• Anonym (Arg)

Svenskarna som är fast i mellanöstern

Varför är alltid UD och våra regeringar alltid så otroligt naiva och sena på bollen när katastrofer händer. Samma sak 2004 när tsunamin tog många svenskars liv. Nu säger Ulf Kristersson att de svenskar som är fast i tex Dubai bara ska sitta lugnt i båten och vänta på att luftrummet ska öppnas. 

Men saken är den att det vet ju ingen när det sker. Ingen vet just nu om det kan eskalera ännu mer. I katastrofer och speciellt krig som är omöjliga att förutspå så borde snabb evakuering på bästa möjliga sätt vara störta prioritet.
    Ja luftrummet är stängt men det finns ju uppenbarligen möjlighet att evakuera eftersom andra europeiska länder redan hunnit genomföra det.
    Någon som vill tycka till?

• Svar på tråden Svenskarna som är fast i mellanöstern
  • molly50
    Anonym (Två sidor) skrev 2026-03-06 00:23:22 följande:
    Det är det absolut värt att betala några hundra extra för när man flyger reguljärt, det gör jag alltid! Dock finns inget sådant alternativ när man köper en charterresa. Då är det resebyrån som bestämmer om man ska få sina pengar tillbaka om något händer på resmålet, och de ger inga pengar tillbaka om UD inte varnat. Så vi kommer tillbaka till att det är UD:s fel när det blir så här.

Från Expressen idag om ett sådant fall, en småbarnsfamilj som ställer in sin resa till Cypern och förlorar mycket pengar då de bara får boka om till en annan resa för mindre än hälften än vad de betalat, och detta var också ett undantagsfall, i vanliga fall hade de inte fått någon ny resa alls:

www.expressen.se/nyheter/sverige/lucy-38-staller-in-resan-efter-dronarattacken/

Ving säger att de har baserat sitt beslut på UD:s rekommendationer.

? Eftersom det här var så nära på avresa som de har valt att ta det här beslutet så är det ändå ganska generöst att de har möjlighet att boka om. För generellt sett, om man väljer att avboka en resa så här nära inpå, hade man förlorat de pengarna.

? Hade det varit en avrådan så hade de givetvis fått sina pengar tillbaka.

Ja,jag håller med om att UD borde ha varnat. Om de hade fått informationen om vad som pågick därnere. Det vet ja inte om de hade.
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2026-03-06 10:17:56 följande:

Nu handlar det ju om krishantering. Men absolut, det är ju nödvändigt med alla former av tillägg på biljetterna. 

Tycker etc har en väldigt viktig artikel om hur resenärer till tex Dubai borde tänka några gånger till med tanke på landets ojämlikhet/ojämställdhet. Men det kokas ihop med ett aktuellt nödläge. 

Att skydda och ha snabba åtgärder för människor i krig eller stor risk för krig är iaf för mig en egen fråga.

Ja,så är det ju. Men nu verkar det ju som att man inte får pengarna tillbaka om man reser med charter.

Jag håller med om att resenärer borde tänka en extra gång innan man bokar en resa till sådana ställen.
  • Anonym (Två sidor)
    OlleSQ skrev 2026-03-07 21:23:46 följande:

Nu har de som är där haft möjlighet att åka hem men det blev inte ens ett fullt plan så kan vi nu slippa alla som grinar ut i media?

www.expressen.se/nyheter/varlden/ud-planet-fran-dubai-inte-fullt/

Det stod ju att det var väldigt sena avbokningar. Då hann väl inga andra dit till planet. Man måste ju först ta sig till flygplatsen, sedan gå igenom alla stegen med bagagelämning, incheckning, säkerhetskontroll o.s.v.. Hade jag varit fast där, så hade jag dock åkt till flygplatsen i god tid och chansat just på det - att vissa kanske inte skulle dyka upp.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Två sidor) skrev 2026-03-07 23:33:27 följande:
    Det stod ju att det var väldigt sena avbokningar. Då hann väl inga andra dit till planet. Man måste ju först ta sig till flygplatsen, sedan gå igenom alla stegen med bagagelämning, incheckning, säkerhetskontroll o.s.v.. Hade jag varit fast där, så hade jag dock åkt till flygplatsen i god tid och chansat just på det - att vissa kanske inte skulle dyka upp.
    Kallas för swishplanet, pga för att få åka med krävdes att du swishade till UD, tror det var 50000kr.
  • Anonym (?)

Varför ska vi "hjälpa" svenskar som behöver komma hem när de själva bundit ris åt eget arsle?

• Tow2Mater
    Anonym (Arg) skrev 2026-03-07 23:57:35 följande:
    Kallas för swishplanet, pga för att få åka med krävdes att du swishade till UD, tror det var 50000kr.
    12000 per vuxen, 9000 per barn. Du minns en snyftartikel i aftonblaskan tror jag.
  • Anonym (Arg)
    Tow2Mater skrev 2026-03-08 00:25:24 följande:
    12000 per vuxen, 9000 per barn. Du minns en snyftartikel i aftonblaskan tror jag.
    tack ja jag såg nu, det är ju rimlig summa ändå.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (?) skrev 2026-03-08 00:09:02 följande:

Varför ska vi "hjälpa" svenskar som behöver komma hem när de själva bundit ris åt eget arsle?

Om vi tänker så kommer förtroendet för myndigheter sjunka pga då kommer ingen veta vad som anses vara gränsen för riset som bundits för eget arsle.
    Flygskatter har tagits bort för att gynna flygresandet. UD hade ingen reseavrådan. Så signalerna från regeringen var främst att resa hur mycket du vill, dit du önskar, där ingen avrådan finns.
  • OlleSQ
    Anonym (Arg) skrev 2026-03-07 23:57:35 följande:

Du tror? Det var 12000 för en vuxen och 9000 för barn. Så långt ifrån 50000.

Men det säger väl allt om ditt utgångsläge för hela den tråden, okunnigt och känslostyrd. 

• Anonym (Arg)
    OlleSQ skrev 2026-03-08 08:36:10 följande:

Du tror? Det var 12000 för en vuxen och 9000 för barn. Så långt ifrån 50000.

Men det säger väl allt om ditt utgångsläge för hela den tråden, okunnigt och känslostyrd. 

Faan nu får det faainmej räcka med tävlingsskit här. Ja jag skrev tror för jag undrade hade fått den info och ville se om andra får annan info. Jag fick sen rätt info och läste även i tidningarna om det. Skrev även här att jag sen sett det. 50000kr var för en enskild familj. 
  • OlleSQ
    Anonym (Arg) skrev 2026-03-08 11:10:14 följande:
    Faan nu får det faainmej räcka med tävlingsskit här. Ja jag skrev tror för jag undrade hade fått den info och ville se om andra får annan info. Jag fick sen rätt info och läste även i tidningarna om det. Skrev även här att jag sen sett det. 50000kr var för en enskild familj. 

Tävlingsskit? Sen när blev det en tävling?

Sen skrev dom så här: "Han swishade till slut över 50 000 kronor för sitt sällskap som inkluderar vuxna och barn"

Står inte familj utan sitt sällskap, vilket nog de flesta tolkar som mer än en familj. Men som vanligt är du inte påläst.

• Anonym (Arg)
    OlleSQ skrev 2026-03-08 11:24:41 följande:

Tävlingsskit? Sen när blev det en tävling?

Sen skrev dom så här: "Han swishade till slut över 50 000 kronor för sitt sällskap som inkluderar vuxna och barn"

Står inte familj utan sitt sällskap, vilket nog de flesta tolkar som mer än en familj. Men som vanligt är du inte påläst.

Du tävlar i att vara elak och att ha rätt. Jag har aldrig påstått att 50000kr var sanningen. Jag skrev jag tror utifrån att det var vad jag fått till mig.Om än alldeles för hastigt med tanke på den elakhet som jag då serverar för. Som tur är finns det mer trevliga individer här som kan dela med sig av info och kunskap utan att behöva sticka knivar mellan meningarna. Vi ska nog inte klaga på att våra politiker kastar galla över varandra i partiledardebatter om vi inte själva kan låta bli tex här. Och ja jag har också kastat elakheter i affekt. 
  • FuckGoggleAskMe

En sak som Aftonbladet tyckte var värt att ta upp var att på flygplatsen i Dubai hade den svenska gruppen lagt en skrynklig svensk flagga på ett bord, medan Kanadas team minsann hade hängt upp sin flagga på väggen. Det var nog Kristerssons glassätande i Partille som gjorde att det brast. Dessutom fick kanadensarna chips. 

• Anonym (Arg)
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-03-08 12:58:26 följande:

En sak som Aftonbladet tyckte var värt att ta upp var att på flygplatsen i Dubai hade den svenska gruppen lagt en skrynklig svensk flagga på ett bord, medan Kanadas team minsann hade hängt upp sin flagga på väggen. Det var nog Kristerssons glassätande i Partille som gjorde att det brast. Dessutom fick kanadensarna chips. 

Ja det finns nog många detaljer att jämföra, där håller jag med UD om att det inte är det viktiga i en krigssituation, om man fått chips eller inte:) 
Svar på tråden Svenskarna som är fast i mellanöstern