YouTube och skärmtid
Jag har en son som fyller 9 i år och vi har alltid varit relativt noggranna med hans skärmtid. Vi är av åsikten att han såklart ska ha skärmtid men att den ska begränsas.Han har numera 1-1,5h skärmtid/dag. Av den får max 30 minuter ägnas åt spel. Hans älskar dock att titta på alla former av spel, även om han inte spelar själv. Finns en rad program på SVT, t.ex. Skills där man tittar på när andra spelar/testar olika spel.
I princip samma sak finns på Youtube, dvs man kan kolla på när andra spelar. Vi var initialt väldigt skeptiska till YouTub, och begränsade tittandet där rätt rejält. Sen frågade sonen vad det var för skillnad att titta på Skills och att titta på programmen på YouTube, och vi insåg att vi inte kunde svara. Bara för att det gör på SVT så är det ju nödvändigtvis inte bättre (eller sämre).
Kanske ska lägga till att vi har stenkoll på vilka kanaler han tittar på när han kollar på YouTube, han kan inte klicka sig vidare osv. Och han får enbart kolla på tvn i vardagsrummet så att vi har koll på vad det faktiskt är som visas.
Hur gör ni med era barn? Bör YouTubetittandet enligt ovan begränsas, och isf med vilka argument? Jag har inga problem med att sätta regler, men vill att de ska vara rimliga och något jag kan stå för?