• Anonym (H hjknczz)

"pallar inte din drama"?

Jag har en kollega jag uppskattat för att jag känt att han lyssnat på mig och ofta tycker samma. Tydligen enligt andra kollegor så pallar han inte med min drama och bara låtsas hålla med för han inte orkar käfta emot. Han har inte sagt det till.mig själv utan nekar men andra kollegor säger att det är uppenbart att det är så och han behöver inte erkänna det för att de skall veta att det är så.

Har känts som jag haft en enda vän på min arbetsplats tidigare men nu kanske jag inte ens har det :( vad tror nj?

• Svar på tråden "pallar inte din drama"?
  • Anonym (Avundsjuka)

De kanske är avundsjuka för att ni har en så bra vänskapsrelation? Många är tyvärr så "låga" att de försöker förstöra för andra vad de själva saknar i sina liv.

• Anonym (kanske)
    Anonym (H hjknczz) skrev 2026-03-02 01:10:32 följande:
    "pallar inte din drama"?

Jag har en kollega jag uppskattat för att jag känt att han lyssnat på mig och ofta tycker samma. Tydligen enligt andra kollegor så pallar han inte med min drama och bara låtsas hålla med för han inte orkar käfta emot. Han har inte sagt det till.mig själv utan nekar men andra kollegor säger att det är uppenbart att det är så och han behöver inte erkänna det för att de skall veta att det är så.

Har känts som jag haft en enda vän på min arbetsplats tidigare men nu kanske jag inte ens har det :( vad tror nj?

Brukar du lyssna på andra eller är det mest du som pratar?

Vissa människor (säger inte att du är sån) har som vana att prata om sig själva och sina problem 100% av tiden och då börjar man till slut hålla med bara för att avsluta samtalet så fort som möjligt. Man inser att det inte leder någon vart att komma med motargument eller kommentarer. Det kanske är så din kollega känner?

Han nekar för att han inte vill göra dig ledsen. Egentligen är han din vän, men du kanske bör börja ställa frågor till honom så att han får ta upp hälften av talartiden när ni ses?
  • Anonym (svårt)

Undrar också hur mycket du pratar och även vilken typ av ämnen. Är ni vänner utanför jobbet? Känner du att ni ger och tar, eller är det mer en envägskommunikation?

• Anonym (H hjknczz)
    Anonym (svårt) skrev 2026-03-02 10:31:59 följande:

Undrar också hur mycket du pratar och även vilken typ av ämnen. Är ni vänner utanför jobbet? Känner du att ni ger och tar, eller är det mer en envägskommunikation?

Vi pratar mycket även utanför jobbet...men det är mycket jag som pratar. Kanske är fel men känns skönt med en karl som faktiskt lyssnar, eller verkar göra det?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (H hjknczz) skrev 2026-03-02 10:42:24 följande:
    Vi pratar mycket även utanför jobbet...men det är mycket jag som pratar. Kanske är fel men känns skönt med en karl som faktiskt lyssnar, eller verkar göra det?
    Även om det är skönt att han lyssnar så finns det också en gräns för vad man orkar höra , hur goda vänner man än är. Samt att det också beror på vad du berättar om..och om du tar till dig goda råd? .

Ältar du?  Är problemen verkligen dina eller handlar det om andra människors liv du faktiskt inte har med att göra? 

Jag har en sån i min närhet som vid en första lyssning verkar ha det rätt jobbigt i siitt liv men lyssnar jag en gång till så är hon en person med starka åsikter och som hela tiden måste tycka och tänka om allt och hittar hon nåt hon inte gillar så kan hon mycket väl lägga näsan i blöt med ursäkten "jag ville bara hjälpa" med katastrofalt resultat för dom människor det egentligen gällde...  
  • Anonym (H hjknczz)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-03-02 11:21:36 följande:
    Även om det är skönt att han lyssnar så finns det också en gräns för vad man orkar höra , hur goda vänner man än är. Samt att det också beror på vad du berättar om..och om du tar till dig goda råd? .

Ältar du?  Är problemen verkligen dina eller handlar det om andra människors liv du faktiskt inte har med att göra? 

Jag har en sån i min närhet som vid en första lyssning verkar ha det rätt jobbigt i siitt liv men lyssnar jag en gång till så är hon en person med starka åsikter och som hela tiden måste tycka och tänka om allt och hittar hon nåt hon inte gillar så kan hon mycket väl lägga näsan i blöt med ursäkten "jag ville bara hjälpa" med katastrofalt resultat för dom människor det egentligen gällde...  
    Låter nog som mig om jag skall vara ärlig. Men måste det betyda att han tycker jag är jobbig och inte pallar med min drama? Det verkar för mig som att han gör det. Känns (för mig) som att han ändå gillar mig. Mycket messande och så när vi är lediga och det är 50-50. Han bjuder ofta hem mig på middag tex  och det skulle han väl inte göra om han tycker jag är jobbig?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (H hjknczz) skrev 2026-03-02 12:19:49 följande:
    Låter nog som mig om jag skall vara ärlig. Men måste det betyda att han tycker jag är jobbig och inte pallar med min drama? Det verkar för mig som att han gör det. Känns (för mig) som att han ändå gillar mig. Mycket messande och så när vi är lediga och det är 50-50. Han bjuder ofta hem mig på middag tex  och det skulle han väl inte göra om han tycker jag är jobbig?
    Han kan ju gilla allt annat med dig men inte just detta som i längden kan bli ett större problem om du nånstans också involverar honom i dina draman. 

Du kanske skulle behöva backa lite och ge honom utrymme att andas och prata MED honom och inte bara TILL honom
  • Anonym (svårt)
    Ja, det skulle jag säga är fel. Tror du att det känns bra för honom att vara den som lyssnar alltid? Skulle gissa på nej där.
  • Anonym (kanske)
    Tro mig: ingen - varken män eller kvinnor - vill vara den som bara lyssnar hela tiden. Någon gång ibland vill man få en fråga om sig själv också. Har du testat att inte berätta något om ditt liv under en hel dag eller kväll tillsammans med den här personen? Att bara fokusera på honom? 

Har en vän som jag träffar rätt sällan numera, men ofta när vi har setts har hon inte ställt EN enda fråga till mig under hela tiden. Det är rätt märkligt ändå. 

Vet inte om du är sån, men om du känner igen dig kan du ju prova att ge lika mycket som du tar? 
  • Fjäril kär
    Nyckelordet är väl just drama och inte specifikt pratstunden som är felet.. 
    Varför har du ett behov av att lägga dig i och skapa drama av sånt som inte angår dig? 
    Anonym (H hjknczz) skrev 2026-03-02 12:19:49 följande:

• Hornper
    Anonym (H hjknczz) skrev 2026-03-02 01:10:32 följande:
    "pallar inte din drama"?

Man bör avstå från att diskutera personliga problem med sin omgivning. 90 % skiter fullständigt i vad du säger, resten känner skadeglädje.
  • Anonym (svårt)
    Hornper skrev 2026-03-03 16:44:06 följande:
    Man bör avstå från att diskutera personliga problem med sin omgivning. 90 % skiter fullständigt i vad du säger, resten känner skadeglädje.
    Vad baserar du det på? Dig själv?
Svar på tråden "pallar inte din drama"?