än man tror som har tagit sig nya namn- både förnamn och efternamn. 

Så lever efternamnet upp till en Celestine eller blir det mest konstigt?

• Anonym (E.)

WT är det inte.

Jag tycker att det är fint och feminint, men det känns lite "för mycket" i en svensk vardag. För långt och svåruttalat till att börja med, och så ovanligt här att det blir konstigt och osvenskt. Så jag avråder. Varför inte Cecilia? Musikens skyddshelgon! Eller den svenska formen Sissela. De namnen påminner om Celestine, men är helt normala i Sverige. 

• Anonym (G)

Celeste är en kortare variant. Kommer från den latinska språkgruppen (italienska spanska potugisiska).

Det betyder "heavenly" enligt Google. 

Celestine är vackert,  men lite tillkrånglat enligt min personliga mening. Christine är liknande men kortare.

Jag vet inte riktigt vad WT namn är. Men förr i tiden kunde resandefolket ha ganska långa och krångliga namn. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (G)

Den franska varianten av Celeste är Celine.

• Anonym (P)

Fint namn men alla kommer nog att använda smeknamn, fundera på om ni tycker om eventuella smeknamn också. Celly, Stina, Tin-Tin eller vad det kan bli. 

• Anonym (Nomen)

Extremt WT. Var snäll med ert barn.

• Anonym (Hejsan)

Hade en halvsvensk amerikan i min klass på universitetet som hette Celeste. Tyckte alltid namnet var lite konstigt men klart det passade i USA där hon var uppväxt men man vande sig.

Celestine blir lite samma, passar bättre på engelska än svenska, finns många sådana namn. Det är även ganska jobbigt och långt att säga.

Som det är slutet han gillar med namnet kanske det går att hitta nått annat med samma sound? ?Cathrine? ex.

Gillar inte riktigt WT grejen men jo, lite WT vibbar. 

• Anonym (Cellophan)

Celestin, finns det inte ett läkemedel som heter så? Låter väldigt mycket som ett namn på en medicin åtminstone.

Smeknamn lär bli Selle, Tina, Lesse eller nåt liknande.

• Mentat
    Anonym (Hejsvejs) skrev 2026-02-24 17:14:28 följande:
    White trash eller fint?

hej! Vill veta vad folk tycker om namnet Celestine på en tjej. Min man älskar det men Jag har inte riktigt bestämt om jag gillar det än. Jag undrar också vad man skulle kunna ha för smeknamn på Celestine då det ju är ett rätt långt namn. Skriv vad ni tycker! 

För mig känns det helt fel att välja ett namn till barnet och omedelbart fundera på vad man kan kalla det i stället, apropå smeknamn. Jag skulle välja ett namn man verkligen använder. Celestine kanske kan få bli andranamn?
  • Anonym (X)

Celestine som namn är fint.
    Men det beror lite på efternamnet om det skär sig, heter ni Svensson är det inte snyggt, heter ni Liljeberg fungerar det.

Jag gissar att Stine/Stina kommer bli smeknamnet.
    Men jag känner också en Christina som kallas för "stinsen" och inte "stina" som man kan tänka sig att det brukar vara.

• Tom Araya

På en svensk flicka i Sverige låter det WT. Annat hade det varit om ni var en amerikansk eller brittisk familj.

• Anonym (P)
    Mentat skrev 2026-02-25 12:48:12 följande:
    För mig känns det helt fel att välja ett namn till barnet och omedelbart fundera på vad man kan kalla det i stället, apropå smeknamn. Jag skulle välja ett namn man verkligen använder. Celestine kanske kan få bli andranamn?
    Även om man väljer ett namn som man tänker kalla barnet, är det bra att fundera på vad kompisarna kommer att säga. Jag kallar min son alltid för dopnamnet och det gör alla släktingar också, men när han blev tonåring började kompisarna och lärarna att använda ett smeknamn. Men det hade jag redan anat att det skulle hända och jag tänkte på när han döptes att detta smeknamn också var fint, för det var ganska lätt att gissa att något av två vanliga smeknamn skulle dyka upp sen.
Svar på tråden White trash eller fint?