• Rosen3

Sluta amma? Jobbig start

Hej!

Fick barn för två veckor sedan. Blev akut kejsarsnitt och jag var sjuk i havandeskapsförgiftning så mådde kasst i början. Vår pojke fick även vara på neonatalavdelningen då han hade problem med andningen, en tuff start alltså. Vi fick därmed börja med ersättning i nappflaska då jag inte har ork med att börja amma eller pumpa. Han ville heller inte ta tag om bröstet så amningen var svår.
    Har idag börjat pumpa och brösten har runnit till så vi övar med amningsnapp, men han tar endast bröstet vid enstaka tillfällen, oftast blir han irriterad och vill ha flaska. 

Är så osäker på om jag orkar fortsätta att öva, kommer det att ge sig? På ett sätt hade jag velat amma, smidigt att ha maten med sig och så kanske man kan delamma med flaska. Men vet inte om jag orkar. Nu har jag problem med onda, spända bröst. Försöker pumpa då och då men orkar ärligt talat inte pumpa hela dagarna. Vet inte hur länge jag orkar fortsätta. 

Någon annan som varit i liknande situation? Gick amningen tillslut eller slutade ni? Hur gick ni tillväga för att sluta och gjorde det ont?

• Svar på tråden Sluta amma? Jobbig start
  • Anotherone

Vi hade en liknande start verkar det som. Akut snitt, barn på sjukhus.
    Sen när mjölken väl rann till så blev det nästan överflöd. Barnet ville gärna amma men hann liksom inte med och fick i halsen. 
    Jag höll på i 6v ungefär.  Han ville ändå amma och flaskan var bara komplement men jag hade väldigt ont (hade mjölkstockning med bakterier och åt stark antibiotika så vi hade ett brejk mitt i också där jag inte ammade) så det gick inte.

Jag hade gärna fortsatt för jag var så avundsjuk på andra i mammagruppen tex som bara kunde dra upp tröjan när bebisen var hungrig. Medan jag var tvungen att hitta en micro för att värma tetra eller släpa med mig varmt vatten i termos överallt.  Men vi var helt låsta till hemmet pga jag skulle pumpa var 3e timme så det var inte värt.

Jag fick stöd av vården med det så jag fick tabletter som drog ner mjölkproduktionen. Det ömmade i ett par dagar men sen var det inget mer med det. Har inte ångrat att vi gjorde så. Det var sorgligt då men det gick över.

• Anonym (J.)

Vi hade det inte riktigt lika tufft med amning men det var också problem i början med min yngsta. Hon föddes med halvakut snitt på grund av hepatos som hade skjutits upp ett och halvt dygn när jag väl var på sjukhuset, hade fastat, fått äta en måltid, fastat igen .. och var ganska förstörd mentalt och fysiskt. 

Jag var bara i vecka 37 men hon var stor (3,8 kg) och andra natten behövde hon få ersättning, först på kopp.  Jag ville inte ge flaska egentligen för hade hört att det kunde störa amnigen men personalen i princip tvingade mig till slut för att det skulle gå snabbare än kopp, annars skulle jag inte få komma hem. Jag var jätteledsen och saknade mina äldre barn så jag gick med på det. Mjölken rann till på femte dygnet precis när vi skulle åka hem. Hemma gav jag bara ersättning i kopp några gånger och ammade mest , vi var på ett återbesök på sjukhuset sen gjorde BVC hembesök. Då hade hon gått upp ordentligt och efter det helammade jag och hon gick upp snabbt. 

Nu har hon nyss fyllt 1, jag helammade tills hon var 6 månader ungefär och började äta mat också. Nu äter hon mat och ammar. Så det gick bra för oss även om det var en jobbig start. Men man måste ju inte amma heller och man kan också delamma och ge ersättning. Har två vänner som fick barn ungefär samtidigt som jag. En av dom kunde bara amma lite i början sen försvann mjölken efter 6 veckor så hon gav bara ersättning efter det. Den andra ammade och gav ersättning också i 3 månader sen bara ersättning tror jag, kanske var det så att hon fortsätta amma lite på natten. Båda deras barn mår jättebra. Så det funkar också :) Vill du amma så tror jag det kan gå bra även med en tuff start, kanske du kan kontakta amningshjälpen eller be BVC om råd? Men om du inte tycker det är värt det så är det såklart inget fel att sluta. 

Svar på tråden Sluta amma? Jobbig start