• Zsaza

YouTube och skärmtid

Jag har en son som fyller 9 i år och vi har alltid varit relativt noggranna med hans skärmtid. Vi är av åsikten att han såklart ska ha skärmtid men att den ska begränsas.

Han har numera 1-1,5h skärmtid/dag. Av den får max 30 minuter ägnas åt spel. Hans älskar dock att titta på alla former av spel, även om han inte spelar själv. Finns en rad program på SVT, t.ex. Skills där man tittar på när andra spelar/testar olika spel. 

I princip samma sak finns på Youtube, dvs man kan kolla på när andra spelar. Vi var initialt väldigt skeptiska till YouTub, och begränsade tittandet där rätt rejält. Sen frågade sonen vad det var för skillnad att titta på Skills och att titta på programmen på YouTube, och vi insåg att vi inte kunde svara. Bara för att det gör på SVT så är det ju nödvändigtvis inte bättre (eller sämre).

Kanske ska lägga till att vi har stenkoll på vilka kanaler han tittar på när han kollar på YouTube, han kan inte klicka sig vidare osv. Och han får enbart kolla på tvn i vardagsrummet så att vi har koll på vad det faktiskt är som visas.

Hur gör ni med era barn? Bör YouTubetittandet enligt ovan begränsas, och isf med vilka argument? Jag har inga problem med att sätta regler, men vill att de ska vara rimliga och något jag kan stå för? 
  • Svar på tråden YouTube och skärmtid
  • Jårdi

nu är mitt barn yngre än erat och YouTube/spel är inte aktuellt än, men jag tycker ni verkar ha rimliga regler. Det viktigaste som jag  tycker och som ni har är att de inte sitter själva och scrollar, men också en begränsad tid som ni ju också har. 

• Tow2Mater

Det är hur mycket annat som görs som är viktigt. Om man har en timme skärmtid och all annan tid går till att längta tills, prata om och fundera på hur tiden ska gå fortare tills man får nästa 'skärmtid' - då finns problem. Sedan kan man ha obegränsad skärmtid om det balanseras med att skolan och läxor sköts, lek med kompisar sker, och deltagande i fysiska sporter, idrotter eller andra aktiviteter och familjeaktiviteter finns - det kan anses ganska problemfritt, fast barnet kanske spenderar mycket mer än en timme vid skärmen.

• Anotherone

Vi resonerar som ovan. Oavsett hur mkt tid barnet får så ska det inte vara ett enda tjat kring tittandet sen, som att inget annat duger.  Utan skärm/tv/spel är en aktivitet bland många andra.

Idag blev det nog 3h tv totalt under dagen för att vi gick upp rätt tidigt, och då gillar min son också att titta på andra som spelar minecraft på just youtube. 
    Vi har också stenkoll på vilka kanaler så att det är vettigt språk.
    Och inte massa korta klipp som susar förbi i 20 sek utan han väljer ganska långa episoder och sen ser han fram emot att få testa detta när han spelar PS4 nästa gång. 

• Anonym (bkn)

Jag har två döttrar 13 & 9 år. Sen första dagen dom fick mobil så har dom haft 1 timme skärmtid max! Då gäller det allt förutom att ringa samt smsa . Vi är otroligt transparenta med våra barn om vad som egentligen händer när man specifikt enbart sitter och scrollar igenom bild efter bild eller video efter video. Vi har förklarat att man blir oerhört trött, grinig och man tappar kreativiteten. 

Jag är väldigt teknik intresserad som person själv och älskar ny teknik och är med i vad som händer och varför, det gör att barnen lyssnar kanske mer på mig än på sin mamma när det kommer till just detta. 

Svar på tråden YouTube och skärmtid