• Anonym (TS)

När griper lärare på universitetet in?

Jag är lärarstuderande och undrar när egentligen lärarna på universiteten ingriper i diskussioner? 

Har klasskamrater som diskuterar hur föräldrar ska få ha rätten att slå sina barn i uppfostrande syfte och att även lärare borde få samma rätt. 

Det är så många avvikande kommentarer att jag inte vet varken ut eller in. 

Men aldrig hör jag någon lärare att typ kritisera någon student. 

Får dom inte kommentera? 

• Svar på tråden När griper lärare på universitetet in?
  • Anonym (G)
    EpicF skrev 2026-03-03 00:37:18 följande:
    Det är fortfarande helt ok att ha en saklig diskussion om ex aga. Och nej, som lärare ska man låta studenterna få lov att diskutera även om aga är förbjudet enligt lag. 
    Jag har aldrig skrivit att ämnet inte ska få diskuteras!
    Här har lälaren rollen som en klok diskussionsledare, som ska se till att alla som vill ska få komma till tals och att diskussionen förs på en anständig nivå, när det gäller bemötande av varandra. Synpunkter får naturligtvis ventileras. 

Det är en del av undervisningen på en högskola att vara med i sådana diskussioner, som inte urartar till pajkastning. Att lära sig att motivera sina synpunkter på ett strukturerat sätt. Att bemöta andras åsikter på ett seriöst sätt. Yttrandefrihet gäller, så länge man inte hotar eller hetsar i lagebs mening.

Men nu är det inte en kurs i retorik; utan en yrkesutbildning för lärare. Därför behöver det frankomma att vi sedan 1958 har förbud mot aga i skolan och den vetenskapliga grunden för det. Det är läraren på kursens ansvar. Undervisnungen ska vila på vetenskaplig grund.

Allt annat är att svika högskolestudenterna i deras utbildning. Det finns faktiskt forskning i ämnet aga. 
  • Anonym (Stig)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-02 23:34:23 följande:

Jag ska börja förespråka tortyr och mord då för elever som inte kan uppföra sig som just en del av min yttrandefrihet. Det är ju många politiker som förespråkar hårdare tag och ordning och reda så det finns ju inga gränser då? Eller när går yttrandefriheten ut över vad som kan uppfattas som mänskliga rättigheter eller barnens rättigheter? 

Det finns faktiskt saker som är rätt och fel. Sedan finns det olika synsätt på saker. Vissa vill att barn ska få ha rösträtt. Som vissa tycker i kommunval, andra tycker i alla val från födseln, vissa tycker från 16 år och i alla val, 

Detta är åsikter. 

Att uttrycka saker som att jag vill inte undervisa invandrare för dom är (valfri kränkning), det är ett uttalande jag anser inte är en bra grund för att bli lärare. 

Att ha bra relationer till sina elever är liksom en grund. Hur kan man tycka att man ska få fysiskt straffa sina barn till lydnad då och samtidigt vara relationsskapande? 

Du är ekonom, det är något helt annat. 

Nja, vissa åsikter är faktiskt inte ok att utrycka hur som helst enligt svensk lag, hets mot folkgrupp och diskriminering är sådana, ärekränkningar är en annan. Det är bra om du lär dig skillnaden. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-03 03:39:53 följande:
    Vi har haft diskussioner om barns rättigheter Bland annat när förslag om aga i skolan kommit upp som ett bra förslag. Men vad tror du egentligen lärare har för tid att diskutera? Vi har inte all tid i världen till diskussioner. Argumentationen är typ att i Sverige är vi för mesiga. I personens hemland så får man slå barn och det är mycket bättre. Barnen respekterar lärarna då. Du känner att du vill ägna tiden ytterligare åt att lyssna på den personens djupa resonemang? Du kanske t o m vill sitta där på din fritid för att hinna med att höra allt viktigt personen har att säga.

Tycker du verkligen att typ en läkare även kan anse att personer med vissa nyanser på huden inte borde ha rätt till sjukvård, att just den sortens människor är onödiga att försöka hjälpa för att (valfri kränkning), och om någon är (valfri sexuell läggning) så behöver den ingen sjukvård för att det är guds sätt att visa personens synd på och då får den skylla sig själv.

Du tycker att detta enbart är yttrandefrihet att anse som läkare??

Dålig jämförelse.

En läkare ställs aldrig inför ett val av vilka patienter som ska få sjukvård, men det är en del av lärarens dagliga liv att få barnens respekt och lydnad.

Såvida läkarens jobb inte påverkas får hen ha underliga åsikter.

• Anonym (Z)
    Anonym (V) skrev 2026-03-03 07:40:45 följande:

Allt prat om yttrandefrihet i tråden är bara märkligt. Det är inte olagligt att säga att 2+3=7 men en student som envisas med liknande stolligheter på en mattetenta skulle troligen bli underkänd. Det är inte ett brott mot yttrandefriheten.

Det beror väl på situationen hur det är lämpligt att läraren agerar. Det borde åtminstone vara rimligt att läraren styr diskussioner i en rikting som är meningsfull och relevant för den pågående utbildningen.

Jag hoppas att alla som blir lärare åtminstone vet att aga är förbjudet i Sverige och respekterar detta förbud.

Svaret på 2+3 är fakta, ingen åsikt och alltså ingen fråga om yttrandefrihet. 

En diskussion om aga är väl vettig, nackdelar, eventuella fördelar och alternativa metoder att handskas med elever. 

• EpicF
    Vi har haft diskussioner om barns rättigheter Bland annat när förslag om aga i skolan kommit upp som ett bra förslag. Men vad tror du egentligen lärare har för tid att diskutera? Vi har inte all tid i världen till diskussioner. Argumentationen är typ att i Sverige är vi för mesiga. I personens hemland så får man slå barn och det är mycket bättre. Barnen respekterar lärarna då. Du känner att du vill ägna tiden ytterligare åt att lyssna på den personens djupa resonemang? Du kanske t o m vill sitta där på din fritid för att hinna med att höra allt viktigt personen har att säga.
    Jag antar ni har den avsatta tiden för diskussionen. Varken mer eller mindre. 

Och den tiden ska man utnyttja till att ha en vuxen saklog diskussioner. Även om det innebär att du tvingas lyssna på andras åsikter. 

Du borde överväga att hoppa av dina studier. 
    Tycker du verkligen att typ en läkare även kan anse att personer med vissa nyanser på huden inte borde ha rätt till sjukvård, att just den sortens människor är onödiga att försöka hjälpa för att (valfri kränkning), och om någon är (valfri sexuell läggning) så behöver den ingen sjukvård för att det är guds sätt att visa personens synd på och då får den skylla sig själv.

En läkare får också i likhet med alla andra ha vilka privata åsikter som helst, så länge inte detta påverkar vården personerna får. 

Det är en privat åsikt en läkare har....
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2026-03-03 08:05:25 följande:
    Jag har aldrig skrivit att ämnet inte ska få diskuteras!
    Här har lälaren rollen som en klok diskussionsledare, som ska se till att alla som vill ska få komma till tals och att diskussionen förs på en anständig nivå, när det gäller bemötande av varandra. Synpunkter får naturligtvis ventileras. 

Det är en del av undervisningen på en högskola att vara med i sådana diskussioner, som inte urartar till pajkastning. Att lära sig att motivera sina synpunkter på ett strukturerat sätt. Att bemöta andras åsikter på ett seriöst sätt. Yttrandefrihet gäller, så länge man inte hotar eller hetsar i lagebs mening.

Men nu är det inte en kurs i retorik; utan en yrkesutbildning för lärare. Därför behöver det frankomma att vi sedan 1958 har förbud mot aga i skolan och den vetenskapliga grunden för det. Det är läraren på kursens ansvar. Undervisnungen ska vila på vetenskaplig grund.

Allt annat är att svika högskolestudenterna i deras utbildning. Det finns faktiskt forskning i ämnet aga. 
    Så bra, då kan man ta med det i sina argument. 

Vi har förbud mot att döda en annan människa också. Ändå så är detta ett tema på polishögskolan. 
  • Anonym (Tres)

Fast tycker du att personen har rätt eller fel i sak? För jag tycker personen har rätt i sak - vi är för mesiga! Barn respekterar inte lärare! Läs inlägger ovan om yrkeslärare som på gymnasiet hade elever som ville att hen skulle hämta dem. 

Sedan är det ju upp till dig och dina medstudenter att hitta alternativ till vad som är accepterat här eftersom aga inte är tillåtet. 

Ni har diskuterat barnens rättigheter - det är jättebra! Men har ni diskuterat barns skyldigheter? För det glöms ofta bort och hänger ihop med hur de uppför sig.  

Jag vet rektorer som sagt att det är för hårt att säga till barnen att det är "elevens ansvar" att ha med sig gymnasikpåsen på rätt dag i skolan. De ändrade till nåt i stil med att "vi önskar" för det var mjukare. (F-6 skola). (Färre tog med sig gympakläder efter det).

Små saker kan tyckas men det är ju här som saker kan ändras. När lärare inte kan ställa krav längre utan ska stryka medhårs. 

Vänta tills du kommer ut i arbetslivet och behöver ta konflikter med både föräldrar och barn. Där barnen har föräldrar som lärt barnen att ingen annan än mamma och pappa får säga till dem = de lyssnar inte på läraren. 

Aga är fortfarande inte okej. Inte tortyr eller liknande. Men nu lärarstudenter behöver ju diskutera hur ni ska få respektet i klassrummet. Ni kan inte bara "vårda och få en god relation". Då blir ni överkörda. 

Personen i klassen har inte fel i sak. Sverige ÄR mesiga. Personens tillvägagångssätt är fel. Där kommer diskussionen in. 
  • Anonym (Siri)
    Anonym (Tres) skrev 2026-03-03 11:52:47 följande:
    Fast tycker du att personen har rätt eller fel i sak? För jag tycker personen har rätt i sak - vi är för mesiga! Barn respekterar inte lärare! Läs inlägger ovan om yrkeslärare som på gymnasiet hade elever som ville att hen skulle hämta dem. 

Sedan är det ju upp till dig och dina medstudenter att hitta alternativ till vad som är accepterat här eftersom aga inte är tillåtet. 

Ni har diskuterat barnens rättigheter - det är jättebra! Men har ni diskuterat barns skyldigheter? För det glöms ofta bort och hänger ihop med hur de uppför sig.  

Jag vet rektorer som sagt att det är för hårt att säga till barnen att det är "elevens ansvar" att ha med sig gymnasikpåsen på rätt dag i skolan. De ändrade till nåt i stil med att "vi önskar" för det var mjukare. (F-6 skola). (Färre tog med sig gympakläder efter det).

Små saker kan tyckas men det är ju här som saker kan ändras. När lärare inte kan ställa krav längre utan ska stryka medhårs. 

Vänta tills du kommer ut i arbetslivet och behöver ta konflikter med både föräldrar och barn. Där barnen har föräldrar som lärt barnen att ingen annan än mamma och pappa får säga till dem = de lyssnar inte på läraren. 

Aga är fortfarande inte okej. Inte tortyr eller liknande. Men nu lärarstudenter behöver ju diskutera hur ni ska få respektet i klassrummet. Ni kan inte bara "vårda och få en god relation". Då blir ni överkörda. 

Personen i klassen har inte fel i sak. Sverige ÄR mesiga. Personens tillvägagångssätt är fel. Där kommer diskussionen in. 
    Personen har inte rätt i sak. Att det är bättre att slå barn och att det är så man får respekt. Finns inget rätt i de meningarna. 
  • Kvittning

Men ärligt talat. Ja, vi har yttrandefrihet. Men självklart ska läraren bryta in i den här typen av diskussioner.

Om folk på mina utbildningar hade börjat förespråka genomförande av ekonomisk brottslighet är jag rätt säker på att läraren hade förklarat negativa konsekvenser av det, samt hänvisat till rådande lagstiftning. 

En lärare har tex ett stort ansvar i att orosanmäla barn som far illa, hur kommer en lärare som förespråkar barnaga agera om den misstänker att barn slås hemma?

En lärare ska inte vara en passiv åskådare, en lärare ska undervisa och vägleda. Och säga emot ordentligt när det förespråkas att rena olagligheter borde tillåtas i ens kommande yrkesroll.

• Anonym (G)
    EpicF skrev 2026-03-03 11:45:30 följande:
    Så bra, då kan man ta med det i sina argument. 

Vi har förbud mot att döda en annan människa också. Ändå så är detta ett tema på polishögskolan. 
    Jag har i alla mina inlägg skrivit att ämnet får diskuteras! Hur många gånger ska jag skriva det?

Sedan tror jag inte att man vid polishögskolan brukar ha långvariga diskussioner om principen om det är rätt att mörda en annan människa.  Men jag har inte gått den utbildningen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Z) skrev 2026-03-03 11:36:40 följande:

Svaret på 2+3 är fakta, ingen åsikt och alltså ingen fråga om yttrandefrihet. 

En diskussion om aga är väl vettig, nackdelar, eventuella fördelar och alternativa metoder att handskas med elever. 

Fast det du anser vara fakta kan vara helt fel beroende på hur man ser det. Lägg ihop två små sandhögar med 3 andra små sandhögar och se vad svaret blir. Jag får det till 2+3 = 1. Bara en lite större sandhög.
Svar på tråden När griper lärare på universitetet in?