• Anonym (Jobbahemifrån)

Vanligt med folk som går sjukskrivna pga arbetskskygghet?

Enligt vissa så är ju Sveriges sjukskriningssystem för "generöst" och man tycker att det är för "lätt" att bli sjukskriven här. Det är ju läkaren som ska göra bedömningen om en person är arbetsför eller inte, men tror ni det är vanligt förekommande att läkaren låter sig luras eller kanske har sådan empati med patienten att hen går med på sjukskrivning fast det egentligen inte finns fullgoda skäl? Ibland så går ju inte heller Försäkringskassan med på sjukskrivning, fast läkaren har gjort sin bedömning.

Vissa säger också att folk blivit mer benägna att sjukskriva sig efter pandemin, då många fann det bekvämt att "jobba hemifrån".

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vanligt med folk som går sjukskrivna pga arbetskskygghet?
  • EpicF
    EpicF skrev 2026-03-08 15:14:34 följande:
    Just nu så är jag delvis sjukskriven pga bc-behandling och * i den mån jag orkar. Några dagar hemma och några dagar på jobbet. 

Så du hade fel. Och nej, tro mig jag hade hellre jobbat 100% än att vara delvis sjukskriven. 
    *jobbar
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Jobbahemifrån) skrev 2026-03-08 09:47:12 följande:
    Jag menar att för en del var det tydligen så lockande att kunna jobba hemifrån och själv bestämma när man vill jobba och när man vill ta rast och vila. En del fick "mersmak" av just det sistnämnda, att ta rast och vila när man vill, så de hittade på orsaker att sjukskriva sig för så de kunde slippa jobba. Det gick t.o.m ett radioprogram om "fenomenet" efter att det värsta i pandemin hade lagt sig.
    Jag är hundra procent säker på att både sjukskrivningar samt vård av barn har minskat pga möjligheten att jobba hemma. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Jobbahemifrån) skrev 2026-03-08 09:26:34 följande:
    Jag har hört och läst att det att folk fick möjlighet att jobba hemifrån gjorde att de kunde välja när de ville jobba och inte och att en del fann det så skönt och bekvämt att bara gå hemma och vila och sova när man ville att de sjuksrev sig för att slippa jobba.
    Jag och mina kollegor har 6-7 digitala möten per dag när vi jobbar hemma. Man ska inte tro på allt man hör. Du har alltså inte jobbat hemma själv
  • Fiona M

Svar på rubriken: nej.
    Sen finns det naturligtvis undantag, som det gör i allt och med alla.

Att du var lat när du var arbetslös går inte att jämföra med sjukdom. Du kommer lära dig skillnaden när du eller en närstående blir sjuk.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Jobbahemifrån) skrev 2026-03-08 09:26:34 följande:
    Jag har hört och läst att det att folk fick möjlighet att jobba hemifrån gjorde att de kunde välja när de ville jobba och inte och att en del fann det så skönt och bekvämt att bara gå hemma och vila och sova när man ville att de sjuksrev sig för att slippa jobba
    De flesta som jobbar hemifrån behöver göra samma saker oavsett om de sitter på hemmakontoret eller kontoret i stan. 

Däremot är de flesta som kan jobba hemifrån ofta tjänstemän och då har de ofta i kontraktet att de inte har bestämda arbetstider. De har istället bestämda arbetsuppgifter som ska levereras. Men om man väljer att göra dem på dagen eller sitta hela kvällen för att jobba ikapp kan ibland vara valbart. Så ja i praktiken skulle man väl kunna välja att sova på dagen och sen jobba hela kvällen isället. Men det har snarare med titeln tjänsteman att göra. Och den titeln fanns innan pandemin också. 

Min man jobbar hemifrån ibland. Har han tio möten inbokade så har han det oavsett vilket skrivbord han sitter vid. 

Det enda han vinner är resvägen. 

Om han inte jobbar på bra en dag. Då måste han sitta på kvällen eller jobba dubbel så länge en annan dag. Så han kommer inte undan arbetsuppgifterna. Rapporterna ska levereras till chefen oavsett. 

Du verkar tro att alla som jobbar hemifrån ligger och sover och gör inget alls. Du tänker inte att chefen till slut skulle märka att man inte medverkar på några möten? Inte leverera några rapporter? Inte svarar på några mail? Inte lämnar in någon statesitk? Inte lämnar efter sig några jobbloggar?
  • Anonym (F)
    EpicF skrev 2026-03-08 13:33:54 följande:
    Det är för att många upptäckte att de mådde bättre under pandemin när många jobbade hemifrån.
    Det är inget men pension eller sjukskrivningar att göra.

De flesta människor hadd nog gärna slutat jobba om de fick vara lediga med samma inkomst. Det inget nytt.  
    Tror inte det, de flesta friska och starka personer känner att de behöver en uppgift av något slag. Det behöver inte vara lönearbete, men något mer än att bara föda sig själv och hålla rent hemma.

Om man inte har snå barn, dp kan det räcka ett par år att bara få livet att gå runt.
  • Anonym (Jobbahemifrån)
    Anonym (F) skrev 2026-03-09 09:26:44 följande:
    Tror inte det, de flesta friska och starka personer känner att de behöver en uppgift av något slag. Det behöver inte vara lönearbete, men något mer än att bara föda sig själv och hålla rent hemma.

Om man inte har snå barn, dp kan det räcka ett par år att bara få livet att gå runt.
    Precis. Som jag ser det är det sunt och normalt att vilja arbeta, att vilja få den sociala gemenskap med andra som man får på en arbetsplats och att vilja sträva mot att uppnå mål i livet, även att förverkliga sig själv.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jobbahemifrån) skrev 2026-03-09 09:36:37 följande:
    Precis. Som jag ser det är det sunt och normalt att vilja arbeta, att vilja få den sociala gemenskap med andra som man får på en arbetsplats och att vilja sträva mot att uppnå mål i livet, även att förverkliga sig själv.
    Likväl väljer många att gå i pension när de är runt 65. De får pengar men slipper jobba. 
  • Anonym (Försökte bli)

Jag försöker/försökte bli sjukskriven för att jag mår psykiskt dåligt med suicidalitet och märkte hur det lättade under två veckor när jag faktiskt blev sjukskriven (Depression av medelgrad).

Men jag upplever att vården erbjuder allt utom just sjukskrivning. Olika antidepressiva, 3 sorters sömnmedicin, antipsykotisk medicinering, benzodiazepiner, mindfulnesskurser, psykologsamtal.

Sedan började den fysiska hälsan ta stryk. Högt blodtryck 2 sorters blodtryckssänkande, diabetes med diabetsmedicin, men ändå inte sjukskrivning. Jag går på 2,3 ibland 4 olika åtgärder varje vecka vilket känns som lika illa som jobbet och att den fritid jag hade går till sådant. Jag känner att mitt liv hade funkat bra med just åtgärden sjukskrivning. Jag har bytt jobb flera gånger för att verkligen se om det är jobbet i sig eller att jobba som är problemet. Min egen bedömning är att det är att jobba.

Jag frågade läkaren "Ärligt talat, titta på mig och min journal. Tror du jag ens blir 50?" "Kanske 50 men nog inte 60" Jag fyller 48.

Men ingen sjukskrivning. Så jag är övertygad om att den som faktiskt är sjukskriven är jävligt sjuk.

• EpicF
    Anonym (F) skrev 2026-03-09 09:26:44 följande:

Varför citerar du mig? 
  • Anonym (Remington Feel)
    Anonym (Jobbahemifrån) skrev 2026-03-08 09:50:18 följande:
    Menar bara att det för många är mer lockande att hellre vara lediga och vila, och att den lockelsen för en del väger "tyngre" än att behöva jobba,
    Det förekommer säkert. Men jag skulle gissa att det är en väldigt liten grupp människor som föredrar att sitta hemma istället för att uträtta något på en arbetsplats, ha arbetskamrater och få en lön istället för en mager sjukpenning.

Tidölaget vill gärna sprida fördomar om lata människor (med annan hudfärg), men de ljuger.
  • Anonym (F)
    Anonym (Försökte bli) skrev 2026-03-09 12:15:11 följande:

Jag försöker/försökte bli sjukskriven för att jag mår psykiskt dåligt med suicidalitet och märkte hur det lättade under två veckor när jag faktiskt blev sjukskriven (Depression av medelgrad).

Men jag upplever att vården erbjuder allt utom just sjukskrivning. Olika antidepressiva, 3 sorters sömnmedicin, antipsykotisk medicinering, benzodiazepiner, mindfulnesskurser, psykologsamtal.

Sedan började den fysiska hälsan ta stryk. Högt blodtryck 2 sorters blodtryckssänkande, diabetes med diabetsmedicin, men ändå inte sjukskrivning. Jag går på 2,3 ibland 4 olika åtgärder varje vecka vilket känns som lika illa som jobbet och att den fritid jag hade går till sådant. Jag känner att mitt liv hade funkat bra med just åtgärden sjukskrivning. Jag har bytt jobb flera gånger för att verkligen se om det är jobbet i sig eller att jobba som är problemet. Min egen bedömning är att det är att jobba.

Jag frågade läkaren "Ärligt talat, titta på mig och min journal. Tror du jag ens blir 50?" "Kanske 50 men nog inte 60" Jag fyller 48.

Men ingen sjukskrivning. Så jag är övertygad om att den som faktiskt är sjukskriven är jävligt sjuk.

Byt vårdcentral om det är så illa!

Dessutom är det verkligen inte etiskt riktigt att försöka förutsäga någons död på det viset som läkaren gjorde! Så återigen; byt vårdcentrel. Inte bara läkare på samma, för de är solidariska med varandra. 

Går du privat så byt till regionen eller tvärtom ifall du går på regionens.
Svar på tråden Vanligt med folk som går sjukskrivna pga arbetskskygghet?