• Anonym (Dilemma)

Vad göra med saker man inte vill ha längre?

Man kan ju inte spara saker för evigt men vissa saker är i nyskick men gamla i år. Vad gör ni med sånt? Som exempel i just mitt fall kan jag säga att jag har massor av handväskor i 3000 kronorsklassen som är 5-15 år gamla, ser ut som nya för att jag är försiktig med mina saker men som jag egentligen inte vill ha men ändå får lite ångest av att bara kasta både pga nypriset och att dom är felfria. Att hålla på att sälja dom skulle jag aldrig orka med så det gör jag inte. Jag har inte heller någon dotter att ge mina gamla prylar till.

Men vad gör man med såna saker? Vad gör du? Om dom hade kostat en femhundring från början så hade jag kastat dom utan att tänka en sekund på det men nu verkar det så slösaktigt men jag kan ju inte heller spara allt för all framtid. Hur lär man sig att tänka att det är ok att bara använda en pryl i x antal år och sen kasta den oavsett skicket och nypriset på den? 

• Svar på tråden Vad göra med saker man inte vill ha längre?
  • Anonym (Kvinna med koll)

Ge dem till typ Röda Korset eller Myrornas second hand?

• Anonym (We love Auctionet)

Det är gött att bidra till lite välgörenhet om man inte orkar sälja själv.

Men annars tycker jag inte det är särskilt jobbigt att bara hiva in några grejer på auktionskammaren som kör ut det via Auctionet. Pengar på kontot direkt, inga konstigheter. Man börjar där och det de bedömer inte går att sälja går till hjälporganisationerna.

• Anonym (Dilemma)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2026-02-24 17:49:37 följande:

Ge dem till typ Röda Korset eller Myrornas second hand?

Har funderat på det men det verkar vara så mycket ruffel och båg runt  hjälporganisationer att jag tvekar. Jag skulle vilja veta att någon behövande verkligen får saken på riktigt om jag ska skänka bort det och inte att styrelseordföranden bara får ett bidrag till sin nya strandvilla. 
  • Anonym (Dilemma)
    Anonym (We love Auctionet) skrev 2026-02-24 17:55:31 följande:

Det är gött att bidra till lite välgörenhet om man inte orkar sälja själv.

Men annars tycker jag inte det är särskilt jobbigt att bara hiva in några grejer på auktionskammaren som kör ut det via Auctionet. Pengar på kontot direkt, inga konstigheter. Man börjar där och det de bedömer inte går att sälja går till hjälporganisationerna.

Heter det Auktionskammaren? Skickar man in allt en gång och får en viss procent av vad det såldes för och om det inte såldes så skänkte dom bort det? Hur funkar det? Jag har verkligen ingen aning.
    Jag har ingen lust att hålla på på blocket eller var sånt där nu säljs i alla fall det är ett som är säkert. Kanske kan sträcka mig till att skicka in en låda med prylar nånstans. Men hur mycket får man på ett ungefär? Om vi säger att en väska kostade 3000 kr ny och är felfri vad kan man tänkas få då? 1000, 500, 100 kr? Så jag vet om det är värt att hålla på ens. 
  • Anonym (We love Auctionet)
    Anonym (Dilemma) skrev 2026-02-24 18:03:01 följande:
    Heter det Auktionskammaren? Skickar man in allt en gång och får en viss procent av vad det såldes för och om det inte såldes så skänkte dom bort det? Hur funkar det? Jag har verkligen ingen aning.
    Jag har ingen lust att hålla på på blocket eller var sånt där nu säljs i alla fall det är ett som är säkert. Kanske kan sträcka mig till att skicka in en låda med prylar nånstans. Men hur mycket får man på ett ungefär? Om vi säger att en väska kostade 3000 kr ny och är felfri vad kan man tänkas få då? 1000, 500, 100 kr? Så jag vet om det är värt att hålla på ens. 
     Varje stad har vanligen (minst) en auktionskammare som kan heta olika.

Kolla på auctionet.com så finns hela listan där på alla auktionshus de samarbetar med i Sverige, och då får man ta sig dit med grejerna lokalt. Det de inte tar emot får du själv lämna vidare.

Och det finns ju fortfarande vanliga slagauktioner på plats också men det är oftast lättare att sälja mode och väskor online.
  • Lönnsirap
    Anonym (Dilemma) skrev 2026-02-24 18:03:01 följande:
    I samband med försäljning av saker brukar man behöva inse att summan man får för en pryl vanligtvis inte är mer än 10-30% av nypriset, utifrån att saker i allmänhet tappar sin glans sekunden de är utanför butiken.

Du får ju lyfta luren, eller googla på olika sätt att sälja och om det är värt besväret vet ju ingen mer än du. 

Saker i gott skick, som säljs på ett sätt där köparen upplever fortsatt känsla av lyx och fynd samtidigt behåller värdet bättre än prylar som säljs på fel ställe. För att få ett bra pris själv behöver du ju ha en känsla för var människor letar efter den typ av väska du säljer.

Ett sätt att få mer plats över är att skänka. Då kommer ju sakerna ut i omlopp igen, och du slipper fundera. För visst kanske det inte blir optimalt, men att göra sig av med saker är ibland en vinst i sig.
    Behöver du inte platsen kan du behålla grejerna tills du hittar ett sätt.
  • Anonym (pant)

Gå till närmaste pantbank.

• Anonym (g)
    Anonym (Dilemma) skrev 2026-02-24 17:58:26 följande:
    Har funderat på det men det verkar vara så mycket ruffel och båg runt  hjälporganisationer att jag tvekar. Jag skulle vilja veta att någon behövande verkligen får saken på riktigt om jag ska skänka bort det och inte att styrelseordföranden bara får ett bidrag till sin nya strandvilla. 
    Så himla illa är det inte, folk har säkert höga löner i toppen och jag skulle välja bort Myrorna men PMU/Röda Korset etc har en hel del fina initiativ och jag hade varit trygg med att de bidrar till något iaf. Det gör inte slängda väskor. Någon blir glad över sitt fynd!
  • Anonym (M)

Ta med en kartong till jobbet och ställ i lunchrummet. Visst, kanske inte fattigaste människorna i världen, men då kan prylarna komma till användning.

• Anonym (E)

Helt sanslöst att ens överväga att bara kasta saker i nyskick, i mitt tycke. Hur kan det inte vara bättre att lämna dem till second hand?

• Anonym (Millie)

Jag skulle dö av lycka av att hitta en sån fin väska på typ Myrornas. Jag har levt med psykisk ohälsa i flera år plus har skuldsanering så min ekonomi är värdelös så jag kan aldrig köpa något eller unna mig något överhuvudtaget. Hade gärna fått eller köpt för en väldigt liten summa sånt som någon annan inte längre vill ha. Här skulle det bli älskat och använt. 

• Goneril
    Anonym (Millie) skrev 2026-02-24 21:44:59 följande:

Jag skulle dö av lycka av att hitta en sån fin väska på typ Myrornas. Jag har levt med psykisk ohälsa i flera år plus har skuldsanering så min ekonomi är värdelös så jag kan aldrig köpa något eller unna mig något överhuvudtaget. Hade gärna fått eller köpt för en väldigt liten summa sånt som någon annan inte längre vill ha. Här skulle det bli älskat och använt. 

Myrorna får mina väskor, de är fortfarande i gott skick men jag har inte riktigt ork att sälja dem på Blocket.                                                                                                            I vårt bostadskvarter har vi ett jättefint bytessystem; på en hylla i soprummet kan vi lägga böcker, porslin, lite av varje som fortfarande är i gott skick. Väskor och kläder som inte går till Myrorna hamnar på den hyllan. Själv hittade jag en jättefin golvljusstake, i nyskick. Liknande hade kostat flera tusen i affären. Systemet är jättebra, för ett tag lade jag gardiner, fortfarande fina, men som inte längre passade till min nya inredning. Ett förslag! Om ni har en FB-grupp för er innergård rekommenderar jag det upplägget! Känns viktigt att bra grejer kommer till nytta och glädje och inte hamnar i en sopcontainer! 
Svar på tråden Vad göra med saker man inte vill ha längre?