• Anonym (ovisst)

Vet inte vad nästa val är

När min mamma fick cancer gjorde jag valet att sluta vara duktig i skolan, så jag skulle ha ork kvar att kunna ta hand om allt runt omkring. Hemmet, mathandling osv hemma. Jag var 15 och fick från att skriva A i alla ämnen till att gå ut nian med endast fem A och resten streck eller E. 

Under den tiden skulle jag ju också välja till gymnasiet. För avståndets skull valde jag ett gymnasium, och jag valde där att söka till Barn och Fritid, då jag hörde från bekanta att det inte var särskilt tungt, ganska mycket praktiskt och ofta ganska korta dagar eller stora hål. Något intresse för ämnena hade jag aldrig.

Nu i december valde jag att be om ledigt från gymnasiet, där jag gick trean, på lite obestämd framtid. Endast min mentor vet varför.

På nyåret gick min mamma bort. Jag höll ihop tillräkligt länge för att ordna allt omkring det, begravning, det mesta pappersarbete med arvsskifte, banker och försäkringsbolag osv.

Sen valde jag att att ligga i sängen tills nu. Och nu vet jag inte vad nästa val är. Vad nu? Jag känner mig som en liten osäker barnunge.

• Svar på tråden Vet inte vad nästa val är
  • Anonym (m)

Studievägledare på Komvux vore nog ett bra första val.

• Anonym (m)

Eller ja nu i december? Ah. Prata med skolans kurator eller annan admin?

• Anonym (.-.-.)

Du har hur gott om tid som helst att göra det du vill. Elon Musk hade betalt miljarder för att kunna vara i din ålder.

Det viktigaste är att du har kul. Betyg, ligga i sängen etc är inte viktigt. 

Hitta kul saker, läsa det du vill, spela spel, idrotta vad som helst du gillar. Du har tid.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (ovisst) skrev 2026-03-02 19:30:15 följande:
    Vet inte vad nästa val är

När min mamma fick cancer gjorde jag valet att sluta vara duktig i skolan, så jag skulle ha ork kvar att kunna ta hand om allt runt omkring. Hemmet, mathandling osv hemma. Jag var 15 och fick från att skriva A i alla ämnen till att gå ut nian med endast fem A och resten streck eller E. 

Under den tiden skulle jag ju också välja till gymnasiet. För avståndets skull valde jag ett gymnasium, och jag valde där att söka till Barn och Fritid, då jag hörde från bekanta att det inte var särskilt tungt, ganska mycket praktiskt och ofta ganska korta dagar eller stora hål. Något intresse för ämnena hade jag aldrig.

Nu i december valde jag att be om ledigt från gymnasiet, där jag gick trean, på lite obestämd framtid. Endast min mentor vet varför.

På nyåret gick min mamma bort. Jag höll ihop tillräkligt länge för att ordna allt omkring det, begravning, det mesta pappersarbete med arvsskifte, banker och försäkringsbolag osv.

Sen valde jag att att ligga i sängen tills nu. Och nu vet jag inte vad nästa val är. Vad nu? Jag känner mig som en liten osäker barnunge.

På något sätt måste du ta tag i ditt liv. Kunna försörja dig t ex.

Har du inga släktingar, ingen pappa som kan hjälpa dig? Ta kontakt med kuratorn på skolan, eller socialen. Först och främst måste du ta tag i ekonomin så vet om du kan bo kvar och hur länge. Sedan fundera på vad du vill arbeta med, sedan se till att du kommer in på lämplig utbildning. 

Du borde kanske också söka upp vårdcentralen och få en samtalskontakt. 
  • klyban

Steg ett res dig upp från sängen(Eller vad nu det må vara.), och börja sen med en sak efter en annan för återgå till normalt liv.
    Vad detta är, är kanske svårt och reda ut just nu.
    Men du måste börja ta stegen.(Och det är inte lika lätt som det låter, men när du väl börjat så kommer det nog mer naturligt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (ovisst)
    Anonym (m) skrev 2026-03-02 19:35:23 följande:

Eller ja nu i december? Ah. Prata med skolans kurator eller annan admin?

Ja, nu i december.
  • Anonym (ovisst)
    Anonym (Mmm) skrev 2026-03-03 10:24:31 följande:
    På något sätt måste du ta tag i ditt liv. Kunna försörja dig t ex.

Har du inga släktingar, ingen pappa som kan hjälpa dig? Ta kontakt med kuratorn på skolan, eller socialen. Först och främst måste du ta tag i ekonomin så vet om du kan bo kvar och hur länge. Sedan fundera på vad du vill arbeta med, sedan se till att du kommer in på lämplig utbildning. 

Du borde kanske också söka upp vårdcentralen och få en samtalskontakt. 
    Jo, jag vet. Just därför.

Jag har inga släktingar som jag känner. Pappa gick bort för fem år sen. Ekonomiskt är det lungt i alla fall några år.Huset kunde betalas med försäkringar och arv. Även om jag kanske inte vill bo här hela livet så har jag i alla fall inte bråttom iväg av ekonomiska skäl.
  • Anonym (.-.-.)

Människan har en tendens att repetera sitt beteende (vanor)

Negativa tankar leder till fler negativa tankar. Varje gång du tänker något negativt tänk på minst 1 positiv sak. "Mamma dog", "Jag är frisk",  "Jag äger mitt eget boende"

Se till att du har (för dig) det minimum av träning och sociala kontakt som krävs för välmående. Att ligga i sängen blir en vana. Att träna 4 ggr vecka kan bli en vana. Gå med i scouterna som ledare, gå och dansa eller vad som helst där du får socialt sammanhang.

Skaffa en partner. 

Läs det du är intresserad och vill jobba med. Pedagog för barn? Läs då det. Eller sjukgymnast, ingenjör, jobba i butik etc

• Anonym (.-.-.)

Vet du inte så testa. Prova att jobba på ICA eller läsa något. När du känner nä jag vill inte bli lärare hoppa då av och testa något annat. Det behöver inte vara perfekt men det ska inte vara fel. 

Det är inte ett misslyckande att byta inriktning. Det är smart att inte fortsätta på en dålig väg (google sunk cost fallacy)

Svar på tråden Vet inte vad nästa val är